Ei toisen lasta varmaan saisi vihata, mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
No meillä on pian 4v, eikä osaa ainuttakaan kirosanaa. Ja, ymmärrän kyllä, että lapsi ärsyttää, kyllä ärsyttäis muakin. Mutta tosiaan se kiukku pitäis kyllä kohdistaa vanhempiin kun eivät kiellä..

Ei taida olla päivähoidossa, kerhossa, puistossa....ette kulje bussilla, käy ostarilla, tms.

En mä kiukkuani kenellekään näytä. Kunhan purkaudun täällä.

Itseasiassa on hoidossa ja käydään muutama kerta viikossa aina puistossa!

Kyllä tuo on sellanen tilanne mihin pitäis puuttua sekä päiväkodin henkilökunnan että vanhempien. Vanhemmille pitää uskoltaa sanoa suoraan, että poika on väkivaltainen ja kaikki ei ole nyt kohdallaan.
Mulla käy lähinnä sääliksi poikaa, koska jostakin tuollanen käyttäytyminen johtuu. Oli se syy mikä tahansa, en välttämättä usko, että poika sitä ihan tahalleenkaan tekee. Jonkunsortin avunhuutoahan tuo on.
Kyseisestä lapsestahan voi tehdä varmaan lastensuojeluunkin nimettömän ilmiannon, josko joku taho sitten pystyisi lasta auttamaan, samoin vanhempia, jotka saisivat jostain tukea vanhemmuuteensa.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Jos vaikka ap ennakoisit noi tilanteet ;) Kun se lapsi tulee lähelle niin käännä tämän mielenkiinto tai ajatukset/teot muualle.

Kun lapsi tulee lähelle, mä esim. autan kenkää oman lapseni jalkaan, ja ko. lapsen pitäisi hakea omat kenkänsä, mutta alkaakin potkimaan. Tänään kävelin oman lapseni perässä kohti temppurataa, kun lapsi tuli potkaisemaan.

Ei, en ala kyselemään häneltä miten hänen päivänsä on mennyt, tai sanomaan että "kato, ulkona on traktori!". Ei kiinnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ehkä se lapsi vaistoaa että vihaat sitä. Ja purkaa asian tuolla tvalaa.Oikeasti; en tajua kuinka joku voi vihata LASTA.

Mutta kun se alkoi ensin lyömään, potkimaan, kiroilemaan...jo reilu vuosi sitten ekoja kertoja. Ja mun vihani alkoi oikeastaan vasta tänään, kun se kuuluisa oljenkorsi katkaisi kamelin selän.

Tuota lasta on helppo vihata :saint: . En mäkään ennen tätä päivää olisi uskonut, että kykenen siihen. On vapauttavaa todeta, että mun ei ole mikään pakko edes yrittää tuntea mitään positiivista tuota poikaa kohtaan. Luojan kiitos se ei ole oma lapseni, tai edes ystäväni/kaverini lapsi jonka kanssa pitäisi olla tekemisissä.

Ehkä toi menee ohi. Saatat olla vain erittäin vihainen hetkellisesti.

Jos vaikka ap ennakoisit noi tilanteet ;) Kun se lapsi tulee lähelle niin käännä tämän mielenkiinto tai ajatukset/teot muualle.

Kun lapsi tulee lähelle, mä esim. autan kenkää oman lapseni jalkaan, ja ko. lapsen pitäisi hakea omat kenkänsä, mutta alkaakin potkimaan. Tänään kävelin oman lapseni perässä kohti temppurataa, kun lapsi tuli potkaisemaan.

Ei, en ala kyselemään häneltä miten hänen päivänsä on mennyt, tai sanomaan että "kato, ulkona on traktori!". Ei kiinnosta.

No ei väkisin...ihan vain vinkiksi ajattelin laittaa kun tuota ennakointia käytetään aikasta yleisesti tuonkaltaisten tilanteiden purkuun.

