ei vaan imetys nappaa, entäs sitten

• Viestiketjun aloittaja kysynpä vaan
  • Ensimmäinen viesti
dsdfs
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Mulla nappaa vaikka olen joutunut aika paljon tekemään töitä sen onnistumiseksi. Ketä haluaa oikeasti antaa lapselleen jotain joka on vain riittävästi eikä parasta mahdollista?
Tämän kysymyksen haluan nostaa esiin.

hetko
Ainakin Nan-korvikejauheeseen on lisätty omega3-rasvahappoja, suhdemääristä ei tietoa.

Korvike ei korvaa äidinmaidosta tulevia vasta-aineita...kyllä vauva saa ternimaidosta suurenmäärän vasta-aineita, mutta jos imetyksen lopettaa hyvin aikaiseen, niin mahdolliset sen vuoden aikana tulevien influenssojen vasta-aineet jäävät saamatta, paitsi tietysti jos vauva siihen itse sairastuu...tälläkään en tarkoita, että rintamaidon antaminen suojaisi lapsen näiltä taudeilta automaattisesti, mutta saattaa olla, että lapsi ei saa samaa tautia yhtä ärhäkkänä, kun on jo saanut pienen määrän vasta-aineita äidiltään.

En esitä fakta tietoa, mutta käsittääkseni tunnetaan yleisenä faktana, että äidinmaidossa on vasta-aineita, korvikkeessa ei....

eipä muuta tähän asiaan

just
Alkuperäinen kirjoittaja dsdfs:
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Mulla nappaa vaikka olen joutunut aika paljon tekemään töitä sen onnistumiseksi. Ketä haluaa oikeasti antaa lapselleen jotain joka on vain riittävästi eikä parasta mahdollista?
Tämän kysymyksen haluan nostaa esiin.
Voi, kaikki joutuu jossain asiassa antamaan vain riittävää. Kukaan ei ole kaikilta osa-alueilta täydellinen. Tekään ette anna kaikissa asioissa lapsillenne parasta mahdollista elämää, kasvualustaa jne.. Toinen antaa riittävää, muttei parasta ravintoa. Joku antaa riittävää hoitoa pph:lla, toinen antaa parasta hoitoa kotona. Toisella on riittävän hyvä perhetilanne yh:na, toisella on tasapainoinen ydinperhe, jossa on äiti ja isä parina. Toisella on riittävän hyvät elämäntavat: ehkä ollaan ylipainoisia ja syödään vähän epäterveellisesti, toiset on esimerkillisiä ja välittää sen lapsilleen. Toiset antavat lapsilleen terveen itsetunnon, toiset ei osaa. Joku jaksaa askarrella, piirtää ja leikkiä lapsen kanssa, joku taas tekee vain "välttämättömät".

huomaa
Miksi äitiyden alun pitää olla kärsimystä? Nykyaika on tuonut luoksemme mahdollisuuksia, joita ei ennen ollut olemassa. Monet keksinnöt ovat syntyneet pakosta, mutta helpottavat nykyään elämäämme - samaan sarjaan lasken korvikkeen. Korvikkeen suurin etu on sen vaikutus arjen helpotuksessa: äidin ei tarvitse huolehtia maidontulon vähyyttä, äiti saa levätä paljon enemmän, kun esim. isä pystyy hoitamaan ruokinnan. Miksi äidin pitää ahdistua ja jos äiti vielä kehtaa myöntää ahdistuvansa, hän on auttamatta huono äiti? Kaikki eivät ole Madonnoja, jotka uskovat kärsimyksen pyhimykseksi tekevään voimaan.

Entäs sitten korvikkeen ja ehdan tavaran erot? Kuinka moni teistä mammoista on edes vilkaissut korvikkeen sisällysluetteloa? Itse kemiaa yliopistossakin opiskelleena voin sanoa, ettei ero ole suuri: kaikkia essentiellejä rasvahappoja korvikkeessa on, samoin kolesterolia (SE on se tärkein rakennerasva, mamma hyvät ;)) kuten myös kaikkia vitamiineja (vesiliukoiset A, D, E ja K ja rasvaliukoiset B ja C). Jos jotakuta kiinnostaa tarkempi selonteko, voin yrittää kyhätä sellaisen tuohon alle jossain vaiheessa :).

