Ei se kotiäitiys ole kuulkaa työtä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kasvatushenkilö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24671455]Voi sua reppanaa.[/QUOTE]

Itse puhut aidan seipäästä kun muut puhuu aidasta. Eikä siinäkään ollut mitään tolkkua. (jos oikeasti meinaa että lto:n työ ei ole rankkaa koska opiskelijat tekee kaiken puolesta, heh heh!)

t. kotiäiti

[QUOTE="aapee";24671491]Nyt en ihan ymmärrä miten tämä liitty kyseiseen aiheeseen? Pitäisikö sinusta opiskelijoille maksaa palkkaa? Jos kuntatyönantajalla olisi velvollisuus maksaa palkkaa esim näille näyttöä suorittaville lähihoitajaopiskelijoille, ei kunnalla olisi varaa palkata heitä. Opiskelijat jäisivät ilman harjoittelupaikkoja eikä uusia ammattilaisia saataisi alalle. Ketä tämä auttaisi? Niitä kotiäitejäkö?[/QUOTE]

:D Todellakin huomaan, ettet ymmärtänyt..

Ei, ei tarvi eikä pidäkkään maksaa palkkaa.
Vaan se, että on ihan eriasia kun olet YKSIN lasten kanssa kun, että siinä on no, edes se opiskelia. Oma vikasi se on jos et saa suutas auki ja käskettyä sitä vaihtaan sen Paavon paska vaipan, tai auttamaan ruualla tai lukemaan tai tms.

[QUOTE="vieras";24671518]Itse puhut aidan seipäästä kun muut puhuu aidasta. Eikä siinäkään ollut mitään tolkkua. (jos oikeasti meinaa että lto:n työ ei ole rankkaa koska opiskelijat tekee kaiken puolesta, heh heh!)

t. kotiäiti[/QUOTE]

Voi luoja kun täälä on tyhmää porukkaa! Ja sinä varsinkin. Ihan oikeasti, lue ennen kun kirjoitat.

[QUOTE="vieras";24671527]:D Todellakin huomaan, ettet ymmärtänyt..

Vaan se, että on ihan eriasia kun olet YKSIN lasten kanssa kun, että siinä on no, edes se opiskelia. Oma vikasi se on jos et saa suutas auki ja käskettyä sitä vaihtaan sen Paavon paska vaipan, tai auttamaan ruualla tai lukemaan tai tms.[/QUOTE]

Luuletko sä että siellä on aina 5 opiskelijaa rivissä, odottamassa käskyjä? Et varmaan tosiaan ole ollut palkkatyössä ikinä. Puhumattakaan päiväkodin arjessa, jossa usein tehdään töitä vajaalla henkilökunnalla.

Ja ainakin minulla on kotona (kun ei ole töissä) myös mies jota käskyttää vaihtamaan se paskavaippa, saiskohan sellasen töihinkin sitten kun palaan työelämään? hmm

t. kotiäiti

[QUOTE="vieras";24671550]Luuletko sä että siellä on aina 5 opiskelijaa rivissä, odottamassa käskyjä? Et varmaan tosiaan ole ollut palkkatyössä ikinä. Puhumattakaan päiväkodin arjessa, jossa usein tehdään töitä vajaalla henkilökunnalla.

Ja ainakin minulla on kotona (kun ei ole töissä) myös mies jota käskyttää vaihtamaan se paskavaippa, saiskohan sellasen töihinkin sitten kun palaan työelämään? hmm

t. kotiäiti[/QUOTE]

Huoh..
Ei, en ole palkkatyössä. Muuten vaan pph:na tässä arkeani tallaan. Sen puolesta jo on ihan helppo sanoa, että jopa se yksi opiskelija olisi apu. Kun ihan yksinäni hommiani teen. Ei ihan onnistu miehen käskyttäminen siinäkään. Omatkaan kun ei ole vaipossa enää.

[QUOTE="vieras";24671550]Luuletko sä että siellä on aina 5 opiskelijaa rivissä, odottamassa käskyjä? Et varmaan tosiaan ole ollut palkkatyössä ikinä. Puhumattakaan päiväkodin arjessa, jossa usein tehdään töitä vajaalla henkilökunnalla.

t. kotiäiti[/QUOTE]
ei minulla ainakaan ollut miestä jota käskyttää. mies on töissä. pari tuntia toki illalla kotona. sehän se on usein raskainta kotiäidin työssä. yksinäisyys, kaikesta vastuussa yksin ja itse. joka paikkaan menet koko lapsikatraan kanssa. kauppaan, gynelle...

asia on tietysti eri, jos sukulaiset asuvat lähellä ja ovat auttavaisia.

