ei vaan imetys nappaa, entäs sitten

• Viestiketjun aloittaja kysynpä vaan
  • Ensimmäinen viesti
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Miksi sä olet hyvä äiti vaan jos uhraat itsesi ihan täysin pariksi vuodeksi? Miksi se, että lapsi on vain osa sun elämää, mutta ei koko elämä, tekee susta jotenkin automaattisesti huonon äidin?
millä tavalla imettäminen on sama, kuin uhrata koko elämä? Hääh?

ap
no se korvike on nykyään LÄHES yhtä hyvä, siin on loppupeleis enään niin vähän eroa ja mä pääsen niiin paljon helpommalla, ja voin käydä jossain niin, että vauva on isänsä kanssa. Miksi siis noin pienen eroavaisuuden takia rassata itteesä jos se imetys ahistaa..?Ne voimavarat jotka siinä säästän voin sitten muuten käyttää vauvan eduksi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Miksi sä olet hyvä äiti vaan jos uhraat itsesi ihan täysin pariksi vuodeksi? Miksi se, että lapsi on vain osa sun elämää, mutta ei koko elämä, tekee susta jotenkin automaattisesti huonon äidin?
Jos kyse on siitä, että imetys ei vaa nappaa, niin tuskin imettäminen on koko elämän uhraamista :xmas:

Ei muakaan nappaa siivoilla ton pissoja joskus, mutta niin mä vaa teen ku ei kukaan muukaan tee sitä mun puolesta. Koska mä itse ryhdyin äidiksi. Ja siltikin mun elämään mahtuu muutakin :eek: ajatella.

Jos ne pienenpienet uhraukset tuntuu elämääkin isommilta niin ei kantsi tehä lapsia :xmas:
No mut jos vaihtoehtona ois että sun mies siivois ne pissat, se ei ehkä sais sitä lattiaa niin kiiltäväksi kun sinä, mutta pissat puhistus kuitenkin niin etkö vois ajatella et se mies ne siivoo ja sä pääset siin vähän vähemmällä. Samahan tuo on korvikkeenkin kans jos ymmärsit vertauksen

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Mä en imettänyt kuopusta kuin päivän, ja sen jälkeen siirryin korvikkeeseen. Vauvan kannalta olisi ollut parempi saada rintamaitoa, mutta vauvan kannalta oli varmasti myös parempi saada iloinen ja rauhallinen äiti, kuin itkevä ja syöttämistä kauhusta jäykänä odottava hormonihirviö.
Täyisin samaa mieltä!

ei nappaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ei nappaa :
Ei nyt nappaa oikein hoitaa lasta. Huutakoon vaan sängyssä. Huudatettiin ja makuutettiinhan niitä ennenkin ja hyvin ovat hengissä selvinneet.
Lapsen huudattaminen ja korvikkeen antaminen noh hieman eriasia
Miten niin?

Sinua ei nappaa imettäminen, vaikka tiedät sen olevan parasta ravintoa lapsellesi ja minua ei nappaa vauvan sylissä pitäminen, vaikka tiedänkin läheisyyden olevan tärkeää. Samassa ojassa ollaan.

eri mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Mä en imettänyt kuopusta kuin päivän, ja sen jälkeen siirryin korvikkeeseen. Vauvan kannalta olisi ollut parempi saada rintamaitoa, mutta vauvan kannalta oli varmasti myös parempi saada iloinen ja rauhallinen äiti, kuin itkevä ja syöttämistä kauhusta jäykänä odottava hormonihirviö.
Täyisin samaa mieltä!
Täysin eri mieltä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ei nappaa:
Ei nyt nappaa oikein hoitaa lasta. Huutakoon vaan sängyssä. Huudatettiin ja makuutettiinhan niitä ennenkin ja hyvin ovat hengissä selvinneet.
Miten niin?

Sinua ei nappaa imettäminen, vaikka tiedät sen olevan parasta ravintoa lapsellesi ja minua ei nappaa vauvan sylissä pitäminen, vaikka tiedänkin läheisyyden olevan tärkeää. Samassa ojassa ollaan.
Millä voit läheisyyden korvata, ilman että lapsi siitä kärsisi?? Tiedän sen olevan parasta, mutta tiedän myös, että korvike on lähes yhtä hyvää.. Antaisin tissiä jos sille ei ois keksitty niin ravitsevaa korviketta, en ole päässyt täysin irti tupakastakaan 2-3tupakkaa menee päivässä joten korvike voi mun lapselle olla jopa se parempi vaihtoehto..

