Eipä tullut joulua tänäkään vuonna..

  • Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti
s
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta on:
Alkuperäinen kirjoittaja surullinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja surullinen:
Alkuperäinen kirjoittaja online:
Kysy sossusta, ainakin jonkun avustuksen voitte saada. Mut mä en ymmärrä? mä oon viiden lapsen minimillä elävä yh ja mulla on varaa jouluun. Ainoastaan yhden isomman alle 100e (keskimäärin 50e ) maksavan lahjan ostan jokaiselle lapselle ja sit pari-kolme halpaa, esim joku vaate joka muutenkin pitäisi ostaa ja joku askartelu juttu tai legoja tms. Ja ei meillä hirveesti eri ruokalajeja ole, kinkku, laatikot, rosolli ym. perusjutut ja piparkakkuja leivotaan. ja pieni lapsi ei ymmärrä lahjan arvoa, jos sinulla on 20e ylimääräistä osta sillä joku mahdollisimman mieluinen lahja.
Juu tuota asiaa ei ymmärrä yksikään joka ei henk. koht. ole kokenut. kun ulosotto vie suuren osan tilistä, lisäksi kaksi lainaa maksella + muut laskut, eläminen, autot että voi edes käydä töissä. vaikka talokauppa purettu niin edelleen rasitteena. ajattelin et ihanaa, tulee veronpalautusta edes vähän, mut näin kävi. ei viitsis jättää laskuja maksamatta kun sit siitä kärsii myöhemmin. mut tuossa tuli muutama mahtava idea, miten voi nauttia joulusta muutenkin. meillä vaan poika kovasti lahjoja odottelee.

Ulosotostakin voi saada maksuvapaata anomalla esim. jouluksi. :)
vaan kun ei saanut. selvitin jo senkin..täällä kai erilainen systeemi, se akka kyhäilee tyytyväisyydessään kun kertoo että olisi joulun halunnut järjestää..(huomas heti puheesta...)

Ketjun lukeneena, olisin myös mielelläni kuullut paljonko ap:n perheelle jää rahaa käyttöön, kun tuntuu olevan niin tiukkaa. Suhteellinen käsitys, ja toisilla on tiukkaa jos jää 1500e, ja toiset pärjää vaikka 200 eurolla koko kuun!

Ja sitten tosta ulosotosta. Se on LAKISÄÄTEINEN juttu, et velallisella on oikeus kahteen lyhennysvapaaseen kuukauteen kalenterivuoden aikana. Sitä ei ykskään ulosoton ukko tai akka pysty ittekseen kyhäileen ja päättään, vaan takana seisoo laki.
juu luin lain, sitä kautta lähdenkin asiaa selvittämään ulosottomiehen kanssa kun hän ei "muistanut" ilmeiseti mainita asiasta kun eilen juteltiin näistä asioista. riittääkö jos sanon ettei rahaa jäisi yhtään jos laskut kaikki maksettaisiin? eikä edes riitä..eli pakko siirtää ja sopia jatkuvasti. toisinaan ei pysty.jos tilistä jää 200e/kk käyttöön, sillä pitää saada ruoka, vaipat, bensat autoon että pääsee töihin joka päivä niin ei hyvältä näytä. kun jäisikin se 1500 mutta edes tili ei ole noin paljoa.
 
Minä
[quote="Kotilehmä Meidän lapsilla ei ole köyhä joulu, kun on paljon sukulaisia, mutta se ei tarkoita sitä ettei minulla itsellä surettaisi kun en itse voi heille ostaa jotain ihanaa.[/quote]


No surettaisi joo? Aika materialistista? Mä olen miettiny josko en ostais lapsilleni yhtään lahjaa ihan vaan siks kun ne sukulaisetkin laittaa. Kun ei niiden tarvi hukkua lahjoihin vain siksi, että kerran vuodessa on päivä jolloin aikuiset ihmiset sekoavat ja ahnehtivat kaikkea lastensakin puolesta.
 
surullinen
Etkö oikeasti ymmärrä kuinka paljon tuo on rahaa jos pakollisten jälkeen jää 800-900? ???
Minulle, miehelleni ja neljälle lapselle jää noin puolet tuosta. Että siinä sulle asennetta. En voi mitenkään ymmärtää että suurin osa porukasta täällä on elänyt aina niin rikkaasti että ei ymmärrä sitä tunnetta kun jouluna kävelee kaupoissa ihania juttuja katsellen lasten kanssa, lapset esittävät toiveitaan ja tietää että mitään ei voi ostaa. Kirpputoreilta meillekin ostettiin lasten lahjoja viime vuonna ja barbit ovat onneksi halpoja nykyään.
Tunnelma jouluun tulee jostain muusta kuin rahasta, mutta kyllä sitä toivoisi että edes kerran vuodessa saisi unohtaa rahahuolet ja sitä rahaa olisi lahjoihin edes se 100? käytettävissä. Meidän lapsilla ei ole köyhä joulu, kun on paljon sukulaisia, mutta se ei tarkoita sitä ettei minulla itsellä surettaisi kun en itse voi heille ostaa jotain ihanaa.
---

