Ei vaippoja vaan vauvasta opetetaan vessaan?

11.02.2012
483
1
16
Ulkomaa
Talla on kai joku nimikin mutta en nyt jaksa googlettaa. Joskus aikoja sitten nain telkkarista kun joku selitti systeemista, missa vauvoille opetettiin jo tosi pienesta vessassakayntia. Siis aikuinen vei vessaan tietyin valiajoin ja sanoi "pssss" ja se oli vauvalle merkki etta pitaa/saa pissata. (Jostain kasittamattomasta syysta tama henkilo suoritti taman lavuaarin, ei ponton paalla??) Kuulemma hyvin nopeasti vauva itse alkoi osata nayttaa milloin tarvitsi menna vessaan (vessahataviestintaa?) ja kuulemma kayttivat vaippoja vain oisin ja kylaillessa varmuuden vuoksi.

Onko kukaan kokeillut tammoista tai onko muita kokemuksia/kommentteja?

Itsellanihan ei siis ole lapsia viela joten en osa itse kommentoida muuta kuin etta jos tosiaan toimii, kuulostaa erittain jarkevalta, mua ei ainakaan henk.koht. mikaan ajatus jatkuvasta vaipanvaihdosta ja kestovaippojen pesusta hirveasti innosta :D (viela vahemman kertikset)

Googlella löytyy, se oli vauvantahtinen pissattaminen. Mutta edellyttää siis sitä, että äiti osaa vauvan ilmeistä lukea, milloin on hätä. Ja sen oppiminen muuten ei onnistu heti... Eikä kaikilta lainkaan. Kokeilin pari päivää vanhemman ollessa pieni ja sen jälkeen palattiin vaippoihin. Sen koommin ei sitten edes kokeiltu. Ehkä mä en vaan osaa tarkkailla lasta tarpeeksi...

Mikähän siinä on ideana, koska vauvahan yksinkertaisesti ei ole pidätyskykyinen, ei osaa tunnistaa, eikä ilmoittaa hädästään. Toki ne pissat tulevat sinne lavuaariin ( olisiko helpompi pitää vauvaa ylempänä kuin sihtailla wc- pyttyyn? ), koska monestihan vauva muutenkin pissaa kkun vaipan ottaa pois.

Onko vauva tuossa "wc-opetuksessa" sitten kotona ilman vaippaa?
Jokainen tekee tavallaan, mutta mä en ainakaan jaksaisi olla 24/7 kyttäämässä pissahätää vauvalta, koska muuutakin hommaa on..Olisipa siinä sitten kiva pestä mattoja, sohvaa, jne...

[QUOTE="anis";26838100]Googlella löytyy, se oli vauvantahtinen pissattaminen. Mutta edellyttää siis sitä, että äiti osaa vauvan ilmeistä lukea, milloin on hätä. Ja sen oppiminen muuten ei onnistu heti... Eikä kaikilta lainkaan. Kokeilin pari päivää vanhemman ollessa pieni ja sen jälkeen palattiin vaippoihin. Sen koommin ei sitten edes kokeiltu. Ehkä mä en vaan osaa tarkkailla lasta tarpeeksi...[/QUOTE]

Kuka haluaa kytätä ihan koko ajan vauvaa ja sen naaman väänteitä:O

Mun mielestä tuo on ihan hullun hommaa, koska vauvalla ei ole fyysisiä mahdollisuuksia pidättää pissaa tai kakkaa, niin sun pitää olla jatkuvasti pissattamassa ja vauvaa.
Tuohan siis toimii niin että äiti näkee vauvan naamasta koska sillä on hätä ja vie sen vessaan.
Olen monesti miettinyt miten tuo toimii yöllä tai päikkäreillä tai kun vauva syö ja kakkaa samalla...?

