"Ei todellakaan sankariopettaja- ainesta".Kirsi Virtasen puheenvuoro aiheesta Antti Korhonen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Musta tää opettajan sankariksi nostaminen on lähtenyt ihan käpälästä. Addresseja ja jopa oikeusmurhan huutelua... Asia olisi pitänyt käydä läpi koulun sisällä, poliisikin näin sanoi.

Jos todella sananvaihto kävi kuten tähän linkitetyssä artikkelissa kerrotaan niin silloin opettaja on mielestäni täysin ylireagoinut. Aikuisen ihmisen pitäisi sietää sen verran sarkasmia ja kritiikkiä, ettei lähdetä samantien käsiksi. Väkivalta käyttävät ne, jotka eivät puheella pärjää - näin kärjistetysti. Jos tämä poika ei käyttäytynyt väkivaltaisesti tai uhkaavasti, ei opettajallakaan ollut mitään oikeutta työntää tai töniä. Puheeseen vastataan puheella, tai sitten keksitään jokin muu rangaistus. Artikkelin kuvauksen perusteella mä en todellakaan lähtisi leimaamaan tätä poikaa häiriköksi. Uhoaminen on aika tavallista teini-iässä, tarviiko sen takia todella aikuisen miehen ruveta tönimään??

Huonosti hoidettu tilanne opettajan puolelta mun mielestä, mutta kuten moni muukin sanoi, potkut oli ehkä turhan kova reaktio. Koko juttu olisi pitänyt tosiaan hoitaa sisäisesti, mutta tää on nyt lähtenyt ihan käsistä.

[QUOTE="Jaajaa";28316758]Tuo on naurettava tapa vastata. Nythän sanot siihen suuntaan, että rattijuoppouskin on ihan ok, jos kukaan ei jää alle. Ihmisiä on kuollut tönimiseen.[/QUOTE]

Minkä minä sille voin ketä kohtaan tunnen sympatiaa? Eikä pääasia ole se että sanon kuitenkin että tiedän opettajankin tehneen väärin enkä kiellä sitä?

Virtanen ei tiedä mitään lastenkasvatuksesta eikä pärjäisi päivääkään yläkoulun opettajana. Jokaisessa koulussa pitäisi olla Korhosen kokoinen miespuolinen opettaja joka toimisi muidenkin opettajien tukena. Jos et rauhoitu haemme Antin..

Minkä minä sille voin ketä kohtaan tunnen sympatiaa? Eikä pääasia ole se että sanon kuitenkin että tiedän opettajankin tehneen väärin enkä kiellä sitä?

Mä en tunne sympatiaa ketään sellaista tiukkapipoa kohtaan joka puuttuu ihmisten hupunkäyttöön. Miten tuokin päänaukoja tuossa ketään uhkasi? Naurettavaa. 3 kertaa oppilaan kokoinen opettaja puskee päälle kuin tavarajuna.

Palstalogiikka on uskomatonta.
Miten tästä, jos tuntee sympatiaa/ jonkinlaista ymmärräystä tätä opettajaa kohtaan, vaikkei pidä tämän toimia täysin oikeana tai näe häntä sankarina..päästään siihen että pitäisi rattijuopumustakin ihan ok asiana.

:D

• Tykkää
Reactions: Rähinä-Reetta
[QUOTE="Jaajaa";28316771]Mä en tunne sympatiaa ketään sellaista tiukkapipoa kohtaan joka puuttuu ihmisten hupunkäyttöön. Miten tuokin päänaukoja tuossa ketään uhkasi? Naurettavaa. 3 kertaa oppilaan kokoinen opettaja puskee päälle kuin tavarajuna.[/QUOTE]

No älä sinä tunne mutta älä tule myöskään määräilemään/arvostelemaan mitä minun pitäisi tuntea. :)

[QUOTE="vieras";28316726]Tuo poistettu poikahan oli tosi häirikkö oikeasti.

