Eilen aamu oli kyllä mielenkiintoinen, tietysti syy on lapsen - en sitä kiellä, mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vilperin äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vilperin äiti"

Vieras
silti... koulutaksi tuli pihaan noin 7:50 - odotti vain pienen hetken ja lähti, kun lapsi ei ollut pihalla taksia odottamassa ajallaan. Aikamme odottelimme, että tulisiko taksi vielä takaisin, mutta ei se tullut. Veimme sitten lapsen kouluun, vaikka matkaa olikin (noin 20km) , kävimme samalla kauppareissulla.

Tiedän kyllä, että takseilla on tarkka aikataulunsa ja että ei ole varaa viivyttelyihin, mutta silti mietin, kun kyse oli pienestä koululaisesta - ei sentään yläasteella olevasta. Lapsi on myös erityislapsi (ADHD) ja hänellä siksi kestää siirtymätilanteet paikasta toiseen.

Noh tänä aamuna laitoimme kellon soimaan 7:00 ja lapsi oli jo onneksi ulkokamppeet päällä vähän yli puoli kahdeksan aamulla. Taksi tuli tänään kanssa 7:50.

Vaikka tänä aamuna menikin homma näin hienosti ja eilenkin lapsi vaikutti sen verran vakavalta aamusta, että luulisi hänen ymmärtävän nyt, että taksi ei odota häntä, vaan hänen on oltava ajoissa. Niin silti huolettaa, että miten ensi viikolla aamutoimet mahtavat sujua? Ettei lapsi nyt vain unohda, että näin voi käydä, jos ei ole reipas ja ajoissa valmis.

( Mietin myös eilen sitä, että jos kyseessä olisi ollut vielä vähävaraisempi perhe. Ja jos perheen isä olisi jo lähtenytkin aamulla töihin. Ynnä linja-autokin olisi jo tuonne lähikaupunkiin mennyt. Niin millä ihmeellä lapsi olisi sitten kouluun mennyt, jos perheellä ei olisi ollut varaa maksaa taksikyytiä kouluun? Olisiko äiti vain soittanut opelle, että sori vain - lapsi myöhästyi taksista eikä voi nyt kouluun tulla, tuli nyt lapselle kotipäivä. Koska eihän tietenkään opella ole velvollisuutta maksaa lapsen taksikyytiä kouluun. )

Olitko siis itse kotona? Sinun tehtävähän se on huolehtia että lapsi ehtii taksiin ajoissa. Ja jos ei ehdi eikä ole kyytiä eikä rahaa, eikä naapuria kelta kysyä kyytiä jne. niin silloin ilmoitetaan luonnollisesti opettajalle että lapsi on tänään pois koska myöhästyi kuljetuksesta.

Vaikkei mulla ole erityislasta, mä soitan hänelle aamuisin, kun pitää laittaa ulkovaatteet päälle ja lähteä kouluun. Hän tuntee kyllä kellon, mutta äkkiäkös sitä unohtuu johonkin leikkiin ja aika kuluu vähän turhan nopeasti. Jos te ette ole jatkossa kotona kun hän lähtee, niin soitatte hänelle hyvissä ajoin ja varmistatte vielä uudelleen joskus kahtakymmentä vaille, että olethan nyt seisomassa ulkona.

Jos jokaista lasta odotettaisiin lisäksi vielä minuutti, kaksi, niin ylimääräistä aikaa menee yllättävän paljon, vaikkei sitä itse ajattelisi. Vähän kuin bussiakin odotellessa. Ei siinä pysäkille edes pysähtymään, jollei joku ole siinä jo valmiiksi odottamassa.

• Tykkää
Reactions: Salla07
Juu, ei se ope ole, joka taksikyydin kouluun maksaa vaan sinä! Ootko ottanut selvää ajaako koulutaksi ainoan ajonsa silloin ennen kahdeksaa vai onko sillä toinen kierros yhdeksältä? Jos on, lapsi menisi tietysti silloin.

Odotella ne ei voi. Muutenhan kyytiläiset olis joka aamu myöhässä. Ainut poikkeus mikä tuossa voisi olla, on toi ADHD, mutta en sit tiiä mitä teidän kunnassa ja teidän perheen kanssa on asiasta sovittu. Entä olitko sinä itse tai kukaan siellä pihalla sanomassa, että lapsi on juuri tulossa? Tai yhtä lailla, jos näyttää siltä, ettei ehdi millään niin sanomassa, ettei tänä aamuna tartte ootella?

Ei, äiti ei olisi soittanut kouluun vaan taksin keskukseen josta taksi tulee. Ja sitten vasta sinne koululle, että lapsi saattaa hiukan myöhästyä kuljetusongelmien vuoksi. Tokihan äidillä on yhteystiedot?

Yhteistyössä