Kyllähän tuossa tilanteessa ainakin päiväkodin henkilökunnan pitäisi ottaa yhteyttä esim. perheneuvolaan/lastensuojeluun! Ootko kysyny asiasta? Jos suinkin mahdollista, ota sinä yhteyttä ja auta lasta. Todella kurjaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Kyllä tuo on sellanen tilanne mihin pitäis puuttua sekä päiväkodin henkilökunnan että vanhempien. Vanhemmille pitää uskoltaa sanoa suoraan, että poika on väkivaltainen ja kaikki ei ole nyt kohdallaan.
Mulla käy lähinnä sääliksi poikaa, koska jostakin tuollanen käyttäytyminen johtuu. Oli se syy mikä tahansa, en välttämättä usko, että poika sitä ihan tahalleenkaan tekee. Jonkunsortin avunhuutoahan tuo on.
Kyseisestä lapsestahan voi tehdä varmaan lastensuojeluunkin nimettömän ilmiannon, josko joku taho sitten pystyisi lasta auttamaan, samoin vanhempia, jotka saisivat jostain tukea vanhemmuuteensa.

Kuten olen jo todennut, en tiedä onko pk:n henkilökunta pyytänyt sosiaaliviranomaisia, perheneuvolaa, tms apuun. Sen tiedän, että he ovat täysin tietoisia pojan toiminnasta, ja olen 99,9% varma että vanhemmillekin on noottia annettu.

Mulle on suoraan sanottuna ihan sama, onko tuo avunhuuto vai ei. Se ei ole MUN lapsi, eikä mun "työkalu" (eli en ole töissä tuossa päiväkodissa) joten evvk.

Kunhan vaan totesin, että ei perkele, mä vihaan tuota lasta ja se siitä.

No ei väkisin...ihan vain vinkiksi ajattelin laittaa kun tuota ennakointia käytetään aikasta yleisesti tuonkaltaisten tilanteiden purkuun.

Minusta tuntuu, että tämä ap on vähän epäkypsä aikuinen. En ihmettele, että neuvo ei kiinnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän tuossa tilanteessa ainakin päiväkodin henkilökunnan pitäisi ottaa yhteyttä esim. perheneuvolaan/lastensuojeluun! Ootko kysyny asiasta? Jos suinkin mahdollista, ota sinä yhteyttä ja auta lasta. Todella kurjaa :(

Auttakoon joku joka välittää :whistle:

Ja pk:n henkilökunnallahan ei todellakaan ole oikeutta sanoa mulle juuta eikä jaata tätä lasta koskien. Eli turha edes kysyä. En tosin kysyisikään.

Alkuperäinen kirjoittaja rasvie:
Niin. No mun mielestä sinulla on syytä vihata niitä vanhempia eikä sitä lasta. Kuulostaa just näiltä "vapaan kasvatuksen" helmiltä. Mitään ei kielletä ja lapsi yrittää kaikkensa, että vanhemmat ajettaisi jotain rajoja :( Ei oo mun mielestä lapsen vika, jos vanhemmat on idiootteja!

Kyllä tuo kuulostaa just muulta kuin vapaalta kasvatukselta. Jos lapsi hakkaa muita ja kiroilee ja huutaa heille, niin mistäköhän on moiset aggressiot oppinut :( En tosiaan näe, että on lapsen vika jos hänelle huudetaan kotona "sä oot paska, voi v*ttu.." ja hakataankin jopa..

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Minusta tuntuu, että tämä ap on vähän epäkypsä aikuinen. En ihmettele, että neuvo ei kiinnosta.

Kyllä mä pidän itseäni ihan kypsänä, kiitos vaan.

Mutta en koe velvollisuudekseni pelastaa ventovieraan mukulaa. Eikä ne tilanteet, joissa lapsi on mun kimppuun käynyt, ole olleet ennakoitavissa. Henkilökunta toki ennakoi, olen esim. huomannut että tämä lapsi pukee usein eri paikassa ja hieman eri aikaan kuin muut ryhmäläisensä. Mutta mä en näe, että mun mahdollinen ennakointini auttaisi asiaan.

Auttakoon joku joka välittää :whistle:

Ja pk:n henkilökunnallahan ei todellakaan ole oikeutta sanoa mulle juuta eikä jaata tätä lasta koskien. Eli turha edes kysyä. En tosin kysyisikään.

Mitä ihmettä sitten vingut täällä, jos järkevät tasapainoiset neuvot asiaan liittyen eivät kelpaa? Kärsi, ole epäkypsä ja vihaa lasta jos kerran niin helposti kehtaat etkä halua auttaa. Ei kiinnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Kyllä tuo kuulostaa just muulta kuin vapaalta kasvatukselta. Jos lapsi hakkaa muita ja kiroilee ja huutaa heille, niin mistäköhän on moiset aggressiot oppinut :( En tosiaan näe, että on lapsen vika jos hänelle huudetaan kotona "sä oot paska, voi v*ttu.." ja hakataankin jopa..

