Ekakertalaiset (IVF/ICSI-) hoitoihin keväällä/kesällä

ON: Meillä ei ollu vieläkään tietoa alkioden tilanteesta, eli ei oo pakastettu vielä...:confused: Onkohan se normaalia että vielä viidentenäkään päivänä punktiosta ei pakasteta vaan seuraillaan vai tietääköhän se sitä vaan ettei ne tuu selviimään...Plaah, kaks lupaavan oloista oli ainakin vielä siirtopäivänä:|
 
Jensar, kylläpä olit rohkea kun uskaltauduit testaamaan! Mä olen sellainen arkajalka, etten varmaan uskalla testata vielä testipäivänäkään, pelottaa aivan vietävästi jo etukäteen Se Hetki :eek:

Koita olla huolehtimatta teidän alkioiden suhteen - hyvässä hoidossa ovat hyvissä käsissä siellä klinikalla, joten eiköhän ne sissit selviä vielä pakkaseenkin asti. Mun käsittääkseni alkioita voi pakastaa vielä useammankin päivän jälkeen, jos jäädään seuraamaan niiden jakautumista ja viljellään niitä vaan pidempään.
 
ON: Soitin vielä miehelle ja kysyin mitä ne olivat tarkalleen sieltä sanoneet ja se olikin niin että meidän klinikalla on käytäntönä että kuudentena päivänä vasta saa tietää tilanteen ja mitä pakastetaan. Ehdin jo säikähtää:headwall: Olis jotenkin helpompaa odottaa tätä tulosta tietäen että jotain mahdollisuutta vielä on ennen uuteen hoitokierrokseen lähtemistä. Tää hoito ei oo ollu mulle ihan niin piece of cake ku luulin, eli en todellakaan odota enää innolla mitään uutta punktiota. Tää on toki vaan mun kokemus eli te kaikki joilla vielä hoito on edessä päin, älkää pelätkö, kaikki on todella yksilöllistä!!:wave:

hattivattinen: Mä pelkään ettei se laske ollenkaan ;) Ja mulla on kipuja vaikka muille jakaa vielä:whistle:
 
hattivattinen: hih :D Mä en voinu laittaa mitään housuja ja vatsanpeitoksi oon vetäissyt semmoiset slimming alushousut, telttakokoinen t-paita,siihen päälle semmoinen epämääräinen ohut paituli josta näkyy läpi (se on siis vaan pullotuksen peittoon), sen lisäksi mulla on ohut villatakki (telttakokoa) joka peittää tätä raskausvatsalta näyttävää kumpua sivuilta. Joo, oon varautunu hyvin:) Silti koko aika tunne että kohta joku tulee kysymään:stick:

Sitte ku on vatsa ihan sika kipee, ei sitä voi vetää ees sisään, kuljen täällä töissä käytävillä siis pino papereita käsissä joita muka plärään samalla. Säälittävää:ashamed:

Pomo katto aamulla kun kaivoin duunin keittiössä lasista litran vesikannua esille (joo, unohdin oman vesipullon kotiin), änkytin vaan jotain että pitää juoda vettä ku on niin kuuma, unohdin että tänään olikin kylmempi päivä eikä mikään helle enää...:rolleyes:

Toivottavasti tää viikko menis nopeesti, viikonlopun aion saletisti levätä vaan kun nyt ei oikein voi kun on oltava töissä muiden lomien takia...: /
 
Jensar: :D Kiitos loistovinkeistä kerros- ja peittopukeutumiseen duuni-lookiin! Eipähän tarvi lähteä miehen kalsareissa liikkeelle ;) Mä sain eilen lisää sairaslomaa eli vielä tän ja huomisen, lääkäri meinas että parempi ottaa kotona iisisti kuin kärvistellä töissä. Mun työ on sen laatuinen, että olin valmistellut hommat niin hyvään vaiheeseen jo viime viikolla, että pystyin jäämään vielä pariksi päiväksi saikulle. Ja ens ma alkaakin jo loma :)

Meillä töissä lähimmät duunikaverit tietää meidän hoidoista, joten ei tarvi peitellä ihan kaikilta mahan pullotusta ja selitellä, miks kannan koko ajan kainaloissani 1,5 litran vesipulloja :rolleyes:

Otahan säkin Jensar nyt kaikki illat iisisti ja viikonloppuna sit koivet kaakkoon ja lepoa kehiin!
 