...
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Kyllähän ihminen elää vaikka hengityskoneessa. Voidaan laittaa katetri, jos ei pissaaminen innosta jne. Mutta jos on terve, niin en ymmärrä, miksei haluaisi elimistönsä toimivan, kuten sen kuuluu toimia. Maitoa kuuluu tulla tissistä, kun on pieni vauva. Jos sitä tulee, niin aika outoa, että halutaan korvata se jollain ehdontahdoin. Mitä muuta tässä elämässä on, jonka haluaisitte korvata ei-aidolla asialla? Jotenkin tuo on elämästä vieraantumista.
Niinpä. Tähän varmaan ollaan varmaan silti enempi ja enempi menossa, kun tämä mukavuudenhaluinen sukupolvi tulee vauvojensaamisikään... Jos ei ole ennenkään tottunut laittamaan kenenkään muun tarpeita omiensa edelle, niin miten sitä nyt yhtäkkiä vauvan tarpeet laittais, jos toinenkin vaihtoehto on...

rere
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mä en sellasta oikeen ymmärrä, et miten jotkut jo odotusaikana päättää että "imetys ei oo mun juttu". minust pitäs ees kokeilla.
ja toisaalta myös ajattelen, että niin, eihän sen tarvii sen äidin "juttu" ollakaan. vaan vauvan.
Minä päätin raskausaikana, että yritän imettää, ja olen aina ollut sellainen ihminen joka ei voi sietää jos rintoihin kosketaan, mutta halusin kuitenkin vauvan takia. Asiat meni kuitenkin ihan päin prinkkalaa synnytyksessä, eikä siitä sitten tullut mitään. Olin todella harmissani ja pettynyt, synnytyslääkäri lohdutti sanomalla, että emme elä kehitysmaassa, korvike on ihan hyvää ravintoa.

s
Miten niin?

Millä voit läheisyyden korvata, ilman että lapsi siitä kärsisi?? Tiedän sen olevan parasta, mutta tiedän myös, että korvike on lähes yhtä hyvää.. Antaisin tissiä jos sille ei ois keksitty niin ravitsevaa korviketta, en ole päässyt täysin irti tupakastakaan 2-3tupakkaa menee päivässä joten korvike voi mun lapselle olla jopa se parempi vaihtoehto..
Se korvike on nimenomaan KORVIKETTA, se ei vastaa äidinmaitoa. Tyhmä syy tuo, korvikkeen (eli lehmänmaidon) kautta altistat lapsesi diabetekselle, ylipainolle, allergioille jne.jne.
Ja tupakasta; vauvasi on jo kohdussa tottunut päivittäiseen tupakka-annokseen, jos et kerran ole tupakasta päässyt eroon, niin pienempi paha on antaa tupakkaa äidinmaidon välityksellä. Itseasiassa vauva oikein tarvitsisikin sen tupakka-annoksensa, niinkuin sinäkin. Miksi oletat, että vauva on päässyt irti siitä, kun et itsekään ole...

kasva aikuiseksi
Ap:n vastaukset ovat surullista luettavaa. Ikävintä on, että varsin moni muukin nykyinen pullamössösukupolven äiti ajattelee samalla tavalla. Selityksiä riittää, tosin ontuvia, jotta omatunto lakkaisi soimaamasta. Vain oma napa on tärkeintä ja vauvan tarpeet saavat jäädä kakkoseksi. Jopa tupakointi on tärkeämpää kuin vauvalle aidon rintamaidon antaminen. Uskomatonta itsekkyyttä.

Kun vauvasta huolehtiminen kyllästyttää, niin ainahan voi vetää sen valttikortin, että äitiä ahdistaa ja väsyttää. Heti tulee paljon päänsilittelijöitä ÄIDILLE. Käsittämätöntä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Miten niin?

Se korvike on nimenomaan KORVIKETTA, se ei vastaa äidinmaitoa. Tyhmä syy tuo, korvikkeen (eli lehmänmaidon) kautta altistat lapsesi diabetekselle, ylipainolle, allergioille jne.jne.
Ja tupakasta; vauvasi on jo kohdussa tottunut päivittäiseen tupakka-annokseen, jos et kerran ole tupakasta päässyt eroon, niin pienempi paha on antaa tupakkaa äidinmaidon välityksellä. Itseasiassa vauva oikein tarvitsisikin sen tupakka-annoksensa, niinkuin sinäkin. Miksi oletat, että vauva on päässyt irti siitä, kun et itsekään ole...
Olisko sulla nyt jotain fakta tietoo tuosta et korvikkeella altistan diabetekselle ynnämuulle, ihan samalla tavalla äidin maitoo saanut ne voi saada.. EN usko lapseni olevan koukuttunut tupakkaan samalla tavalla koska rakausaika on niin lyhyt ja poltin niin vähä varma en tästä voi olla. En kuitenkaan haluaisi enempää altistaa lastani tupakalle, sen takia, että olin raskaana ollessa niin heikko.

Alkuperäinen kirjoittaja kasva aikuiseksi:
Ap:n vastaukset ovat surullista luettavaa. Ikävintä on, että varsin moni muukin nykyinen pullamössösukupolven äiti ajattelee samalla tavalla. Selityksiä riittää, tosin ontuvia, jotta omatunto lakkaisi soimaamasta. Vain oma napa on tärkeintä ja vauvan tarpeet saavat jäädä kakkoseksi. Jopa tupakointi on tärkeämpää kuin vauvalle aidon rintamaidon antaminen. Uskomatonta itsekkyyttä.

