Ei vaippoja vaan vauvasta opetetaan vessaan?

Mutta vaipatta oleminen saa aikaan juuri sen että ne vaatteetkin on sitten yltäpäältä siinä tavarassa. Että niitä vaippoja käytetän siitä syystä jottei paskat olis niskassa (on ne joskus vaipoista huolimattakin). Vaatteitahan käytetään sekä häveliäisyyssyistä että lämmön takia. Minusta vaippojen käyttö on ihan yhtä perusteltua kuin vaatteidenkin. On kaksi eri asiaa puhua vaipattomuudesta vauvan kanssa ja sitten siitä että vaippoja käytetään mutta pöntöllekin pääsee, jos äiti tai vauva jotenkin asian huomaa/äiti oppii hädän tulkitsemaan.

Meillä pottailu alkoi joskus reilu 1 v. iässä niin että esim. ennen kylpyä kävi siinä pissalla ja joskus istui muuten vaan äidin seurana vessassa. Ei meillä mitään ongelmia ollut pottailun aloittamisessa eikä asiasta tehty hirveää haloota. Vaipat jätettiin pois 2,5 v. iässä ja sen jälkeen vahinkoja on tullut max 5. Ikää nyt 5 v. Ja en mä ole koskaan poikaa vessaan käskenyt tms. Se käy itse silloin kun siltä tuntuu.

Tässä ei varmaan ole mitään mitä ei oltaisi jo mainittu, mutta mulla on nyt 7-viikkoinen vauva, joka ilman vaippaa ollessaan alkaa huitoa käsillään ja jaloillaan, kun pissa on tulossa. Saattaa vähän huudahdellakin, jos viestiä ei muuten ymmärretä. Eikä myöskään yleensä pissaa matkalla vessaan, vaan vasta siinä lavuaarin yläpuolella.
Alunperin aloin käyttämään vauvaa lavuaarilla parin päivän ikäisenä, heti kun päästiin sairaalasta kotiin, ja syynä oli se, että kakkaa tuli jokaisella vaipanvaihdolla, noin parin-kolmen tunnin välein. Mustakin oli helpompi saada se kakka suoraan lavuaariin tai pönttöön, eikä huuhdella sitä sitten erikseen pois vaiposta (siis kestoista), tai jättää sitä roskikseen haisemaan, silloin kun on ollut kertsi päällä. Nyt ollaan tilanteessa että vauva ei mitään isompia satseja kakkaa vaippoihin, vaan vasta sitten kun sen vaipan avaa ja/tai ottaa pois, tosin en jaksa enää joka kerta kuskata vauvaa vessaan asti, kun toi kakattaminen ottaa vähän selkään. Silti pidän aika hyvänä asiana sitä, että vauva tottuu jo pienenä siihen, että kakka ei tule aina muiden toimien keskellä huomaamatta vaippaan, vaan sitä varten pysähdytään, mennään erikseen sitä varten varattuun paikkaan, ja otetaan vaipat pois. Mulla nimittäin on esikoisen kanssa sama kokemus kuin jollakin täällä jo aiemmin: pottaan ei tarvitse mitenkään erityisesti totutella tai opettaa lapselle sen käyttötarkoitusta, kun "kakalla käymiseen" on totuteltu jo pienenä vauvana. Ja esikoisen kanssa siis hyvin satunnaisesti harrastettiin tätä. Muistaakseni noin nelikuisesta lähtien poikaa siis käytettiin potalla aina silloin tällöin kun muistettiin, käytännössä varmaan maksimissaan kerran viikossa. Ja ei, vauvaa ei siis laitettu noin pienenä potalle istumaan, vaan kannateltiin kainaloista niin, että lapsi pystyi tekemään tarpeensa pottaan.

Niin, ja isompaa vauvaa olen kyllä kakattanut pönttöön. Mutta niin kauan kun tulee pelkkää maitokakkaa, joka kuitenkin on melkein nestemäistä, ja helposti leviää ympäriinsä, niin osumatarkkuus on huomattavasti suurempi lavuaaria käytettäessä ;) Se on pääasiallinen syy meillä. Jos olen jossain kylässä, taikka julkisella paikalla, käytän toki pönttöä -ymmärrän että kaikkia ajatus kakasta lavuaarissa ei kauheasti ilahduta....