Ei v***u voiko olla totta?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TheUnforgiven
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me ei olla laitettu isompienkaan korviin tuota remowaxia 20 tippaa vaan joku 3-5 tippaa.Joskus teen niinkin että kastan vanupuikkoa sillä ja putsaan korvaa.Näinkin jää tuota ainetta korvaan.
Toivotaan ettei olisi mitään korvatulehdusta.Mutta kannattaisi laittaa tuota removaxia tai ceridalia jos korvassa on vaikkua.Muuten mikään lääkäri ei näe sinne korvaan.

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
vittu..kyllä tää sairaanhoito ja lääkäritoiminta on todella kamalaa..siis miten noita vanhuksiakin hoidetaan mitkä on ihan sairaanhoitajien käsissä ..voi luoja..

Itse en enää hirveästi luota julkiseen sairaanhoitoon, mutta yksityisellekään ei ole vara joka asian takia mennä. Tytyn käytin yksityisellä ihotautilääkärillä kun neiti oli reilu puol vuotias kun poskissa oli sellanen ihottuma mihin tuli jo ihan märkärupikin ja antibioottikuurit mitä useamman söi tk.lääkärin toimesta ei täysin auttanu. Ongelma palas heti kun lääkkeet loppu. Sieltä saatiin rasvat millä ongelma parantu hetkessä eikä takas ole tullu. =)

Ja nyt tän toisen raskauden kanssa harkitsin käyväni kaikki seurannat yksityisellä ( kiristäväni penniä todenteolla ) just sen takia etten enää tk.lääkäreihin luota. Mutta sitten kuitenkin tulin siihen tulokseen että käynkin noi lääkärineuvolat yksityisellä ja muut neuvolat tk.ssa.
Nyt vaan joudun tk.lääkärille kun kilometrejä tulis yksityiselle reilu 60km suuntaansa eikä miulla ole huomenna edes autoa käytössä. Toivottavasti saan suomea ymmärtävän ja jopa vaikka luxuksena, suomea puhuvan lääkärin että saisin asian selvitettyä.
:/

Kyllä se on harmillista ettei sairaanhoitoon voi luottaa täysin :(

Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
mä kävin pari vuotta sitten päivystyksessä ku tunsin et on poskiontelotulehdus,ei pystyny olee mitenkää. siel sit tuskissani jonotin ulkomaalaisen lääkärin luo joka ensimmäisenä kysy multa et kuka on? olin et häh.. ja se vaan toisteli et kuka on... lopulta tajusin et se tarkotti et kuka mä oon :headwall: ja eihän se mun nimee osannu kirjottaa,tuskissani täytin itse tietoni. sit se kysy et mikä vaivaa ja sanoin et poskiontelotulehdus vaik tiesin et sille se sana ei sano varmana mitää.. sit se kysy multa et tuleeko sinä nuha nenästä??? olin et täh,et eiku poskiin sattuu niin et taju lähtee ja se käsitti et polviin ja vittu se oli tuskanen lääkärireissu |O sain kuitenki mitä halusin,mut hyvä etten ite joutunu itelleni kirjottaa diagnoosia ja reseptiä :xmas:

joo mulla vaivas outo juttu reilu vuosi sitten..oksentelin ja vatsa oli toooosi kipeä..kauhee kuume ja söin monet tulehduslääkkeet..vikatikki oli se kun ulkomaalainen nainen päivystyksessä kirjotti mulla HIIVATULEHDUKSEEN lääkkeet..ja sanoin että tää on ihan muuta kun hiivaa..no söinpä ylimääräsen kuurin sitten hiivaan..ei luoja..menin sitten loppujen lopuksi keskusairaalaan ja anto kovat lääkkeet suolistotulehdukseen!! sen jälkeen en oo sairastanut sitä kamaluutta

Alkuperäinen kirjoittaja Loka:
Toivottavasti saan suomea ymmärtävän ja jopa vaikka luxuksena, suomea puhuvan lääkärin että saisin asian selvitettyä.

Meillä on lasten neuvolalääkärinä venäläissyntyinen nainen, joka käsittää kaiken väärin ja minä en ymmärrä mitä hän sanoo. Lisäksi hän suurentelee kaikkia vaivoja, ja varmaankin joka toinen vie lapsensa heti neuvolalääkärin jälkeen yksityiselle, koska tuo nainen on pelotellut vanhemmat henkihieveriin.

