Eikö teille kotiäideille tuu koskaan huono omatunto, kun vaan maleksitte kotona? Etenkin yhden lapsen äidit?

  • Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti
sinnalle
tottakai äitiys ja lastenhoito on mummosi aikana ollut raskasta. moni äiti joutui laitokseen loppuiäksi, tuli hulluksi koska työ on niin raskasta.
mutta luuletko että asiat tehtiin kuten nyt? esim. tuo syöminen, jokainen nuoli lautasensa, eikä kaikille vältltämättä ollut edes omia lautasia, siis joskus ennen muinoin.

ja nuo koneet, niiden hankinta, huolto uusiminen, tavara ja koneet teettävät työtä.
 
sinnalle
ja eihän mummosi aikana lapsia kukaan hoitanut. lastensuojelu ei kolkuttanut ovelle jos lapset olivat keskenään 24/7, eikä edes kuoliaaksi hakkaamisesta.

siis että et voi verrata mummoasi, et ollenkaan.
 
**
Alkuperäinen kirjoittaja Hynkel:
Jos oma vaimo rupeaisi jotain paskaa mussuttamaan kotonaolemisesta täyspäiväisesti lähtisi akka kuin kakarakin vittuun alta aikayksikön. Itse en ala mitään siivelläeläjiä katsomaan! Pojan hyväksyn koska aijon kasvattaa hänestä sukubisneksen jatkajan, jos tytön olisin saanu maksaisin jo elatusmaksuja, nainen ei bisneksiin koske.
joo, selvä provo!! Ei tommonen, joka ois noin ÄIJÄÄ, missään kaksplussan sivuilla kävisi akkojen höpinöitä lukemassa, heh-heh!!!!
 
v
Minä potisin huonoa omaatuntoa jos olisin raahannut pienen lapseni muille hoidettavaksi. Se on kuitenkin minun ja mielestäni kasvatus tehtävä kuuluu minulle.
Sitä katson itse karsaasti jos yhden lapsen äiti on kotona mutta ei tee siellä mitään. Siis ei ruokaa, ei pyykkiä, ei siivoa tms. Että lukee esim kirjoja ja katsoo töllöä vain. Sellainen on minun ystäväni ja hänen käytöstään en ymmärrä.
 
******
Alkuperäinen kirjoittaja Sinna:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Siis ei voi mitään, mutta itse koen välillä olevani oikein yhteiskunnan lusmu, kun vaan laiskottelen kotona. Mulla on yksi 1,5 v lapsi. Mies herää joka päivä aikaisin töihin ja tuo perheelle rahan - minä vain täällä maleksin päivät pitkät. Yhden lapsen kanssa on tosi helppoa vielä, ei tarvitse tehdä hirveästi ruokaa eikä siivota alvariinsa. Ehkä sitten tilanne olis eri, jos lapsia olis useampi. Silloin olis järkevääkin ehkä olla kotona, koska hoitomaksut on jo niin suuret..

Oonko mä ainoa tällaisten ajatusten kanssa, vai kokeeko joku muukin joskus näin?
Kuinkahan mummoni pärjäs 9 mukulan ja 50 lehmän kans, kun jo kahen kakaran kanssa on vaikeeta nykyään, vaikka tulee lämmin vesi ja sähkö on?
Jättämällä lapset vahtimatta ja huolehtimaan toisistaan. Tai sitten pihapiirissä/ vintissä asui anoppi joka katsoi vähän lasten perään.
 
No ei todellakaan tule huonoa omatuntoa, en koskaan ole tehnyt näin raskasta "työtä" kuin nämä kuluneet vuodet :D En minä ainakaan tunne maleksivani kotona, työtä on enemmän kuin ehtisi tekemään. Tosin, vaihtelua ehkä välillä itse haluaisi, mutta sen aika onkin tulossa, kun kuopuskin vähän kasvaa.
 
vieras
No en jaksa tuntea huonoa omaatuntoa. Maailmassa on paljon kotiäitejä, joissakin maissa on oikeastaan ihan pakko olla kotiäitinä ellei sukupiiristä löydy jotain muuta jolle lapset työnteon ajaksi lykkää.
 
ei tule
Miksi olisi hienompaa kiikuttaa omat toistuvat tylsät työt muille? se lapsi/lapset vieraalle hoitoon, siivoustyöt ulkoistaa, ruoanlaitto eineksiä kuten monissa perheissä? Minä kasvatan jopa osan ravinnosta itse ja marjastan.

ei todellakaan. teen itse omat työni ja ylpeä siitä.
 
ei tule
Alkuperäinen kirjoittaja ei tule:
Miksi olisi hienompaa kiikuttaa omat toistuvat tylsät työt muille? se lapsi/lapset vieraalle hoitoon, siivoustyöt ulkoistaa, ruoanlaitto eineksiä kuten monissa perheissä? Minä kasvatan jopa osan ravinnosta itse ja marjastan.

ei todellakaan. teen itse omat työni ja ylpeä siitä.
siis joo, ainoa syy teetttää omat työt muilla ja käydä itse jollakin toisella, on raha. Muuten minusta on hienompaa hoitaa oma koti kunnolla. jos siihen vaan on suinkin mahdollisuus.

mutta moni taipuu julkiseen mielipiteeseen, että on hienoa vaan käydä jollakin töissä, ja menee töihin, vaikka varaa olisi elää muutenkin. esim velaton peritty talo ja mies töissä.