Tuo kuulostaa niin tutulta. kun tosiaan olisi edes se 100e, sillä saisin lapsille edes pari lahjaa,jouluruoan. sanotaan ettei raha tuo onnea mutta ihminen on rahattomana aivan varmasti onneton. tunnelman saa varmasti muutenkin mutta se ei helposti onnistu jos murehtii rahaa. yritän välttää murehtimista mutta hankalaa on.mulle joulutunnelman tuo se, kun lapset huomaavat joulusaunan jälkeen kuusen alla muutaman lahja, se onni mikä heidän kasvoiltaan loistaa, tuo joulutunnelman minulle.
 
s
Alkuperäinen kirjoittaja sohvaperuna:
Veronpalatuksiin ei noi vapaat kk.t vaikuta. Ne viedään joka tapauksessa.
joo siis ymmärrän kyllä sen. mutta maksuvapaassa kk:ssa ei tilistä ulosmitata, ja siten saatais enemmän tiliä tottakai käteen. jolloin helpottaisi.
 
No joo onhan niitä pakollisia menoja tietenkin sen 800-900 euron jälkeenkin. Mä laskin pakollisiksi nuo vuokra, työnantaja ym. kulut. Ja miten hemmetissä mä voin elää rikkaasti kun on viisi lasta ja mä olen opiskeleva yh?? ja tällähetkellä en saa edes sitä elatusmaksua mistään? Ei tän alhasempia tuloja ookkaan kun suomessa on toimeentulonormit jonka alle jäävät saa toimeentulotukea. Ja Teillä tuskin vuokran ja päivähoitomaksun jälkeen jää 400 euroa... Tai sit ootte toimeentulotuen piirissä..
 
s
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
[quote="Kotilehmä Meidän lapsilla ei ole köyhä joulu, kun on paljon sukulaisia, mutta se ei tarkoita sitä ettei minulla itsellä surettaisi kun en itse voi heille ostaa jotain ihanaa.

No surettaisi joo? Aika materialistista? Mä olen miettiny josko en ostais lapsilleni yhtään lahjaa ihan vaan siks kun ne sukulaisetkin laittaa. Kun ei niiden tarvi hukkua lahjoihin vain siksi, että kerran vuodessa on päivä jolloin aikuiset ihmiset sekoavat ja ahnehtivat kaikkea lastensakin puolesta.
[/quote]

en minä ainakaan mitenkään sekoa. toiveena vain että saisin ne pari lahjaa itseltä irti. miten selittää lapselle kun ei pukki tuokaan lahjoja? kun lapsi kysyy, olenko ollut tuhma? tuota ainakaan minä en halua kuulla. mutta tuo tietenkin voi toimiakin. minä vaan tahdon antaa itseltäni lapselle..olen joskus itsekin ollut lapsi eikä siitä nyt niin pitkä aika ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja sohvaperuna:
Veronpalatuksiin ei noi vapaat kk.t vaikuta. Ne viedään joka tapauksessa.
joo siis ymmärrän kyllä sen. mutta maksuvapaassa kk:ssa ei tilistä ulosmitata, ja siten saatais enemmän tiliä tottakai käteen. jolloin helpottaisi.
Meillä noi veronpalautukset on ainoot mitä pystytään viemään. Mies ei tienaa ees suojaosuuden verran.Eli ei voida viedä tilistä mitään.

 
joku avustusjärjestö aina joulun alla myöntää ruokalahjakortteja ja tarvittaessa ruokakasseja sitä tarvitseville mutta en nyt saa pähäni sitä nimeä..se oli joku hfu tai jotain,netissäkin voi tehä hakemuksen ja puhelin linja aukeaa joskus marraskuun puolivälissä mutta hitto ku en ny tosiaa muista sitä nimeä oikein.. :ashamed:
paikallislehdessä siitä aina ilmotetaan hyvissä ajoin...
 
vieras
Sen verran vielä haluaisin kysyä... olet syntynyt vuonna -86 ja on jo luottotiedot menneet aikaa sitten asuntohommien vuoksi. Miten se on mahdollista?? Oletko ottanut lainan jo heti 18 vuotiaana vai?

Sitten mietin sitä lahjajuttua; olisi kiva antaa itekin lapselle jotain eikä kaikki sukulaisilta. Mutta eihän se lahja ole sinulta jos palstalaiset niitä lähettelee lapsille! Silloinhan on sama antaa sukulaisten ostaa niitä toivelahjoja jos kerran kyselevät mitä lapsi toivoo!

