Ei se kotiäitiys ole kuulkaa työtä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kasvatushenkilö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="asiantuntija";24670645]Työssä käyvät viettävät vain pari tuntia illassa lastensa kanssa, joten se ei ole verrattavissa kokopäiväiseen lasten hoitamiseen.

Ja lasten hoitamisesta kotona pitäisi ehdottomasti maksaa sen verran kuin lapsen päivähoitopaikka maksaa, eli lähes 1000 euroa. Silloin ihmiset viitsisivät vähän suuremmalla innolla hoitaa lapsiaan.[/QUOTE]

Valtiolle olisi halvempaa se, että ainakin kotona olevan vanhemman lapset maksaisivat todellisten kustannusten mukaan päivähoidon (jos ei erityisiä ongelmia perheessä tai lapsella). Kuka ihme kannattaa tätä vanhemman mukavuussyistä yhteiskunnalle siirtämää lapsen hoitoa????

Ja muutenkin minusta päivähoitomaksut voisivat alle 3-vuotiailta olla suurempia ja miksei vaikka kaikilta todellisten kustannusten mukaan.

[QUOTE="vieras";24670748]Anteeksi nyt vain,mutta mistä pussista tuollaiset rahat otettaisiin kaikille tämän valtakunnan perheellisille? Jos tuollaisia summia saisi kotona olemisesta, kyllä minäkin kotiin jäisin. Mutta sehän on mahdotonta....
[/QUOTE]

Nythän lapsesta maksetaan se 1000 euroa kuukaudessa vaikka häntä ei tarvitse itse edes hoitaa!!!! Eli rahaa kyllä löytyy.

Tarkoitan sitä, että jokainen saa viedä lapsen kalliiseen, n. 1000 euroa/kk maksavaan kunnalliseen hoitoon silloin kun huvittaa. Ja se maksu maksetaan mukisematta. Ja sitä mahdollisuutta todellakin käytetään hyväksi. Menkää selvittelemään päiväkoteihin kuinka moni käyttääkään hoito-oikeutta hyväkseen.

On vain asennekysymys, haluttaisiinko tuo raha maksaa kotona hoidettavasta lapsesta.

Oli työtä tai ei, niin kotiäitinä oleminen on helvetin rankkaa.
Ja mitä tuohon oikeaan palkkaan ja jatkuviin koulutuksiin tulee, päiväkodeissa toki on lto ja pari lähihoitajaa. Mutta muu henkilökunta on sitten harjoittelijoita, opiskelijoita jne. ja kaikki siellä töitä tekevät, vaikka eivät oikeaa palkkaa työstään saisikaan.

Kyllä se toisten lasten hoitaminen on aina erilaista kuin oomien hoitaminen. Itse ainakin koen sen niin. Ja on siis kokemusta myös toisten lasten hoitamisesta omien ohella.
Lasten kanssa kotona oleminen EI ole työtä, se on totta, mutta kyllä ne päivät saattavat välillä tuntua ihan yhtä raskailta (ellei jopa raskaammilta ) kuin päivä töissä esim toimistolla. Kotihommia ei pääse pakoon kotiin ja päivä ei "lopu" koskaan.
Lisäksi jos on vielä erityislapsia (kuten allekirjoittaneella) niin tulee pakostakin paperihommia, yhteydenpitoa hoito- ja tukihenkilöihin, tiedon etsimistä ja virastoissa juoksemista ja toki sitä lasten käyttämistä terapiapalveluissa... Meillä meni esim vuosia siten että oli ainakin yksi terapia käynti joka viikko, paitsi kesällä.
Mutta siltikin se vastuu joka tuli toisten lasten hoitamisesta oli ihan eri juttu kuin omien hoitamisesta.. Niin sen itse siis koin. Omien kanssa voi ottaa rennommin, syödä "roskaruokaa" katsella leffaa päivällä, makoilla vuoteessa yöpaita päällä iltaan, voi lukea lehden kun haluaa ja keittää kahvit. Isommat lapsetkin voi laittaa ulos ja pukea vasta sitten vaatteet itselle (eli lapset hetken yksikseen ulkona) mutta hoitolapsia ei voi laittaa ilman valvontaa ulos.

Aivan. Itse näen suuren eron omien ja hoitolasten hoitamisessa. Omien kanssa saa tosissaan itse määrätä tahdin ja on täysi vapaus liikkua ja mennä minne tykkää. Lähteä jonnekin huvituksiin, kyläilemään jne. Ei tarvi olla kotona odottamassa hoitolasten vanhempia tiettyyn aikaan.