Emmää pidä omien lasten kotonahoitomista työnä. oon hoitanu omani kotona siihen saakka kun olivat 6v 3v ja 2v
aikas vapaata toimintaa se oli, sai siivota sillon kun halus ja ruokakin valmistu siinä sivussa.
kävin samalla myös töissä iltasin sillontällön, kotona oli ihan lomailua. mutta tää on mun mielipide.

Lapsen kanssa leikkiminen, tapojen opettaminen, rajojen asettaminen, ruuan tekeminen ja kenties syöttäminen, siivoaminen, pukeminen ja riisuminen, hampaiden pesu ja nukuttaminen......... se on VANHEMMUUTTA, ei työtä!!

En jaksanut lukea koko ketjua, kun rupesin miettimään sanan työ virallista määritelmää.

Wikipedia oli sanasta työ tätä mieltä:

Työ on moniulotteinen käsite, jolla tavallisimmin tarkoitetaan ihmisen toimintaa, joka tähtää elannon hankkimiseen vallitsevassa taloudellisessa ja sosiaalisessa ympäristössä. Tässä merkityksessä työ sisältää myös ne toimet, joita ihminen tekee vapaa-ajalla oman työkykynsä ylläpitämiseksi (esimerkiksi kotityöt). Suppeammassa merkityksessä työ tarkoittaa vain palkkatyötä.

Työ voikin työnteon lisäksi tarkoittaa myös työn tuloksia, joita ihmiset voivat vaihtaa keskenään vaihtotaloudessa. Tämä edellyttää työnjakoa.

Työmarkkinoilla ihmiset tarjoavat työvoimaansa ja työnantajat (tai yritykset) kysyvät työvoimaa.[1] Työmarkkinoita voidaan tarkastella markkinoina, mutta käytännössä työmarkkinat eroavat täydellisen kilpailun mallista erityispiirteiden takia.[1] Mitä kysytympää työvoima on työmarkkinoilla, sitä korkeammaksi työntekijän palkka muodostuu; toisaalta suuri palkka voi merkitä vähäistä vapaa-aikaa.[1]

Eli kotityöt ovat työtä, mutta eivät palkkatyötä? Kotityöiden raskaudesta verrattuna palkkatyöhön on kai turha kiistellä. Töitä ja koteja on niin monia erilaisia.

[QUOTE="vieras";24671568]Huoh..
Ei, en ole palkkatyössä. Muuten vaan pph:na tässä arkeani tallaan. Sen puolesta jo on ihan helppo sanoa, että jopa se yksi opiskelija olisi apu. Kun ihan yksinäni hommiani teen. Ei ihan onnistu miehen käskyttäminen siinäkään. Omatkaan kun ei ole vaipossa enää.[/QUOTE]

Senkus otat opiskelijan! Mutta huomaa kyllä että sulla ei ole koulutusta sellaiseen hommaan... opiskelija nimittäin ei ole mikään extra-apu työntekijöille, vaan vie aina paljon työaikaa, koska häntä tulee asianmukaisesti ohjata koko työssäoppimisjakson ajan, opiskelija ei ole vastuussa mistään eikä häntä saa jättää yksin. Opiskelija on myös oikeutettu mm. suulliseen SEKÄ kirjalliseen palautteeseen (mm. näytönarviointi opettajan, ohjaajan ja opiskelijan kesken)

Opiskelijoita tulee yleensä yhteen ryhmään max. 1/ lukukausi ja jakso kestää n. 4 viikkoa. Että ei siellä ryhmässä sellaista extra-apua LÄHESKÄÄN aina paikalla ole!

t. kotiäiti

[QUOTE="vieras";24671527]:D Todellakin huomaan, ettet ymmärtänyt..