Mm tuo poika on tukenut törkeästä raiskauksesta tuomittuja kavereitaan FB:ssa vuosi sitten.[/QUOTE]

Tämä ruokalasta poistettu poika ei ole se tyyppi joka uhoili FB:ssä!

[QUOTE="vieras";28316765]Virtanen ei tiedä mitään lastenkasvatuksesta eikä pärjäisi päivääkään yläkoulun opettajana. Jokaisessa koulussa pitäisi olla Korhosen kokoinen miespuolinen opettaja joka toimisi muidenkin opettajien tukena. Jos et rauhoitu haemme Antin..[/QUOTE]

En ymmärrä.

Ensin vähän tönitään, sitten vartijat kouluihin, sen jälkeen pamput, sen jälkeen kyynelkaasu, sen jälkeen aseistetut poliisit...

se joka on voimakkain, saa hakata heikompia?

kasvatus lähtee kotoa. Se että poikalapsille opetetaan, että he eivät ole sen arvokkaampia, laitetaan tekmään kotityöt, ei yhtään senttiä enemmän rahaa, ei pidetä heidän harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita tärkeämpinä, nurkkaan kotona jos koulussa auottu päätä. Opetetaan kunnioitusta naisopettajaa kohtaan samalla lailla, vaikka olisi fyysisesti heikompi. jos lapsi osaa liikkua ja puhua, nin siitä lähtien kuria ja käytöstapoja omalla esimerkillä.

jos tuolle tielle lähdetään, että opettaja vähäntönii, niin aivan yhtä hyvin voi naisopettajllekin opettaa alkeet jostain kamppailulajista, ja sillä laitetaan öykkärit vaan kuriin.

[QUOTE="Jaajaa";28316808]Mua rupesi ärsyttämään se, ettet vastannut siihen alkuperäiseen, esittämääni yksinkertaiseen kysymykseen. Miksi et voinut vastata vain siihen?[/QUOTE]

Mihin en vastannut?

Korhosen olisi pitänyt vaan itse lähteä uhittelevan pojan luota pois ja olla aikuinen. Poika puolusti kaveriaan. Olisi Korhonen vaikka sanonut uhittelijalle ettei asia kuulu hänelle eikä hänen kanssaan siitä edes keskustele ja lähtenyt itse menemään. Tollasia nuo jotkut teinit on, suulaita ja sammakot hyppii suusta. Kuuluu ikään. Nuoruudesta kyllä parantuu.

[QUOTE="Jaajaa";28316750]Kyseinen häirikkö puolusti kaveriaan.

Ilmeisesti olette jo aika vanhoja, ettekä muista, millaista on olla oppilaana opettajan silmätikku. Tai millaista on, kun opettaja ei hallitse itseään tai kun opettaja on jopa sadisti.[/QUOTE]

Puolustaa kaveriaan nimittelemällä opettajaa siaksi ja läskiksi? Uhmaamalla kahden opettajan käskyjä? Mites se naisopettaja, joka oli myös tilanteessa ja uhkasi soittaa poliisit? Olisiko edes siinä vihjettä, että jotain muutakin saattoi tapahtua kuin se mitä videopätkässä näkyy?

Miten se on silmätikuksi joutumista jos ei tottele ihan yksinkertaisia koulun sääntöjä (päähine pois ruokaillessa, opettajaa kunnioitetaan edes sen verran, että ei nimitellä)?

• Tykkää
Reactions: Echo
[QUOTE="Jaajaa";28316818]En mä rupea kysymyksiäni uudestaan kirjoittamaan. Vaivaudu lukemaan sen verran taaksepäin että löydät sen tuolta ihan itse.[/QUOTE]

Kysyin siksi että katsoinkin ja mielestäni vain yhden kysymyksen esitit ja siihen vastasin.