• Tykkää
Reactions: Littledeath
olen itse joskus lukenut/kuullut/nähnyt samasta hommasta. Ja pointti olikin juuri siinä, että itseasiassa, vaikka vauva ei osaa "pidättää", mutta osaa kuitenkin pienillä eleillä näyttää että kohta olis pissa tai kakka tulossa. Ihan samanlailla kuin pieni lapsi saattaa alkaa seisoskelemaan ja vääntelemään jalat ristissä jolloin vanhemmat huomaavat kysyä, että onko pissahätä. Mutta koska noihin vauvan pieniin eleisiin ei osata reagoida päästää vauva asiansa vaippaan. Kyllähän aika moni vanhempi tajuaa senkin millon vauva on änkeemässä kakkaa vaippaan....
Ja siis, itse en ole tähän ryhtymässä, mutta ne jotka sitä teki, näyttivät siinä onnistuvan.

Suomessa tätä pidetään ihan hullun hommana ja vauvaa kykenemättömänä tähän, kun taas aasiassa, ihan niissä sivistyneissä suurkaupungeissakin pidetään vaippojen käyttöä vulgäärinä. Ystäväni joka on kotoisin eräästä suuresta kaukoidän kaupungista kertoi, kuinka siellä sairaalassakaan ei käytetä vaippoja, vaan vatsasyntynyttä seurataan ja hänelle opetetaan pisss- äänne. Vauvalla on luontaisempi taipumus pissata äänimerkistä, kuin pissata vaippaan. Toki vahinkoja sattuu (sattuuhan niitä vaippojenkin kanssa) ja on ymmärrettävää ettei talvpakkasella ulkovahingot ole kovin toivottavia, mutta ei nyt jatkuvasti tarvitse pelätä sohvien ja mattojen puolesta. Toisaalta meillä vauva "pilasi" ison osan huonekaluja puklaamalla, joten eipä ne pissavahingot olisi sen pahempia olleet. Suomenoloissa ongelmallisinta on tuo että sairaalassa laitetaan vaippa ja opetetaan pissaamaan siihen ja niiden merkkien löytäminen on huomattavasti hankalampaa kun vauva on jo jokusen vuorokauden ikäinen, saati jo useampia viikkoja.

Lisää tietoa löytyy googlettamalla vauvojen vessahätäviestintä eli vvv.

Tuosta voi tehdä jonkinlaisen kevytversion myös. Esim. meillä käytettiin vauvaa aina vaipanvaihdon yhteydessä lavuaarin päällä, ja aika nopeasti vauva alkoi tehdä tarpeitaan sinne. Vaipat olivat silti käytössä ja aina nekin kastuivat, mutta kyllä se varmaan arkea helpotti, että osa meni lavuaariin - eikä esim. juuri vaihdettuun kuivaan vaippaan... Sitten jossain vaiheessa siirryttiin pottaan. Ja tosiaan, siksi lavuaari, ettei tarvitse kumarrella ja sihtailla pönttöön - lavuaari on aikuiselle sopivalla korkeudella, ergonomisempaa ;)

Itse en olisi jaksanut keskittyä johonkin vessahädän merkkien kyttäämiseen, kun oli elämässä muutakin kuin vessassa ravaaminen. Ja tosiaan päiväunilla ja syödessähän olisi sitten pitänyt koko ajan keskeyttää ja juosta kylppäriin. Enkä tosiaan keksinyt vauvalta mitään "merkkejä", joten jos hän ilmoitteli vessahädästään, niin jäi kyllä minulta huomaamatta. Meillä oli käytössä kestovaipat, ja en kokenut vaipparalliakaan sinänsä rasittavana.

Ideahan tuossa ei niinkään ole opettaa vauvaa, vaan äidin on tarkoitus oppia tulkitsemaan lastaan niin, että osaa vielä oikeaan aikaan vessaan. Mutta aikaa ja vaivaa tuo vaatii, voi olla, että joillakin onnistuu helpommin kuin toisilla.

Meillä oli vaativa vauva, joten en tuota alusta lähtien tai edes jatkuvasti jaksanut kokeilla, mutta kyllä siinä perää on. Ei vauvalla ole pidätyskykyä siinä mielessä kuin isommalla lapsella, mutta kyllä vauva jossain määrin kykenee hallitsemaan virtsaamistaan. Kun aloin vähän isomman vauvan kanssa tuota kokeilla, pissat eivät koskaan tulleet matkalla nostaessani vauvaa lavuaarin tai pytyn päälle. Ja jos jostain syystä jäin pidemmäksi aikaa ennen nostamista vaikka tutkimaan vauvan ihoa, ei pissa silti tullut hoitopöydällä vaan vasta nostettuani hänet "oikeaan" paikkaan.