ON: Päätimpä käydä tänään klinikalla, kun se vatsa on ollut tosi turvonnut. Näytin semmoselta 3-kk raskaana olevalta. Ja se oli sitä, mitä pelkäsin: Hyperi :kieh:. Iiikk... Onneksi näyttää olevan miedonlainen tapaus ultran mukaan, mutta haluavat seurata sitä tarkasti. Huomenna aamulla verikoe ja myöhemmin uusi ultra. Ja vettä pitää litkuttaa 3 ltr. pvässä. Toivottavasti se siitä menee ohitte. Että näyttää siltä, että ne ”raskausoireet” tuli sekoitettua hyperioireisiin..

Jensar. Meilla kasvatettiin niitä alkioita 6: een päivään asti. Kai se on ihan tavallinen käytäntö, mutta hermojaraastavaa hommaa. Tsemiä!
 
Voi Mariq, tsemiä sinne!

Suomessa alkioita kasvatetaan joko 3 tai 5 päivää. Siirto tehdään jo 3. jos alkiot on joko huonoja, tai jos jokin on Tosi hyvä. Jos mikään ei erotu Aivan selvästi kasvatusta jatketaan sinne 5. päivään saakka. Maljassa jakaantuminen lakkaa herkemmin, sen takia huonot siirrettäisiin aikaisemmin.
Jotenkin ristiriitaista kaiken kaikkiaan.

Olen vieläkin vihainen klinikalle, jos mä kerran maksan tästä kaikesta lystistä sen 2000€, niin Miksi, siis MIKSI ne ei voineet siirtää kahta alkiota ja sanoa esim foolihaposta mitään?
Olisi ollut eri meininki tänäänkin dinnerillä jos olisi ollut pullat uunissa. Katkeraa on!!
 
Millie73: Miltä ne munasarjat näytti ja mitä oireita? Mä en oo enää käyny klinikalla vaikka merkit viittas lievään hyperiin ja nyt oon jahkannutkin että onko se ja se normaalia vaikka lievä hyperi oliskin. Eli mulla verenpaineet alhaalla, vatsa ihan älyttömän kipeä joka puolelta, käveleminen sattuu joka askeleella. Munasarjat silmin nähden isot, tai toinen varsinkin, selällään kun makaa niin toinen munasarja kohoaa ihosta ylöspäin, tunnustelin että on ainakin reilun tennispallon kokoinen. Toinenkin on selvästi isompi muttei noin iso. Vatsaontelossa lisäksi pieni määrä nestettä ollut jo siirtopäivästä lähtien. Toivottavasti en tee hallaa tervehtymiselle olemalla töissä, mä kun en mitään hyperilappuja voi töihin viedä tai lähtee palkka saikusta:ashamed:
 
Jensar: Kyllä mä sinuna kävisin lääkärillä tsekkaamassa tilanteen, sillä mun mielestä noi sun oireet kuulostaa hyperiin viittaavilta. Mikäli hyperi lievä, niin selviät varmaan juomalla paljon ja ottamalla mahdollisimman iisisti, mutta kaipa ne aika herkästi laittaa saikullekin, koska jos käy niin onnellisesti että hoito onnistuu ja raskaus alkaa, niin hyperi voi olla silloin vaarallinen. Ja kyllähän se lääkäri voi laittaa saikkulappuun vaan jonkun koodin tyyliin "määrittämätön vatsakipu", ei kai sitä tarkkaa diagnoosia tarvi siihen laittaa. Mulle ei laitettu punktiostakaan mitään dg-koodia, ainoastaan "toimenpide + pvm".

ON: Itsekin huolestuin eilen illalla, kun vatsa tuntui turvonneen entisestään, mieskin kommentoi ja ihmetteli sitä. Nyt aamulla pahin oli taas laskenut, katotaan miten se tämän päivän aikana taas villiintyy pullistelemaan...
 
