Ei tule meille joulua :'(

• Viestiketjun aloittaja Vierailija
  • Ensimmäinen viesti
:hug:

Yhtään ap:n ongelmaa vähättelemättä on pakko sanoa että joulun voi järjestää erittäin edullisestikin niin että kaikilla on silti hyvä joulu. Lahjojen ei oikeasti tartte olla kalliita vaikka monesti lapset juuri niitä kalleimpia toivookin. :/ Mulla on ainakin parhaat muistit niistä jouluista kun tehtiin koko perhe jotain yhdessä, mentiin pulkkamäkeen ja joulukävelylle katselemaan naapuruston jouluvaloja. Jouluun ei ihan oikeasti tartte upottaa rahaa satoja (jopa tuhansia) euroja! Ruoka-apua saa seurakunnalta tarvittaessa ja soppalakin auttaa jos jäätte laskelmassa miinukselle. =)

Jos ruokaan ei ole muutenkaan rahaa niin silloin tuskin suurimmaksi ongelmaksi muodostuu se ettei joulua saa järjestettyä... Monet jouluruuat tulee paljon halvemmiksi kuin arkiruuat! :hug:

Alkuperäinen
Eli tilanne on se, että laina EI ole yhteisesti otettu vaan mies on tuon alunperin ottanut yksin. Hoitokuluja on jatkuvasti eikä pankki ole ollut halukas sopimaan lainalyhennyksistä, vaan jos yhden jättää maksamatta niin summa lisätään seuraavaan..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä-86:
eikö olis voinu sit maksaa aina vaan 1kk lyhennyksen ja jättäny sen yhden kuukauden ns.roikkumaan... meillä on auton maksu koko ajan 1kk myöhässä, mut kuitenkin maksetaan joka kuukaus 1 erä, vaikka se yks erä siellä "roikkuukin"
Ei se nyt ihan niinkään mene, pankki haluaa omansa varsinkin sen jälkeen jos jätetään monta kuuta väliin ei löydy kyllä silloin ymmärrystä.
niin mutta kun ei jätä kun sen yhden väliin, ja silloin on koko ajan ainoastaan 1kk myöhässä. ei pankilla tietenkään tarvitse moneen kuukauteen olla ymmärrystä vaan juurikin jos yksi kuukausi on myöhässä, ei pankki voi sitä periä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuitsu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
:eek: Mä oon järkyttyny, että ihmiset päästää itsemsä tähän kierteeseen ehdoin tahdoin!
Muakin aina ihmetyttää, ite oon semmoinen suunnittelija ja laskeskelija ja pahan päivän varalle säästäjä...

Mutta kai sitä jotain yllättävää voi elämässä sattua. (meillä on kyllä sitä varten josjonkinmoista vakuutusta)
Sama meillä! Laina menee suoraveloituksella, ja aina on huolehdittu, että lainanhoitotilillä kans on rahaa. Laina ja laskut ensin pois alta, ja sitten vasta muuta.

jep
Kerää nyt kaikki kuitit menoistanne, varsinkin ne lääke ja lääkärimenot, vuokrat, kaikki laskut, ja kaikki tulonne viimesten 3kk ajalta ja mene heti soittamaan sosiaalivirastoon!!!
Jos perheen kaikki kulut menee sairaudenhoitoon, saatte varmasti sosiaalitoimistosta jotakin apua!!

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Kerää nyt kaikki kuitit menoistanne, varsinkin ne lääke ja lääkärimenot, vuokrat, kaikki laskut, ja kaikki tulonne viimesten 3kk ajalta ja mene heti soittamaan sosiaalivirastoon!!!
Jos perheen kaikki kulut menee sairaudenhoitoon, saatte varmasti sosiaalitoimistosta jotakin apua!!
ei sossu auta mutta seurakunta varmasti auttaa.

heti
Hei.
Nyt haette vaan pankista lainan jolla maksatte pois nuo pikavipit. Samposta sai ainakin joskus sitä lainaa millä maksaa pienempiä pois. Nopsaan joka pankkiin kysymään.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Juuri näin. Jos tulee yllättäviä kuluja, sosiaalitoimistosta voi hyvinkin saada apua.

Alkuperäinen
Miksi ilkeilette ja pilkkaatte? Tahdotteko lyödä lyötyä? Luuletteko ettei tilanne ole jo tarpeeksi paha.. Masennukseni on varjostanut elämää jo pitkään ja tähän lisäksi taloudellinen tilanne niin elämä on täyttä kaaosta.. Tiedän että mieheni oli tyhmä kun tuon teki ja meidät tähän tilanteeseen ajoi, mutta en voi sille mitään tällä hetkellä. Jos voisin muutta tilanteen niin sen todellakin tekisin.. :'(

Gluteus maximus
Minä olisin tehnyt niin, että olisin pyytänyt joltakin sukulaiselta rahaa noihin hoitokuluihin esim. omat vanhemmat tai se appiukko. Varmasti olisi ollut parempi vaihtoehto kuin tuo. Ihan oikeasti joskus on nieltävä ylpeys ja käveltävä hattu kädessä apua pyytämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen:
Miksi ilkeilette ja pilkkaatte? Tahdotteko lyödä lyötyä? Luuletteko ettei tilanne ole jo tarpeeksi paha.. Masennukseni on varjostanut elämää jo pitkään ja tähän lisäksi taloudellinen tilanne niin elämä on täyttä kaaosta.. Tiedän että mieheni oli tyhmä kun tuon teki ja meidät tähän tilanteeseen ajoi, mutta en voi sille mitään tällä hetkellä. Jos voisin muutta tilanteen niin sen todellakin tekisin.. :'(
miehesi li kultianen kukuitenkin ajatteli että sinä saat lääkkeet.
missäpäin sinä asut?