Varsinkin kakkaamisen pystyi vauvasta lukemaan aika aikaisin edes yrittämättä. Vauva vaan kääntyi katsomaan minua ennen kakkaamista, ja tuli ihan luontevasti kiikutettua hänet vessaan, jotta säästyin kakkojen siivoamiselta. Vauva ei kakannut vaippaan kuin hyvin harvoin puolivuotispäivänsä jälkeen, vaikken edes erityisesti yrittänyt.

Kokeile, suosittelen. Mutta älä ota liikaa stressiä, vauvan kanssa on monta muutakin juttua ja voi olla, ettei tätä jaksa tai ainakaan aina. Muista myös, että vauvojen vessahätäviestinnässä ei ole kyse vauvan kuivaksi opettamisesta tai oikeastaan vauvan opettamisesta oikein mihinkään, vaan siitä, että hoitaja (yleensä äiti) osaa lukea vauvaansa niin hyvin, ettei vauvan "tarvitse" tehdä tarpeitaan vaippaan. Toki vauvakin oppii jossain vaiheessa äidin toiminnasta, mutta tätä ei tarvitse opettaa. Tosin toimiessaan tuo helpottaa äitiäkin, ainakin minusta oli helpompaa viedä vauva kakalle vessaan, kuin odottaa tuotokset vaippaan ja vasta sitten mennä vessaan.

• Tykkää
Reactions: eras, vierailija
Mikä siinä on pääideana että vauva tekisi pönttöön/lavuaariin? Olen lukenut että monella jotka ovat käyttäneet vessahätäviestintää keinona, lapsen kuivaksi opettaminen on ollut yhtä "työlästä" kuin muillakin? Onko olemassa mitään faktapohjaa sille että nämä joille ei laiteta vaippaa, oppivat kuivaksi nopeammin kuin muut?

Vaipatkin ovat niin imukykyisiä etteivät ne edes tunnu märiltä (jos ei siis aivan täynnä ole) joten tuskin sekään voi moiseen olla syynä. Tietty ehkä ekologinen puoli..?

edit. edellinen kirjoittaja aika hyvin selvensikin tätä :)

Viimeksi muokattu:
Kiitos tahanastisista vastauksista!
Kiinnostava oli etenkin kuulla tuosta aasialaisesta ystavasta. Jotenkin munkin mielesta vaipat kuulostaa jotenkin taysin luonnottomalta ja tosiaan jopa melkein "vulgaarilta" (no, vahan hullu sana tahan mutta kumminkin).
En makaan usko etta siina nyt koko ajan on joka paikka sotkussa, mutta meneeko se kokeilu sitten pilalle jos pitaa jotain kevytvaippaa siihen asti etta uskaltaa antaa olla ilman? Jos ei kumminkaan opeta etta siihen on tarkotus tarpeensa tehda, vaan se on vaan "vaate"...? Ja yoksi sitten normaali vaippa.
Ainakin tama haastateltu henkilo sanoi etta heilla vahinkoja sattuu aniharvoin, ja kotona tosiaan ollaan paivat vaipatta. En tosin muista mika ikainen tuo lapsi oli mutta ihan vauva kumminkin.

Eiko luulisi etta vanhemmat osaisi jotain paatella myos siita milloin on viimeksi syoty ja juotu? Vai onko vauvojen ruuansulatus jotenkin epamaaraisempi kuin aikuisten? Kylla ma ainakin voin paatella millon tulee tarvetta vessalle jos seuraan mita ja millon syon ja juon.

Olen huomannut että oma viisiviikkoinen vauvani vikisee tietyllä tavalla hieman ennen pissan tuloa. On paljon ilman vaippaa hoitopöydällä, ja hetki ennen pissaa alkaa tietynlainen vikinä, joka loppuu kun iiiiiso pissa tulee. Uskon siis, että vauvansa tulkitseminen ja vessahätäviestien huomaaminen on hyvinkin mahdollista.

