Ekakertalaiset (IVF/ICSI-) hoitoihin keväällä/kesällä

Ellenni, onnea onnistuneesta siirrosta ja hyvästä alkiosta. Nyt vain liimaa ja tarrasukkia niin kaveri pysyy matkassa koko tuon ajan! Ihanan positiivinen asenne sulla! Tuostahan voi ihan oikeesti tullakin se pikkunyytti teille...

mirandalle kiitos päivityksestä! Mulla tosin meneillään nyt pp10 eli meniköhän kaikki yhden liikaa?
Selvennykseksi siis, että siirtopäivä on pp0 ja yleensä jos siirto on kaksi päivää punktiosta niin testipäivä on kahden viikon päästä. Sitä en sit osaa sanoa koska olis ekat mahdollisuudet saada jotain merkkiä testiin, mutta ajattelin, että jospa nyt sit kuitenkin odotan loppu viikkoon, kun ei tässä ole mitään tuntemuksiakaan... voihan :headwall:
 
kevätkello: Saattoivat ne piinapäivät mennäkin väärin. Päättelin vain että niihin tulis kaksi päivää lisää kun siinä listassa jota aloin päivittää oli pvm:nä 4.6 ja nyt on 6.6. :) Mutta mä korjaan ne. =) Mä en myöskään tiedä noista piinapäivistä mitään...siis miten ne lasketaan. :p Kiitos siis selvennyksestä.

muoks. itseasiassa vaihdoin listaan huomisen päivämäärän (7.6), enkä tehnyt sille mitään muuta. Vuorokausi kuitenkin vaihtuu ihan pian.
 
Viimeksi muokattu:
miranda-81: olen ollut aukiolotutkimuksessa yksin, insseissä yksin... Jotenkin olen paljon "reippaampi" yksin, lääkärin ja hoitajan kanssa ja en halua miestä mukaan. Älkää nyt hirttäkö minua. Meille tämä järjestely sopii hyvin.
On totta, että sama klinikka voi tuntua yhdestä hyvältä ja toisesta huonolta. Muodostunut hoitosuhde vaikuttaa niin paljon.
 
Huomenta!:wave: Täällähän on monella kohta jännät paikat edessä,huih..:whistle: Ja monella onnistuneet punktiot ja siirrot,hyvä myö!! Mitens muilla piinailijoilla,onko mitään oireita vielä ilmaantunnu? Mulla rinnat kipeät,olivat kyllä jo ennen punktiota ja parina päivänä vihlassu tosi kovaa yöllä kun oo kääntänny kylkeä!?Whaat??:confused:
 
Sharona saako kysyä, miksi syöt e-pillereitä. Kiinnostaisi vain, kun minulla mietitään endon hoitoa ennen ivf:ää.
Hehehe, hyva kysymys! Asun siis Hollannissa ja meidan klinikalla Amsterdamissa e-pillerit on normaali osa pitkan kaavan IVF-hoitoa. Mulla ei siis ole endoa, mutta PCO tyyppiset munasarjat kyllakin. Luulen, etta noi pillerit auttaa pitamaan follien kasvun kurissa.

Insseissahan mulle kavi niin, etta annostuksella 75yk (menopur tai puregon) kasvoi aina vain yksi folli, ja jos annosta nostettiin vaikka ihan minimimaaralla, kasvoi heti useampi, siis 5-7 follia ja ovis tuli pari kertaa jo 4-7 piikin jalkeen, eli ihan liian aikaisin jonka takia inssi meni pain honkia. Follit myos kypsyy epatasaisesti. Mulla siis peruttiin ihan sairaan monta inssia tuon takia, etta mun munasarjoja on melkein mahdotonta hallitusti stimuloida.

Toivon, etta tama pillereiden syominen yhdistettyna 3 viikon jarrupiikittelyyn auttaisi tuohon asiaan, ja Gonal-F toimisi sitten niinkuin pitaa, eika follit karkailis ennen aikojaan.
 
