Ei tule meille joulua :'(

• Viestiketjun aloittaja Vierailija
  • Ensimmäinen viesti
sairastelija
Alkuperäinen kirjoittaja mökö:
Te epäilijät ette varmaan ole itse koskaan kohdanneet yllättäviä tilanteita!!
ab:llä on kultainen ja huolehtiva mies.. Sitä tarvitaan silloin kun oma psyykepettää! Toivottavasti saat apua, kun tuo sinun psyykkinen taustasi kuulostaa "pahalta".

Ottakaa nyt hyvät ihmiset huomioon, että elämässä, voi tulla niinkin yllättäviä menoja kuin sairastuminen...hoitokulut voivat olla TODELLA suuria!!
Älä huoli...joulu kyllä tulee!!
Minä tiedän että voi tulla yllättäviä tilanteita, mutta just sen vuoksi että olen sellaisiin tilanteisiin itse joutunut mä tiedän, että niille on keinonsa millä ne voi selvittää. Hoitokuluissakin on kattonsa, ne ei ylitä montaa tonnia vuodessa jos on kelakorvaukset lääkkeissä ja seuraa hoitomaksujensa maksukaton.

Voi ihan hyvin olla, että ap perheineen ei vaan tiedä, että mistä sitä apua saa ja mistä sitä pitäis hakea.

mii
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
En lukenut kuin ekaa sivua. Jos teillä on noin joustamaton pankki, niin pankki on perseestä ja on pankin vaihtamisen aika. Meette toiseen pankkiin, otatte lainan, joka kattaa entisen velan lisäksi noi pikavipit, teette maksusuunnitelman pienemmillä kuukausierillä ja pitemmällä maksuajalla, kuin nykyisessä pankissa.
Sitten keskitytte siiihen, että teillä on jouluna ruokaa pöydässä edes normaalisti, lahjat ovat tässä tilanteessa toisarvoisia, tosin niihinkin varmasti pystytte jotain laittamaan, kun vaihdatte pankkia.
Nöyryyttä kehiin sille miehellekin. Ei ole noloa pyytää sukulaisilta, esim. sun isältäs pientä vippiä, nolompaa on saattaa perheensä mieron tielle!

Huom!!!

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
En lukenut kuin ekaa sivua. Jos teillä on noin joustamaton pankki, niin joko teidän lainan maksuissa on ollut ennenkin häikkää tai sitten pankki on perseestä ja on pankin vaihtamisen aika. Meette toiseen pankkiin, otatte lainan, joka kattaa entisen velan lisäksi noi pikavipit, teette maksusuunnitelman pienemmillä kuukausierillä ja pitemmällä maksuajalla, kuin nykyisessä pankissa.
Sitten keskitytte siiihen, että teilläojouluna ruokaa pöydässä edes normaalisti, lahjat ovat tässä tilanteessa toisarvoisia, tosin niihinkin varmasti pystytte jotain laittamaan, kun vaihdatte pankkia.
Nöyryyttä kehiin sille miehellekin. Ei ole noloa pyytää sukulaisilta, esim. sun isältäs pientä vippiä, nolompaa on saattaa perheensä mieron tielle!
Eli tilanne on se, ettei mikään pankki tuota samaa lainaa suostu myöntämään 1 takaajalla, ainoastaan tämä meidän pankkimme.. Olemme tuota yrittäneet ja kolunneet kaikki pankit läpi. En tiedä miksi tämäkään alunperin myönsi, mutta se olkoon toisarvoinen seikka. Isältäni pyytäisimme, mutta kuten kerroin niin hän on KUOLLUT. Äitini maksaa pienillä tuloillaan heidän asuntolainaansa pois eikä voi auttaa. Myös mieheni vanhemmat ovat pienituloisia eivätkä voi auttaa.

Minna
Hei ap.

Nyt en sano tätä vähätelläkseni sinun hätääsi. Mutta sinun pitäisi nyt koittaa asennoitua tähän asiaan niin, että nyt on näin ja koittaa jotenkin järjestää asioita. Noin pienet lapset eivät vielä ihmeellisiä asioita jouluksi vaadi. Teidän joulusta tulee ehkä tänä vuonna vaatimattomampi, mutta nyt on vaan niin.

Murehtimalla sinä pahennat vain omaa oloasi, ja tiedän ihan omasta kokemuksesta että se vaan pahentaa kierrettä. Voisiko olla, että miehesikin tuntee itsensä avuttomaksi ja voimattomaksi tuon asian alla?

