Eihän lasta saa tukistaa?

• Viestiketjun aloittaja kysynvaan
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MINÄ:
Alkuperäinen kirjoittaja täys peesi:
Alkuperäinen kirjoittaja Aquarius:
Hoh hoh. Nykyajan vanhemmilla on se ongelma että kaikki on niin älyttömän mustavalkoista. Joko on täydellisen väkivallaton kasvattaja ja ratkaisee kaikki tilanteet neuvottelemalla ja opastamalla (miten hemmetissä neuvottelet jonkun kolmevuotiaan kanssa??), tai sitten hän on hirviö joka hakkaa ja retuuttaa lastaan ja alistaa tämän valtaansa.

Kenellekään ei ikinä tule mieleen että tukkapölly ei tarkoita samaa kuin repiä lasta hiuksista pitkin lattioita, eikä luunappi ole sama kuin nyrkinisku. Minun mielestäni ainakin luunapin, tukkapöllyn jne. tarkoitus on herättää lapsi huomaamaan, että nyt vanhempi on tosissaan - eikä satuttaa silmittömästi. On täysin järjenvastaista että näistä keinoista on tehty laittomia.
Täys peesi.
Minäkin kun tukistan tai nippaan, se ei todellakaan edes satu, mutta lapsi tietää että se on pysähtymisen paikka.
Naurattaa että jotkut todellakin näkee asiat noin mustavalkosesti. Minusta järjenkäyttö on sallittu, ja on myös jotain kahden ääripään väliltä = maalaisjärki. :)
TÄSÄ ALKAA JO OLEEN JÄRKIÄ. JOTEN PEEEEEEEEEESI!!!
Täällä ollaan samaa mieltä!

*
Itseäni ei ole ikinä lapsena ruumiillisesti kuritettu, enkä niin tekisi ikinä omalle lapsellenikaan. En ymmärrä tukistamista, enkä mitään luunappeja tms.Miten voisin omaa lastani satuttaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Meduusa:
Alkuperäinen kirjoittaja Desdemona:
Häh? Käsittääkseni olen heitellyt faktoja. Rikos on rikos. Ja, ystävällisesti, älä minun kimppuuni käy, sieltä löytyy aika jyrkempääkin tekstiä ja haukkumista.

*muoks* voitko vielä kertoa että miten olen arvostellut toisten mielipiteitä? Ollut kärkevä?
Älä ota tätä niin vakavasti =) Minun tapaani kuuluu ennakoida noita riitoja pois, koska tästä aiheesta saa helposti mehevän sellaisen, ja josta oli jo vähän sellaista hajaukin, enkä nyt tarkoita pelkästään sinua. Relax =)

Ok. Nyt poistun, täydelliset naiset alkaa.

vieras
Olisi hyvä myöskin muistaa, että toisiin lapsiin tehoaa pelkkä sanominen, toisiin taas ei.
Kaikkiin tehoaa sanominen, miten luulet, että esim. perhekodeissa, sijaiskodeissa jne. voidaan kasvattaa, kun ei ruumiillista kuritusta voida käyttää. Siellä ne tapaukset ovat huomattavasti pahempia kuin meidän villit Lillit ja Lasset.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisi hyvä myöskin muistaa, että toisiin lapsiin tehoaa pelkkä sanominen, toisiin taas ei.
Kaikkiin tehoaa sanominen, miten luulet, että esim. perhekodeissa, sijaiskodeissa jne. voidaan kasvattaa, kun ei ruumiillista kuritusta voida käyttää. Siellä ne tapaukset ovat huomattavasti pahempia kuin meidän villit Lillit ja Lasset.
Ikävä kyllä totuus on paljon karumpi :(