Miranda vaihdoin sitten tosiaan klinikkaa!!
Ei voi muuta sanoa, että en ole koskaan ennen saanut niin tympeää palvelua klinikalta mitä eilen sain :confused: Lääkäriä ei voinut vähenpää kiinnostaa oireeni ja unettomuuteni ja oli todella vastahakoinen tekemään ivf hoitoa, vaikka se on ainut vaihtoehto? Yhtäkkiä ylipanostani oli tullut elämää suurempi ongelma ja aikataulusta ei osannut sanoa mitään sanoi vain, että haluaa tavata ja kertoa taas kerran kaikki mahdolliset riskitekijät mitä voi olla! Ne olemme kyllä käyneet jo läpi aikaisemmin. Pyysin sieltä jo potilaspaperit ja saimme torstaiseksi ajan toiselta klinikalta, lääkäriltä jota on moni kehunut. Nyt toivon, että saan kerättyä itseni kasaan ja ivf hoito alkaisi ensi kuun lopussa uudessa paikassa....
Sharona eipä lääkäri muuten edes maininnut e-pillereiden käytöstä. Olisin voinut mielummin niitä syödä pari kuukautta, koska sivuvaikutukset ovat mitättömiä verrattuna Visanneen!
Ellenni olet ihanan positiivinen =) peukut täälläkin pystyssä, että kaveri pysyy matkassa :)
 
Tuuli1976: Minäkin olen ollut aukkarissa ja insseissä yksin, joten jonkinlaista kokemusta on. Tämä punktio vain kuulostaa niin hurjalta että siksi olisin sinne miehen halunnut mukaan. Nyt kuitenkin kun olen sulatellut asiaa että yksin sinne menen niin ei asia tunnut yhtään pahalta. :)

Moto76: Kuulostaa ositain niin tutulta tuo sinun saamasi kohtelu. Olen kutienkin erittäin pahoillani että jouduit sellaista kokemaan. :hug: Tsemppiä uuteen paikkaan ja toivon sydämestäni että siellä kaikki menisi parhain päin! Tosin enpä usko että ikävämpää kohtelua ja jahkaamista voi olla.
 
mariq: :hug: Ootko mitään lääkettä ottanut? Mulle lääkäri sanoi että Panadolia voi ottaa ihan rauhassa, kun mullakin tämän hoidon aikana ollut välillä mahdotonta päänsärkyä. En kuitenkaan ole ottanut lääkettä vaan painunut aina nukkumaan säryn iskettyä (onneksi tullut aina illalla).

ON: Mulla on huomenna seuraava ultra ja jännittää hieman mitä siellä tällä kertaa näkyy.
 
Mariq, asutaan niin lähellä hoitopaikkaa, että mies vain heittää purkin labraan ja lähtee menemään... eli ei ole yli kahta minuuttia edes sisällä koko paikassa. Näillä etäisyyksillä purkin on voinut täyttää jo kotona :p
 
aijaa pollyanna...onpa hyvä
noniin nyt ois uä pv ja kiwa ajaa melekeen300km tuolla kovassa helteessä no jos nyt olis parempi follisaldo tulossa, ei kyllä pakota kuin vasenta puolta niinkuin viimeksikkin......et ei varmaan tuukko se 4-8 follia......
 
Huomenna on uusi yritys klinikan suhteen, kun menemme Avaan, toivottavasti asiat luistavat. Vanhan lääkärin ennustus siitä menikö kierto Visannen käytöstä sekaisin oli väärä, siis meni sekaisin. Kp 10 ja vuotoa tulee jo toista päivää ? No toivottavasti loppuisi ja eikä sekoittanut mitään enempää. Täytynee huomenna kysellä uudelta lääkäriltä. Itse olen miettinyt lyhyen ja pitkän kaavan vaihtoehtoja ivf:ssä. Ja koska tuntuu, että reagoin todella vahvasti hormoneihin voisi varmasti lyhyt olla parempi. Millaisia oireita teillä on ollut pitkässä kaavassa, kun olette käyttäneet niitä sumutteita?
Marig ja Miranda toivotaan hyvää saalista ja tule kertomaan miten kävi uä:ssä
 
Hei, sattuisko täällä kukaan olemaan H:gin Väestöliitossa hoidossa tai tietämään miten heillä menetellään punktiosta saatavan sairaslomatodistuksen kanssa?:attn: Laittavatko esim.pyynnöstä jonkun syykoodin mikä ei viittaa lapsettomuushoitoihin? Mua huolettaa se että en saisi palkkaa sairasloman ajalta!

