Eka kerta, kaipaan hyviä neuvoja!

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Meillä ei oo siis koskaan aiemmin ollut itsellä kunnon kinkkua, vaan jonkinmoinen valmis kinkkurulla. Nyt aateltiin kuitenkin investoida. Huomenna vie siis tie kinkkuostoksille.

Nyt olis sit hyvät neuvot ja käytännön vinkit ekakertalaiselle tarpeen. Lehdistä, netistä ym. saa toki tietoa paistamisesta ym., mutta jotenkin oon silti ihan ulalla.

Ensinnäkin: millainen kinkku kannattaa hankkia? Miten iso? Meitä on joulupöydässä 5 henkeä syömässä, enin osa joulusta ollaan oman perheen kesken, kolmistaan.

Mitä kannattaa huomioida, kun kinkkua paistaa? Millainen kuorrutus on hyvä? Miten kuorrutus kannattaa tehdä, missä vaiheessa laittaa?

Ja niin edelleen. Mä en edes tiedä, mitä kaikkea mä en tiedä!

Harmaasuolattu ja luuton kinkku, juhlakinkku on paras.

5 hengelle ois varmaan sopiva joku 8 kg?

Kuorrutukseksi joku sinappikuorrutus...

Kuorrutus laitetaan kait joskus loppuvaiheessa ja sitten vielä koko komeus hetkeksi (30min)? uuniin....

oli täällä 3.90? kilo.meillä on paikalla kans 5 henkee ja ostettiin pienin kinkku mitä löydettiin.eli noin 6 kg paino.muista kinkkumittari.vähän helpompi kattella ja paistella ku ilman.harmaasuolattu ottaa semmosen 60 min per kilo uunissa ja 120 asteessa.ja mittarissa lukema 77 astetta.mie paistoin tänään tuon kinkun ja meni hiukka ylikypsäksi tolla mittarilla.se on varmaan elinikänen yritys saada täydellinen kinkku paistettua.( oikeesti sitä tapahtuu vaan unissa ja saduissa....pakko olla niin).ei se paistaminen oo onneks mitään tähti tiedettä B)
ai joo paista silleen, että ritilälle ja pelti alle niin saat siitä nesteestä hyvän kastikkeen sit.

Mä suosittelen paistamsita kinkkupussissa, tulee mehevämpi kuin ilman pussia. Ja mittari on ihan ehdoton! Kuorrutus on kans hyvä, se tehdään sit vaik just ennen tarjoilua. Kinkun pinnalta otetaan se ylimääräinen rasvakerros pois (jos sellainen on) ja sitten sivellään sinapilla ja sirotellaan päälle korppujauhoa. Sitten vaan kuumaan 225-250 uuniin niin kauan että saa vähän väriä. :p

meitä on 6 henkeä, 2 aikuista ja 4 lasta ja suunnittelimme kyllä 5-6 kilon kinkun ostamista :whistle:
riippuu tietysti hyvin paljolti siitä paljonko suunnilleen jokainen tykkää syödä kinkkua? pelkästään aterioilla vai myös iltapalalla jne.

Siis kun. Meitä on kuusi ja nelikiloinen kinkku riittää varmasti.

Mutta, mä ottaisin potkattoman, valmiiksi suolatun tietysti (itse ei enää ehdi) ja sitten vaan mittari sisään (muista ostaa sekin) ja ohjeen mukaan uuniin. (toki sen pitää lämmetä ensiksi huoneenlämmössä)

Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Miten kauan tuollaisen about viisikiloisen kinkun kestää sulaa? Eikös ne ole kaikki pakasteita?

Kauan! Jääkaapissa siis. Ainakin pari-kolme päivää.

Ja sitten vielä se loppulämmitys huoneenlämmössä päälle, sekin vie useamman tunnin.

Toisinsanoen, meidähän on pakko ostaa se kinkunrääpäle huomenna, jos aion sen sunnuntaina jo paistaa... (kiitos muistutuksesta)

Mieti haluatko ihan varmasti itse ryhtyä siihen, ettei sinua vaan painosteta Valitse aika ja paikka tarkasti. Juttele asiasta sian kanssa etukäteen, ja kerro rohkeasti omista ajatuksistasi ja toiveistasi. Muista paistopussi.

Ja paistoliemi sitten tyhjään maitotölkkiin, ei viemäriin =) Muistan elävästi tunteen, vasta muutama vuosi sitten paistoin eka kertaa minäkin kinkun, soitin miespuoliselle ystävälle sen seitsemän kertaa neuvoja ja hän jo sanoi, että tuo se kinkku heille, niin hän paistaa :D Tänä vuonna meille ei tule kinkkua vaan kalkkuna, mutta tuo ystävä tuo kummipojalleen muutaman siivun kinkkua, kun poika on meillä ainoa, joka kinkusta perustaa =)

No joo, ehkä mä saatan uskaltaa ryhtyä hankkeeseen. (Varma en vielä ole.) Saanks mä sit huutaa täällä a-p-u-v-a, kun en yhtään tiedä, miten toimia. Ja meinasin sellaista aikataulua, että tiistaina paistaisin sen vasta...

Atrian tai HK:n luuttoman juhlakinkun ostat kilohinta siinä 5,95 eur. Koot jotain 4 - 5 kg paikkeilla ja meillä kyllä 4 aikuselle ja n. 3 lapselle riittänyt. Aina vielä jäänytkin tuosta roskiin.

Siis meit on joulupöydässä 10, ja tilasin vain 2.5 kg kinkun! Ajattelin, että ei nyt kukaan 250 grammaa enempää syö lihaa kun on kaikkea. Eli tuo ei taida riittää. On siis luuton kinkku.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis meit on joulupöydässä 10, ja tilasin vain 2.5 kg kinkun! Ajattelin, että ei nyt kukaan 250 grammaa enempää syö lihaa kun on kaikkea. Eli tuo ei taida riittää. On siis luuton kinkku.

Juu sulla loppuu kyllä nyt kinkku pahasti kesken. Jos syödään jouluruokia edes se kaikki 3 päivää niin kannattaa varata 1kg kinkku per pää. Sitä kinkkua kun sitten napsitaan leivän päällä ja suolasen nälkään muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No ei kyllä riitä, hädin tuskin yhdelle aterialle!

Jaahas. No sitten varmaan pitää vielä yrittää tilata isompi kinkku. On meillä siis kalkkunaa lisäksi, mutta ei sekään kiloa isompi kimpale ole (se on savustettu). Tuo kinkku oli vain niin sikahintainen että en raaskinut isompaa, kun oli 17 euroa kilo.

Yhteistyössä