Alkuperäinen kirjoittaja "Jaajaa"
Jos oppilas olisi tönäisyn seurauksena kaatunut ja lyönyt päänsä ja kallo olisi murtunut ja olisi saanut aivoverenvuodon ja sen seurauksena aivovaurion, olisiko stmpatiasi yhä opettajan puolella?

Niin, tai jos koko koulurakennus olisi yhtäkkiä syttynyt palamaan kenen puolella sympatiani sitten olisivat...

Jos jos jos jos.. Mitäs jos kuitenkin käsitellään asiat niin kuin ne ovat tapahtuneet.

Jos kuitenkin jossitellaan niin siinä tapauksessa uskoisin sympatioideni olevan sekä opettajan että kaatuneen oppilaan puolella. Tällä hetkellä sympatiaa kun ei ole yhtään sitä oppilasta kohtaan vaikka myös opettaja teki mielestäni väärin.

[QUOTE="vieras";28316765]Virtanen ei tiedä mitään lastenkasvatuksesta eikä pärjäisi päivääkään yläkoulun opettajana. Jokaisessa koulussa pitäisi olla Korhosen kokoinen miespuolinen opettaja joka toimisi muidenkin opettajien tukena. Jos et rauhoitu haemme Antin..[/QUOTE]

Tästä jutusta on nyt niin ristiriitaista tietoa etten edes oikein tiedä mitä tapahtui, miksi ja kuinka näiden ihmisten (opettaja/oppilaat/reksi) väliset jännitteet vaikuttavat asiaan.

Henk.koht en kyllä nähnyt tuollaisessa tönimisessä mitään sankarillista tai tilannetta rauhoittavaa. Minun silmissäni se luotto-erityisopettaja johon turvaudutaan tiukoissa tilanteissa on joko rauhallinen ja fyysisesti sellaisessa kunnossa oleva että pystyy ilman mitään tönimisiä toimittamaan sen häiriköivän oppilaan ulos. Tai sitten hänellä on muita ominaisuuksia mitkä herättävät oppilaiden luottamuksen ja rauhoittavat tilanteen.

• Tykkää
Reactions: Porho
[QUOTE="fjfj";28316760]
Huonosti hoidettu tilanne opettajan puolelta mun mielestä, mutta kuten moni muukin sanoi, potkut oli ehkä turhan kova reaktio. Koko juttu olisi pitänyt tosiaan hoitaa sisäisesti, mutta tää on nyt lähtenyt ihan käsistä.[/QUOTE]

Tämä tapaus on nostanut pintaan jo monta vuotta käydyn keskustelun koulujen työrauhaongelmista. Lisäksi eduskunnassa on muutaman kuukauden sisällä tulossa käsittelyyn opettajan kurinpito-oikeuksia käsittelevä laki. Lisäksi irtisanottu opettaja on vienyt tämän omalla nimellään aika vahvasti julkisuuteen.

sinänsähän tässä tapauksessa ei ole mitään ihmeellistä; OAJ:n edustajakin sanoi että näitä tapahtuu satoja vuodessa. Se, mikä tekee jutun merkittäväksi on se, että nyt mennään oikeuteen ja tehdään ennakkotapaus. Sen jälkeen tiedetään, kuinka pitkälle opettajan ja oppilaan oikeudet tosielämässä ulottuvat.

[QUOTE="vieras";28316815]Korhosen olisi pitänyt vaan itse lähteä uhittelevan pojan luota pois ja olla aikuinen. Poika puolusti kaveriaan. Olisi Korhonen vaikka sanonut uhittelijalle ettei asia kuulu hänelle eikä hänen kanssaan siitä edes keskustele ja lähtenyt itse menemään. Tollasia nuo jotkut teinit on, suulaita ja sammakot hyppii suusta. Kuuluu ikään. Nuoruudesta kyllä parantuu.[/QUOTE]

Helppo sanoa tietysti toisaalta noin, jos itse ei ole 8 tuntia päivässä kuuntelemassa sitä itseilmaisua ja itsetoteuttamista, josta omat vanhemmat kotona ylpeilevät kun MEIDÄN nikopetteri on niin älykäs kun se ei tee kuten sanotaan.