Jensar: Mene ihmeessä tarkistuttamaan ittesi myös. Kyllä se minusta kanssa hyperiltä kuulostaa vaikka lääkäri en olekkaan. Hyperi saattaa olla myös tosi vaarallinen ja vaatia sairaalahoitoa. Minulla oli nestettä keräyntynyt oikealle puolelle munasarjoihin (muistaaksen ne sanoi, että oli 7cm) ja vasemmalla hiukka pienempi. Verikokeessa, jossa just kävin testattiin täydellinen verenkuva (ilmeisesti B-TVK), seerumin proteiini ja albumiini. Nyt kohta menossa ultraan ja toivottavasti saan verikokeen tulokset.
 
ON: Me ei saatu yhtään alkiota pakkaseen, ne kolme ei jatkaneet kehitystään tarpeeksi hyvin. Itseasiassa osasin pelätäkin jo tuota kun loppulaskussa ei ollut mitään pakastusmaksuja :( Tarkottaakohan se sit sitä että jo siirretyssäkin on sama "vika". Se tosin oli soluasteeltaan parempi mutta kylläpäs nyt toiveet putos oikein kunnolla ja lujaa. Näkee taas senkin ettei kaikki aina oo niin upeesti kun mitä lääkärit toitottaa vaikka ei päällisin puolin mitään vikaa olekaan, ei edes soluissa. Loppupeleissä tuo viljelyhän sen totuuden kertoo sitten ja meillä se ei ollu nyt kyllä yhtään sitä mitä oli odotettu ja toivottu. Huoh:|
 
Oon ollut nyt jonkin aikaa poissa täältä. Kamalasti on tullut tekstiä, joten oikein mihinkään en osaa kommentoida...

Itse olen niin väsynyt näihin hoitoihin ja paljon mietinkin miten jaksan elokuun hoidon, jos siihen nyt edes päästään. Pakko kai se on tehdä, kun sitten elokuun lopulla aloitan taas työt niin en sieltäkään haluisi hoitojen vuoksi olla poissa jotteivat ihmettele missä käyn. Toinen koeputkihoito luultavimmin onkin sitten meidän viimeinen.
Suunnittelukäynnillä kävin viime viikon lopulla. ICSI on tulossa ja pitkällä kaavalla mennään kun viimeksi lyhyellä kaavalla IVF ei tuottanut minkäänlaista tulosta. Lääkäri jäi miettimään vielä otetaanko Puregon Menopurin tilalle takaisin kun en saanut Menopurista hyvää vastetta ja Puregon on helpompi annostelle. Ensi viikolla pitäisi alkaa keltarauhashormonia syömään jotteivat menkat tule liian aikaisin, kun klinikka on kiinni ensi viikosta pari viikkoa. Viime menkat siinä kierrossa jossa oli IVF alkoivat tosi aikaisin kun tulivat jo kp:nä 24. Nyt on ollut 5 pvää väliä ja taas alkoi vuotaa. Ei kovin mutta kuitenkin mielestäni enempi kuin tuhruttaen. Soitin klnikallekin ja sanoi että oisko ovulaatioon liittyvää vuotoa. Perjantaina sitten uusi soitto jos viel tulee ja juttelen lääkärin kanssa. Pelkään niin ettei seuraava hoito onnistukaan tehdä tällaisen vuotelun kanssa. Onko muilla kokemuksia?
Niin ja nyt SAATTAAkin olla että vika onkin miehessä eikä minussa kun hedelmöittyminen heikkoa ja mun munasolit kuitenkin hyviä. Aina on hoidettu mua joten jos näin olisi että miehessä vika niin aika mullistavaa olisi. Hänen spermanäytteensä kuitenkin huippuluokkaa, muttaa jotain muuta siellä saattaa olla jota ei tuossa näytteessä näy. Puhuivat jotain dna tutkimuksesta jos tämä icsi:kään ei tuota tulosta. hmmm....
 
mariq: Voi hanuri..! :'( Voimia sinne!

Millie73: Toivottavast hyperi pysyy lievänä ja selviät säikähdyksellä!

