Eikös eräpäivä tarkoita sitä, että lasku tms. pitää maksaa siihen päivämäärään mennessä, mutta voi maksaa sitä ennenkin?

• Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Kun mulla on sellainen tilanne, että vuokranantaja kyselee jatkuvasti miksi olen maksanut vääränä päivänä, enkä eräpäivänä vuokraani. En ymmärrä miksi on niin tarkka. Jos vuokran eräpäiväksi on sovittu 10. päivä, niin minä ymmärrän asian silleen, että voin maksaa vaikka 10. päivä tai edeltävänä tai vaikka kaksi viikkoa ennen, jos haluan.

Taas tuli sähköpostia, että "miksi olet maksanut vuokrasi jo nyt, vaikka eräpäivä on vasta 10. päivä. Minulla menee kirjanpito sekaisin, kun et osaa maksaa oikeana päivänä." Melkeinpä naurattaa. :D

Viime kuussa valitti sitä, että maksoin viikon liian aikaisin. Sitä edellisessä kuussa olin maksanut liian myöhään, kun maksu oli hänellä vasta 11. päivä. Silloin maksoin 10. päivä, kun oli eräpäivä (ja palkkapäivä).

Onko kellään muulla vastaavaa ongelmaa? :D

No jopas on ongelma vuokranantajalla... Mie maksan vuokran kahessa erässä... Sillon kun palkka tulee eli kuun puolivälissä ja sitten kun asumistuki tulee eli 2pv... Eli kesäkuun vuokran maksoin 15.5 ja 2.6... Mut mulla ei ookaan yksityinen vuokranantaja...

"Vieras"
Ihan oikein maksat, vuokranantaja on vain tyhmä. 10. päivään mennessä kuuluu maksaa, mutta aikaisemminkin on ihan luvallista maksaa. Ja jos 10. Päivä on lauantai, sunnuntai tai arkipyhä, viimeinen maksupäivä on seuraava arkipäivä. Se milloin maksu taas näkyy vuokranantajan tilillä, ei ole sinun päänsärkysi alkuunkaan.

"vieras"
Aika hauska. :) Onko sulla viitenumero vai viesti siinä maksussa? Auttaisko jos laittaisit aina tekstin ("kesäkuun vuokra") siihen niin vuokranantaja voisi siitä sitten varmistaa mitä kuuta maksat.

ap.
[QUOTE="vieras";28563965]Aika hauska. :) Onko sulla viitenumero vai viesti siinä maksussa? Auttaisko jos laittaisit aina tekstin ("kesäkuun vuokra") siihen niin vuokranantaja voisi siitä sitten varmistaa mitä kuuta maksat.[/QUOTE]

No itse asiassa laitan joka kerta maksuun viestiksi tekstin "kuukausi, vuokra, oma nimeni" kun näin on pyydetty. :)

säpäle harmaana
No eihän se maksu muutenkaan välttämättä näy vuokranantajan tililla tasan eräpäivänä vaikka silloin maksaisitkin. Jos maksupäivä osuu viikonlopulle tai maksat eri pankista, se maksuhan näkyyy kuitenkin parin päivän viiveellä, vaikka maksaisitkin juuri eräpäivänä.

ap.
[QUOTE="vieras";28563988]Jos hän nyt oikein sähköpostia asiasta laittaa, niin voit kyllä vastata, ettei vuokranantajakaan voi määrätä yhtä maksupäivää.[/QUOTE]

No ilmeisesti hänen mielestään mun pitäisi osata ennakoida/aavistaa milloin minun rahani ovat siirtyneet hänen tililleen (eri pankki) ja että tuo päivä on juurikin se 10. päivä. :)

Ja laitoin jo hänelle tiukan mutta ystävällisen viestin asiasta. Liitteeksi laitoin kuluttajaviraston nettisivuille linkin. Katsotaan miten käy (toivottavasti ei tule häätöä :D ).

"Mie"
Me maksetaan vuokra milloin mitenkin. Eräpäivä on kuun 5.päivä, mutta nytkin mies maksoi kesäkuun vuokran jo 1.6. Niin ja meilläkin on kyllä yksityinen vuokranantaja, eikä se ole koskaan valittanut, onneksi ei ole tuollainen pässi kuin sulla ap! :D

ap.
Ja se tässä ihmeellistä on, että olen asunut tässä jo kolmisen vuotta ja tämä "pommitus" väärästä maksupäivästä alkoi vasta tänä vuonna. :D Nyt kun alkoi ihan huvittaa tuo, niin päätinpä jakaa asian kanssanne. :)

ap.
[QUOTE="vieras";28564055]Olisko tulossa vanhuudenhöperöksi...[/QUOTE]

