Ei saa mennä kylään katsomaan vauvaa kun väsyttää....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ohhoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No tämä ei ole mikään koliikki vauva vaan hän syö ja nukkuu hyvin. Syö 1-2- kertaa yössä ja muuten nukkuu yöllä.

No voi helvetti, vaikka se vauva nukkuis 24/7, niin äiti voi silti olla väsynyt. Mistäs sä tiedät vaikka ois ollu kuinka vaikee synnytys, tai jos äiti vaikka kärsii baby bluesista?

Koita nyt vaan kestää, etteköhän te kerkee siellä myöhemminkin kyläillä.

Ap: Jos olette niin läheisiä kuten jatkuvasti korostat, mikset kysy heiltä suoraan miksette voi mennä kylään kun muitakin on käynyt. Katsos kun me täällä ei vaan voida sitä tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja Häh:
Anteeks nyt vaan mut meille lääkäri sanoi että enterorokko ei tartu enää tässä vaiheessa vaan se tarttuu tavallaan siinä puhkeamis vaiheessa! Uskonko lääkäriä vai teitä. Ja sit vielä että he eivät päässeet sairaalasta tällä viikolla kotiin, vaan viikko sitten. Ja näillä kyseisillä ihmisillä on käynyt tän äidin kaikki muut sisarrukset monta kertaa jo katsomassa vauvaa. Ja meidän lapsilla ei ole mitään nuhaa.

Pääsi viikko sitten sairaalasta, ja siellä on käynyt jo kaikki muut sisarukset monta kertaa. Ja sä ihmettelet miten ne voi olla väsyneitä vierailijoihin?

Ootko vähän kujalla?

Eli siis toiset saa käydä ja me ei, olen vähän kait kujalla.

No todellakin olet, ei niillä ole mitään velvollisuutta antaa tasapuolisesti audiensseja kaikille. Jos vieraita on jo paljon käynyt, niin nyt on halu olla perheen kesken.

Ootko ihan oikeesti vakavissas vai etkö vaan tajua?

en lukenu loppuun saakka mutta iha ekana sanon sen että meille ei kävele kukaan sisään nuin vain,oli se sitte meiä äiti tai miehen äiti,mä haluan että eka soitetaan enne kuin tullaan ja toiseksi meil on aina ovi lukossa :D
ja mä ymmärrän et vasta synnyttänyt äiti ei halua ottaa vastaa vieraita,väsymystä voi todellakin olla.

Enterorokko todellakin VOI TARTTUA PITKÄÄN, ihan sama mitä sulle lääkäri on sanonu. Ei tarvi ku 2 minuuttia selata englanninkielisiä sairaalasivuja (mm. mayoclinic joka on erittäin luotettava ja arvostettu) niin löytää sen tosiasian:

Risk factors
Hand-foot-and-mouth disease primarily affects children younger than 10. Children in child care centers are especially susceptible to outbreaks of hand-foot-and-mouth disease because the infection spreads by person-to-person contact with nose and throat discharges, saliva, fluid from blisters, or the stool of someone with the infection. The virus can also spread through a mist of fluid sprayed into the air when someone coughs or sneezes.

Although less common, hand-foot-and-mouth disease can also occur in adolescents and adults. Because they've most often developed immunity, adults and older children are less likely than younger children are to be susceptible to illness from coxsackievirus infection.

The coxsackievirus may spread for weeks after signs and symptoms have disappeared. Some people excreting the virus, especially most adults, may have no signs or symptoms of hand-foot-and-mouth disease.

The risk of contracting hand-foot-and-mouth disease is greater in the summer and fall.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
No hyvimpä on sukulaises osannut vauvansa kouluttaa ku ihan yötki jo nukkuu..Provo meni jo yli

Kyllähän toi voi olla mahdollista. Mun kaverin vauvakin nukkui alta kaksiviikkoisena niin, et heräsi 1-2 kertaa yössä, sai tissiä ja jatkoi uniaan.

Mä en voi kun ihmetellä ap:n suhtautumista! Minulle on tulossa kolmas lapsi ja varmasti pitäisin enterorokosta juuri toipuneet sukulaislapset mahdollisimman kaukana tarpeeksi pitkään ennen kuin sisälle päästäisin. Tässä on kuitenkin kyseessä vastasyntynyt vauva.

No nyt on ap tehny kärpäsestä härkäsen. Kun olette kerran hyviä ystäviä, voi hän ystävänä sinulle suoraan sanoa, että nyt väsyttää ja haluaa levätä! Voihan se olla että just nyt viikon kuluessa on alkanu univelka painamaan. Yritä ymmärtää YSTÄVÄÄSI äläkä vedä hernaria nenuun.

ÖÖ.. musta on ihan hyvä, jos ensimmäiset viikot vauvan kanssa rauhoitetaan siihen olemiseen perheenä! Mitä pahaa siinä voi olla? Ja en ymmärrä ihmisiä ketkä siitä itseensä ottavat. Me olimme tyhmiä esikoisen aikoina ja kaikki otettiin vastaan, ketkä halusi tulla, siten ei ehditty yhtään olemaan vauvan kanssa rauhassa ja lopulta anoppi alkoi käydä vöh 3*viikko. Kun ei osattu sanoa ei!
Ja kyllä, minä ainakin päätän itse kuka meillä kyläilee ja koska! Ja minusta se on täysin normaalia!

samaa mieltä kun suurin osa muistakin, ymmärrettävää vauvan vanhemmilta vedota väsymykseen. En itsekkään halua ottaa vieraita väsyneenä. Ja se on teiän oma mokanne kun ette kiletänet ketään tulemasta! EI ON EI...

samaa mieltä kun suurin osa muistakin, ymmärrettävää vauvan vanhemmilta vedota väsymykseen. En itsekkään halua ottaa vieraita väsyneenä. Ja se on teiän oma mokanne kun ette kiletänet ketään tulemasta! EI ON EI...

