ekaluokkalaisten vanhemmat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Kuinka hyvin teidän lapset osaavat pitää huolta koulutavaroista, läksyistä? Mulle alkaa nyt tulla stressi tästä koulusta. Opettaja tuntuu olevan aika tarkka kaikesta, minusta aika paljon vaatii lapsilta muistamista jo tässä vaiheessa. Esim. lelupäivästä ei ollut reissarissa. Oletetaan että lapset itse muistavat. No ei muistanut meidän poika. POikamme on herkkä. Esiluokka meni koulumaailmaan tutustuessa, usein itkeskeli aamusin ettei halua kouluun. Ekaluokka on mennyt tosi hyvin, on mennyt mielellään kouluun ja opettajan mukaan menee hyvin. Ainut on ettei aina muista huolehtia läksyistä ja tavaroista. MInusta se on ihan normaalia noin pieneltä. Koitan vanhempana aina muistuttaa näistä asioista poikaa ja tänään vein lelun kouluun koska oli unohtanut sen ettei tarvitse olla ilman lelua 2 tuntia kun muut leikkivät. Opettaja sanoi ettei olisi itse vienyt minun asemassani vaan pojan pitää alkaa itse huolehtia asioista. Pojallakin on selvästi pelko että unohtaa ja opettaja suuttuu. Ei siis tee sitä tahallaan. Minusta opettaja on hieman kohtuuton vaatiessaan ekaluokkalaisilta noin paljon muistamista. Mitä mieltä olette?

Meillä on taas vähän toisin päin, eli mun mielestä opettaja vaikutti kauhean lepsulta noiden muistamisien kanssa esim. sanoi että jos lapsi unohtaa tehdä läksyt niin tekee ne sit seuraavaksi kerraksi ja jos taas unohtuu niin sit seuraavaksi jne. Mun mielestä noin pienille pitäis heti opettaa et jos läksyt unohtuu niin siitä tulee jotain seuraamuksia esim. jääkoulun jälkeen tekeen ne.

Älä opeta poikaa pelkäämään opettajaa ja koulua! Ei ole mitään syytä. Ekaluokkalaisen ei tässä vaiheessa vielä tarvitse osata huolehtia tavaroistaan, siksi he opettelevat, ihan niin kuin kaikkia muitakin asioita. Ja siksi opettajalla on oikeus ja velvollisuus vaatia muistamaan! Tarkoitus olisi, että vähitellen oppii ja unohtamisista oppii ehkä paremmin.

Lisäksi ekaluokkalaiselle ne on VANHEMMAT, jotka viime kädessä varmistaa, että läksyt on tehty ja tarvittavat tavarat otetaan mukaan. Eri asia on, jos ei vielä muista merkata läksyä, vaikka siellä luokassa se yhdessä tehdään. Siihen ei auta kuin keskittyminen. Kotona kannattaa neuvoa miten tehdään sellaisessa tapauksessa, että on unohtanut jotain tai vaikka myöhästyy.

Meillä on tiukka mutta tosi huolellinen ope, eli reissarissa on asiat ja soitellaan kotiin jos tulee äkillisiä muutoksia. Meillä unohtelevia lapsia, jopa 6-luokkalaisella 1-2 unohdusta viikottain, vaikka tosissaan yrittää!

Periaatteessahan lapsi tottuu siihen, että hänen ei tarviste muistaa, jos äiti on asenteella, että lapsi on pieni ja äiti muistaa. Lapsilla on paljon parempi muisti kuin aikuisella. Oppivat automerkit, vieraat kielet jne kaiken helpommin.

Lähtisin vain vaatimaan muistamista ja huolehtimista ja paapoisin vähemmän.

esim. tuo lelupäivä ei ollut merkitty reissariiin vaan oli täysin lapsen muistin varassa, joten en voinut huolehtia siitä. Tosiaan on tarkoitus että lapset oppivat huolehtimaan itse tavaroistaan mutta jos lapsi jo nyt pelkää opettajaa niin se ei tunnu oikealta. Koulutaival on näillä vielä niin alussa..

Meillä poika tuppaa unohtamaan läksykirjat kouluun. En tiedä mitä voisimme asialle tehdä. Eilen mieheni laittoi pojan kävelemään takaisin koululle hakemaan kirjan. Matkaa koululle on 2,5km, jonka poika oli jo kertaalleen kävellyt edestakaisin. Mielestäni tämä oli jo hieman kohtuutonta...vai? Tosin poika oli unohtanut kirjan myös edellisenä päivänä, silloin kävimme hakemassa sen autolla.

Poika soittaa kun lähtee kävelemään koulusta kotiin ja aina vannoo ja vakuuttaa että kirjat ovat repussa, mutta kotiin päästessään huomaa jonkun puuttuvan.
Aikaisemmin kirjat olivat hienosti mukana, mutta lähiaikoina joku kirjoista puuttuu lähes joka päivä!