Aquarius

Päiväkodissa ne kasvattajat eivät joudu kasvattamaan niitä lapsia 24/7, joten niillä on tiukempi ote niihin lapsiin. Onhan tunnettua että lapset uskoo paljon paremmin vieraan sanaa kuin oman vanhemman :)

tytönjapojanmamma
En nyt jaksa lukea koko ketjua, mutta taas sanon tämän täällä, että LASTA EI SAA TUKISTAA; LAPSELLA ON OIKEUS FYYSISEEN KOSKEMATTOMUUTEN!!. no, sori, että huusin, mut kaikki ymmärtää nytte.

vieras

Päiväkodissa ne kasvattajat eivät joudu kasvattamaan niitä lapsia 24/7, joten niillä on tiukempi ote niihin lapsiin. Onhan tunnettua että lapset uskoo paljon paremmin vieraan sanaa kuin oman vanhemman :)
Sisälukutaito? PERHEkodeissa jne.

vieras
Jos ei tehoa kannattaisi hakea apua esim. perheneuvolasta. Ruumiillinen kuritus on laissa kielletty.

äiskä
Ei todellakaan tehoa. Ja kun minäkin "tukistan, otan vain tukasta kiinni enkä edes vedä oikeastaan, mutta lapsi tietää että kun otn tukasta kiinni, olen tosissani.
Ei todellakaan ole väkivaltaa, vain sitä että lapsi havahtuu.
Ei tunnu mun tukistus päänahassa.. joku kun täällä jo kauhisteli miten lapsen aivotkin vaurioituvat koska päänahkaa vedetään.
Ehh, sillon puhuttaneen väkivallasta.

Aquarius

No sama mikä koti, en kuitenkaan usko että joka kerta menee sanomalla perille asiat. Olivatpa lapset sitten miten kilttejä ja ihania hyvänsä, eivät vissiin joka kerta ja aina usko sanomista.

Ja minun käsittääkseni suurin osa sijaiskodeissa ym. olevista lapsista ei suinkaan ole siellä sen takia, koska ovat itse niin kamalia, vaan siksi koska vanhemmat ovat laiminlyöneet heidät. Vai kuinka?

Aquarius
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä:
Ei todellakaan tehoa. Ja kun minäkin "tukistan, otan vain tukasta kiinni enkä edes vedä oikeastaan, mutta lapsi tietää että kun otn tukasta kiinni, olen tosissani.
Ei tunnu mun tukistus päänahassa.. joku kun täällä jo kauhisteli miten lapsen aivotkin vaurioituvat koska päänahkaa vedetään.

Juurikin näin :)

huom
Jos ei tehoa kannattaisi hakea apua esim. perheneuvolasta. Ruumiillinen kuritus on laissa kielletty.
Se on laissa kielletty ihan sen takia, että OIKEISSA VÄKIVALTATAPAUKSISSA vanhempi ei voi vedota että vain kuritti lasta.
Lain tekijät itsekin tukistavat ja nippaavat lapsiaan. :)

vieras
Kaikkiin lapsiin tehoa muut keinot kuin fyysinen väkivalta. Sellaista lasta ei ole joka väkivallalla kasvaisi fiksummaksi ja lempeämmäksi.

Minua on kai pienenä pari kertaa tukistettukin, mutta itse en tukista. IKINÄ! Myöskään luunappeja ei käytetä ( niitäkin kai itse olen joskus lapsena saanut ) :D
Mein neiti ei itseasiassa edes tiedä mikä on luunappi vaan uimahallissa käy aina altaan reunalta hakemassa "luunappeja" mitä "kiinnittelee" uimapukuun :LOL:

vieras

No sama mikä koti, en kuitenkaan usko että joka kerta menee sanomalla perille asiat. Olivatpa lapset sitten miten kilttejä ja ihania hyvänsä, eivät vissiin joka kerta ja aina usko sanomista.

Ja minun käsittääkseni suurin osa sijaiskodeissa ym. olevista lapsista ei suinkaan ole siellä sen takia, koska ovat itse niin kamalia, vaan siksi koska vanhemmat ovat laiminlyöneet heidät. Vai kuinka?
Perhekodeissa on ainakin huomattavan paljon häiriökäyttäytymistä. Miksihän perheväkivallantekijä on usein joko ollut perheväkivallan kohde tai todistanut väkivaltaa kodissaan?