Kuulostaa kummalliselta että lapselle on tulossa lahjoja jo monesta suunnasta ja silti pitäisi olla vielä lisää. Luuletko että tuon ikäinen osaa kysyä kuka lahjat on ostanut? Voi sanoa ettei osaa ellei häntä ole siihen opetettu. Mulla hieman vanhempi lapsi eikä hänkään osaa kysellä kuka lahjan on ostanut eikä ole siitä edes kiinnostunut. Joulupukiltahan ne lahjat usein vielä tuon ikäisille tulee:)

Minulle päällimmäisenä jäi mieleen se että haluat vain PALJON LAHJOJA lapselle. Suurin valitus oli siitä. Kuitenkin lapselle on tulossa jo aika monta pakettia eikä ihan oikeasti kukaan tuon ikäinen osaa pettyä kun lahjoja onkin "niin vähän". Jos ei siihen ole opetettu/opittu.
 
surullinen
Alkuperäinen kirjoittaja online:
No joo onhan niitä pakollisia menoja tietenkin sen 800-900 euron jälkeenkin. Mä laskin pakollisiksi nuo vuokra, työnantaja ym. kulut. Ja miten hemmetissä mä voin elää rikkaasti kun on viisi lasta ja mä olen opiskeleva yh?? ja tällähetkellä en saa edes sitä elatusmaksua mistään? Ei tän alhasempia tuloja ookkaan kun suomessa on toimeentulonormit jonka alle jäävät saa toimeentulotukea. Ja Teillä tuskin vuokran ja päivähoitomaksun jälkeen jää 400 euroa... Tai sit ootte toimeentulotuen piirissä..
toimeentulotuki katsoo ulosmitattavat ja tulon, ei asuntolainaa koska asutaan eri talossa mihin se on otettu. eikä mitään muitakaan maksuja. eli niiden mielestä meille jää 1400e kk mutta todellisuus aivan toista. voisin heille pinon laskuja jotka toistuvat kuukausittain mutta eivät huomioi. jos pitää maksaa 100e sinne, toiseen 200e ja vielä jonnekkin satasia, ei riitä kun pitää yrittää muyös muita laskuja maksella. sulla pitäis olla helppoa jos 800eurosta vielä puhelinmaksu, nettimaksu, tilaukset. olisi helppoa meilläkin jos todella jäisi tuon verran. en kuitenkaan tuomitse sinua, voi olla että rankkaa on kun monta lasta. meillä kaksi lasta itsellä ja tiedän että lapset vievät oman osansa tilistä, tarkoittaen kuluissa. siitä hometalosta, mikä omistettiin joskus, jäi valtavat maksut joita vieläkin maksellaan kuten sähköt, tutkimusmaksut ja lainaa.joten et voi sanoa että kyllä meillä pitäis rahaa olla kun sitä ei todellakaan ole yhtään ylimääräistä.välillä pitää lainata joltain läheiseltä että saa viikon ruoat ja vaipat.
 
mitä te syötte normaalisti, kun ei se jouluruoka ees oo kalliinpaa kuin ruoka muuten? vai aattelitteko olla ilman ruokaa koko joulun.

Kannattaisi muuten harkita jonkinlaista velkajärjestely tms. jos on paljon velkaa sielä sun täällä, ja sellaisia laskuja joita ei sossu ota huomioon. ootteko kysellyt sellaista.. Mä oon menossa järjesteleen velkojani, juurikin sen vuoksi että velkaa on moneen suuntaan ja olisi siis helpompaa maksaa vain yhtä isompaa velkaa kerralla. Esim. takuusäätiön juttu..
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä77:
joku avustusjärjestö aina joulun alla myöntää ruokalahjakortteja ja tarvittaessa ruokakasseja sitä tarvitseville mutta en nyt saa pähäni sitä nimeä..se oli joku hfu tai jotain,netissäkin voi tehä hakemuksen ja puhelin linja aukeaa joskus marraskuun puolivälissä mutta hitto ku en ny tosiaa muista sitä nimeä oikein.. :ashamed:
paikallislehdessä siitä aina ilmotetaan hyvissä ajoin...
http://hfury.net/avustushakemus-ja-chat.htm



 
Neuvoja
Oletko ottanut yhteyttä paikkakuntasi diakoniatyöntekijään? He auttavat elämän kriisitilanteissa rahallisestikin, kannattaa kysyä. Ja ottavat paremmin huomioon sen, että edes jouluna ihminen tarvitsee ehkä "hieman ylimääräistä ylellisyyttä ja lapsetkin jotain kivaa edes". Sossu laskee tulot ja menot kaavamaisesti, ei paljon ylimääräistä huomioi. Mannerheimin lastensuojeluliitto käsittääkseni jakaa jouluavustuksia (60e) vähävaraisille perheille, otappa sinnekin nyt hyvissä ajoin yhteyttä. Saisitte tuolla summalla jo kivasti jouluruokaa!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
[quote="Kotilehmä Meidän lapsilla ei ole köyhä joulu, kun on paljon sukulaisia, mutta se ei tarkoita sitä ettei minulla itsellä surettaisi kun en itse voi heille ostaa jotain ihanaa.