Voi olla, että kotioloissa on vikaa. Jos on, niin asia on varmaan jo tullut esille, sillä kyseinen päiväkoti kyllä kutsuu ns. ammattilaisia aika herkästi apuun. Siis ovathan pk:n täditkin tuon käytöksen huomanneet.

Toisaalta taas sanotaan, että lapset jotka kokevat väkivaltaa ja turvattomuutta kotonaan, ovat sellaisia jotka tekevät kaikkensa miellyttääkseen, ja takertuvat vieraaseenkin aikuiseen. Sensuuntaista mä olen todennut muutamassa lapsessa, joiden kotona tiedän väkivaltaa olleen/olevan (ja ennen kun kukaan ärähtää niin poliisille ja lastensuojeluun on kyllä annettu tieto asiasta).

Alkuperäinen kirjoittaja öööh...:
Mitä ihmettä sitten vingut täällä, jos järkevät tasapainoiset neuvot asiaan liittyen eivät kelpaa? Kärsi, ole epäkypsä ja vihaa lasta jos kerran niin helposti kehtaat etkä halua auttaa. Ei kiinnosta.

En mä pyytänyt neuvoja....

Halusin vain jakaa kokemukseni ja tuntemukseni kanssanne :D

Ne kielteiset tunteetkin on meinaan hyvä tunnistaa itsessään, ja niistä voi puhua ääneen.

Sehän se tässä meidän "vaietussa-yhteiskunnassa" onkin ongelma, että toisen perheen asiat koetaan niin yksityisiksi, että niihin ei haluta tai pystytä puuttumaan. Kuinkahan monen ihmisen elämä olisi pelastettu, jos ulkopuoliset olisivat lapsen tai aikuisenkin elinolosuhteisiin puutuneet..

Sehän se tässä meidän "vaietussa-yhteiskunnassa" onkin ongelma, että toisen perheen asiat koetaan niin yksityisiksi, että niihin ei haluta tai pystytä puuttumaan. Kuinkahan monen ihmisen elämä olisi pelastettu, jos ulkopuoliset olisivat lapsen tai aikuisenkin elinolosuhteisiin puutuneet..

Oikeastiko sä olet sitä mieltä, että juuri minun pitäisi pelastaa tämä lapsi?

Hänellä on vanhemmat. Kummitäti. Päiväkodin henkilökunta. He tuntevat hänet paremmin kuin minä, ja he ovat tietoisia siitä miten hän käyttäytyy.

Ja MUN pitäisi soittaa sossuun ja tehdä ilmoitus siitä "Nikosta" joka on "Hippiäisten" ryhmässä "Heinäkujan" päiväkodissa? :o

Enhän mä ole koskaan, kertaakaan, nähnyt tai kuullut että lasta olisi kaltoin kohdeltu. Päinvastoin!

Mä en ymmärrä. Monesko ihan aiheesta kirjoitettu ketju tämä on, jonka ap alkaa saamaan kakkaa niskaan? Häneltä aika inhimillinen reaktio, olla tosiaankin tykkäämättä todella huonosti käyttäytyvästä lapsesta.

Niin että Ravistettava, vaikka oon sun kanssa melki aina eri mieltä niin nyt kyllä peesaan sua täysillä :D

Hänellä on vanhemmat. Kummitäti. Päiväkodin henkilökunta. He tuntevat hänet paremmin kuin minä, ja he ovat tietoisia siitä miten hän käyttäytyy.

Ja MUN pitäisi soittaa sossuun ja tehdä ilmoitus siitä "Nikosta" joka on "Hippiäisten" ryhmässä "Heinäkujan" päiväkodissa? :o

Enhän mä ole koskaan, kertaakaan, nähnyt tai kuullut että lasta olisi kaltoin kohdeltu. Päinvastoin!

Ei, en mä sua vastuullista. Tottahan se on, että kyllä päiväkodin henkilökunnan olisi pitänyt puuttua järemmin ottein asiaan. Pohdin vain yleisesti sitä, kuinka vaikea tuntemattomien asioihin on puuttua - etenkin, kun tää aihe on nyt mua itseä lähellä :)

Ei, en mä sua vastuullista. Tottahan se on, että kyllä päiväkodin henkilökunnan olisi pitänyt puuttua järemmin ottein asiaan. Pohdin vain yleisesti sitä, kuinka vaikea tuntemattomien asioihin on puuttua - etenkin, kun tää aihe on nyt mua itseä lähellä :)

Mutta emmehän me tiedä, miten pk:n henkilökunta on asiaan puuttunut.