Koiranikin vein tässä eläinlääkärille rokotettavaksi ja minun piti ottaa puheeksi koiran laihuus ja keskustella ruokinnasta samalla. ELL vain olikin espanjalainen, joka kyllä puhuu suht hyvää suomea, mutta ei niin hyvää että häntä täysin ymmärtäisin. Rokotukset saatiin, mutta muut asiat jäivät käymättä läpi. Höh.

Tässä kohtaa täytyy kyllä sanoa, että on kyllä huippujaki ulkomaalaisia lääkäreitä suomessa.....ja yhtälailla niitä täysin urpoja suomalaisiaki lääkäreitä löytyy ja ETENKIN päivystyksessä.....sinne kun laitetaan nuoret opiskelija-lääkärit töihin ni vastaan voi tulla ihan mitä vaan. Sori, sivuhuomautus vaan :D :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Toivottavasti saan suomea ymmärtävän ja jopa vaikka luxuksena, suomea puhuvan lääkärin että saisin asian selvitettyä.

Meillä on lasten neuvolalääkärinä venäläissyntyinen nainen, joka käsittää kaiken väärin ja minä en ymmärrä mitä hän sanoo. Lisäksi hän suurentelee kaikkia vaivoja, ja varmaankin joka toinen vie lapsensa heti neuvolalääkärin jälkeen yksityiselle, koska tuo nainen on pelotellut vanhemmat henkihieveriin.

Koiranikin vein tässä eläinlääkärille rokotettavaksi ja minun piti ottaa puheeksi koiran laihuus ja keskustella ruokinnasta samalla. ELL vain olikin espanjalainen, joka kyllä puhuu suht hyvää suomea, mutta ei niin hyvää että häntä täysin ymmärtäisin. Rokotukset saatiin, mutta muut asiat jäivät käymättä läpi. Höh.

Ja miten se tuntuukaan turhauttavalta istua siinä muka diagnosoitavana ja kuunnella sitä epäselvää suomea tietäen itse suurinpiirtein kuitenkin mikä vaivaa ja mikä on hätänä |O Niin kuin joku jo mainitsikin niin tekisi oikeasti mieli mennä lääkärille, sanoa suoraan mikä vaivaa ja kirjottaa itse itselleen diagnoosi. Kukaan tuskin menee lääkärille tietämättä yhtään mihin oireet edes voisi viitata |O
Kylläpä ketutus käyrä nousi. Tätä lääkäritaistoa on siis näköjään muuallakin kun vaan meillä. :kieh:

Useita päiviä mahatautia sairastanut poika määrättiin kerran venäläisen lääkärin toimesta nieluviljelyyn. Mitään muuta koetta, ei verikoetta tms. hän halunnut. :laugh: :laugh: Ei selvittää siis onko kuivumista tai onko tulehdusarvot kenties koholla. Ei. Hän halusi tietää onko pojalla angiina!! Vanhemmat veivät poikansa yksityiselle, eivät labrassa sitten käyneet.

*muoks* Pointtina tässä siis se että ei lääkäri ollut ymmärtänyt mikä poikaa vaivaa, ei osannut suomea kuin hitusen.

Pelkkä seuranta (siis ilman antibiootteja) edellyttää myös useita lääkärissäkäyntejä, joka on paitsi lasta myös perhettä rasittavaa. Siksi Suomessa antibiootit ovat edelleen se ensisijainen hoitolinja märkäiselle korvatulehdukselle.

Alkuperäinen kirjoittaja myös hoitaja:
nykyään on myös yhtenä hoitolinja ettei korvatulehduksiin anneta antibioottia, vain kipulääkettä

näin on, suurin osa tulehduksista paranee myös itekseen ja kipulääkkeillä voi ehkä pärjätä. Siinä ei tainnu olla suurta eroa paranemisajassa söikö lääkettä vai ei?