Tosin kakan suhteen en vielä oo samanlaista huomannut. Tietty tulee välillä itkua kun mahaan sattuu, ja se helpottaa kun saa kakattua. Muttei mitenkään säännönmukaisesti, kyllä tuo "salakakkojakin" paljon tekee.

(kiesus, oikeastiko mä oon täällä puhumassa jostain vauvan kakkajutuista...vähänkö oon emoutunut :D)

Se on nimeltään VVV eli vauvojen vessahätäviestintä. Vähän vaikea toteuttaa kylmissä maissa kun vaatteita on enemmän, mutta esim. afrikassa ja intissa harvat lapset käyttävät vaippoja. Tosin siellä on niin lämmintä että vauvat on vain kapalossa tai kantoliinassa ja sieltä helppo pissattaa johonkin puskaan.

Monissa maissa lapset eivät käytä vaippoja edes ulkona, vaan voi olla esimerkiksi halkiohousut eli siis housut, joissa on takana reikä. Ja tarpeet tehdään suurkaupungissakin ulkona katujen varsilla välittämättä muiden ihmisten katseista, eipä toki muut tuijota, kun ovat tähän tottuneet. Itse tosin ensi alkuun kiinnitin tähän huomiota, kun en ollut ennen tuollaista nähnytkään, että housuissa on iso reikä ja lapset käyvät tuolla tavoin vessassa missä tahansa.

[QUOTE="heips";26838459]Se on nimeltään VVV eli vauvojen vessahätäviestintä. Vähän vaikea toteuttaa kylmissä maissa kun vaatteita on enemmän, mutta esim. afrikassa ja intissa harvat lapset käyttävät vaippoja. Tosin siellä on niin lämmintä että vauvat on vain kapalossa tai kantoliinassa ja sieltä helppo pissattaa johonkin puskaan.[/QUOTE]

Kyllä tuota tapahtuu myös esimerkiksi Kiinassa. Itse olen Kiinassa nähnyt tuota kesäaikaan ja mietin, että kun Pekingissäkin on kuitenkin pakkasta talvella, niin miten silloin toimitaan. Tietäisikö kukaan? Käyttävätkö silloin vaippoja?

Ja voiskohan olla niin että esim. Intiassa, muuallakin Aasiassa, Afrikassa jne. vaipattomuus johtuu osin myös siitä että ei ole varaa ostaa niitä vaippoja eikä toisaalta ole sellaisia pyykinpesu mahdollisuuksiakaan että kestovaippoja voisi mielin määrin käyttää (ihan siis hygieniasyistä).

Vielä tuohon "mitä hyötyä" kysymykseen. Meillä vauva pissasi usein vaipan vaihdon yhteydessä tai heti vaihdettuun vaippaan, aika moni vauva kuulemma tekee näin. Joten tuntui ihan järkeenkäyvältä pissattaa ennen uutta vaippaa, kuin laittaa puhdas vaippa, jotta saa pissata sen heti. Nykyvaipat toki imevät, mutta ei mun mielestäni siinä silti ollut järkeä, kun helposti saattoi vaipan pitää kuivana pidempään.

Tuo kakkaamisen havaitseminen sitten tuli aikanaan ihan itsestään sitä sen kummemmin ajattelematta.

Alunperin aloin tuota kokeilemaan ihan puhtaasta uteliaisuudesta vaan saadakseni selville voisiko se toimia. Eli aluksi siinä ei ollut omalta kannaltani mitään muuta "järkeä" kuin kokeilunhalu. Mutta kun alkoi toimimaan, niin ei tuntunut järkevältä lopettaakaan.

Jälkikäteen hyödyksi osoittautui myös se, ettei lasta tarvinnut koskaan varsinaisesti opettaa potalle. Hän tajusi opettamatta mitä potalla on tarkoitus tehdä ja osasi käydä sillä ilman kummempaa motivointia, kun vain kehittyi kyky tunnistaa vessahädän ajoissa, jotta ehti sinne. Vaikka oppi oikeasti kuivaksi samaan aikaan kuin muut ikätoverinsa, tuo välivaihe sujui kuin itsestään.