Te ette ole ainoita, jotka tuollaisessa tilanteessa ovat. Ette ensimmäisiä, ette viimeisiä. Ja siitä tilanteesta voi selvitä ihan hyvin. Ei teidän lapset tule edes muistamaan, että tänä jouluna oli vaatimatonta. Lapsille riittää kun näyttää ja tuntuu joululta, lauluja soi ja äiti ja isä on hyvällä mielellä.

Asiat järjestyvät kyllä, älä ihan oikeasti nyt huolehdi äläkä ainakaan suurentele mielessäsi asiaa. Kun se vaan pahentaa sinun tilannettasi, ja sinun pitää ajatella myös omaa jaksamistasi.

tyty
Alkuperäinen kirjoittaja sairastelija:
Alkuperäinen kirjoittaja mökö:
Te epäilijät ette varmaan ole itse koskaan kohdanneet yllättäviä tilanteita!!
ab:llä on kultainen ja huolehtiva mies.. Sitä tarvitaan silloin kun oma psyykepettää! Toivottavasti saat apua, kun tuo sinun psyykkinen taustasi kuulostaa "pahalta".

Ottakaa nyt hyvät ihmiset huomioon, että elämässä, voi tulla niinkin yllättäviä menoja kuin sairastuminen...hoitokulut voivat olla TODELLA suuria!!
Älä huoli...joulu kyllä tulee!!
Minä tiedän että voi tulla yllättäviä tilanteita, mutta just sen vuoksi että olen sellaisiin tilanteisiin itse joutunut mä tiedän, että niille on keinonsa millä ne voi selvittää. Hoitokuluissakin on kattonsa, ne ei ylitä montaa tonnia vuodessa jos on kelakorvaukset lääkkeissä ja seuraa hoitomaksujensa maksukaton.

Voi ihan hyvin olla, että ap perheineen ei vaan tiedä, että mistä sitä apua saa ja mistä sitä pitäis hakea.
hyvä ku ole pitänyt itsestäsi huolta!
Kaikki ei osaa nimittäin etukäteen ajatella että huomanna voi eteen tullakkin jotain yllättävää!! Tai saati tietäisi mistä hakea apua! Joskus ylpeys on vain nieltävä nimin.kokemusta on... kyl oli kovapaikka opiskelijana kävellä sossuun sisään!!
Toki maksuissa tulee maksukatto vastaan, mutta kyllä se pussin päälle ottaa, jos maksut kilahtaa maksuun kerralla!! on esim. lääkkeitä, joissa maksukatto täyttyy jo yhdessä kuukaudessa keposesti!

Katja
Ymmärrän kyllä aapeeta siinä ettei halua kertoa tarkkoja tietoja miehensä lainoista, ja mitä se edes teille kuuluu? Ette te voi juurikaan kongreettisesti häntä auttaa eikä hän apua pyytänytkään vaan kuuntelijaa, ymmärsinkö oikein? Voimia sulle ap, itsekin olen veloissa ollut ja tiedän miltä se tuntuu.. Soita velkaneuvontaan!

Vieras
Mun mielestä tärkeintä tässä ap:n olisi hoitaa masennus ja itsetuho ajatukset pois eikä murehtia mitään muuta! Tärkeintä on aina terveys ja jos hän on itsemurhaa yrittänyt niin tilanne todella paha! Raha on toissijainen asia, menkööt luottotiedot kunhan vaan terveys pysyy. Rahalla ei tee mitään jos henki menee.. Sanon tämän itsemurhan tehneen läheisenä.

sairastelija
[quote="tyty"

hyvä ku ole pitänyt itsestäsi huolta!
Kaikki ei osaa nimittäin etukäteen ajatella että huomanna voi eteen tullakkin jotain yllättävää!! Tai saati tietäisi mistä hakea apua! Joskus ylpeys on vain nieltävä nimin.kokemusta on... kyl oli kovapaikka opiskelijana kävellä sossuun sisään!!
Toki maksuissa tulee maksukatto vastaan, mutta kyllä se pussin päälle ottaa, jos maksut kilahtaa maksuun kerralla!! on esim. lääkkeitä, joissa maksukatto täyttyy jo yhdessä kuukaudessa keposesti![/quote]

No en minäkään ole etukäteen niitä miettinyt, mutta kantapään kautta sain oppia ja yksin selvitellä, että mistä mun kuuluisi apua saada tai mistä sitä apua voi saada.