Sen annan äidinmaidolle, että se sisältää mm. immunoglobuliineja ja muutamia entsyymejä, joita korvikkeeseen ei saada: näillä on käsittääkseni vaikutusta imetyksen aikana lapsen immuniteettisuojaan. Toisaalta täysimetyksen aikana voidaan pohtia myös lapsen suoliston normaaliflooran vähäistä bakteerimäärää: tätä aihetta olisi mielenkiintoista tutkia enemmän. Immuniteetti etu menetetään, kun imetys lopetetaan. Eikö näin ollen jokainen alle kaksi vuotta imettänyt ole rikollinen? Pitkässä juoksussa en henkilökohtaisesti uskoa asialla olevan merkitystä: immuniteettitaso on tutkimusten mukaan enemmän peruskuntoon, kun imetykseen sidottu asia.

Vaikutukset kasvaessa? Luin kyllä ninaTTn aloittaman ketjun, mutta en ole ehtinyt siihen vielä vastaamaan, vastaan sitten kun ehdin. Muutama teistä vetoaa mm. ylipainoisuuteen. Luin tuossa ketjussa olevan tutkimuksen, jossa väitettiin ylipainoisuuden riskin lisääntyvän korvikkeella ruokituilla lapsilla: toisena syynä oli "pakkosyöttö", siis lasta syötetään kunnes pullo on tyhjä, eikä lapsi saa itse valikoida, milloin lopettaa ruokailun. Tämä asia on helposti äidin kontrolloitavissa, eli hän ei saa pakkosyöttää lasta. Toista seikkaa ei määritelty tutkimuksessa tarkemmin.

Lisäksi on huomioitava ylipainoisuudessa olevan tärkeintä 1: geeniperimä - tämä saattaa nykytutkimusten mukaan määrittää jopa 2/3 lihavuustaipuvuudesta (äidinmaito ei kuulu geeniperimän sarkaan) ja 2; tavat ja tottumukset. Pitäisin näitä huomattavasti äidinmaitoa tärkeämpinä tekijöinä.

Netistä löytyy paljon tutkimuksia, jotka myös osoittavat korvikemaidon etuja, mm. ''Is breast really best?'' yms. (muistakaa kuitenkin olla kriittisiä tutkimuksia kohtaan, paljon tehdään huuhaa tutkimuksia, joilla ei validiteettia tai joissa on hakemalla haettu tiettyä tulosta!!) Linkitän niitäkin ninaTTn ketjuun jahka edin :)

Että tällaista. On toki hienoa että äidit imettävät, mutta mielestäni te ette voi mutu-tuntumanne perusteella heitellä kuumia kiviä imettämättömiä kohtaan. Imettämättömyys on yhä edelleen tabu äitien maailmassa ja nainen joka ei imetä on kuin mies jolla ei seiso, näin karkeasti ilmaisten. En koe imettämättömyydeksi riittävänä perusteluna esim. rintojen rupsahtamista (kuten en hyväksy imettämisen perusteluksi painon pudottamista), mutta naisia on erilaisia.

Tulipas pitkä sepustus :)