Vaan se, että on ihan eriasia kun olet YKSIN lasten kanssa kun, että siinä on no, edes se opiskelia. Oma vikasi se on jos et saa suutas auki ja käskettyä sitä vaihtaan sen Paavon paska vaipan, tai auttamaan ruualla tai lukemaan tai tms.[/QUOTE]

Eri asia olla yksin lasten kanssa? Kyllä, sen ymmärrän. Onhan se pph:kin yksin lasten kanssa. Mutta miten tämä liittyy siihen, onko kotiäitiys työtä vai ei?

[QUOTE="hmmm";24671570]ei minulla ainakaan ollut miestä jota käskyttää. mies on töissä. pari tuntia toki illalla kotona. sehän se on usein raskainta kotiäidin työssä. yksinäisyys, kaikesta vastuussa yksin ja itse. joka paikkaan menet koko lapsikatraan kanssa. kauppaan, gynelle...

asia on tietysti eri, jos sukulaiset asuvat lähellä ja ovat auttavaisia.[/QUOTE]

On minunkin mies työssä. Niinhän se välillä on. Se on kumminkin meidän jokaisen oma valinta, kannattaako niitä mukuloita tehdä laumaa jos ottaa niin koville? Eihän tämä aina kivaa ole, mutta melko vapaata loppujen lopuksi. Ei kukaan mua käske tekemään ruokaa klo. 12 tai menemään ulos jos ei yhtään huvita.

Sehän lienee selvää että itse olemme lapsistamme vastuussa.

t- kotiäiti

[QUOTE="aapee";24671615]Eri asia olla yksin lasten kanssa? Kyllä, sen ymmärrän. Onhan se pph:kin yksin lasten kanssa. Mutta miten tämä liittyy siihen, onko kotiäitiys työtä vai ei?[/QUOTE]

Liittyy sillälailla, niinkun varmasti ekassa viestissäni laitoin, että monet täällä rinnastaa kotiäidin ja pph:n (itse olen molempia) ja koska kotiäiti ei tee työtä niin samalla periaatteella ei se pph:kaan tee. Se on vaan lasten kanssa kotona.

No täällä se yks kotiäiti sieltä toisesta ketjusta, joka ilmeisesti tämän aloituksen sai aikaiseksi. En nyt todellakaan lukenut näitä juttuja kokonaan, mutta mitä helvettiä tämä kotona lasten hoito sitten on jos ei työtä???? Ei täällä ainakaan vaan loruilla ja kahvitella muitten mammojen kanssa. Enkä vaatinutkaan samaa palkkaa kuin koulutetut lastenhoitajat, vaan kohtuu korvausta, jota 280€/kk ei ole! Joku jossain muualla puhui lasten "katsomisesta". Ei oo ainakaan meiän muksut oppinu syömään, pois vaipoista, puhumaan, käytöstapoja jnejnejne, noin niinku esimerkkinä pari asiaa mainitakseni, pelkällä "katsomisella". Kyllä tää on ihan jatkuvaa kasvatustyötä!!!!! Ei pelkästään hoitamista, vaan myös sitä kasvatusta. Huoh, olen nyt vaan liian väsynyt tähän keskusteluun... Ei etes ole tapaistani tällasista provosoitua, mutta alkaa vaan nyppimään kuulla joka puolelta tuota paskaa, että kotiäitiys on jotain sohvalla makoilua.

[QUOTE="vieras";24671611]Senkus otat opiskelijan! Mutta huomaa kyllä että sulla ei ole koulutusta sellaiseen hommaan... opiskelija nimittäin ei ole mikään extra-apu työntekijöille, vaan vie aina paljon työaikaa, koska häntä tulee asianmukaisesti ohjata koko työssäoppimisjakson ajan, opiskelija ei ole vastuussa mistään eikä häntä saa jättää yksin. Opiskelija on myös oikeutettu mm. suulliseen SEKÄ kirjalliseen palautteeseen (mm. näytönarviointi opettajan, ohjaajan ja opiskelijan kesken)

Opiskelijoita tulee yleensä yhteen ryhmään max. 1/ lukukausi ja jakso kestää n. 4 viikkoa. Että ei siellä ryhmässä sellaista extra-apua LÄHESKÄÄN aina paikalla ole!

t. kotiäiti[/QUOTE]

*haukotus*

Yrität kuulostaa fiksulta, et vaan ihan siinä onnistu. Päätelmäsi ovat kyllä hurjan hyvin.
Btw. olen myös itse ollut opiskelija. Useammankin kerran ;)