Mä tiedän vain sen, että lapsipsykologi, kiertävä erityislastentarhanope, neuvola yms on tuossa päiväkodissa kutsuttu apuun paljon pienemmissäkin ongelmissa, joten oletan että myös tässä tapauksessa on niin tehty. Mulla vaan ei ole mitään oikeutta saada tietää, onko niin tehty - ellei pojan äiti sitten itse tule siitä mulle kertomaan, mitä tuskin tulee tekemään, emmehän me ole tuttuja.

Olen tuntenut vastaavan tapauksen, vähän alle 4v.
Nuori yh-äiti, oletan koska puolisoa en nähnyt koskaan, sen sijaan äidin siskoa ja lapsen mummoa ym. aikuisia ison liudan ihailemassa "perkelettä".
Lapsi oli oikein älykäs, ilmeisesti koska ison aikuisjoukon piirittämänä kasvoi.

Alkoi järjestelmällisesti kiusata lastani päiväkodissa. Päiväkodin tätien mielestä lapsella on oikeus harjoitella toisten kanssa olemista. Äiti opiskeli lastentarhanopettajaksi itse.

Lapseni meni uutena ryhmään, mutta tuo päätti eristää lapseni. Meni pihalla päälle makaamaan ja lupasi tulla pois, jos lapseni ei tule mukaan. Töni muita, aina jos piti jonottaa, jos ei kehuttu koko ajan häntä. Sotki lelupäivänä lapseni lelun.

Tädit antoivat lapsen rellestää, koska on kuulemma oikeus harjoitella olemista. Tuossa päiväkodissa ei seurannut mitään rangaistusta kiusaamisesta, sen sijaan sai palkinnon. Sai olla erikseen aikuisen kanssa juttelemassa. Eli harvinaista herkkua, yksin aikuisen huomiota. Ei puhettakaa jäähystä ym. oikeastsa rangaistuksesta. Kun lapsi meni lapseni päälle takapihalla, ja toin asian esiin, koko ryhmältä kiellettiin siellä oleskelu. Kun lapsi sotki alpseni lelun, koko ryhmältä kiellettin lelupäivä.

Tuota lasta suosittiin räikeäst. Oli lahjakas tarinankertoja ja samanluonteinen mielikuvitusrikas ihminen kuten lastentarhanopettaja, joka oli ryhmän henkinen "pomo". En surisi jos näkisin tuon lapsen kuolleena. Vihaan häntä. on jättänyt lapselleni ikuiset traumat.

Aivan samanlainen koko suvun lellikki. Jos joskus näen mummojen ja tätien ym. joukon ympäröimän yhden lapsen, ajattelen heti, että siinä on kiusaaja.

Alkuperäinen kirjoittaja psykologi:
Hei. Silloinkaan, kun lapsella on esimerkiksi jokin neurologinen diagnoosi tms. ei tuollaista toimintaa tule hyväksyä. Silloin lapsella tulisi olla henkilökohtainen avustaja, joka rajaa käytöstä päiväkotioloissa ja tuke impulssikontrollin kehittymistä. Kyllä vanhempia KANNATTAA neuvoa ja tukea. Suurimmassa osassa tapauksia siitä on apua - joskus enemmän, joskus vähemmän, mutta kannattaa aina yrittää ja mitä nuorempi lapsi, sitä enemmän siitä voi olla apua. Ja mitä lapsen aggressio-ongelmaan tulee, jostakin se sisältö joka tapauksessa tulee (esim. turhautumisesta, tv/pelit, aikuisen malli, lapsen masennus jne.) ja siihen pitäisi apu saada. Jos lapsi herättää (ymmärrettävää) ärtymystä aikuisissa, hän sitten reagoi siihen entistä vihamielisemmin ja jää entistä enemmän yksin. Negatiivinen kierre tavallaan. Oma kokemus on, että tosi hankalassakin käytöshäiriössä tulokset ovat olleet hyviä ja lapsen toiminta on muuttunut rauhallisemmaksi ja koulussa/päiväkodissa palaute tullut myönteisemmäksi -> seurauksena lapsen itsetunto kohenee ja hän oppii purkamaan kiukkunsa rakentavammin ja sanallisesti. Puuttuminen on välittämistä :).

ps. Kävin välissä syömässä, joten en tiedä, mitä tässä välillä on kirjoitettu, joten pahoittelen, jos tekstini "hyppää" oudosti väliin ;).