Mulla alkaa piikitykset ensi viikolla ja jännittää ihan sikana jo etukäteen kaikki. Rahallisesti en haluis menettää yhtään centtiä enempää kuin on tarvis, hoidot kun jo maksaa maltaita.:rolleyes:

Tsemppiä kaikille piinailijoille :p
 
Moto76: Oih, tosi ikävää että kierto nyt sekaisin. Toivotaan kuitenkin että pääset aloittamaan hoidot ajallaan! :hug:
Mulla tehdään hoito lyhyellä kaavalla. Lääkärin mielestä se on minulle parempi vaihtoehto koska mulla on paljon pieniä munarakkuloita...tai näin ymmärsin asian. Itse kyllä mielessä toivoinkin että se olisi minun hoitomuoto. :) Mä söin Progynovaa (estrogeenia) viime kierron kp:sta 23 (=10 pvää oviksesta) siihen asti että vuoto alkoi. Näin kuulemma saadaan paremmin tasakokoisia rakkuloita eikä esim yksi kiidä kasvussa ohi muiden ja näin IVF ei onnistuisi.
Mutta mulla on klo 15 ultra ja tulen toki sen jälkeen kertomaan kuulumiset. =)
 
kp6 uä paaljon 6-12mm osa 13-14mm.pieniä folleja ne pitäs saada isommiksi....1kpl 18mm....joten tänään toinen jarru ja kp8 perjantaina uus uä.....pe ja la sitt vielä puregonia....joko ma tai ti punktio......toivotaan jotta kasvais nyt noi pienet..pääsis edes punktioon ja siirtoon....
endo 12,4mm
 
kp6 uä paaljon 6-12mm osa 13-14mm.pieniä folleja ne pitäs saada isommiksi....1kpl 18mm....joten tänään toinen jarru ja kp8 perjantaina uus uä.....pe ja la sitt vielä puregonia....joko ma tai ti punktio......toivotaan jotta kasvais nyt noi pienet..pääsis edes punktioon ja siirtoon....
endo 12,4mm
Hmmm. Miksi sulle tehdään lyhyellä kaavalla? Minä olen ymmärtänyt, että pitkällä kaavalla saataisin tasaisempi kasvu munasoluille, ettei siis johtofolli pääse kasvamaan liian suureksi. Otettiinko sulta estrogeeni? tai onko koskaan otettu?
 
Tsemppiä Mariq!
Tällä kerralla hommat menee Ihan varmaan paremmin!

Miksi sua ei kehotettu pitäämään kuukauden taukoa?
Kun mä kysyin, että koska olisi seuraavan kierroksen paikka, jos oikein huonosti käy, niin sanoivat, että kuukausi täytyy olla välissä, muuten on liian rankkaa.
 
mariq: Tsemppiä!

Ellenni: Mulle sama ohje että kuukausi pitää olla välissä. PAS:kaan ei voi tehdä ennenkuin kuukausi ollut välissä.