Jensar: Toivon tosi kovasti, et se haamuplussa pysyis ja vaan vahvistuis! :hug: Harmi, ku ette saanu pakkasee mitää, mut jos tuo yks kyytiläinen vaik osuis ja uppois.. Toivottavast et oo saanu hyperiä tai ainakii pysyis suht aisoissa.. :)

ON: Tänään kävin siellä Felicitaksella ensikäynnillä ja oon kyl ihan tyytyväine, vaik en nyt heti IVF:ää pääsekää. Lääkäri oli kuitenkii tosi symppis ja ammattitaitosen olonen. :) Se päätti, et lähetään nyt eka Clomifeneillä liikkeelle, annostus 1 tabl/vrk. Alotin just Metforminit, joita syön elokuuhu asti, sit astuu kehiin Terolutit ja jos menkat alkaa, popsin kp 5-9 niit clomeja. No parempi tuokii, ku pelkkä odottelu. :) Must otettii verikokeet, joista tuloksia voin soitella parin viikon päästä ja ukko kiikuttaa siemennesteet elokuun alussa labraan ja clomien seurantaultrassa mulle tehää se munanjohtimien aukiolotutkimus. Huh, ku tuli paljon asiaa yhellä kertaa, pää on vielkii iha pyörällä. :whistle: Noita Clomeja kokeillaa jonku aikaa ja annosta nostetaa jos ei ala vaikuttaa ja sit melko pikasee siirrytää muihi hoitoihi jos ei clomit auta. Ite en oo iha kauheen luottavaine, et näist nyt kauheesti apua ois, ku edelline gyne oli nii vahvasti sitä mieltä, ettei näist oo mulle mitää apua, mut katotaan nyt. Toiveet on kyl korkealla.. :rolleyes: Hei muute, tuossa ku tuli asiaa nii paljo lyhyessä ajassa ja hatara pää, ni osaaks kukaa auttaa ja sanoa, et lopetanko mä sit nuo metforminit, ku alotan elokuun eka päivä terolutit vai syönkö edellee niitä noitten teroluttien rinnalla? Täytyy varmaa soittaa sinne klinikalle viel perjantain soittotuntina ja kysyä..
 
Jensar :hug: No voihan että sentään, tosi harmillista : / Mutta nyt ei heitetä kirvestä kaivoon, vaan ladataan kaikki usko ja toivo siellä sun sisällä matkavaan kyytiläiseen, eiks joo :) Siellä se valikoi hyvää paikkaa tulevasta yksiöstään, jonka vuokrasopimus on määritelty tarkkaan: määräaikainen 9 kuukauden sopimus, jota ei voi irtisanoa aikaisemmin eikä myöhemmin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Vauva haaveissa..
miranda-81 Mulla ei kokemusta satunnaisesta vuotelusta, mutta keltarauhashormonista kylläkin, kun sillä yritettiin ajoittaa mun epäsäännölliset menkat alkamaan ajoissa ennen ivf:n pistosten aloitusta. Aikaisemmin keltarauhashormoni on toiminu mun kohdalla hyvin, mutta tällä kertaa kierron alkaminen viivästyikin vähän, joskin siihen saatto vaikuttaa nenäsumutteet joita samaan aikaan suihkuttelin menemään.

Mä toivotan sulle hurjan paljon tsemppiä ja taistelumieltä tuleviin koitoksiin - uskon että kun lääkitykset ja stimulointi saadaan kohdalleen, niin kyllä niitä tuloksiakin sit tulee :)
 
vauva haaveissa..: Kyllä mä söin aikoinani metforemia ihan koko ajan kunnes raskauduin.

Jensar: Pidetään peukkuja että se yksi ottaisi kiinni ja jaksaisi!

mariq: voimia! olen niin pahoillani... :hug:
'
Millie: Toivotaan etät toivut pian hyperistä eikä se mene pahemmaksi.
 
Vauva haaveissa: Kiva, että teillä oli onnistunut käynti Felicitaksessa. Siitä se lähtee :)

Noista Metformineista: Kyllä jatkat niiden syömistä, vaikka aloitatkin Terolutit. Mulla aloitettiin Metformin joskus viime syksynä ja edelleen niitä popsin 3 x päivässä aterian yhteydessä. Lääkärin mukaan niitä jatketaan myös siinä tapauksessa, jos joskus tulee tärppi ja ilmeisesti koko alkuraskaus syödään ja sitten asteittain puretaan ko. lääkitys. Sun lääkäri varmaan varoittikin jo etukäteen kyseisen lääkkeen aloituksesta - mä olin todella huonovointinen monta viikkoa, ennen kuin olo tasaantui, joten ei kannata ihmetellä sitä.
 