"ota opiskelija.. Niinhän niitä otetaan"

[QUOTE="kotiäiti";24671641]No täällä se yks kotiäiti sieltä toisesta ketjusta, joka ilmeisesti tämän aloituksen sai aikaiseksi. En nyt todellakaan lukenut näitä juttuja kokonaan, mutta mitä helvettiä tämä kotona lasten hoito sitten on jos ei työtä???? Ei täällä ainakaan vaan loruilla ja kahvitella muitten mammojen kanssa. Enkä vaatinutkaan samaa palkkaa kuin koulutetut lastenhoitajat, vaan kohtuu korvausta, jota 280€/kk ei ole! Joku jossain muualla puhui lasten "katsomisesta". Ei oo ainakaan meiän muksut oppinu syömään, pois vaipoista, puhumaan, käytöstapoja jnejnejne, noin niinku esimerkkinä pari asiaa mainitakseni, pelkällä "katsomisella". Kyllä tää on ihan jatkuvaa kasvatustyötä!!!!! Ei pelkästään hoitamista, vaan myös sitä kasvatusta. Huoh, olen nyt vaan liian väsynyt tähän keskusteluun... Ei etes ole tapaistani tällasista provosoitua, mutta alkaa vaan nyppimään kuulla joka puolelta tuota paskaa, että kotiäitiys on jotain sohvalla makoilua.[/QUOTE]

Mitä sä ajattelit että se äitiys on kun lapsia aloit hankkimaan? Toi on vanhemmuutta. Ei kukaan muukaan saa palkkaa omien lasten hoitamisesta ja kasvatuksesta. Siis, sitten varmaan pitäisi maksaa jonkinlaista palkkaa myös työssäkäyville vanhemmille, hoitaahan hekin omia lapsiaan esim. joka ilta ja viikonloppu.

t. kotiäiti

[QUOTE="vieras";24671639]Liittyy sillälailla, niinkun varmasti ekassa viestissäni laitoin, että monet täällä rinnastaa kotiäidin ja pph:n (itse olen molempia) ja koska kotiäiti ei tee työtä niin samalla periaatteella ei se pph:kaan tee. Se on vaan lasten kanssa kotona.[/QUOTE]

Ok. Saatoin lukea huonosti ekan viestisi, anteeksi siitä.

Mä en rinnastaisi kotiäitiä ja pph:ta, koska tekevät kuitenkin eri työtä. Kotona ollessasi hoidat omia lapsiasi kuten parhaaksi näet, kukaan ei sulle tule laatimaan listaa siitä mitä hoidon on pidettävä sisällään. Pph:ta taas sitovat kunnan pph:ille antamat velvoitteet hoidon sisällöstä, laadusta, toiminnasta ja ruokahuollosta. Jälleen toistan itseäni: vastuu ja velvoitteet tuovat sen palkan.

[QUOTE="vieras";24671666]*haukotus*

Yrität kuulostaa fiksulta, et vaan ihan siinä onnistu. Päätelmäsi ovat kyllä hurjan hyvin.
Btw. olen myös itse ollut opiskelija. Useammankin kerran ;)

"ota opiskelija.. Niinhän niitä otetaan"[/QUOTE]

Itse olen myös ollut opiskelijana monen monta kertaa, myös siellä päikkärissä aikoinaan. Kyllä meille vaan olis kelvannut harjoittelupaikka pph:lla, ei sellaisia vaan ollut tarjolla!

Siitä vaan ilmoittamaan esim. lähimpään lähihoitajia valmistavaan kouluun että olet halukas ottamaan opiskelijan harjoittelujaksolle. Mutta se on tosiaan sitten opiskelija, ei ilmainen työntekijä ;)

t. kotiäiti

[QUOTE="aapee";24671691]Ok. Saatoin lukea huonosti ekan viestisi, anteeksi siitä.