äiskä
Kaikkiin lapsiin tehoa muut keinot kuin fyysinen väkivalta. Sellaista lasta ei ole joka väkivallalla kasvaisi fiksummaksi ja lempeämmäksi.

No mä en käytäkään fyysistä väkivaltaa, mä vaan otan tukasta kiinni ja lapsi havahtuu tekosistaan. En edes vedä päänahkaa irti, otan tukan kämmeneeni ei muuta. :)
Silittäminenkin kai on sitten väkivaltaa?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:
Kyllä oon tukistanut ja tukistan vieraitakin lapsia, jos on ollut pakkotilanne. ja se pakkotilanne on ollut se, että mun koiraani on revitty turkista ja käyty potkimassa ja mikään puhe ei niille penikoille perille mennyt. Tajusivat vasta kun otin tukata kiinni että miltä se tuntuu. Toinen vaihtoehto olis ollut että koirani olisi opettanut tapoja, kun ei kerta niitten lasten vanhemmat siihen kykene.
Laitonta eli ei saa. Tosin taitaa olla vähän samanlainen laki kuin punaisia päin käveleminen.

Tuossa tilanteessa lapset olisi pitänyt viedä jäähylle, eikä antaa tukkapöllyä. Tosin tuollaisessa tilanteessa olisin itsekin antanut tukkapöllyä, joten mitä minä olen neuvomaan. Eli älkää tehkö kuten minä teen, vaan kuten minä sanon :p Äkillisissä vaaratilanteissa tukistus tai muu näpäytys on vaistomainen reaktio, ainakin meillä joita on kuritettu lapsina. Ratkaisu olisi muodostaa vahva toimintamalli itselle, joka korvaisi nuo tilanteet.

Desdemona, olet oikeassa, että elämä voi toki olla kurinalaista ilman tukistamistakin. Itse ehkä olen tuonut asian esiin hiukan mustavalkoisena, että jos ei tukista lasta, on vapaa kasvattaja. Eihän se niin tietenkään ole. Rajat ja rakkaus, nehän on ne tukipylväät, joiden varassa kasvatetaan. Itse en silti koe pahana asiana luunappia tai niskavilloista kiinni ottamista. Eikä omasta lapsuudestani jäänyt mitään traumaattisia muistoja, vaikka hyppynaru viuhui säärilläni, tiesinhän olleeni tuhma.

Ja juu, tv:llä ja videopeleillä on suuri rooli. Olen aina ollut sitä mieltä ja meidän taloudessa ei ole ollut tv:tä vuosiin. Vielä ei ole omia lapsia ja jos niitä joskus on, yritän olla ilman tv:tä ainakin tarhaikään asti. Suvun lapset ovat tähän meillä tottuneet, meillä on paljon leluja ja satukasetteja, eivät ole koskaan kyselleet tv:n perään. :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:
En nyt jaksa lukea koko ketjua, mutta taas sanon tämän täällä, että LASTA EI SAA TUKISTAA; LAPSELLA ON OIKEUS FYYSISEEN KOSKEMATTOMUUTEN!!. no, sori, että huusin, mut kaikki ymmärtää nytte.
Ei muuten ole, mutta väkivallattomaan elämään on. Tarkasti ottaen kun kiinnipitäminen (Holding) rikkoo oikeutta fyysiseen koskemattomuuteen. Toivottavasti ikinä ei kielletä holdingia tai jäähyä.