hattivattilainen:Kiitos! Mulla on pelkona se että menkat alkavat liian aikaisin. Joksus aikoinaan kun menin naimisiin niin sain keltarauahshormonilääkityksen ettei punainen osuisi hääpäivään mutta ei se estänyt vuodon tuloa. Tosin en muista oliko mulla käytössä moinen lääke yli sen kaksi viikkoa jolloin ei kai enää tehoa. Nyt kokeillaankin Terolutin tilalla Primolut joka lääkärin mukaan hieman vahvempi. Plaah... että mä pelkään että tuo hoito viivästyy kun tällaiseksi vuoteluksi meni kesken kierron... Oon niin kamalassa stressissä ja itkun partaalla vähän väliä. Muuttokin olisi edesäs vielä, joten antakaa mun jaksaa kaikki.
 
vauva haaveissa..: saanko kysyä kävitkö helsingin vai lappeenrannan felicitaksessa? Jos hesassa niin kenellä? :D

Mulle aikoinaan lääkäri sanoi että on eri koulukuntaa olevia lääkäreistä. Toisen tykkää että jatketaan raskauduttuakin ja toiset taas ovat ehdottomia että lopetetaan tärpin tultua. Vastaan on tullut myös lääkäri joka piti koko lääkettä kyseisessä tarkoituksessa ihan huuhaana. Mulla ainakin auttoi (uskon niin) sillä heti sen tultua kehiin ja eka kierto metforemin kanssa kun olivat clomit niin raskauduin. :)
 
Viimeksi muokattu:
miranda-81 ja hattivattinen: Kiitti, tuo selkiytti nyt kovasti! :) Joo lääkäri varotteli pahasta olosta, et saa nyt nähä, millane oksupoksu olo mulle tulee.. Luin niitten metujen ohjeista, ettei niitten käytön aikana sais ottaa alkoholia ainakaan jos on jotain maksaongelmia (no ei oo), et ei kai tässä nyt täydy ihan absolutistiks alkaa?? :D :O Kävin miranda-81 Lappeenrannan klinikalla ja lääkäri oli siellä Katariina Roslund. Toivon totisesti, et noista ois apua, vaikka usko ei tällä hetkellä ihan pilvissä ookaan. Jospas ne vaikka yllättäis vielä.. :rolleyes:

Ainii, pomppasin nyt tuonne Clomittaret 2011-ketjuun, mut seurailen teitä vielä yhtä aktiivisesti, ku tähänkii asti, enkä varmaa voi olla kommentoimattakaa aina sillo tällö. :)
 
Tanaan tuli vihdoin kirje kotiin ja siina kerrotaan, etta kaikki 7 alkiota jatkoivat jakautumistaan ja pakastettiin neljantena paivana! Meilla on nyt siis siella alkioita 4 sulatukseen!!! Jippppppiiiii! :D :D :D :D

Laadusta ei kylla mainittu sanaakaan, mutta kai niiden taytyy laadukkaita olla, etta edes selviavat pakkaseen :)

Melkein syyllinen olo tulla tanne tuulettamaan, kun on tullut huonojakin uutisia :ashamed:

Halaukset mariq :hug::hug:

Ja Jensar, pahoittelut ja halaukset huonoista uutisista :hug:
 
Piti viela tuohon pregnyl keskusteluun kantaa korteni, olen aikaisemminkin saanut saman annostuksen ja kerran on nakynyt haamujen haamu viela 14. paivana piikista ja samana paivana alkaneet menkat..

Talla kertaa siis paatin testata pregnylin katoamista ja olen tehnyt nyt neljana aamuna testin, tanaan oli jo niin haalea, etta ei saa selvaa onko se viivanpaikka vai haamujen haamu, eli huomenna on jo varmaan ihan puhdas nega!

Ajattelin testailla viikonloppuna, sunnuntaina.. En kylla tieda saanko pidettya nappini erossa niista tikuista, kun tilasin raskauskeijusta pari kuukautta sitten sellaisen perhepakkauksen, 30kpl :D
Ei viitsi tanne ulkomaille koko ajan olla tilaamassa, niin paatin sitten kunnolla kerralla... hihihi.

Joopa, eli tikkuunpissijasharona on vauhdissa taas!
 

Yhteistyössä