Meillä vauvalla käytettiin muutamia kokeiluita lukuunottamatta koko ajan vaippoja. Meillä tuo ei missään vaiheessa toiminut täydellisesti. Vauvan alkuvaiheen ongelmien vuoksi aloitin myös "liian myöhään", eli vauvan ollessa jo useamman kuukauden. Lisäongelmaa toi, että vauva syntyi talvella ja oli vaikeuksia pitää ruumiinlämpönsä, joten pissattaminen oli vähän hankalaa, kun päällä oli aina vähintään kolme vaatekerrosta ja tottumattomalta niiden riisumiseen meni aluksi varmaan 5 minuuttia.

Näinkin kuitenkin siitä oli jotain hyötyä ja onnistui osittain, joten pidän mahdollisena, että tuo voi toimia hyvinkin, jos pääsee aloittamaan alusta lähtien ja on jokseenkin terve vauva ja äiti ei hirveän väsynyt. Mutta vaikka ei alussa jaksaisikaan, ei kannata heittää kirvestä kaivoon, voi sitä kokeilla myöhemminkin.

• Tykkää
Reactions: eras, vierailija
[QUOTE="mmm";26838525]Hullunhommaa.

Jos vaipat on vulgaaria niin sitten on kuukautissiteet sun muutkin. Ja vaatteet.[/QUOTE]

No, se olikin lainausmerkeissa.
Kylla se musta silti jotenkin epamaaraista on, jos nyt karkeasti sanotaan, etta jos olisi mahdollisuus kayttaa lapsi tekemassa ponttoon, niin ei tehda sita vaan mieluummin laitetaan lapsi tekemaan housuunsa jossa kaikki leviaa ihoa vasten? Kylla se vulgaaria vahan lahentelee :D Vai tekisitko itse mieluummin housuun?

Kuukautissuojatkin on epamiellyttavan tuntuisia, onneksi on muita vaihtoehtoja.

Vaatteet ei mulla ainakaan tayty paivan aikana ulosteista missaan pain kehoa...

Mikä siinä on pääideana että vauva tekisi pönttöön/lavuaariin? Olen lukenut että monella jotka ovat käyttäneet vessahätäviestintää keinona, lapsen kuivaksi opettaminen on ollut yhtä "työlästä" kuin muillakin? Onko olemassa mitään faktapohjaa sille että nämä joille ei laiteta vaippaa, oppivat kuivaksi nopeammin kuin muut?

Vaipatkin ovat niin imukykyisiä etteivät ne edes tunnu märiltä (jos ei siis aivan täynnä ole) joten tuskin sekään voi moiseen olla syynä. Tietty ehkä ekologinen puoli..?

edit. edellinen kirjoittaja aika hyvin selvensikin tätä :)

Ja on siinä sitten sekin, että ainakin meidän esikoinen lakkasi jossain vaiheessa tekemästä kakkoja vaippaan - eli vaipan vaihto oli helpompaa ja "siistimpää" hommaa, varsinkin kodin ulkopuolella. Kyllä me silti aina pesimme, mutta helpompaa sekin silti oli. Vain satunnaisesti vaippaan tuli mitään "kiinteitä". En tosin muista, minkä ikäisestä alkaen tämä alkoi toimia, siitä on niin pitkä aika...

Mutta kuivaksi oppiminen ei kyllä silti käynyt nopeammin. Tosin emme oikeastaan siihen niin panostaneetkaan, ja ehkä pidimme tottumuksesta vaippoja vähän liian kauan. Sitten kun kuulin, että yksi samanikäinen poika oli ollut kuiva jo pitempään, kokeilimme jättää kotona vaipat pois - kaksi vahinkoa ja sen jälkeen lapsi olikin kuiva. Eli en tiedä, missä vaiheessa olisi voinut oppia, jos olisimme olleet vähän skarpimpia. Tosin yövaippa on käytössä edelleen...

Voi tietysti olla, että potan idea on helpompi tajuta, kun on jo tottunut pissaamaan muuallekin kuin vaippaan. Mutta en sitten tiedä, onko niinkään.