Mä en rinnastaisi kotiäitiä ja pph:ta, koska tekevät kuitenkin eri työtä. Kotona ollessasi hoidat omia lapsiasi kuten parhaaksi näet, kukaan ei sulle tule laatimaan listaa siitä mitä hoidon on pidettävä sisällään. Pph:ta taas sitovat kunnan pph:ille antamat velvoitteet hoidon sisällöstä, laadusta, toiminnasta ja ruokahuollosta. Jälleen toistan itseäni: vastuu ja velvoitteet tuovat sen palkan.[/QUOTE]

No kiitos siitä :)

[QUOTE="kotiäiti";24671641]No täällä se yks kotiäiti sieltä toisesta ketjusta, joka ilmeisesti tämän aloituksen sai aikaiseksi. En nyt todellakaan lukenut näitä juttuja kokonaan, mutta mitä helvettiä tämä kotona lasten hoito sitten on jos ei työtä???? Ei täällä ainakaan vaan loruilla ja kahvitella muitten mammojen kanssa. Enkä vaatinutkaan samaa palkkaa kuin koulutetut lastenhoitajat, vaan kohtuu korvausta, jota 280€/kk ei ole! Joku jossain muualla puhui lasten "katsomisesta". Ei oo ainakaan meiän muksut oppinu syömään, pois vaipoista, puhumaan, käytöstapoja jnejnejne, noin niinku esimerkkinä pari asiaa mainitakseni, pelkällä "katsomisella". Kyllä tää on ihan jatkuvaa kasvatustyötä!!!!! Ei pelkästään hoitamista, vaan myös sitä kasvatusta. Huoh, olen nyt vaan liian väsynyt tähän keskusteluun... Ei etes ole tapaistani tällasista provosoitua, mutta alkaa vaan nyppimään kuulla joka puolelta tuota paskaa, että kotiäitiys on jotain sohvalla makoilua.[/QUOTE]

Suomalaine on niin helvetin juntti, että se ei ymmärrä, että kakaroita ei vain pelkästään tehdä, vaan ne pitäisi ihan itse kasvattaa, ei niitä kuulu opettajan eikä lastentarhanopetajan kasvattaa, vaan ihan itse ne pitäisi kasvattaa, opettaa tekemään hommansa, kantamaan velvollisuutensa, ottamaan toiset huomioon.

mutta ei. _Teinit hakkaavat bussikuskit, soittavat suutaan, miehet hakkaavat puolisonsa, öykkäröivät heikoimmille (puhelinmyyjät ja nuoret tytöt). Kukaan ei ole kasvattanut näitä ihmisiä.

Joten suurimmalle osalle se vanhemmuus on makoilua, kun se on just sitä, että laitetaan kersat spraymaalaamaan siltojen alta tai laitetaan ne leikkipuistoon rikkomaan ja sotkemaan tai laitetaan ne tielle niin itse voi katsella rauhassa telkkaria tai käydä salilla.
Suomalaiselle kasvatus on sitä, että opettaa kersansa kiusaamaan toisia ja päjräämään näin elämässä. Tyhmiä, ilkeitä ihmisiä.

[QUOTE="vieras";24671699]Itse olen myös ollut opiskelijana monen monta kertaa, myös siellä päikkärissä aikoinaan. Kyllä meille vaan olis kelvannut harjoittelupaikka pph:lla, ei sellaisia vaan ollut tarjolla!

Siitä vaan ilmoittamaan esim. lähimpään lähihoitajia valmistavaan kouluun että olet halukas ottamaan opiskelijan harjoittelujaksolle. Mutta se on tosiaan sitten opiskelija, ei ilmainen työntekijä ;)

t. kotiäiti[/QUOTE]

Mutteipä niitä opiskelijoita oteta ilman ohjaajan lupia. =)
Toki paikkoja tarjolla on vaikka ja kuinka, eikös se opiskelijan tehtävä ole harjottelupaikkansa etsiä? Kovin hankalaa olisi kunnan ohjaajille soittaa ja kysyä.

Tässähän ei kukaan (tai no, en ainakaan minä) ole väittänytkään että kotiäitiys ei olisi rankkaa tai että se olisi pelkkää sohvalla makoilua. Mutta kuten tuolla jo aiemmin kirjoitin, ei sen tehtävän asian raskaus tai vaikeus vielä muuta kyseistä asiaa työksi. Kyllä minäkin koin kotona olon ajoittain raskaana ja väsyttävänä, mutta silti en mieltänyt sitä työksi vaan ihan normaaliksi elämäksi. Samalla tavallahan ne kotihommat ja lasten kasvatukset joutuu hoitamaan työssä käyvä vanhempi.

Yhteistyössä