siis joo, yksi päänaukominen, ok. Mutta kun asenneongelma on kaikilla, on jotenkin sankarillista ja hienoa vastustaa.

kyllä mun sympatia menee ala-ikäisten puolelle, jotka osasivat käyttäytyä minun silmissäni paremmin kuin öykkäri-ope. Tässä on sellainen kuilu. Että natsi-valta: tottele auktoriteetin takia ja tasa-arvoisempi näkemys siitä, että opettajakaan ei voi vittuilla ja kiusata oppilaitaan vain (lunastamattomansa) auktoriteettinsa takia.

En tunne tapausta, mutta kai opettajaa edes kaduttaa, että otti rinnuksista oppilasta kiinni ruokalassa? julkinen henkinen ja fyysinen hyökkäys.

Miksi kaikki asettuvat opettajan puolelle ja olettavat, että ne jotka puolustuvat nuoria, ovat itse "vapaan kasvatuksen" kannattajia tai hunnigolla. En missään nimessä kannalta puuttumatta jättämistä tai vapaata kasvatusta, mutta tuomitsen opettajan käytöksen pahemmin kuin lasten käytöksen. Hän oli viranhaltija ja koulutettu, aikuinen ihminen.

Kysyin siksi että katsoinkin ja mielestäni vain yhden kysymyksen esitit ja siihen vastasin.

Alkuperäinen kirjoittaja "Jaajaa"
Jos oppilas olisi tönäisyn seurauksena kaatunut ja lyönyt päänsä ja kallo olisi murtunut ja olisi saanut aivoverenvuodon ja sen seurauksena aivovaurion, olisiko stmpatiasi yhä opettajan puolella?

Niin, tai jos koko koulurakennus olisi yhtäkkiä syttynyt palamaan kenen puolella sympatiani sitten olisivat...

Jos jos jos jos.. Mitäs jos kuitenkin käsitellään asiat niin kuin ne ovat tapahtuneet.

Jos kuitenkin jossitellaan niin siinä tapauksessa uskoisin sympatioideni olevan sekä opettajan että kaatuneen oppilaan puolella. Tällä hetkellä sympatiaa kun ei ole yhtään sitä oppilasta kohtaan vaikka myös opettaja teki mielestäni väärin.

on aina mahdollista, että pienikin tönäisy aiheuttaa kuoleman. lapsillle opetetaan koulussa näin, ainakin minulle opetettiin joskus kauan sitten.

Mä oon kyllä kans sitä mieltä että opettaja ei saa missään tilanteessa provosoitua oppilaan sanoista ja käydä sen vuoksi käsiksi. Puhutaan murrosikäisistä lapsista ja se on oikeesti tosi vaikea ikä.

Eri asia on jos oikeesti on uhkaava tilanne ja oppilas on agressiivinen ja uhkaa muiden turvallisuutta - mitä ei mun käsityksen mukaan tässä tapahtunut.

Mun mielipide on se että opettaja käytti turhaa voimaa tuossa tilanteessa. Vaikkakin oppilas/oppilaat käyttäytyivät todella huonosti.

on aina mahdollista, että pienikin tönäisy aiheuttaa kuoleman. lapsillle opetetaan koulussa näin, ainakin minulle opetettiin joskus kauan sitten.

Näin minullekin opetettiin. Opetettiin, että jos joku tulee kiusaamaan, pitää kertoa opelle tai lähteä pakoon, mutta tönäistä ei saa, koska toinen voi lyödä päänsä ja kuolla. Kun tämä opetettiin (poliisi opetti vierailullaan) olin itse ehkä 30 kilon painoinen. Nyt näyttäisi kuitenkin siltä, että töniminen on sallittua opettajalle, joka painaa arviolta 200 kiloa. Oppilaalle se ei ole sallittua.

Yhteistyössä