No surettaisi joo? Aika materialistista? Mä olen miettiny josko en ostais lapsilleni yhtään lahjaa ihan vaan siks kun ne sukulaisetkin laittaa. Kun ei niiden tarvi hukkua lahjoihin vain siksi, että kerran vuodessa on päivä jolloin aikuiset ihmiset sekoavat ja ahnehtivat kaikkea lastensakin puolesta.
en minä ainakaan mitenkään sekoa. toiveena vain että saisin ne pari lahjaa itseltä irti. miten selittää lapselle kun ei pukki tuokaan lahjoja? kun lapsi kysyy, olenko ollut tuhma? tuota ainakaan minä en halua kuulla. mutta tuo tietenkin voi toimiakin. minä vaan tahdon antaa itseltäni lapselle..olen joskus itsekin ollut lapsi eikä siitä nyt niin pitkä aika ole.[/quote]

Eli olet opettanut lapselle että on ollut tuhma jos ei saa lahjoja =O Mihin ne isovanhempien, kummin ym. paketit katosi? Kai se pukki tuo ne. En edelleenkään usko että lapsi alkaa kyselemään mitä sai keneltäkin ja kuka osti mitäkin.

Miten sä itseltä saat irti niitä lahjoja jos ei ole rahaa yhtään? palstalaisten lähettämät lahjat ei ole sulta vaan niiltä palstalaisilta. Mutta kasvattaahan se toki niiden pakettien määrää.

Juu, ja olen ollut itekin tosi kauheassa tilanteessa rahallisesti. Palkasta jäi käteen kaikkien maksujen jälkeen (ja kaikesta maksettiin vaan pakollinen minimi) noin 150? ja sillä piti pärjätä. Siitä kun osti vauvalle korvikkeen ja vaipat niin eipä kauheesti jääny enää ruokarahaa kahdelle aikuiselle. Vanhemmat toi joskus ruokakassin. Tuossa rahatilanteessa ei todellakaan ostettu lahjoja kenellekään. Olisin halunnut muistaa miestä synttärinä ja isänpäivänä mutta ei ollut mahdollista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja online:
No joo onhan niitä pakollisia menoja tietenkin sen 800-900 euron jälkeenkin. Mä laskin pakollisiksi nuo vuokra, työnantaja ym. kulut. Ja miten hemmetissä mä voin elää rikkaasti kun on viisi lasta ja mä olen opiskeleva yh?? ja tällähetkellä en saa edes sitä elatusmaksua mistään? Ei tän alhasempia tuloja ookkaan kun suomessa on toimeentulonormit jonka alle jäävät saa toimeentulotukea. Ja Teillä tuskin vuokran ja päivähoitomaksun jälkeen jää 400 euroa... Tai sit ootte toimeentulotuen piirissä..
:LOL: Pitääkö lähettää kuitit että uskot?? Me ei asuta Suomessa eikä meidän olis ollut pakko korjata taloa, joka oli homeessa eli ihan oma moka kun otettiin lainaa ja laitettiin talo kuntoon. No aivan sama sille.
Mutta tuskin sullakaan niin helppo elämä on, että et ikinä mistään asiasta täällä palstalla tai elämässäsi muuten valittaisi. Niin onko se sitten kiva kun kaltaisesi ihmiset tulevat kertomaan että kysehän on vaan asenteesta, vaikka lapsi olisi sairas, mies paska tai oma äiti kuolemassa. Miettikää hyvät ihmiset ennen kuin on pakko lannistaa lannistettua että voitte itsekin olla joskus samassa tilanteessa ja aina löytyy joku jolla omasta mielestään on sama tilanne mutta pelkästään asenne kohdillaan.
Minä en mitään apua täältä kaipaa enkä edes valita omista asioista, mutta kyllä suoraan sanottuna vituttaa muiden puolesta kun te olette niin ilkeitä. Yrittäkää oikeasti hommata sitä empatiakykyä vaikka joululahjaksi itselle :xmas:
 
surullinen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sen verran vielä haluaisin kysyä... olet syntynyt vuonna -86 ja on jo luottotiedot menneet aikaa sitten asuntohommien vuoksi. Miten se on mahdollista?? Oletko ottanut lainan jo heti 18 vuotiaana vai?