siis kävin pitkän illan odotuksen jälkeen näyttämässä vauvaa päivystyksessä kun kitisee..ja veikkaan että korvatulehdus tulossa tai sit on jo. neuvola käski lääkäriin..lääkärissä ulkomaalainen mies joka katso nopeesti korvat ja anto ihme reseptejä lääkkeisiin että itse puhdistetaan auvan korvat ja huuhellaan!!! menin sit sairaanhoitajan luo ennenkun lähin sairaalasta että mitä.näinkö toimitaan? hoitsu sano ettei todellakaa sörkitä noin pienen korvia.että panadolia vaan ja mene neuvolaan..nyt sain just tytön nukkuu.. kitisi ja piti korvaansa..sain syömäänkin ja nyt oottelen huomista! mitä helvettiä nää suomen päivystävät lääkärit on? muropaketista ammattinsa saaneita?..noin pienen lapsen terveydellä leikitään..eikun huomenna sitten neuvolalle soitto..mitäköhän sanoo..ottaako vastaan vai passittaako uudelleen lääkäriin..sitten kyllä meen yksityiselle. en tiedä nyt vauva (3kk) on ihan rauhallinen ja nukkuu..mutta äiti on sitten sitäkin hermostuneempi..en nyt tiedä kitiseekö ees korviaan kun mitän ei sanottu suoraan..mulla menee hermo enkä nuku koko yönä..kun odotan aamua että saa soittaa neuvolaan ja haukkua kaiki maan tasalle |O |O sori tällänen avaus..mutta vähän helpottaa

3kk vauva voi kitistä hyvin monesta syystä, eikä tuon ikäinen osaa vielä haroa korviaan tietoisesti (hyvä että on keksinyt, että kädet ylipäätänsä on olemassa). "Korvien harominen on kuitenkin imeväisillä yleistä eikä yleensä liity korvatulehdukseen vaan esimerkiksi väsymiseen."
"Korvatulehdusta edeltää lähes aina limainen hengitystietulehdus." Eli jos ei kuumetta eikä nuhaa/yskää, niin silloin kitinät todennäköisesti johtuu ihan muusta kuin tulehduksesta.
Hoitona kuten edellä mainittiin, on kipulääkettä ja jos pitkittyy niin sitten vasta antibioottikuuri.
Lisätietoa (ja lainaukset otettu myös tuolta)

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00014

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

meillä taas eräänä yönä kun jouduttiin viemään poika tuskissaan päivystykseen kysille ton jalan takia niin eihän se muija tajunnu yhtään mitään mitä sanottiin,ei kuunnellu vaan sönkötti jotain ja syytti meitä hysteeriseksi vanhemmiksi jotka pelottavat lapsensa omalla käytöksellään ja passitti kotia..no just joo ihan tyyniä oltiin molemmat ku poika sinne vietiin ja pakko oli kun sen jalkaa särki niin kovasti ku ois sikaa kidutettu.
mut tosi huono palvelu saatiin siltä :( eipähän huvita mennä kysin päivystykseen jos sama emäntä tulee vastaan :(

ja sama oli meidän äitillä kun kävi aivoinfarktin kontrollissa niin venäläinen lääkäri oli taas mutissut itekseen ja sönköttänyt epäselvästi meiän äitille ja eihän se ymmärtänyt mitään..ei selittänyt ei mitään..ja sit lausuntoon kirjotti ihan harakan huttua mitä oli muka potilaan kanssa yhteistuumin sovittu

noo kyllä meillä on ollut korvatulehdus ilman mitään flunssan oireita. oireena olut pelkkä kipu. ekan kovatulehduksen kanssa kävi niin että tk:ssa sanottiin ettei mitään ole! mutta haroi korviaan,huusi,oli tuskainen,silloin taisi jopa olla kuumettakin.

soitin tutulle jonka isä on yksityinen lääkäri,erikoistunut mm.korva nenä ja kurkku sairauksiin,hän otti vastaan työajan ulkopuolella katsoi korvat antoi antibiootit siihen loppui oireet.

että toki voi olla muuutakin,mutta voi olla se tulehduskin.

tuosta remowaxista. Itse tk:ssa työskennelleenä lääkärinavustajana tiedän että suurin osa AIKUISISTAKIN käy Remowax"kuurin" jälkeen huuhteluttamassa korvansa SAIRAANHOITAJALLA. Miksi lapsen korvat pitäisi vanhempien puhdistaa itse. Tosi kurjalta palvelulta kuulostaa kyllä ja täyttäisin asiakaspalautelapun henkilötiedoillani varustettuna.
Meillä on nuorimmaisen korvia huuhdottu ja puhdisteltu imulla moneen otteeseen. Korvakäytävä oli sen mallinen että vaikku jäi sisälle. Kerran lääkäri ronkki ns."krokotiilipihdeilläkin" kun ei huuhtomiset auttaneet.

