Eikö aikuisilla ole enää muita koulutusmahdollisuuksia työn ohessa kuin oppisopimuskoulutus?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Eikö iltaisin tapahtuvaa opiskelua enää tarjota?

Muutamakin ystäväni kouluttautui työn ohessa, toinen istumalla muutamana iltana viikossa töiden jälkeen koululla ja toinen 2-3 kokonaista päivää koulussa ja 2-3 päivää töissä.
Tästä aikaa nyt muutamia vuosia jo.

Nyt olen itse harkinnut samankaltaista opiskelua työn oheen, mutta en löydä muuta kuin oppisopimuskoulutusta?!
Eikö muita koulutuksen järjestysmuotoja enää ole ja miksi ihmeessä ei ole?
Onko teidän kaupungeissa tai lähialueilla?
Onko tämä taas joku rahoituskysymys, oppisopimusoppilaathan on varmasti halpoja oppilaitoksille?

En todellakaan halua oppisopimusmuotoisella opiskella, meidän lähialueen kouluissa se kun tarkoittaa vain 1-2 pv koulua kuukaudessa,mitä siinä muka ehtii oppia?

Omaan siis alalta vahvan työkokemuksen mutta tutkinto puuttuu. Osaan kyllä työni käytännön puolen, teoriaa ja laajempaa lisäoppia haluaisin, en sitä että kollega opettaa minulle käytännön työtehtäviä jotka todennäköisesti vuosi sitten olen itse opettanut hänelle.
 
Aikuisopiskelijoille on mahdollista suorittaa näyttötutkinnoin ammattitutkinto.
Sen voi suorittaa justiisa nii, kuin itelle sopii. Sekä kaikki työkokemus ja aijemmat koulutukset katsotaan läpi, ja niiden perusteella valitaan kursseja joita kannattaa käydä läpäistääkseen näytöt.

Niin, ja erikoisammattitutkinto.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="vieras";27897402]Kyllä on tarjolla, ja yhä vaan enenemässä määrin, kerro vähän mikä koulutus sinulla on tähtäimessä?[/QUOTE]

Liiketalouden perustutkinto kyseessä.

Miten sitten käytännössä tämä näyttötutkinto-opiskelu suoritetaan?
Ja miten se on erilainen suoritusmuoto kuin oppisopimuskoulutus joka suoritetaan näyttötutkintona?
Eikö nämä näytöt kuitenkin suoriteta työpaikalla? Arvioiko näitä työpaikan esimies tai kollega?

Huoh, kysyin asiaa jo kahdesta oppilaitoksesta ja siellä vain ehdotettiin oppisopimus-muotoista koulutusta ainoana vaihtoehtona.
 
[QUOTE="vieras";27897420]Liiketalouden perustutkinto kyseessä.

Miten sitten käytännössä tämä näyttötutkinto-opiskelu suoritetaan?
Ja miten se on erilainen suoritusmuoto kuin oppisopimuskoulutus joka suoritetaan näyttötutkintona?
Eikö nämä näytöt kuitenkin suoriteta työpaikalla? Arvioiko näitä työpaikan esimies tai kollega?

Huoh, kysyin asiaa jo kahdesta oppilaitoksesta ja siellä vain ehdotettiin oppisopimus-muotoista koulutusta ainoana vaihtoehtona.[/QUOTE]

Ammattitutkinto näyttötutkintona on pääsääntösesti työharjottelua, eli siulla omalla työpaikalla.
Suoritat 6 näyttöä, ja saat paperit käteen. Näytöissä on mukana siun työnantaja, sinä, sekä näyttömestari (yleensä oma opettaja), ja te kaikki kolme arvioitte näytön.

Kannattaa katsella oppilaitoksen sivuilta tuosta ammattitutkinnosta, ja mitä teillä päin on mahdollista suorittaa.

Oppisopimuskoulutuksessa siulla on työsopimus, ja oot velvotettu pysymään työpaikassa. Tuossa et ole, vaan voit vaihtaa työpaikkaa, tai käydä vaikka työn ohella jossain toisessa firmassa työharjotteluna.
 
"vieras"
Sepä onkin ollut aika jännä juttu. EK haluaa ne koulutuspäivät pois ja SAK haluaa että ne pysyy tai niitä lisätään. Yrittäkää nyt jo ymmärtää että ei kokoomuksella ja EK:lla ole yhtään mitään teille annettavaa, ne haluaa vaan ottaa. Kapitalistin kyydissä kaikilla on aina kylmä ja nälkä.
 

Yhteistyössä