äiskä
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:
Ei muuten ole, mutta väkivallattomaan elämään on. Tarkasti ottaen kun kiinnipitäminen (Holding) rikkoo oikeutta fyysiseen koskemattomuuteen. Toivottavasti ikinä ei kielletä holdingia tai jäähyä.
Minusta se holding on jotain ihan järkyttävää, ei tulis mieleenkään moista tehdä lapselle. Jäähyt kanssa yhtä tyhjän kanssa. Pysyn siis edelleen "tukistus"-linjalla. :)

Ei todellakaan saa tukistaa lasta tai muutenkaan satuttaa! Jokainen ymmärtää tämän, kun pohtii asiaa syvällisemmin. Miksi aikuisella olisi oikeus käyttää väkivaltaa puolustuskyvyttömään lapseen? Edes eläimiä ei saa satuttaa, lapset ovat tässä asiassa niitäkin huonommassa asemassa..harva hyväksyy koiran potkimisen, mutta lapsen tukistaminen, läpsiminen ym. on muka ihan ok :eek: Miten oikeutatte lapselle tekonne? Pieni lapsi ei voi tehdä mitään niin pahaa, että ansaitsisi väkivaltaa. Lapsillakin on oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen..onko oikein kasvattaa lasta niin, että hän tottelee vain väkivallan pelossa? Ei tukistamisesta pidemmän päälle ole mitään hyötyä. Ei lapsi ymmärrä, miksi äiti tai isä tukistaa häntä, lapsi ottaa helposti mallia tästä ja voi käyttäytyä väkivaltaisesti esim. kavereitaan kohtaan. Kyllä aina on muitakin keinoja kasvattaa kuin väkivalta.

On kuitenkin inhimillistä, jos vanhempi joskus erehtyy raivossaan tukistamaan lastaan, tällöin on pyydettävä anteeksi lapselta ja kerrottava, ettei äidillä olisi ollut siihen oikeutta. Ymmärrän sen, mutta en missään nimessä hyväksy! Miten voi olla näin kivikautista meininkiä vielä nykypäivänä? Kai nyt jokainen sen tajuaa, että on väärin satuttaa toista fyysisesti, ettekö koe syyllisyyttä, kun olette tukistaneet lastanne?

jotain rajaa juttuihin hei
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Ei todellakaan saa tukistaa lasta tai muutenkaan satuttaa! Jokainen ymmärtää tämän, kun pohtii asiaa syvällisemmin. Miksi aikuisella olisi oikeus käyttää väkivaltaa puolustuskyvyttömään lapseen? Edes eläimiä ei saa satuttaa, lapset ovat tässä asiassa niitäkin huonommassa asemassa..harva hyväksyy koiran potkimisen, mutta lapsen tukistaminen, läpsiminen ym. on muka ihan ok :eek: Miten oikeutatte lapselle tekonne? Pieni lapsi ei voi tehdä mitään niin pahaa, että ansaitsisi väkivaltaa. Lapsillakin on oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen..onko oikein kasvattaa lasta niin, että hän tottelee vain väkivallan pelossa? Ei tukistamisesta pidemmän päälle ole mitään hyötyä. Ei lapsi ymmärrä, miksi äiti tai isä tukistaa häntä, lapsi ottaa helposti mallia tästä ja voi käyttäytyä väkivaltaisesti esim. kavereitaan kohtaan. Kyllä aina on muitakin keinoja kasvattaa kuin väkivalta.

On kuitenkin inhimillistä, jos vanhempi joskus erehtyy raivossaan tukistamaan lastaan, tällöin on pyydettävä anteeksi lapselta ja kerrottava, ettei äidillä olisi ollut siihen oikeutta. Ymmärrän sen, mutta en missään nimessä hyväksy! Miten voi olla näin kivikautista meininkiä vielä nykypäivänä? Kai nyt jokainen sen tajuaa, että on väärin satuttaa toista fyysisesti, ettekö koe syyllisyyttä, kun olette tukistaneet lastanne?
Mä en ainakaan ole koskaan käyttänyt väkivaltaa lapseeni. Sensijaan pieni tukistus ja nippasu on käytössä toisinaan jos ei sana saa villikkoa pysähtymään tuhotöissään. :)
Ja sitä en todellakaan anteeksi pyytele, vaan lapsi pyytää anteeksi multa väärin tekemisiään.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä