Eikö kinkkua saa muka viedä ulos jäähtymään?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Veljeni luki jostain suomi24:stä että kinkkua ei saa missään nimessä viedä ulos? Itse olen aina lukenut kinkunpaisto-ohjeista, että mahdollisimman nopea jäähdytys eli esim. kinkku ulos. Eli ei saa antaa jäähtyä huoneenlämmössä?

ap
En minäkään ole tuollaista kuullut, mutta se ohje olikin suomi24:n keskusteluissa ja ainoastaan yksi sanoi näin. Itse olen kinkunpaisto-ohjeista tosiaan aina lukenut, että pitää jäähdyttää nopeasti.

Voiko sen viedä suojattuna tuonne pakkaseen? Olen vienyt siis ulos ennenkin yöksi jäähtymään, mutta en muista millaisia lämpötiloja on ollut.

vieras
Mä ainakin vien takapihan partsille sellaiseen kovamuovisen laatikon sisään jäähtymään :snotty: ja siihen kannen päälle paino niin ei ötiäiset pääse herkkuun kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
hygieniapassikurssilla oli aiheesta juttua, hygieenisyyden takia ruokia ei saa jäähdyttää pihalla.
Miten se siihen hygieenisyyteen vaikuttaa?
ulkoilman pöpöt?

Kotioloissa on ehkä eri asia kun laitoskeittiöt ravintolat tms :D onneksi !
Taidan olla vähän yksinkertainen, mutta miten ne "ulkoilman pöpöt" tulee sen kelmun, folion tai muun vastaavan suojan läpi kinkkuun?

hygieniapassikurssilla oli aiheesta juttua, hygieenisyyden takia ruokia ei saa jäähdyttää pihalla.
Miten se siihen hygieenisyyteen vaikuttaa?
ulkona on lintuja ym. eläimiä eikä kuulemma muutenkaan riittävän puhtaat olosuhteet.

mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee :)
Jos laittaa partsille tai terassille missä on lasit?

ap
Onpa ristiriitaista, että ulos ei saisi viedä muka suojattuna kun siellä on jotain pöpöjä? Siis mitä? Sellaisia mitkä ei mene ihmisen suuhun, kun se on ulkona? Entä ne pöpöt mitä kinkku alkaa kehittää itseensä, kun sen antaa jäähtyä huoneenlämmössä?

hmmm

Jos laittaa partsille tai terassille missä on lasit?
en osaa sanoa, niin tarkkaan ei asiaa käyty läpi ;)

Laitoskeittiöt ovat todellakin asia erikseen. Eihän niissä saa olla viherkasvejakaan. Meillä komeilee myrkyllinen joulutähtikin keittiössä. :whistle:

Tärkeintä on, että kinkku jäähtyy nopeasti säilytyslämpötilaansa, joten kukin tyylillään. Vaikka minullakin on hygieniapassi, niin vien kinkun joka tapauksessa suojattuna ulos jäähtymään ja säilytän sitä sitten jääkaapissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimoska:
Laitoskeittiöt ovat todellakin asia erikseen. Eihän niissä saa olla viherkasvejakaan. Meillä komeilee myrkyllinen joulutähtikin keittiössä. :whistle:

Tärkeintä on, että kinkku jäähtyy nopeasti säilytyslämpötilaansa, joten kukin tyylillään. Vaikka minullakin on hygieniapassi, niin vien kinkun joka tapauksessa suojattuna ulos jäähtymään ja säilytän sitä sitten jääkaapissa.
Kuten sanoin jokainen tavallaan :) . Itse en vie ulos, mutta ei meilläkään keittiö hygieenisyyden perikuva ole :D

eikä meidän hygpassikoulutuksessa vain suurkeittiöitä käsitelty ;)

Sika
Kyllä on yksinkertaista ja uusavutonta porukkaa. Ei sitä kinkkua tarvi paljaaltaan parkkipaikalle heittää, vaan suljetussa astiassa tai peitettynä ja jollekin korokkeelle. Mistä teidän ruoka enimmäkseen on peräisin? ULKOA. Hygieniaa jos ajattelee niin nopea jäähdytys ulkona on paljon parempi, kuin kuolleen eläimen (kyllä, kinkku on kuollutta eläintä) muhituttaminen huoneenlämmössä. Ajatelkaa järjellä bimbot ja hyvää joulua.

vieraasss
juu meillä laitetaan kinkku ulos tapin nokkaan käyvät sit muutkin sitä haistamassa ja maistamassa.
sattupa tos toissa jouluna et karhu perkule oli vielä kiimassa ja hereillä oli köyrässy meitin kinkkua,
me kun olimme saunomassa ettei keretty hätiin,no eipä tarvinnu mitään tehdä kun hirvi pelmahti paikalle ja nuoli koko kinkun.
kävimme sitten saunan jälkeen hakemassa lihan takas sisään, olihan siihen tullut vähän riistan makua mutta täälä maalla on siihen totuttu.

hyvää joulua vaan kaikille ja kinkut ulos.

juu meillä laitetaan kinkku ulos tapin nokkaan käyvät sit muutkin sitä haistamassa ja maistamassa.
sattupa tos toissa jouluna et karhu perkule oli vielä kiimassa ja hereillä oli köyrässy meitin kinkkua,
me kun olimme saunomassa ettei keretty hätiin,no eipä tarvinnu mitään tehdä kun hirvi pelmahti paikalle ja nuoli koko kinkun.
kävimme sitten saunan jälkeen hakemassa lihan takas sisään, olihan siihen tullut vähän riistan makua mutta täälä maalla on siihen totuttu.

hyvää joulua vaan kaikille ja kinkut ulos.
Kiimanen karhu joulukuussa. Nyt kyllä huijaat ;)

Yhteistyössä