Joten sillä minä nyt kyselenkin, että onko ap tietoinen siitä mitä apua hänen kuuluisi saada. Koska jos ei tiedä, niin ei sitä kukaan yleensä tule tarjoamaankaan :/

Jos noi sairaskulut on jatkuvasti suuria, niin jotainhan heidän on pakko tilanteelle tehdä. Ja kyllä minä olen itsekin joutunut apteekkiin laittamaan yli 600 euroa kerralla. Onneksi oli silloin ymmärtäväinen vuokranantaja, siitä olen ikuisesti kiitollinen.

Meillä ei ikinä ole ollut rahallisia huolia, ikinä en edes muista saaneeni muistutuslaskua. Kuitenkin pystyn samaistumaan tilanteeseesi. Joskus ongelmat vain kasaantuvat, ja paineem alla ei aina pysty tekemään oikeita ratkaisuja. Ainut positiivinen sananen on se että nyt ei ole tie kun ylöspäin. Toivon että saatte asiat kuntoon, ja jaksaisin uskoa että saatte. Silmänräpäyksessä ei varmastikaan niin tule tapahtumaan, mutta ajan ja järjen kanssa.

harmaahiiri
Me oltiin toissavuonna yllättävissä rahavaikeuksissa ja joulukin oli sen mukainen. Murehdin etukäteen yhtä lailla kuin sinä mutta joulusta tulikin oikeastaan mukavampi kuin ennen. Mummoja lukuunottamatta jätettiin joulukortit lähettämättä ja sukulaisille ilmoitettiin ettei tänä vuonna hankita kellekään lahjoja. Joulukuusta ei hankittu mutta käytiin lähimetsästä kahteen kukkamaljakkoon kuusenhavuja, toinen olohuoneen pöytään ja toinen lastenhuoneeseen, ja koristeltiin ne joulukoristeilla ja lapset oli mielissään kun saivat oman pikkukuusen omaan huoneeseensa (silloin 5 ja 6v). Lapsillahan oli kovat toiveet joululahjojen suhteen kun lelukuvastoja selailivat, mutta sanottiin että kannattaa toivoa vain yhtä lahjaa, kummit sitten ostivat nämä , ja isovanhemmilta tuli myös pari vaatepakettia. Lisäksi lapset leikkivät itse joululeikkejä ja paketoivat omia vanhoja lelujaan lahjapapereihin, ei heitä lahjojen vähyys haitannut. Joulupöydässä syötiin makaronilaatikkoa kynttilänvalossa, toisin kuin muina jouluina oli rauhallista kun ei tarvinnut pakottaa maistamaan lanttulaatikkoja jne. Nyt kun muistelen tuota joulua niin se tuntuu muistoissa melkeinpä mukavammalta kuin muut joulut, vaikkei se todellisuudessa ihan niinkään mennyt, rahahuolet kun painoivat koko ajan jne. Ulkopuolisen tuen hakemista ei silloin mietitty, rahavaikeudet tuntui niin nöyryyttäviltä ja tuntui että ehkä niitä avuntarvitsijoita on enemmän muita.

Jaksamista vaikeaan tilanteeseen ja tukeutukaa toisiinne!

velallinen
teillä voi olla 4kk,siis 4kk lainat maksamatta??? ja nyt vasta uhataan?mulla oli 2vkoa sitten, siis viime kuun viimenen päivä eräpäivä asuntolainassa ja JO 14 päivä eli 2vkoa sen jälkeen tuli lappu mun isälle joka on takaamassa että maksettava heti ja jne. siis mikä hiton åankki teillä on??

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tuon takia ei kannattais ottaa lainaa mihin tarviitte takaajia.
Eikä ryhtyä takaajaksi. Ainakaan sellaiselle, josta aidosti välittää. Mä en koskaan aio mennä takaajaksi omien lasteni lainoihin siksi, etten halua lasteni joutuvan ap:n kaltaiseen hankalaan tilanteeseen.

Ap:lle: toivottavasti saatte tarvitsemanne avun. Monia hyviä vinkkejä oletkin tässä ketjussa jo saanut. Asioilla on tapana järjestyä ja jos itse et masennuksesi takia jaksa nyt asioita alkaa hoitamaan, laita miehesi asialle. Jaksamisia :hug:

Yhteistyössä