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
No kyllä mua ottais päähän serllaset jotka ei imetä koska ei vaan nappaa .. siinä laitetaan oma napa ensin.. joten en hyvällä kato.
Joo itsekästähän se on myönnän, mut kyl mä koen pystyväni olee myös parempi ja rakastavampi äiti, kun ei kokoajan ole pinna kireellä ton imettämisen takia, jostain täyty tinkiä kun kaikkee en pystynyt antaa.
Mikä siinä imettämisessä kiristää sun pinnaa?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No kyllä mua ottais päähän serllaset jotka ei imetä koska ei vaan nappaa .. siinä laitetaan oma napa ensin.. joten en hyvällä kato.
Joo itsekästähän se on myönnän, mut kyl mä koen pystyväni olee myös parempi ja rakastavampi äiti, kun ei kokoajan ole pinna kireellä ton imettämisen takia, jostain täyty tinkiä kun kaikkee en pystynyt antaa.
En jaksaisi tätä enää vatvoa, sanotaanko, että monikin asia. Sanoisin mielellään, etten jostain syystä voinut imettää, mutta kyse ei ollut siitä minulla kyllä tuli maitoa. Tämä ei ole mitään selittelyä, mutta uskon imetyksestä vauputuneena olevani muilla osa-alueilla parempi äiti, kuin mitä imettäessä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
En ole ap, mutta minulla imetys kiristää pinnaa. Hormonit syynä siihen, yhdistettynä univelkaan ja siihen, että lääkitys on lopetettava. Tai siis paremminkin, koko elämäntilanne on siis se, joka pinnaa kiristää. En nyt silti aio tehdä päätöstä suoraan, että seuraava en imetä. Koetan ainakin. Jos käy samoin kuin esikoisen kanssa, imetän lyhyemmän aikaa. Esikoista imetin tasan vuoden, tosin pakkosyötin lasta jo loppuvaiheessa, kun lasta ei rinta kiinnostanut (kun ajattelin, että pitää suosituksia noudattaa jne)

Alkuperäinen kirjoittaja huomaa:
Miksi äitiyden alun pitää olla kärsimystä? Nykyaika on tuonut luoksemme mahdollisuuksia, joita ei ennen ollut olemassa. Monet keksinnöt ovat syntyneet pakosta, mutta helpottavat nykyään elämäämme - samaan sarjaan lasken korvikkeen. Korvikkeen suurin etu on sen vaikutus arjen helpotuksessa: äidin ei tarvitse huolehtia maidontulon vähyyttä, äiti saa levätä paljon enemmän, kun esim. isä pystyy hoitamaan ruokinnan. Miksi äidin pitää ahdistua ja jos äiti vielä kehtaa myöntää ahdistuvansa, hän on auttamatta huono äiti? Kaikki eivät ole Madonnoja, jotka uskovat kärsimyksen pyhimykseksi tekevään voimaan.

Entäs sitten korvikkeen ja ehdan tavaran erot? Kuinka moni teistä mammoista on edes vilkaissut korvikkeen sisällysluetteloa? Itse kemiaa yliopistossakin opiskelleena voin sanoa, ettei ero ole suuri: kaikkia essentiellejä rasvahappoja korvikkeessa on, samoin kolesterolia (SE on se tärkein rakennerasva, mamma hyvät ;)) kuten myös kaikkia vitamiineja (vesiliukoiset A, D, E ja K ja rasvaliukoiset B ja C). Jos jotakuta kiinnostaa tarkempi selonteko, voin yrittää kyhätä sellaisen tuohon alle jossain vaiheessa :).

Sen annan äidinmaidolle, että se sisältää mm. immunoglobuliineja ja muutamia entsyymejä, joita korvikkeeseen ei saada: näillä on käsittääkseni vaikutusta imetyksen aikana lapsen immuniteettisuojaan. Toisaalta täysimetyksen aikana voidaan pohtia myös lapsen suoliston normaaliflooran vähäistä bakteerimäärää: tätä aihetta olisi mielenkiintoista tutkia enemmän. Immuniteetti etu menetetään, kun imetys lopetetaan. Eikö näin ollen jokainen alle kaksi vuotta imettänyt ole rikollinen? Pitkässä juoksussa en henkilökohtaisesti uskoa asialla olevan merkitystä: immuniteettitaso on tutkimusten mukaan enemmän peruskuntoon, kun imetykseen sidottu asia.