[QUOTE="asiantuntija";24670818]

On vain asennekysymys, haluttaisiinko tuo raha maksaa kotona hoidettavasta lapsesta.[/QUOTE]

Oikeasti ihmettelen täysillä sitä, että asenteet ovat myönteisiä sille, että vanhemmat saavat lepäillä pitkät päivät ja heidän lastaan hoidetaan päiväkodeissa samaan aikaan TUHANNELLA eurolla/kk.

Aivan. Itse näen suuren eron omien ja hoitolasten hoitamisessa. Omien kanssa saa tosissaan itse määrätä tahdin ja on täysi vapaus liikkua ja mennä minne tykkää. Lähteä jonnekin huvituksiin, kyläilemään jne. Ei tarvi olla kotona odottamassa hoitolasten vanhempia tiettyyn aikaan.

Kyllä. Tämä on erona.

Mutta kaiken työn, palkkatyön tai kotiäidin työn, voi hoitaa huonosti tai hyvin tai jotain siltä väliltä. Kyllä varmasti löytyy pph, joka tekee töitä minimaalisella vaivalla (ainakin palstan mukaan). Niin kuin löytyy vaikka sihteeri, joka lusmuilee töissä minkä kerkeää. Ja löytyy myös kotiäiti, joka tekee myös ammattilaisen näkökulmasta kasvatustyötä ammattitaidolla ja miettii tarkkaan lasten harrastukset ja ruokailut ja ajankäytön. Ihan samoin löytyy vaikka lto, joka tekee töissään kaiken täysillä.
Eli siis se, että omassa työssä on vapautta (kotiäiti) ei tarkoita, ettei vapautta olisi joissakin palkkatöissä. Tai että jos joku makaa kaiket päivät ja lapset katsovat vain telkkaria vain koska se on mahdollista, niin se ei tarkoita, että kaikki tekisivät niin.

Facebookista kopsattua

Mies tuli töistä kotiin ja löysi kolme lastaan leikkimässä pihalla mudassa pyjamat yhä päällään. Tyhjiä ruokapakkauksia oli levitelty ympäri etupihaa. Vaimon auton ovi oli auki, samoin talon etuovi eikä koiraa näkynyt missään. Tullessaan ovelle mies näki vielä hurjemman sotkun. Jalkalamppu oli kaadettu, matto oli rypyssä seinää vasten. Etummaisen huoneen televisiossa pauhasi kovaäänisesti lastenkanava,
leluja ja erilaisia vaatekappaleita oli pitkin olohuoneen lattiaa. Keittiössä astiat täyttivät tiskialtaan, aamiainen oli levitelty pitkin työtasoa, jääkaapin ovi oli selällään, koiran ruokaa oli pitkin lattiaa, pöydän alla oli rikkinäinen lasi ja takaovelle oli levinnyt pieni kasa hiekkaa. Mies lähti nopeasti kohti yläkertaa, väistellen leluja ja vaatekasoja, etsien vaimoaan. Mies oli huolissaan jos vaimo on sairastunut tai jos jotain vakavaa on tapahtunut. Kylpyhuoneen oven alta valui pieni vesinoro. Mennessään kylpyhuoneeseen hän löysi märkiä pyyhkeitä, likaisen saippuan ja lisää leluja leviteltynä ympäriinsä. Lattialla oli kilometreittäin vessapaperia, hammastahnaa oli töhritty peiliin ja seiniin.
Rynnätessään makuuhuoneeseen hän löysi vaimonsa sängystä peittoihin kääriytyneenä lukemassa kirjaa, pyjama päällään. Vaimo katsoi miestään, hymyili ja kysyi kuinka hänen päivänsä oli mennyt.
Mies katsoi vaimoaan ymmällään ja kysyi: ”Mitä täällä on tänään tapahtunut?”
Vaimo hymyili taas ja vastasi: ”Tiedäthän, joka päivä kun tulet töistä kotiin, kysyt minulta mitä ihmettä oikein teen koko päivän?”
”Kyllä” oli hänen epäuskoinen vastauksensa. Vaimo vastasi: ”Tänään jätin sen tekemättä.”