Meillä täällä hämeessä suositaan noita ulkomaalaisia lekureita, oikeesti yli puolet tkn lääkäreistä on venäläisiä tai ainakin sieltä päin.

Yks näistä venakoista melkein tappo meijäin nyt 3v likan aikoinaan,ei antanut spiraa vaikka selvä kohtaus. Tämä samainen puoskari lähettää kotiin lapset joilla on korvatulehdus ja muuta kivaa.

Nyt meidän omalääkäri on vapaalla ja sen sijaisena no kukas muu kuin venäläinen joka ei ei osaa suomea....
Mutta pakko laittaa kehujakin, näissäkin on hyviä lääkäreitä itsekkin sellaisella ihmeellä käynnyt.

Ai joo, oli siel yks kiinalainen joka syytti ja haukku äitejä jos lapsi oli kipee,äiti aiheutti korvatulehdukset ja muut vaivat lapselleen...

Mä en käytä tkta ollenkaan lasten kanssa,paitsi ääri oloissa.
Itse käyn siellä koska osaan pyytää oikeen hoidon ja meidän oikee oma lääkäri on suomalainen ja hyvä.

Meidän pojalla kertyy hirmusti vaikkua korvaan, ja ihka oikeat hyvät korvalääkärit :saint: (Korvacenteristä joka on yksityinen lääkäriasema, ja Tyksin lastenpolilta lasten välikorvan tulehduksiin erikoistunut lääkäri) on käskeneet laittaa nimenomaan tuota Remowaxia korviin. Rutkasti tippoja korviin ja pumpulia päälle. Vaikku ehkä valuu ulos itsestään, ja jos ei valukaan niin lääkäri saa sen seuraavana päivänä sitten helposti poistettua koska aine on pehmentänyt vaikun.
Vasta sitten, kun vaikku on poistettu, korvat voi kunnolla tutkia. Eihän lääkäri näe tärykalvoa lainkaan jos korvat on vaikkua täynnä, eikä näinollen voi sanoa onko siellä tulehdus vai ei.
En ymmärrä periaatetta, että itse ei lähdetä korviin koskemaan. Miksi ei? Sehän on lääkitsemistä. Ja vanhemmat kai yleensä lääkitsee lapsensa ihan itse. Jos lapsi saa korvatippoja niin vanhemmathan ne laittaa eikä kukaan muu =). Sama pätee silmätippoihin, ja niiden laittaminen on mun mielestä ihan oikeasti vaikeaa ja ällöä, lapsi pyristelee tosissaan vastaan jne, mutta laitettava ne on.
Nuo Remowaxit on helppo laittaa: vauva kyljelleen, ruiskaus korvaan ja vanutuppo päälle. Meille on sanottu, ettei tippojen määrää täydy laskea, koska kyseinen valmiste on vaan öljyä eikä siinä ole mitään sen vaarallisempaa ainetta. Se ei ole edes lääke vaan sen tehtävänä on pehmentää vaikkukökköä. Siksi sitä uskaltaa huoletta laittaa pienellekin lapselle. Meidän sällille määrättiin sitä ekan kerran reilu kuukauden ikäisenä...
Korvatulehduksiin tosiaan annetaan entistä vähemmän antibioottia, koska suuri osa välikorvantulehduksista paranee ilman sitäkin. Kunnollinen särkylääke ja säännöllinen seuranta mielummin kuin turhia antibioottikuureja pienille. Sitä kannattaa entistä useampi lääkäri, ja myös minä :). Eikä lapsi siitä kärsi, jos kipua hoidetaan ja nukutetaan pääpuoli hieman koholla (makuuasentohan pahentaa korvakipua).
Mun mielestä tuo ap:n tapaama lääkäri ei tehnyt muuta virhettä kuin sen, että ei viitsinyt selittää kunnolla miksi menetteli noin. Ehkä kielitaito ei riittänyt siihen, että olisi osannut kunnolla selittää.