Vaikutukset kasvaessa? Luin kyllä ninaTTn aloittaman ketjun, mutta en ole ehtinyt siihen vielä vastaamaan, vastaan sitten kun ehdin. Muutama teistä vetoaa mm. ylipainoisuuteen. Luin tuossa ketjussa olevan tutkimuksen, jossa väitettiin ylipainoisuuden riskin lisääntyvän korvikkeella ruokituilla lapsilla: toisena syynä oli "pakkosyöttö", siis lasta syötetään kunnes pullo on tyhjä, eikä lapsi saa itse valikoida, milloin lopettaa ruokailun. Tämä asia on helposti äidin kontrolloitavissa, eli hän ei saa pakkosyöttää lasta. Toista seikkaa ei määritelty tutkimuksessa tarkemmin.

Lisäksi on huomioitava ylipainoisuudessa olevan tärkeintä 1: geeniperimä - tämä saattaa nykytutkimusten mukaan määrittää jopa 2/3 lihavuustaipuvuudesta (äidinmaito ei kuulu geeniperimän sarkaan) ja 2; tavat ja tottumukset. Pitäisin näitä huomattavasti äidinmaitoa tärkeämpinä tekijöinä.

Netistä löytyy paljon tutkimuksia, jotka myös osoittavat korvikemaidon etuja, mm. ''Is breast really best?'' yms. (muistakaa kuitenkin olla kriittisiä tutkimuksia kohtaan, paljon tehdään huuhaa tutkimuksia, joilla ei validiteettia tai joissa on hakemalla haettu tiettyä tulosta!!) Linkitän niitäkin ninaTTn ketjuun jahka edin :)

Että tällaista. On toki hienoa että äidit imettävät, mutta mielestäni te ette voi mutu-tuntumanne perusteella heitellä kuumia kiviä imettämättömiä kohtaan. Imettämättömyys on yhä edelleen tabu äitien maailmassa ja nainen joka ei imetä on kuin mies jolla ei seiso, näin karkeasti ilmaisten. En koe imettämättömyydeksi riittävänä perusteluna esim. rintojen rupsahtamista (kuten en hyväksy imettämisen perusteluksi painon pudottamista), mutta naisia on erilaisia.

Tulipas pitkä sepustus :)
Kerrankin jotain asiallista tupsahti tähänkin imetyskeskusteluun. kiitos.

ei ymmärrä
Miksi äitiyden alun pitää olla kärsimystä?
Parempi vaihtoehto on siis tehdä vauvan elämästä kärsimystä?

Eikä siis vain hetkellisesti, vaan vaikutukset ulottuvat koko loppuelämään. Sata vuotta sitten tällaisten äitien lapset olisivat kuolleet nälkään, kun äitiä ei oikein huvita imettää. Onneksi omat esiäitinne eivät olleet yhtä itsekkäitä idiootteja.

g
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä:
Miksi äitiyden alun pitää olla kärsimystä?
Parempi vaihtoehto on siis tehdä vauvan elämästä kärsimystä?

Eikä siis vain hetkellisesti, vaan vaikutukset ulottuvat koko loppuelämään. Sata vuotta sitten tällaisten äitien lapset olisivat kuolleet nälkään, kun äitiä ei oikein huvita imettää. Onneksi omat esiäitinne eivät olleet yhtä itsekkäitä idiootteja.
kärsimystä, huhhuh. tiesithän että rintaa ja pulloa saatuaan moni vauva valitsee ennemmin pullon.

ennenkään ei kaikki imettänyt. oli imettäjiä ja annettiin eläinten tuottamaa maitoa. 70-luvulla imetys ei ollut ns muodissa eikä sitä arvostettu

---
Alkuperäinen kirjoittaja dsfdf:
Alkuperäinen kirjoittaja Onhan se todettu:
Älykkäät naiset imettävät.
Eipä ole näiden imetysvastaisten äitien omat äidit tainneet imettää kovin pitkään, kun älykkyys on jäänyt tälle tasolle. Sen näkee tästä ketjusta selvästi.
eniten tässä kyllä haukkuu ne imetysfanaatikot :)

r3
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Alkuperäinen kirjoittaja dsfdf:
Alkuperäinen kirjoittaja Onhan se todettu:
Älykkäät naiset imettävät.
Eipä ole näiden imetysvastaisten äitien omat äidit tainneet imettää kovin pitkään, kun älykkyys on jäänyt tälle tasolle. Sen näkee tästä ketjusta selvästi.
eniten tässä kyllä haukkuu ne imetysfanaatikot :)