vieras
nyt mars pankkiin,lainastahan saa maksuvapaata,eli maksatte vain korkoja,sovitte asiasta vaikka puoleksi vuodeksi eteenpäin niin saatte raha asioita reilaan!ja teette samalla maksusuunnitelman muutoksen ja pienennätte kuukausi erää sellaiseksi mihin teillä on varaa lääkkeitten jälkeen.. nyt vaan sitten joulu pitää viettää pienemmällä budjetilla,hae vaikka seurakunnasta ruoka rahaa ja laita kotona joulua koristelemalla,koristeethan teillä varmaan on..ja lahjoja lapset varmaan saa kummeilta,isovanhemmilta.. ja lapsille varmasti tärkeintä on se joulun tunnelma! :)

jep
Aivan varmasti autta! Tuttavallani kävi hieman samoin tavoin, sairastui todella pahasti, kaikki tulot meni kahden kuukauden ajalta sairaala, tutkimus, ja lääkelaskuihin. Se katsottiin yllättäväksi menoksi, joka rasitti perheen talouden totaalisesti, kun siihen asti elivät minimituloilla ja hoitivat asiansa hyvin, vaan nämä yllättävät menot katkaisivat kamelin selän. Sairasmenot korvattiin, ja pääsivät siten jaloilleen.
Seurakinnalta, diakonilta siis voi myöskin kysyä samaa asiaa, se on aivan totta, ja sieltä voi myös saada ihan jouluruoka-apua.
Minä kyllä suosittelen sosiaalitoimistoon soittamista ensin.
Emme tiedä mihin ap:n mies on lainan alunperin ottanut, ja meistä asuntovelallisista jokainen saattaa joskus joutua kriisiin, jossa talous sekoaa, vaikka muuten hoitaisimme asiamme hyvin, ja onneksi siihen voi jostakin hakea apua.

Ajattele niin kuin joku jo aiemmin sanoi, kultainen mies, kun huolehtii. Mulla kans masennusta ja pelkään että meillä jää myös tuo joulu väliin, ja sen jälkeen mikä pahempaa niin esikoisen synttärit uhkaa jäädä väliin. Ja tiedän kyllä että ei se 1 vuotia osaa odottaa, mutta se tuntuu pahalta kun sen itse tietää. Minkä ikäiset lapset ovat, voisiko heille ostaa jotain hyvin pientä. Ja se kuusi, se on kallista, tiedän, viimeksi me maksoimme 20?. :hug: yritä jaksaa

Olisiko sukulaisilla lainata rahaa jotta saatte noi pikavipit heti pois?
Sitten vaan pidätte vähän vaatimattomamman joulun ja rupeette maksamaan velkaa pois?
Pystyykö miehesi tekemään ylitöitä? Onko kirpparille tavaraa myytäväksi?
Onko teillä autoa? vaihtakaa halvempaan?

Minä en halua pilkata. Mutta JOS itse joutuisin samaan tilanteeseen, niin ottaisin ennemmin vanhemmiltani tai kaverilta lainaa ja kituuttaisin maksaa sen takaisin, kun millään pikavipeillä pankkilainaa... :eek:

minä ymmärsin
Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
Mihin se miehesi käytti sitten alunperin ne lainanlyhennysrahat?
Onko luetun ymmärtämisessä ongelmaa, ap kirjoitti että hänen hoitokulunsa olivat niin suuret ettei siinä kuussa ollut varaa lyhentää lainaa. Pankki ei joustanut ja siirsi seuraavalle kuulle tämänkin erän ja tätä tuplaerää ei ollut varaa lyhentää.

jep
Soita sosiaalitoimistoon ja selitä tilanne, he voivat jo puhelimessa kertoa, josko teillä mahdollisuus saada apua lääkekuluihinne. Niillä sitten paikkaatte velkoja jne. Älkää nyt hyvät ihmiset antako ensimmäiseksi neuvoksi lisälainojen ottoa, vaikka pankkilaina on parempi kuin pikavippi. Mutta ap on varmasti oikeutettu saamaan apua suuriin lääke- jne kuluihinsa, joten ensin ne, sitten katsoo, kuinka paljon velkaa ja paikattavaa jää.

Alkuperäinen
Sukulaiset eivät voi auttaa, mieheni vanhemmilla hyvin pienet tulot ja minun isäni on kuollut eikä äiti suurella asuntovelallaan ja pienillä tuloilla voi auttaa meitä. Itse jonotan osastohoitoon paikkaan sillä masennukseni on todella paha, lukuisia itsemurhayrityksiä takana... Tuntuu niin pahalta kun tytöt joutuvat kärsimään masennukseni ja elämäntilanteemme takia vaikka ovat ihan syyttömiä :'( Tuntuu vaan että kaikki kaatuu päälle eikä edes jaksa järjestää asioita tai mitään vaikka tiedän että meidän on pakko :'(

Alkuperäinen
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Minä en halua pilkata. Mutta JOS itse joutuisin samaan tilanteeseen, niin ottaisin ennemmin vanhemmiltani tai kaverilta lainaa ja kituuttaisin maksaa sen takaisin, kun millään pikavipeillä pankkilainaa... :eek:
Hienoa että sinulla on sellainen tilanne että vanhempasi ovat hengissä ja kykeneviä lainaamaan sekä että sinulla on ystäviä. Ole tuosta onnellinen sillä kaikilla ei asiat noin hyvin.

Yhteistyössä