Oikeasti ihmettelen täysillä sitä, että asenteet ovat myönteisiä sille, että vanhemmat saavat lepäillä pitkät päivät ja heidän lastaan hoidetaan päiväkodeissa samaan aikaan TUHANNELLA eurolla/kk.

Juuri otti Päivi Räsänen tämän puheeksi (vain puolipäivähoito kotona oleville), mutta se tyrmättiin kokkareiden taholta heti. Tälle jutulle ollaan aika yliherkkiä ja subjektiivinen päivähoito-oikeus koetaan jotenkin samaksi kuin ihmisoikeudet tai naisten oikeudet. En ymmärrä.

[QUOTE="vieras";24670870]Kyllä. Tämä on erona.

Mutta kaiken työn, palkkatyön tai kotiäidin työn, voi hoitaa huonosti tai hyvin tai jotain siltä väliltä. Kyllä varmasti löytyy pph, joka tekee töitä minimaalisella vaivalla (ainakin palstan mukaan). Niin kuin löytyy vaikka sihteeri, joka lusmuilee töissä minkä kerkeää. Ja löytyy myös kotiäiti, joka tekee myös ammattilaisen näkökulmasta kasvatustyötä ammattitaidolla ja miettii tarkkaan lasten harrastukset ja ruokailut ja ajankäytön. Ihan samoin löytyy vaikka lto, joka tekee töissään kaiken täysillä.
Eli siis se, että omassa työssä on vapautta (kotiäiti) ei tarkoita, ettei vapautta olisi joissakin palkkatöissä. Tai että jos joku makaa kaiket päivät ja lapset katsovat vain telkkaria vain koska se on mahdollista, niin se ei tarkoita, että kaikki tekisivät niin.[/QUOTE]

Juu, todellakin on paitsi joustavuudeltaan erilaisia töitä, myös ihmisiä jotka tekevät töitään erilaisella "työmoraalilla". Sama pätee toki kotiäitiyteenkin.

Omalla kohdallani näkisin kotiäitiydessä ja toisten lasten hoitamisessa suurimpana erona tuon vapauden. Oma työni kuitenkin asettaa aika tiukat rajat työajoille ja tekemisille, siksi nautin kotonaollessani siitä vapaudesta kun saa lasten kanssa tehdä asiat siihen tahtiin mistä itse tykkää (vaikka yksi lapsista noita aikatauluja jossain muodossa kaipaakin). Sitä vapautta en olisi valmis menettämään. =)

[QUOTE="vieras";24670901]Juuri otti Päivi Räsänen tämän puheeksi (vain puolipäivähoito kotona oleville), mutta se tyrmättiin kokkareiden taholta heti. Tälle jutulle ollaan aika yliherkkiä ja subjektiivinen päivähoito-oikeus koetaan jotenkin samaksi kuin ihmisoikeudet tai naisten oikeudet. En ymmärrä.[/QUOTE]

Niin. Täytyyhän sitä äidiksi/isiksi tulleilla olla oikeus shoppailla ja hoitaa kuntoaan ja tehdä kaikkea kivaa samalla kun yhteiskunta lahjoittaa 1000 e/kk tuohon hupiin.

Veikkaan että jo neljäsosa päivähoidon kustannuksista menee virikelasten hoitoon. Eikö tuo häiritse useampia?

Oikeastaan mikään muu tässä kotiäitinä olossa ei väsytä, muuta kuin eräiden asenne. On minullakin huonoja päiviä, sellaisia, kun väsyttää ihan kamalasti mutta silti on lapset hoidettava jne.

Ei tämä ansiotyötä ole. Mutta pieni arvostus olisi paikallaan silti.

[QUOTE="vieras";24670748]Anteeksi nyt vain,mutta mistä pussista tuollaiset rahat otettaisiin kaikille tämän valtakunnan perheellisille? Jos tuollaisia summia saisi kotona olemisesta, kyllä minäkin kotiin jäisin. Mutta sehän on mahdotonta....
Ei missään maassa saa edes tällaisia summia kotona olemisesta, kuin Suomessa nyt saa. Äitiysloma-ajan maksut ovat kohtuullisen suuria verrattuna muihin maihin ja itse äitiyslomakin on ruhtinaallisen pitkä esim. muihin Euroopan maihin verrattuna. Sen jälkeen on MAHDOLLISUUS jäädä kotiin hoitamaan lasta 3-vuotiaaksi saakka ilman, että menettää työpaikkansa ja siltäkin ajalta maksetaan korvaus.
Mietin usein, että eikö nykysuomalaiselle riitä mikään.
Jo ajatus siitä, että lapsen hoitaminen on "työtä" on mielestäni negatiivissävytteinen -ja vielä se, että kun siitä ei makseta tarpeeksi... Varmaan kohta vaaditaan "palkka" lapsiluvun mukaan ja pelataan sillä, kuinka monta lasta tehdään, että kuinka paljon saa palkankorotusta, kun yhden lapsen työurakkaansa vielä hankkii :([/QUOTE]