Sitten mietin sitä lahjajuttua; olisi kiva antaa itekin lapselle jotain eikä kaikki sukulaisilta. Mutta eihän se lahja ole sinulta jos palstalaiset niitä lähettelee lapsille! Silloinhan on sama antaa sukulaisten ostaa niitä toivelahjoja jos kerran kyselevät mitä lapsi toivoo!

Kuulostaa kummalliselta että lapselle on tulossa lahjoja jo monesta suunnasta ja silti pitäisi olla vielä lisää. Luuletko että tuon ikäinen osaa kysyä kuka lahjat on ostanut? Voi sanoa ettei osaa ellei häntä ole siihen opetettu. Mulla hieman vanhempi lapsi eikä hänkään osaa kysellä kuka lahjan on ostanut eikä ole siitä edes kiinnostunut. Joulupukiltahan ne lahjat usein vielä tuon ikäisille tulee:)

Minulle päällimmäisenä jäi mieleen se että haluat vain PALJON LAHJOJA lapselle. Suurin valitus oli siitä. Kuitenkin lapselle on tulossa jo aika monta pakettia eikä ihan oikeasti kukaan tuon ikäinen osaa pettyä kun lahjoja onkin "niin vähän". Jos ei siihen ole opetettu/opittu.
arvasin että joku alkaa valittaa jotain tällaista! en ole täällä kerjäämässä, en todellakaan!! tietenkin olen todella kiitollinen niille, jotka haluavat auttaa ja lahjoittaa jotain pientä! en ole pyytänyt!!vai olenko? kerrohan sitten missä vaiheessa! lapselle tulossa täältä pari pakettia, itseltä hyvä jos pystyy(sen näkee sitten) 1-2 lahjaa.isovanhemmilta 2 ja kummeilta yksi eli ei mun mielestäni kovin paljoa kun monessa perheessä on iso pino lahjoja pelkästään kotona. mulle olis hyvä jos saan edes 2lahjaa pienelle mutta pelkään pahoin ellei saada maksuvapaata u.o:sta ettei sitäkään pysty. ei kenenkään ole pakko lähettää ja lahjoittaa yhtään mitään jos ei halua!' ainoa mitä olen pyytänyt, kokemuksia ja neuvoja,vinkkejä.

ja toinen asia, kyllä, olin 18v kun mieheni kanssa ostimme talon perheellemme, poika oli 3kk kun muutimme sinne.tarvittavat tutkimukset tehtiin mutta jossain vaiheessa meni pieleen eikä raportti vastannut todellisata. olimme jo naimisissa ja mitähän se vaikuttaa asiaan vaikka nuori olinkin? en kuitenkaan mikään tyhmä. olin täysi-ikäinen naimisissa oleva perheen äiti.aikuiseksi en itseäni väitä vieläkään, lapsenmielekäs pitää olla aina vielä 40v!
 
KaisaW
Hmm.. me ei edes opeteta lapselle että kun on kiltti niin joulupukki tuo paljon lahjoja. Omassa lapsuudenkodissani ei käynyt joulupukki, ei ollut lahjavuoria, ei krääsää, ja muistan lämmöllä jouluja. Tehtiin yhdessä koristeita (tonttuja kartongista, olkikoristeita yms) ja laitettiin koti jouluiseksi, leivottiin pipareita, laulettiin joululauluja, äitini osti ison palapelin yhteiseksi lahjaksi kaikille ja aloimme aattoiltana tekemään sitä yhdessä.

Meille tulee ihana joulu vaikkei rahaa ole (ei meillä ole myöskään rahaa ostaa omaa taloa, tai reissata).. En tarkoita tätä viestiä pahalla, tiedän millaista on painia rahahuolien kanssa. Mutta joulun voi viettää myös vähällä rahalla. Uskoisin että enemmän lapset kärsii stressaavasta äidistä kun vähistä lahjoista.. Voimia!!
 
vieras
Seurakunnan diakoniatyöntekijälle varaa aikaa! Sieltä voivat auttaa jonkun isommankin laskun maksussa tai saatte vähän jotain rahaa joulua varten. Muutenkin auttavat kuin vain jouluisin!