ON: Tänään siis oli kolmas ultra ja eipä kovin hyviä uutisia taaskaan tullut. :( Tai ite taas petyin...
Limakalvo nyt oli hieno ja tilannetta vastaava. Mittaa oli 9.97mm. Munarakkuloita oli oikealla 4kpl 5.5mm ja 1kpl 9.5mm. Vasemmalla taas 3kpl 5.5mm, 1kpl 8mm, 1kpl 10mm, 1kpl 11mm ja 1kpl 12,5mm. Yhden lääkäri sanoi karanneen eli kasvaa muita edellä. Tämä ei kuitenkaan haittaa sillä muut rakkulat edelleen kasvavat eivätkä ole lopettaneet kehitystään. Näistä kaikista nyt on 4 punktoitavaa ja siinä tapauksessa 5 että tuo 8mm:nen pysyy myös perässä.
Olin ihan maassa ja kysyin lääkäriltä onko tässä hoidossa mitään toiveita kun vain 4-5 rakkulaa saadaan. Siihen lääkäri puhui jotain tutkimuksista ja niiden tuloksista joiden mukaan paremmat mahdollisuudet on raskautua kun rakkuloita tulee vähän vähemmän. Liittyy jotenkin muistaakseni progesteronimäärään. Kun progesteronia on oikea määrä tilanteeseen nähden niin silloin kiinnittyminen on helpompaa. Kun folleja tulee paljon niin silloin limakalvo yleensä kulkee edellä muuhun tilanteeseen nähden... Näin siis itse muistan lääkärin selittäneen asian. hieman olin sekaisin siinä tilanteessa että voi olla että muista jotain väärinkin. :p
Joo ja Menopur-annosta nostettiin 225IU:sta 300IU:öön. Minun kohdalla kuulemma näyttää olevan sellainen tilanne että annosta on koko ajan hieman nostettava. Orgalutran jatkuu myös.
Perjantaina on taas ultra ja silloin saan punktiopäivämäärän, joka nyt todennäköisesti on maanantaina tai tiistaina.
Oma lääkäri jää lomallekin joten seuraavalla kerralla on sitten toinen lääkäri. Sain ohjeet myös elokuulle jos silloin tehdään PAS-siirto. Toivottavasti sinne ei tarvitse mennä ja jos tarvitsee niin jotain olisi pakkasessa.
Ai niin ja vihdoin tuli postissa se lappu, jolla saan lääkkeet 1.50€/kpl. :)
Huh, on tämä kyllä henkisesti voimia vievää… :S

muoks. aloin miettiä että olikohan toi mun kirjoittama progesteroni sitten estrogeeni. :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
estrogeeni?mikä se semmonen tutkimus on..ei oo otettu...

kaikki oli ookoo..munasarjoissa niin toivoin että tehdään heti perään 2ivf.... pääsee näistäkin hoidoista...3ivf tehdään sitt olkoot.....
 
Hoidonsuunnitteluaika on nyt varattu elokuun loppuun... Eli syys/lokakuussa ilmeisimmin päästään sitten tositoimiin. Mukavasti tässä muutama kuukausi aikaa hengähtää jahka tämä inssikierto saadaan kunnialla loppuun (ensiviikolla inssi)

Verikoe jota kyselin on todellakin joku sellainen millä saadaan viitteitä siitä, paljonko niitä munasoluja voisi vielä olla koneistossa jäljellä. Joku ns. perustutkimus arvo minulla on ollut huonohko ja se voisi viitata munasarjojen tuotannon hiipumiseen... APUA! johan sitä on 27v... Kalkkis :D

Toi klinikan vaihto mistä on ollut puhe... Mä olen täysin sitä mieltä että pitäisi osata ajoissa sanoa yksityisellä jos ei synkkaa. Me mentiin yksityiselle reilu vuosi sitten ja päätettiin että ravataan siellä inssit ja sitten jos ei auta niin siirrytään julkiselle rankempiin hoitoihin. Lääkäri oli niin nuiva ja nitisevä, eikä päästy reilussa puolessa vuodessa yhtään mihinkään. Viimeisellä visiitillä ilmoitin että haluan kokeilla clomeja ja kävin yhden seurantaultran vielä sen jälkeenkin. Puoli vuotta meni kuitenkin ihan tyhjänpäiväiseen lässyttelyyn.
 
83yrittäjä: Tässä on ihana kesä edessä joten nauti siitä tässä välissä. =) Toivotaan kuitenkin ettei näitä rankempia hoitoja tarvita lainkaan vaan inssi tuo tuloksen!
On kyllä tosi kurjaa, että useampi on kokenut yksityisellä nuivaa palvelua ja vitkuttelua hoitoihin pääsyn kanssa. En olisi ikinä uskonut että yksityiselläkin on varaa tällaiseen touhuun.
 

Yhteistyössä