Tai eivätkö sitten jaksa hoitaa lapsiaan sen vauvavuoden jälkeen, kun ne vänkäävät ja vääntävät ja sotkevat ja tappelevat?
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja ei tule:
Alkuperäinen kirjoittaja ei tule:
Miksi olisi hienompaa kiikuttaa omat toistuvat tylsät työt muille? se lapsi/lapset vieraalle hoitoon, siivoustyöt ulkoistaa, ruoanlaitto eineksiä kuten monissa perheissä? Minä kasvatan jopa osan ravinnosta itse ja marjastan.

ei todellakaan. teen itse omat työni ja ylpeä siitä.
siis joo, ainoa syy teetttää omat työt muilla ja käydä itse jollakin toisella, on raha. Muuten minusta on hienompaa hoitaa oma koti kunnolla. jos siihen vaan on suinkin mahdollisuus.

mutta moni taipuu julkiseen mielipiteeseen, että on hienoa vaan käydä jollakin töissä, ja menee töihin, vaikka varaa olisi elää muutenkin. esim velaton peritty talo ja mies töissä.

Tai eivätkö sitten jaksa hoitaa lapsiaan sen vauvavuoden jälkeen, kun ne vänkäävät ja vääntävät ja sotkevat ja tappelevat?
Jokaisella on vara olla kotona jos haluaa. Riippuu vain siitä miten leveän leivän haluaa.
 
Tasku Venus
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja ei tule:
Alkuperäinen kirjoittaja ei tule:
Miksi olisi hienompaa kiikuttaa omat toistuvat tylsät työt muille? se lapsi/lapset vieraalle hoitoon, siivoustyöt ulkoistaa, ruoanlaitto eineksiä kuten monissa perheissä? Minä kasvatan jopa osan ravinnosta itse ja marjastan.

ei todellakaan. teen itse omat työni ja ylpeä siitä.
siis joo, ainoa syy teetttää omat työt muilla ja käydä itse jollakin toisella, on raha. Muuten minusta on hienompaa hoitaa oma koti kunnolla. jos siihen vaan on suinkin mahdollisuus.

mutta moni taipuu julkiseen mielipiteeseen, että on hienoa vaan käydä jollakin töissä, ja menee töihin, vaikka varaa olisi elää muutenkin. esim velaton peritty talo ja mies töissä.

Tai eivätkö sitten jaksa hoitaa lapsiaan sen vauvavuoden jälkeen, kun ne vänkäävät ja vääntävät ja sotkevat ja tappelevat?
Jokaisella on vara olla kotona jos haluaa. Riippuu vain siitä miten leveän leivän haluaa.
No toki on varaa, mutta mun mielestä ainakin on helpompi mennä töihin ku alkaa leikkii noiden asumistuki ja sossupapereiden kanssa.
:(
 
no minä oon kotiäiteilly nyt kesän, ja välillä tulee sellainen pieni turhauma kun tekis mieli opiskella jotain kursseja näin kesälläkin, edes kotona, mutta koulu ei anna. oon sit vaan lukenu tulevia tentti- ym.kirjoja ja sillee.. plussapuolena se että opintotukeen verrattuna kotihoidontuella elelee herroiksi.

on tämä aika rentoa oloa, esikoinen on himpun alle neljän ja kuopus reilu 2v. vauvan kanssa voisin olla työllistetympi mutta nuo kaks leikkii niin jouhevasti keskenäänkin että äitin syliä ja haleja tarvitaan vain sillon kun äiti niitä pyytää :whistle: ruuanlaittoon ja leipomiseen on ainakin aikaa, siivoamista jaan useammalle päivälle niin ettö ei tästä kämpästä ees huomaa millon on siivoiltu :LOL:
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Töyhtö:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja ei tule:
Alkuperäinen kirjoittaja ei tule:
Miksi olisi hienompaa kiikuttaa omat toistuvat tylsät työt muille? se lapsi/lapset vieraalle hoitoon, siivoustyöt ulkoistaa, ruoanlaitto eineksiä kuten monissa perheissä? Minä kasvatan jopa osan ravinnosta itse ja marjastan.

ei todellakaan. teen itse omat työni ja ylpeä siitä.
siis joo, ainoa syy teetttää omat työt muilla ja käydä itse jollakin toisella, on raha. Muuten minusta on hienompaa hoitaa oma koti kunnolla. jos siihen vaan on suinkin mahdollisuus.

mutta moni taipuu julkiseen mielipiteeseen, että on hienoa vaan käydä jollakin töissä, ja menee töihin, vaikka varaa olisi elää muutenkin. esim velaton peritty talo ja mies töissä.

Tai eivätkö sitten jaksa hoitaa lapsiaan sen vauvavuoden jälkeen, kun ne vänkäävät ja vääntävät ja sotkevat ja tappelevat?
Jokaisella on vara olla kotona jos haluaa. Riippuu vain siitä miten leveän leivän haluaa.
No toki on varaa, mutta mun mielestä ainakin on helpompi mennä töihin ku alkaa leikkii noiden asumistuki ja sossupapereiden kanssa.
:(
Me ei ainakaan saada asumistukea, eikä olla käyty sossussa. Ollaan silti selvitty hyvin. Ja useinhan se tuo sanotaan perusteluksi kun lapset viedään hoitoon..
 

Yhteistyössä