Ja tosiaan tuo MLL:n joulujuttu kannataa kans kysellä. Sieltä voi saada sen ostokortin kauppaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja online:
No joo onhan niitä pakollisia menoja tietenkin sen 800-900 euron jälkeenkin. Mä laskin pakollisiksi nuo vuokra, työnantaja ym. kulut. Ja miten hemmetissä mä voin elää rikkaasti kun on viisi lasta ja mä olen opiskeleva yh?? ja tällähetkellä en saa edes sitä elatusmaksua mistään? Ei tän alhasempia tuloja ookkaan kun suomessa on toimeentulonormit jonka alle jäävät saa toimeentulotukea. Ja Teillä tuskin vuokran ja päivähoitomaksun jälkeen jää 400 euroa... Tai sit ootte toimeentulotuen piirissä..
:LOL: Pitääkö lähettää kuitit että uskot?? Me ei asuta Suomessa eikä meidän olis ollut pakko korjata taloa, joka oli homeessa eli ihan oma moka kun otettiin lainaa ja laitettiin talo kuntoon. No aivan sama sille.
Mutta tuskin sullakaan niin helppo elämä on, että et ikinä mistään asiasta täällä palstalla tai elämässäsi muuten valittaisi. Niin onko se sitten kiva kun kaltaisesi ihmiset tulevat kertomaan että kysehän on vaan asenteesta, vaikka lapsi olisi sairas, mies paska tai oma äiti kuolemassa. Miettikää hyvät ihmiset ennen kuin on pakko lannistaa lannistettua että voitte itsekin olla joskus samassa tilanteessa ja aina löytyy joku jolla omasta mielestään on sama tilanne mutta pelkästään asenne kohdillaan.
Minä en mitään apua täältä kaipaa enkä edes valita omista asioista, mutta kyllä suoraan sanottuna vituttaa muiden puolesta kun te olette niin ilkeitä. Yrittäkää oikeasti hommata sitä empatiakykyä vaikka joululahjaksi itselle :xmas:
Mä en kyllä tarkoita lannistaa tai haukkua, mä vaan tunnen paljon ihmisiä jotka tekevät asioista vaikeampia kuin ovatkaan. ja mulla on kyllä moneti rahat tosi loppu, koska en aina mieti järkevästi mitä ostaa, mua vaan ärsyttää sellainen marttyyriasenne. Kun oikeesti ihan kivoja leluja lasta ilahduttamaan saa muutamalla eurolla. Ja jouluruokaa saa suunnilleen samaan hintaan kuin tavallistakin, mulle tulee noista jutuista ennemmin mieleen se että ap. ja muut on tottunu elää niin leveesti ettei pysty pärjäämään pienemmällä.. Olen ehkä väärässä, koska ap:lla on paljon laskuja joita ei oteta huomioon missään, mut kuten jo sanoin silloin kannattaisi harkita jotain velkajärjestelyä tms. jotta tilanteeseen tulisi joku tolkku.

 
surullinen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
[quote="Kotilehmä Meidän lapsilla ei ole köyhä joulu, kun on paljon sukulaisia, mutta se ei tarkoita sitä ettei minulla itsellä surettaisi kun en itse voi heille ostaa jotain ihanaa.

No surettaisi joo? Aika materialistista? Mä olen miettiny josko en ostais lapsilleni yhtään lahjaa ihan vaan siks kun ne sukulaisetkin laittaa. Kun ei niiden tarvi hukkua lahjoihin vain siksi, että kerran vuodessa on päivä jolloin aikuiset ihmiset sekoavat ja ahnehtivat kaikkea lastensakin puolesta.
en minä ainakaan mitenkään sekoa. toiveena vain että saisin ne pari lahjaa itseltä irti. miten selittää lapselle kun ei pukki tuokaan lahjoja? kun lapsi kysyy, olenko ollut tuhma? tuota ainakaan minä en halua kuulla. mutta tuo tietenkin voi toimiakin. minä vaan tahdon antaa itseltäni lapselle..olen joskus itsekin ollut lapsi eikä siitä nyt niin pitkä aika ole.
Eli olet opettanut lapselle että on ollut tuhma jos ei saa lahjoja =O Mihin ne isovanhempien, kummin ym. paketit katosi? Kai se pukki tuo ne. En edelleenkään usko että lapsi alkaa kyselemään mitä sai keneltäkin ja kuka osti mitäkin.

Miten sä itseltä saat irti niitä lahjoja jos ei ole rahaa yhtään? palstalaisten lähettämät lahjat ei ole sulta vaan niiltä palstalaisilta. Mutta kasvattaahan se toki niiden pakettien määrää.