Itse imetän, mutta rupee jo pikku hiljaa hävettämään imettävien äitien puolesta nää kommentit :D

Tuomari
Omasta mielestä tää imetysfanaattisuus alkaa lähentelemään jo vainoharhaisuutta. On kuin taistelut lähi-idässä uskon nimeen. Kaikki vääräuskoiset tulee joko käännyttää tai poistamaan. Koskahan nähdään kun imetysmammat väijyy yleisillä paikoilla korvikkeensyöttäjiä aseenaan hullu uskomus siitä että imetys on ainut ja ehdottoman oikea asia, millä maailma pelastuu. Jestas mitä sakkia sitä nykypäivänä vielä onkaan!

mon
mä lopetin imetyksen, kun vauva oli 2kk vanha (imetys oli osittaista ja muutenki aika takkuavaa,vauva huusi usein rinnalla ja rauhoittui vasta pullolle). Sain tietää, että mies on pettänyt mua raskausaikana monta kertaa. En osaa sanoa miks lopetin, jotenki en pystynyt keskittymään siihen ja alkoi ahdistamaan koko touhu.Huono minä äiti.

Riippatissi
Tuleeko kellekään muulle fyysisiä oireita imetyksestä. Itselle alkanut tulla rytmihäiriöitä ja mitään muuta syytä kuin imetys ei ole löydetty. Ts. sydän on terve ym. Olen luovuttanut myös maitoa ja sen lopetettuani maidon tulo väheni ja samassa suhteessa rytmihäiriöt. Juhannuksena taas pumppasin jotta pääsin iltalomalle ja se taas sai maidontulon ryöpsähtämään, samaten rytmihäiriöt... Tässä tilanteessa itse olen harkinnut että enää en ainakaan pumppaisi maitoa annettavaksi pullosta jos itse käyn jossain ilman vauvaa. Sillä aikaa antaisi korviketta?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tuomari:
Omasta mielestä tää imetysfanaattisuus alkaa lähentelemään jo vainoharhaisuutta. On kuin taistelut lähi-idässä uskon nimeen. Kaikki vääräuskoiset tulee joko käännyttää tai poistamaan. Koskahan nähdään kun imetysmammat väijyy yleisillä paikoilla korvikkeensyöttäjiä aseenaan hullu uskomus siitä että imetys on ainut ja ehdottoman oikea asia, millä maailma pelastuu. Jestas mitä sakkia sitä nykypäivänä vielä onkaan!
Mitenköhän täydellisiä äitejä nämä "fanaatikot" sitten muutenkin ovat? Ovatko jokaisella osa-alueella parhaita ja tarjoavat vain parasta. Tuntuu ettei nähdä kun tää yksi osa-alue imettämisestä on tullut sen äitiyden mitta. Ja olen useasti maininnut, että imettäisin jos ei nämä korvikkeet olisi niin hyviä kun mitä nykypäivänä ovat aivan turha verrata jonnekkin vuodelle 52. Itsekästähän se on jos ei tarjoa parasta vaikka se olisi mahdollista myönnän sen, ehkä voin jollain toisella osa-alueella tarjota parasta kun en ole väsynyt ja ahdistunut. Voin kuitenkin olla iloinen jos joku tuntee itsensä hyväksi ja onnistuneeksi äidiksi verratessaan itseään minuun. Uskon kuitenkin, että on paljon tärkeämpiä asioita, jotka vaikuttavat lapseen paljon enemmän kuin imettäminen tai imettämättä jättäminen näihin tärkeämmäksi näkemiini asioihin aijon panostaa ja tässä imettämis asiassa olen valinnut sen toiseksi parhaan vaihtoehdon.

Yhteistyössä