Kun vauvasta huolehtiminen kyllästyttää, niin ainahan voi vetää sen valttikortin, että äitiä ahdistaa ja väsyttää. Heti tulee paljon päänsilittelijöitä ÄIDILLE. Käsittämätöntä.
Pullamössösukupolvi?
Ei tarvitse kovin pitkälle mennä historiassa taaksepäin, ihan riittää kun lasketaan 50 luvulle saakka, kun ei ollut ollenkaan harvinaista ruokkia lasta pullolla yrittämättäkään imettää.

s

Joo ei sovi samaan lauseeseen, että "lapsen etu on tärkeintä" ja "en aio imettää". Itseasiassa ei voi puhua edes samana päivänä. Miten lapsi on etusijalla ja tärkeintä, jos ei edes AIO imettää. Omat halut menee etusijalle, missähän muissakin asioissa. Arvelen, että näistä naisista, jotka ei ajattelekaan imettää, löytyy paljon muutakin yhteistä tekijää...

näin meillä
Ai että näitä ketjuja aina vaan sikiää... ja aina sama loppu tulos: Jokainen on (toivottavasti) paras äiti omalle vauvalleen - omalla tavallaan. Eikö se riitä, että haluaa sydämestään parastaan omalle vauvalleen? Se, mitä se sitten sisältää, on jokaisen oma päätös. Sisältäen myös tämän imettämis/pulloruokinta asian.
Itse en onnistunut esikoisen kanssa imetyksessä ollenkaan ja hänelle jouduin antamaan pulloa alusta asti. Surin asiaa monta kuukautta ja kannoin huonoa omaatuntoa. En osannut edes nauttia äitiydestä ja vauvasta täysillä.
toisen ja kolmannen kohdalla imetys sitten sujuikin hyvin ja imetin yli vuoden molempia.
Jälkeen päin katsoessani, huomaan ettei se äitiys ole yhtään sen kummempaa, ruokki sitä lasta pullolla tai tissillä. Ja lapset ovat samanarvoisia ja yhtä rakkaita, ja minä heille.
ja mitä terveys puoleen tulee, niin tää esikoinen on ollut kaikista tervein meidän lapsista. Tosin ei nuoremmatkaan ole paljoa sairastaneet.

ap

Omatunto soimaa kyllä joistain asioista kuten nyt vaikka tuosta tupakoinnista vaikkakin vähäistä onkin omaa heikkouttahan se on kun ei kykene lopettaa. korvikkeen antamisesta se ei kuitenkaan soimaa, antaisin sitä tissiä jos näkisin sen niin tärkeäksi, mut kun nykyset korvikkeet sen tosiaan korvaa... Mä voin paremmin kun ei tarvii imettää ja jaksan olla se rakastava äiti jonka lapseni ansaitsee. JOstain täytyy tinkiä ja musta se tissimaito on vähiten pois kun sen voi KORVATA ja äippä jaksaa puuhata ja rakastaa.

dsfdf
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

Pullamössösukupolvi?
Ei tarvitse kovin pitkälle mennä historiassa taaksepäin, ihan riittää kun lasketaan 50 luvulle saakka, kun ei ollut ollenkaan harvinaista ruokkia lasta pullolla yrittämättäkään imettää.
Niin? Silloin ei tiedettykään, kuinka tärkeää äidinmaito on vauvalle. Parasta mahdollista ravintoa.

Miksi siis tyytyä toiseksi parhaaseen, kun parastakin voi antaa?

s
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Miten niin?

Olisko sulla nyt jotain fakta tietoo tuosta et korvikkeella altistan diabetekselle ynnämuulle, ihan samalla tavalla äidin maitoo saanut ne voi saada.. EN usko lapseni olevan koukuttunut tupakkaan samalla tavalla koska rakausaika on niin lyhyt ja poltin niin vähä varma en tästä voi olla. En kuitenkaan haluaisi enempää altistaa lastani tupakalle, sen takia, että olin raskaana ollessa niin heikko.
On, etsi hakusanoilla DIPP-tutkimus ja TRIGR-tutkimus, ovat suomalaisia tutkimuksia, missä tutkitaan nimenomaan tätä asiaa.
Eikä ole uskon asia, että lapsi olisi/ei olisi koukuttunut tupakkaan raskausaikana, 10kk kuitenkin ja hän pienenä on saanut samat määrät nikotiinia ym. tupakan myrkyllisiä aineita kuin sinä. PALJON vähemmän hän niitä nyt äidinmaidon kautta saa. Mikään instanssi ei suosittele imettämättömyyttä tupakoinnin takia, JOS koko raskausajan on polttanut.
Aika usein näin mutu-tuntumalla kulkee käsikädessä tupakka ja imettämättömyys. Ehkä se kertoo elämän arvoista ja tärkeysjärjestyksestä :)

Yhteistyössä