Juu, ja olen ollut itekin tosi kauheassa tilanteessa rahallisesti. Palkasta jäi käteen kaikkien maksujen jälkeen (ja kaikesta maksettiin vaan pakollinen minimi) noin 150? ja sillä piti pärjätä. Siitä kun osti vauvalle korvikkeen ja vaipat niin eipä kauheesti jääny enää ruokarahaa kahdelle aikuiselle. Vanhemmat toi joskus ruokakassin. Tuossa rahatilanteessa ei todellakaan ostettu lahjoja kenellekään. Olisin halunnut muistaa miestä synttärinä ja isänpäivänä mutta ei ollut mahdollista.[/quote]

ahaa..tietenkin lapselle sanotaan että pitää olla kiltti että pukki tuo lahjoja. näin on minulle sanottu, kaikille sukulaisille ja tuttaville. että ihan perinne jo. ja kuten olen sanonut, saankohan edes lahjaa irti.ja edelleen en kerjää täällä yhtään mitään, ainoa mitä olen pyytänyt on kokemukset, neuvot ja vinkit. mutta nyt ilmeisesti minä olen se paha, joka kertoo elämästään ja pyytää neuvoa saman kokeneilta ihmisiltä. meillä ei lahjoja ostella muutenkaan kuin lapsille, aikuiset ei niitä tarvitse sillä selviämme ilmankin. palstalaisten lahjat ovat heiltä ja sen muistan. kiitän heitä myös koko sydämestäni ja laitan myös jouluntoivotukset ja kiitokset kortilla. hyvä että maailmassa on sellaisia ihmisiä jotka haluavat auttaa toista. itsekin auttaisin mutta nyt voin auttaan vaan neuvoen parhaani mukaan ja tukien toista kun on vaikeaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja surullinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sen verran vielä haluaisin kysyä... olet syntynyt vuonna -86 ja on jo luottotiedot menneet aikaa sitten asuntohommien vuoksi. Miten se on mahdollista?? Oletko ottanut lainan jo heti 18 vuotiaana vai?

Sitten mietin sitä lahjajuttua; olisi kiva antaa itekin lapselle jotain eikä kaikki sukulaisilta. Mutta eihän se lahja ole sinulta jos palstalaiset niitä lähettelee lapsille! Silloinhan on sama antaa sukulaisten ostaa niitä toivelahjoja jos kerran kyselevät mitä lapsi toivoo!

Kuulostaa kummalliselta että lapselle on tulossa lahjoja jo monesta suunnasta ja silti pitäisi olla vielä lisää. Luuletko että tuon ikäinen osaa kysyä kuka lahjat on ostanut? Voi sanoa ettei osaa ellei häntä ole siihen opetettu. Mulla hieman vanhempi lapsi eikä hänkään osaa kysellä kuka lahjan on ostanut eikä ole siitä edes kiinnostunut. Joulupukiltahan ne lahjat usein vielä tuon ikäisille tulee:)

Minulle päällimmäisenä jäi mieleen se että haluat vain PALJON LAHJOJA lapselle. Suurin valitus oli siitä. Kuitenkin lapselle on tulossa jo aika monta pakettia eikä ihan oikeasti kukaan tuon ikäinen osaa pettyä kun lahjoja onkin "niin vähän". Jos ei siihen ole opetettu/opittu.
arvasin että joku alkaa valittaa jotain tällaista! en ole täällä kerjäämässä, en todellakaan!! tietenkin olen todella kiitollinen niille, jotka haluavat auttaa ja lahjoittaa jotain pientä! en ole pyytänyt!!vai olenko? kerrohan sitten missä vaiheessa! lapselle tulossa täältä pari pakettia, itseltä hyvä jos pystyy(sen näkee sitten) 1-2 lahjaa.isovanhemmilta 2 ja kummeilta yksi eli ei mun mielestäni kovin paljoa kun monessa perheessä on iso pino lahjoja pelkästään kotona. mulle olis hyvä jos saan edes 2lahjaa pienelle mutta pelkään pahoin ellei saada maksuvapaata u.o:sta ettei sitäkään pysty. ei kenenkään ole pakko lähettää ja lahjoittaa yhtään mitään jos ei halua!' ainoa mitä olen pyytänyt, kokemuksia ja neuvoja,vinkkejä.

ja toinen asia, kyllä, olin 18v kun mieheni kanssa ostimme talon perheellemme, poika oli 3kk kun muutimme sinne.tarvittavat tutkimukset tehtiin mutta jossain vaiheessa meni pieleen eikä raportti vastannut todellisata. olimme jo naimisissa ja mitähän se vaikuttaa asiaan vaikka nuori olinkin? en kuitenkaan mikään tyhmä. olin täysi-ikäinen naimisissa oleva perheen äiti.aikuiseksi en itseäni väitä vieläkään, lapsenmielekäs pitää olla aina vielä 40v!