Ei ole välttämättä noin. Näillä piruilla voi olla erittäin hyvä itsetunto. Kukaan ei vain ole koskaan sanonut ei.

Sehän on kylläkin aivan selvää, että kyseinen käytöshäiriöinen lapsi on jo pääsemässä 'virallisiin rattaisiin' mukaan. Mitäpä hyötyä ap:n olisi minnekään soitella, hänhän jo ihan selvästi itsekin tietoinen soitteluiden turhuudesta.
Ap vain purkaa turhautumistaan tässä ketjussa, ei käsittääkseni kauhistele ja mieti sossujen hälyyttämistämistä tmv tmv,, =)

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Voi olla, että kotioloissa on vikaa. Jos on, niin asia on varmaan jo tullut esille, sillä kyseinen päiväkoti kyllä kutsuu ns. ammattilaisia aika herkästi apuun. Siis ovathan pk:n täditkin tuon käytöksen huomanneet.

Toisaalta taas sanotaan, että lapset jotka kokevat väkivaltaa ja turvattomuutta kotonaan, ovat sellaisia jotka tekevät kaikkensa miellyttääkseen, ja takertuvat vieraaseenkin aikuiseen. Sensuuntaista mä olen todennut muutamassa lapsessa, joiden kotona tiedän väkivaltaa olleen/olevan (ja ennen kun kukaan ärähtää niin poliisille ja lastensuojeluun on kyllä annettu tieto asiasta).

Totta tuokin. Ja voihan olla, että lapseen ei ole kohdistunut väkivaltaa - jos vaikka on nähnyt äitiin kohdistuvaa väkivaltaa, kun lapsilla on taipumusta matkia näkemäänsä..

Olipa syy käytökseen mikä tahansa, mulle tulee mieleen aina että jokainen meistä on se pieni viaton vauva syntyessään ja jotain menee jossain pieleen, jos muuksi muuttuu :| (normaaleja uhmaikiä lukuunottamatta jne..)

Olen tuntenut vastaavan tapauksen, vähän alle 4v.
Nuori yh-äiti, oletan koska puolisoa en nähnyt koskaan, sen sijaan äidin siskoa ja lapsen mummoa ym. aikuisia ison liudan ihailemassa "perkelettä".
Lapsi oli oikein älykäs, ilmeisesti koska ison aikuisjoukon piirittämänä kasvoi.

Alkoi järjestelmällisesti kiusata lastani päiväkodissa. Päiväkodin tätien mielestä lapsella on oikeus harjoitella toisten kanssa olemista. Äiti opiskeli lastentarhanopettajaksi itse.

Lapseni meni uutena ryhmään, mutta tuo päätti eristää lapseni. Meni pihalla päälle makaamaan ja lupasi tulla pois, jos lapseni ei tule mukaan. Töni muita, aina jos piti jonottaa, jos ei kehuttu koko ajan häntä. Sotki lelupäivänä lapseni lelun.

Tädit antoivat lapsen rellestää, koska on kuulemma oikeus harjoitella olemista. Tuossa päiväkodissa ei seurannut mitään rangaistusta kiusaamisesta, sen sijaan sai palkinnon. Sai olla erikseen aikuisen kanssa juttelemassa. Eli harvinaista herkkua, yksin aikuisen huomiota. Ei puhettakaa jäähystä ym. oikeastsa rangaistuksesta. Kun lapsi meni lapseni päälle takapihalla, ja toin asian esiin, koko ryhmältä kiellettiin siellä oleskelu. Kun lapsi sotki alpseni lelun, koko ryhmältä kiellettin lelupäivä.

Tuota lasta suosittiin räikeäst. Oli lahjakas tarinankertoja ja samanluonteinen mielikuvitusrikas ihminen kuten lastentarhanopettaja, joka oli ryhmän henkinen "pomo". En surisi jos näkisin tuon lapsen kuolleena. Vihaan häntä. on jättänyt lapselleni ikuiset traumat.

Aivan samanlainen koko suvun lellikki. Jos joskus näen mummojen ja tätien ym. joukon ympäröimän yhden lapsen, ajattelen heti, että siinä on kiusaaja.

Sä olety sairas toivoessasi pienen lapsen kuolemaa.

Yhteistyössä