Tuskinpa. Kyseessä sellainen keski-ikäinen mies (jolla perhekin). Mutta eihän sitä tiedä jos kyseessä joku varhainen dementia tai muu höperyys. :)

"viekku"
Oon kuullu että PORVOOSSA tämä on ihan yleistäkin. Vuokranantajien Liitto vaatii vuokran joko ERÄPÄIVÄNÄ tai vähintään KOLME PÄIVÄÄ ERÄPÄIVÄN JÄLKEEN. Missään nimessä EI saa maksaa eräpäivää ennen. Siitä tulee sanktioita, vähintäänkin kuukauden vuokran sakot. Varokaa vallan siellä Porvoossa. Teillä on tarkat paikat.

osaa ne muuallakin
no vedänkö paremmaksi, me asutaan asto-osakkeessa, maksoin vastikkeen (esimerkki) 2pv. eräpv jokakuun 5 no sattupa sitten että maksoin samaan laskupinkkaan tippuneen vastikkeeni taas :D joten jätin seuraavassa kuussa luonnollisesti vastikkeen maksamatta ja maksoin taas sitä seuraavassa kuussa vastikeen normisti alkukuun laskupinossa, no mitä tekee isännöitsijämme,laittaa viestiä että yksi vastke maksamatta ja maksa se heti. No eikun soittamaan ja kertomaan että kyllä on maksettu sillä maksoin 2 vastiketta yhdessä kuussa vahingossa. No isännöitsijä tähän että joka kuulta on näyttävä vastike maksu ja kone näyttää että sinulla on tuo yksi kk maksamatta. Koitantaas hälle selittää että ei, minulla ei ole maksamatta mitään mutta siitä mitään tullut kun toinen ei tajua tarkemmin katsoa kirjanpitoaan. Luojan lykky onneksi meillä vaihtui isännöinti ja enään ei tarvitse päivänselvistä asioista tapella.

"vieras"
Periaatteessa ole oikeassa. Mutta, jos maksat vuokran edellisen kuukauden puolella, kuin on eräpäivä, on joissakin tapauksissa ongelmia suorituksen kohdistamisessa oikeaan maksukuukauteen. Eli se on vuokravalvonnan kannalta hankalaa. Omistaja saattaa käyttää ulkopuolista vuokravalvojaa ja tilitoimistoa. Tästä on kaiketi kyse.

osaa ne muuallakin
kännyllä kun en osaa kirjoittaa :D
no vedänkö paremmaksi, me asutaan asunto-osakkeessa, maksoin vastikkeen (esimerkki) 2pv. eräpv jokakuun 5 no sattupa sitten että maksoin samaan laskupinkkaan tippuneen vastikkeeni taas :D joten jätin seuraavassa kuussa luonnollisesti vastikkeen maksamatta ja maksoin taas sitä seuraavassa kuussa vastikeen normisti alkukuun laskupinossa, no mitä tekee isännöitsijämme,laittaa viestiä että yksi vastke maksamatta ja maksa se heti. No eikun soittamaan ja kertomaan että kyllä on maksettu sillä maksoin 2 vastiketta yhdessä kuussa vahingossa. No isännöitsijä tähän että joka kuulta on näyttävä vastike maksu ja kone näyttää että sinulla on tuo yksi kk maksamatta. Koitantaas hälle selittää että ei, minulla ei ole maksamatta mitään mutta siitä mitään tullut kun toinen ei tajua tarkemmin katsoa kirjanpitoaan. Luojan lykky onneksi meillä vaihtui isännöinti ja enään ei tarvitse päivänselvistä asioista tapella.

"harmaa"
[QUOTE="vieras";28564205]Periaatteessa ole oikeassa. Mutta, jos maksat vuokran edellisen kuukauden puolella, kuin on eräpäivä, on joissakin tapauksissa ongelmia suorituksen kohdistamisessa oikeaan maksukuukauteen. Eli se on vuokravalvonnan kannalta hankalaa. Omistaja saattaa käyttää ulkopuolista vuokravalvojaa ja tilitoimistoa. Tästä on kaiketi kyse.[/QUOTE]

Sitten on epäpätevä tilitoimisto jos ei osaa kirjanpitoaan lukea

kkpp
Lain mukaan eräpäivään mennessä, mutta onhan vuokranantajan helpompi saada maksu juuri eräpäivänä. Eihän se muuten tiedä, kuinka paljon taaksepäin pitää tiliotetta selata, että löytää juuri sen oikean vuokran. Vaikka eihän se iso vaiva ole silti, eli outoa käytöstä.

Yhteistyössä