ööh ekö 7 lahjaa ole paljon !!! mun lapsille tulee 1 varmasti ja 2-3 saattaa tulla jotain halpoja tai jos äitini tekee esim. villatakit... tota mä tarkoitin sillä että on oppinut elämään liian leveesti ja siksi tuntuu ettei rahat riitä.. No ei mullakaan nyt herrajumala 7 lahjaan lapsille riitä rahat!
 
surullinen
Alkuperäinen kirjoittaja online:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja online:
No joo onhan niitä pakollisia menoja tietenkin sen 800-900 euron jälkeenkin. Mä laskin pakollisiksi nuo vuokra, työnantaja ym. kulut. Ja miten hemmetissä mä voin elää rikkaasti kun on viisi lasta ja mä olen opiskeleva yh?? ja tällähetkellä en saa edes sitä elatusmaksua mistään? Ei tän alhasempia tuloja ookkaan kun suomessa on toimeentulonormit jonka alle jäävät saa toimeentulotukea. Ja Teillä tuskin vuokran ja päivähoitomaksun jälkeen jää 400 euroa... Tai sit ootte toimeentulotuen piirissä..
:LOL: Pitääkö lähettää kuitit että uskot?? Me ei asuta Suomessa eikä meidän olis ollut pakko korjata taloa, joka oli homeessa eli ihan oma moka kun otettiin lainaa ja laitettiin talo kuntoon. No aivan sama sille.
Mutta tuskin sullakaan niin helppo elämä on, että et ikinä mistään asiasta täällä palstalla tai elämässäsi muuten valittaisi. Niin onko se sitten kiva kun kaltaisesi ihmiset tulevat kertomaan että kysehän on vaan asenteesta, vaikka lapsi olisi sairas, mies paska tai oma äiti kuolemassa. Miettikää hyvät ihmiset ennen kuin on pakko lannistaa lannistettua että voitte itsekin olla joskus samassa tilanteessa ja aina löytyy joku jolla omasta mielestään on sama tilanne mutta pelkästään asenne kohdillaan.
Minä en mitään apua täältä kaipaa enkä edes valita omista asioista, mutta kyllä suoraan sanottuna vituttaa muiden puolesta kun te olette niin ilkeitä. Yrittäkää oikeasti hommata sitä empatiakykyä vaikka joululahjaksi itselle :xmas:
Mä en kyllä tarkoita lannistaa tai haukkua, mä vaan tunnen paljon ihmisiä jotka tekevät asioista vaikeampia kuin ovatkaan. ja mulla on kyllä moneti rahat tosi loppu, koska en aina mieti järkevästi mitä ostaa, mua vaan ärsyttää sellainen marttyyriasenne. Kun oikeesti ihan kivoja leluja lasta ilahduttamaan saa muutamalla eurolla. Ja jouluruokaa saa suunnilleen samaan hintaan kuin tavallistakin, mulle tulee noista jutuista ennemmin mieleen se että ap. ja muut on tottunu elää niin leveesti ettei pysty pärjäämään pienemmällä.. Olen ehkä väärässä, koska ap:lla on paljon laskuja joita ei oteta huomioon missään, mut kuten jo sanoin silloin kannattaisi harkita jotain velkajärjestelyä tms. jotta tilanteeseen tulisi joku tolkku.
vai että elämäänleveästi. ole hiljaa kun et mistään mitään tiedä! velkajärjestelyyn katsos ei voi lähteä vaan on pakko selvitä muuten. jos ajattelee takaajia, kärsii itse sen muutaman vuoden että saa asiat järjestykseen.pakko kestää ei voi muutakaan. minusta ei ole leveää jos haluan lapselle edes yhden lahjan jota hän toivoo. toivon, että voin kaksi lahjaa hänelle ostaa itse.ikävä että tuomitset minut avunpyynnöstä ja neuvoista. lahjoja tai mitään muutakaan en ole kerjännyt!
 
Ihan hillittömän piiiitkä ketju ja ap:lle kaikkea hyvää! Mä haluisin kysäistä, että mikä on se lahja jota poika niin kovasti toivoo?
Meilläkin rustataan lahjalistoja oikein urakalla ja koko ajan tiedän, etteivät lapset tule saamaan kenties yhtäkään lahjaa niistä joita toivovat. Niin kävi myös viime vuonna, mutta jospa yrittäisit keksiä jotain vielä makeempaa... ja halvemmalla!!!!
Poikamme, 4vee, ei tainnut saada juurikaan toivomiaan lahjoja, mutta silti hän oli onnesta soikeana lähes jokaisesta saamasta lahjastaan. lapsethan on toki erilaisia ja ikäkin vaikuttaa, mutta mä uskon, että teidänkin poika on täysin onnellinen jos saa jotain uutta ja kivaa...
ehkä sä otat jotenkin itse raskaammin tuon lahja-asian!?
Mutta toivon, että saatte iloisen joulun ja joulumielen kaikesta huolimatta. Mäkin yritän keksiä mistä rahat lahjoihin...mut eiköhän me (molemmat) jotain keksitä =) =) =)
 

Yhteistyössä