no soitin tänää tk:hon sanoivat että antaa vaan panadolia että kyllä kipu ois selvempi jos korvatulehdusta. että kyllä lääkäri olis eilen määränny antibiootit jos ois selvää tulehdusta näkynyt,,mutta ei ollut kun tuota vaikkua .hain panadolia ja nenä tippoja..tohon flunssaan.tyttö nukku hyvin viimeyönä nostin sängyn päätyä hieman..syönyt hyvin ja nyt pirteä ei valita

Kävin tossa muutama viikko takaperin erityisen kanssa kolme kertaa saman vuorokauden sisällä tk-päivystyksessä. Kolmannella kerralla sanoi, että nyt tehdään niin kuin minä sanon. Oli onneksi tuttu lääkäri (samasta työpaikasta, missä olin aiemmin), niin totesi että kyllähän ne äidit tietää. Sairaalassa lastenlääkäri määräsi suoraan osastolle ja antibioottikuuri tuli lopettaa heti (ensimmäisellä käynnillä saatu "pitkäaikaiseen eritteiseen korvatulehdukseen"), koska korvat olivat puhtaat.

Totesin vaan että just ja tässä kaupungissa sitten asutaan sellaisen lapsen kanssa joka saattaa tiukan paikan tullen olla sellaisessa tilanteessa, että leikkauspöydällä on oltava 4 tunnissa oireiden alkamisesta, vieläpä aivan toisessa kaupungissa... Toivottavasti ei tarvitse sitä vierasesinettä lapseen laittaa....

Vinkiksi vaan, että jo kumminkin epäilet olevan pikkuisellasi korvissa vaivaa niin vie suoraan korvalääkäriin. Mulla vajaa kaksi kuinen vauva oli kärttyinen, haroi päätä ja oli nukahtamisvaikeuksia mutta ei mitään selvää oiretta, ei semmoista mitä pikkuvauva ei tekisi täysin terveenäkin. Kaksi korvakierteistä lasta olleena vein vauvan korvalääkärille ja kappas, molemmat korvat tulehtuneet ja antibioottihoito. Ja tk lääkäriltä kun asiaa kysyin niin naurahti ja sanoi asian olevan niin äärimmäisen harvinaista, että ei usko ollenkaan vauvalla korvatulehdusta olevan...

Meillä kumpikaan lapsista ei ole pahemmin korviaan valitellut tai kovasti itkeskellyt, vaikka tulehduksia on ollut.Aina on saanut arvailla, et oisko tulehtunut ja ovat monesti olleetkin.Eli kipu ei aina ole niin selvä tai kova vaikka tulehdus olisikin.
Vaikun puhdistamisesta sen verran, että ainakin yksityisellä lääkärit ottavat vaikun pois joko sellaisella imulla tai erittäin ohuella metallitikulla ja sen jälkeen ovat nähneet hyvin korvaan.Terveyskeskuksessa näin ei ole koskaan tehty ja käsketty laittamaan tököttejä korvaan ja tulla huuhteluttamaan.Pääsääntöisesti yksityisellä käydään, koska terveyskeskuksen toiminta pääsääntöisesti ihan ala-arvoista...

vittu..kyllä tää sairaanhoito ja lääkäritoiminta on todella kamalaa..siis miten noita vanhuksiakin hoidetaan mitkä on ihan sairaanhoitajien käsissä ..voi luoja..

Tämä lausahduksesi ei nyt taas liity kokemukseesi mitenkään, turha ruveta kaikkia syyllistämään ja mollaamaan. Ainakin meidän vanhainkotimme vanhukset ovat hyvissä käsissä, vaikka langat ovatkin enimmän aikaa pelkästään sairaanhoitajien käsissä. Meidän kaupungissa on niin, että me joudumme vaatimaan (isolla V:llä) hoitoa vanhuksille, lääkäri (suomalainen) kun ei vanhusten takia laittaisi rikkaa ristiin. Ohittaisi kaiken olan kohautuksella ja todeten, että "tuossa iässä noita vaivoja tulee"...vaikka bakteeriviljely ja herkkyydet osoittaisivat, mikä tauti kyseessä ja mikä lääke puree, niin silti meidän pitää vaatia lääkitys vanhukselle. Pitkin naamoin reseptiä kirjoittaessaan saattaa sitten samalla marista kuurin kalleudesta. Tämä on sitä säästöä ja priorisointia Suomen terveydenhuollossa...

Yhteistyössä