Jospa vaikka siitä samasta pussista mistä nyt maksetaan pk maksut. Siis ne todelliset kustannukset.

Eli periaatteessa pph:n työkään ei ole työtä. Koska varsinkin täällä se rinnastetaan kotiäitiyteen.. Jepjep. Niinhän se sitten kai menee joo. Olen herännyt tänään klo.5.40, olen kerhoillut, askarrellut, ollut 3h pihalla, tehnyt 2 lämmintä ruokaa, välipalat ja aamupalat tietty, olen pessyt 3 koneellista pyykkiä, viikannut 3 korillista pyykkiä kaappiin, ladannut ja tyhjentänyt tiskikoneen, imuroinut, kerännyt leluja, siistinyt lasten huoneen taas huomisen pommia varten. Nyt 10min sitten istun ensimmäisen kerran rauhassa.. =) Ja kyllä, tiedän. Ihan oma valintani..

Ei tämä ansiotyötä ole. Mutta pieni arvostus olisi paikallaan silti.

Tarviiko kenenkään muun sitä arvostaakaan, kuin sinun oman perheen? En mä ainakaan arvosta yhtään kotiäitiä sen enempää kuin töissäkäyviäkään. Mun mielestä se on oman perheen tehtävä arvostaa jotain, mikä tehdään perheen hyväksi. Oli se sitten toisilla kotona olo ja toisilla töissä käynti.

[QUOTE="Mina";24671042]Tarviiko kenenkään muun sitä arvostaakaan, kuin sinun oman perheen? En mä ainakaan arvosta yhtään kotiäitiä sen enempää kuin töissäkäyviäkään. Mun mielestä se on oman perheen tehtävä arvostaa jotain, mikä tehdään perheen hyväksi. Oli se sitten toisilla kotona olo ja toisilla töissä käynti.[/QUOTE]

Nyt on käsittääkseni kyse siitä, että jotkut ajattelevat kotiäitien "vain makaavan kotona laiskoina yhteiskunnan rahoilla", kun todellisuudessa jopa säästävät yhteiskunnalta päivähoitopaikan kulut, ja vaikka veroeurot jäävätkin saamatta, niin harva maksaa veroja niin paljon kuin päivähoitopaikkakin jo maksaisi kuussa. Ja kotihoidontuesta menee minimissään 20 % veroa, joten mä maksoin euroissa enemmän veroja kuin työssäkäyvä mieheni, koska hän sai vähentää verotuksessa eläkemaksuja. Uskomatonta mutta totta.

Inhoan vanhempia jotka yrittävät työntää kersansa toisten vaivoiksi, komentavat jonnekin muualle. Oli sitten kotiäiti tai uraäiti tai koti-isä tai uraisä.
Jos ne omat kersat tuntuvat ärsyttäviltä, niin olisi hyvä muitsaa, että muille ne ovat vielä oksettavampia.

Asenteella sitä perustelen. Enkä itsekään pidä sitä työntekona, lue vähän paremmin taas mitä kirjoitin äläkä aina hutki.

Rieputarallaalle siis tämä. Lainaus ei toimi.

" Ai sinä kysyt onko minulla töitä? Uhhh kyllä, olen äiti! Se tekee minusta herätyskellon, kokin, piian, tarjoilijan, opettajan, sairaanhoitajan, jokapaikanhöylän, turvapäällikön, valokuvaajan, ohjaajan, autonkuljettajan, tapahtumasuunnittelijan, henkilökohtaisen avustajan, pankkiautomaatin ja olen pelästyttänyt pois mörköjä. En saa lomia, sairausajanpalkkaa tai vapaapäiviä. Työskentelen päivin öin. Päivystän 24/7 koko loppuelämäni ajan.
Kopioi seinällesi, jos olet ylpeä ÄITI ? "

*oksennus*

Yhteistyössä