Eineksiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joskus laiskottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joskus laiskottaa

Vieras
Meillä on tasan 1-vuotias lapsi, joka on nyt alkanut syömään suunnilleen samoja ruokia kuin me itse. Makaronilaatikkoa ja kiusauksia on maistellut muiden muassa. Mietin tässä, että jos joskus antaisi esim. kaupan pinaattikeittoa (Saarioisten einestä), tai vaikka niitä Knorrin kasvissosekeittoja jotka on tetroissa. Ihan vaan kiireisempinä päivinä tai kun en jaksa laittaa mitään erityistä ruokaa. Tai jos pakkasestakaan ei löydy. :) En siis ole antamassa mitään eineslasagnea tai muuta, vaan ihan noita keittoja mietin. Tuossa pinaattikeitossakaan ei näytä olevan lisäaineita, eikä niissä tetrakeitoissakaan. Ootteko muut antaneet noin pienelle tuollaisia eineksiä?

Nuo valmiskeitot on aika suolaisia, et suosittelisin myös noita Piltin lasten ruokia. Niitähän on nykyään yli yksi vuotiaille ja muistaakseni jopa yli puolitoista vuotiaille on omia ruokia.

Juu, meillä on syöty noita lasten valmisruokia kyllä silloin tällöin. Mietin vaan että jos itselle ostan joskus jotain valmiskeittoa niin voiko siitä lapselle antaa. Ehkä joskus maistetaan. Mutta toistaiseksi ostan varmaan vielä niitä 12kk ikäisten valmispilttejä kaappiin varastoon. :)

Ihan hyvin voit joskus ko. ruokia tarjota. Lapsi voi 1 v alkaen syödä samaa kuin muukin perhe. Enkä nyt tarkoita että lapselle pitää tarjota pizzaa ja hampurilaista :-)

Meidän 1,5v. söi juuri tänään valmispinaattikeittoa. Edellisestä kerrasta onkin jo varman kuukausi. Ihan surutta meillä joskus näitä annetaan kotitekoisten ruokien ja Pilttien lisäksi.

Kaupasta löytyy niitä sydänmerkillä olevia valmisruokia. Ne on käsittääkseni suolan ja rasvan suhteen sydänystävällisempiä vaihtoehtoja ja sopii siten pienemmällekin (jos ei ole muuten kovin maustettuja).

1-vuotiaanahan saa alkaa siirtymään samaan ruokaan kuin muu perhe, joten en ymmärrä, miksi niitä pilttejä pitäisi vielä 1-vuotiaalle antaa - edes niinä pinaattikeittopäivinä. Ihan hyvin voit varmasti antaa valmista pinaattikeittoa ja muitakin eineksiä, tuskin niitä nyt kuitenkaan jatkuvasti syö.

Niin no tuo pinaattikeitto on niin nopeaa valmistaa itsekin suolattomana ja lisäaineettomana, että ei siinä paljon vaivaa säästä jos lämmittää valmiin keiton. Pakkaspinaattia vaan kiehumaan maidon kanssa ja pikkasen suurusta sekaan :)

Arjen pikaruokia on paljon, ja eineksissä harvemmin säästää hirveästi aikaa jos ei kyse ole just niistä lasagneista yms. Pakastevihanneksia käyttäessä (esim keittojuures-pussi) saa nopeasti lisäaineetonta ruokaa.

Itse siitä suolaisuudesta sitten. Eineksiä laittaessa minä "jatkan" ruokaa lisäämällä sinne aineksia itse, niin suolapitoisuus laskee. Eli italianpataan pätkäisen spagettia huomattavasti sekaan, joskus vielä suolatonta tomaattimurskaakin.