Mitäs tässä on tätä koulua käyty - pari kuukautta? Eli se "kuherruskuukausi" on jo ohitettu...Meille tuli opettajalta ihan viestiä, että nyt hän kiinnittää jatkossa huomiota siihen, miten hoidetaan kouluasiat; tähän mennessä on antanut mennä läpi sormien, toki muistuttanut ja torunutkin, mutta nyt sitten tulee muistutuksia ja näkyy huolellisuusnumerossa. Ja mun mielestä ok juttu. Hissuksiin pitää pystyä oppia hoitamaan ne omat asiat ihan itse, jopa muistamaan lelupäivät... Opettajan kanssa olen kyllä samoilla linjoilla, että jos unohtaa, niin sitten unohtaa - jos seuraavalla kerralla muistaisi. Sama se on meilläkin ollut, kotona toki muistutellaan asioista ja niiden loppuun asti tekemisistä/viemisistä. Ja mun on hurjan vaikeeta uskoa, että opettaja unohtamisista suuttuisi - sanoa voi kyllä, mutta että suuttuisi :O....hmm, ei ainakaan kannata kotona sillä tavalla asiaa opettaa... Vanhempi voi muistuttaa kotona tehtävistä asioista ja askareista, kysellä koulukuulumiset ja "tapahtuiko mitään erikoista"- utelut ja on takaporttina huolehtimassa läksyjen tekemisistä ja osaamisista mutta kyllä koulunkäynnin juju on jo tässä vaiheessa käynyt selväksi lapsellekin...

Minun mielestä siis opettaja oli oikeassa.

Mun esikoinen on jo tokalla, mutta vastaanpa silti.

Minusta opettaja on oikeassa siinä, että ekaluokkalaisella tulisi olla tarvittavat tavarat (kynät, kumi, kirjat, liikuntavarusteet) mukana koulussa ja läksyt tehtynä. Se on VANHEMPIEN tehtävä, jos lapsi itse ei asiasta vielä selviydy. Ja koulun päässä lapsen itsensä pitää muistaa pakata kirjat reppuun. Ei edes ekalla luokalla kuulu katsoa läpi sormien sitä, että läksyt on tekemättä ja kirjat kotona. Oikeastaan päinvastoin; ekalla luokalla opetellaan koulunkäyntiä, ja jos heti alussa oppii siihen että läksyjen tekemättä jättäminen ei ole niin vakavaa, niin luvassa on ongelmia myöhemmin.

Toki läksyt pitää selkeästi merkitä reissuvihkoon tms, ei voi olettaa että lapsi ulkomuistista tietäisi mitä pitää tehdä.

Ja erikoisjutuista, kuten lelupäivästä, pitäisi mun mielestä myös infota kotia erikseen.

Jos aina passaa perässä, ei koskaan tarvitse lapsen oppia ottamaan omaa muistia käyttöön.

Meilläkin vielä ekaluokalla unohteli paljon. Toisellakin luokalla vielä unohtui kirjoja ja selviteltiin mihin on vihkoja kadonnut jne. Toisella luokalla unohti myös reppuun parhaan kaverin laittaman synttärikutsun. Se jos mikä herätti vähän huolellisemmin pitämään tavaroistaan huolta kun ei päässyt touhusynttäreille! Pahalta se itsestäkin tuntui kun poika itki kutsun löydettyään myöhemmin, mutta otti opiksi.

Nyt kolmannella luokalla eikä ole vielä yhtään muistutusta tullut! Lukujärjestystä pitää auttaa lukemaan ja muistuttaa esim. liikuntavarusteista, mutta perusasiat on jo opittu ja oikeat kirjat mukana, läksyt tehtynä.

Sitä se koulu on, opettelemista omaan vastuuteen ja elämään ennen kaikkea.

Meidän ekaluokkalainen unohti (ja äiti myös) sen lelun kotiin vaikka siitä reissarissakin oli maininta,ei ollut tyttö moksiskaan,oli leikkinyt yhdessä toisen kanssa jolla oli moniosainen juttu mukana.

Meillä ekaluokkalainen huolehtii aamulla itse itsensä koulukuntoon,hänellä on siis sellainen tarkistuslista jonka kanssa tarkistaa että kaikki tarpeellinen on tehty.(Toki katson perään vähän,mutta yritän viimeiseen asti olla puuttumatta.)Ja myös läksyt hoitaa itse,tarkistan ne tekemisen jälkeen,meillä on sovittuna että koulun jälkeen hetki hengähdetään ja sitten tehdään.Vielä ainakin on tehnyt ne yleensä ilman erillistä kehotusta.Merkkaa koulussa ne hyvin kirjoihin ylös,reissuvihkossa ei läksyistä lue mitään.