Meillä kävi kun esikoinen synty ekoista neljästätoista päivästä kolmenatoista vieraita. Eli kun joku kahden viikon kohdalla alko puhua kylääntulosta sanoin kaikille jo, että ei käy. Se vieraiden ravaaminen väsytti, vauva ei. Seuraavan kohdalla sanon yhden päivän millon voi kaikki tulla ja sit muina päivinä ei. Jos jollekin ei käy, niin voi voi..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saavat olla väsyneitä, ja olla omissa oloissaan. Mikä hemmeti9n pakko sinne on vääntyä jos vanhemmat väsyksissä?
juuri näin, kyllä ihmisellä on oikeus kieltäyjtyä vieraista, jos on väsynyt. ei siitä tule hyvä mieli kummallekaan, jos joku tulee silloin kylään, kun ei oikeesti jaksais ottaa vieraita vastaan.

Voi kun mäkin olisin esikoisen kanssa uskaltanut kieltää miehen sukulaisia tulemasta pariin ekaan viikkoon! Itkua nieleskellen, hormonaalisena ja väsyneenä sit katselin kun ihmiset joita kaikkia en ollut edes aiemmin tavannut lappas sisään vauvaa lääppimään. Vieläkin karmii.

Jos noita lapsia enemmän siunaantuu niin aion jo raskausaikana tehdä ihmisille selväksi että he eivät ole tervetulleita ekaan pariin viikkoon ja sen jälkeenkin vain kutsusta.

Kun päästiin sairaalasta kotiin niin jonkun päivän päästä oli vauva räkäinen ja minä kuumeessa ja räkää pää täys.
Miehen kummit olivat ajateet 100km ja soittivat sitten meidän parkkipaikalta että sopiiko tulla kylään!!!
Ei kuulemma tarvinnu kahveja keittää. En tosiaankaan keittäny enkä ollu mitenkään iloisella päällä. Väsymys oli valtava, alapää hellänä ettei voinu kunnolla istua, oisin vaan halunnu olla ja yrittää levätä silloin harvoin kun vauvakin nukkui.

Tuo kummipari on sellainen ettei voi ilmoittaa tulostaan etukäteen, soittavat sit tyyliin et voiko tulla, ollaan oven takana. :|

mua ärsyttää edelleen jos joku tulee kylään ilmottamatta ja saatika jos sanon että muksu päikkäreillä niin eikus väkisten sisään josko heräisi kohta. Noh, oon kyllä laittanu nykyään alkanu pistää ovet lukkoon silläkin uhalla että joku suuttuiski.

musta se on hienoa että joku uskaltaa sanoa suoraan, jos ei jaksa ottaa vieraita vastaan! ennemmin niin, mitä että päästää kylään ja sitte tulee myöhemmin tänne nettiin haukkuun toisia kun ovat tunkeneet vauva-aikana kylään. oma syy o_0

Alkuperäinen kirjoittaja yesh:
mua ärsyttää edelleen jos joku tulee kylään ilmottamatta ja saatika jos sanon että muksu päikkäreillä niin eikus väkisten sisään josko heräisi kohta. Noh, oon kyllä laittanu nykyään alkanu pistää ovet lukkoon silläkin uhalla että joku suuttuiski.

Mä laitoin joskun ulkooven kahvaan kyltin, et : meillä nukutaan =0)

Itse soitin kaverille seuraavana aamuna sairaalaan, että "voinko tulla?". Ennen kuin mulla oli lapsia. Voi hyvää päivää mikä iditootti olinkaan!!!! Pyytelin nöyrimmin anteeksi kun sain omani. Mutta hän sanoi, että hänelle se teki hyvää. Olisi kuulemma sanonut jos ei olisi jaksanut. Ei sitä tilannetta vain voi tajuta ennen kuin siinä itse on. [/quote]

Mä kans vähän nolona mietin aikaa, jolloin omia lapsia ei vielä ollut. Ei osannut ajatella, miten väsynyt tuore äiti ja perhe voi olla ja etteivät he ehkä halua heti samantien vastaanottaa vieraita. En varmaan edes tajunnut viedä tarjottavia mukanani. :ashamed:

Siis tuo eka pätkä oli lainaus jonkun toisen tekstistä, johon vastasin.

Alkuperäinen kirjoittaja Häh:
Anteeks nyt vaan mut meille lääkäri sanoi että enterorokko ei tartu enää tässä vaiheessa vaan se tarttuu tavallaan siinä puhkeamis vaiheessa! Uskonko lääkäriä vai teitä. Ja sit vielä että he eivät päässeet sairaalasta tällä viikolla kotiin, vaan viikko sitten. Ja näillä kyseisillä ihmisillä on käynyt tän äidin kaikki muut sisarrukset monta kertaa jo katsomassa vauvaa. Ja meidän lapsilla ei ole mitään nuhaa.

Pääsi viikko sitten sairaalasta, ja siellä on käynyt jo kaikki muut sisarukset monta kertaa. Ja sä ihmettelet miten ne voi olla väsyneitä vierailijoihin?

Ootko vähän kujalla?

Eli siis toiset saa käydä ja me ei, olen vähän kait kujalla.

Öh, jossain vaiheessa se raja vaan tulee vastaan. Ei kyse ole välttämättä edes niistä kahvien ja tarjoamisten laittamisista ja kodin puunaamisesta ennen vieraita. Kun siis ilmeisesti jokapäivä on ollut kuitenkin vieraita käymässä, tarkoitaa se kuitenkin sitä että on tarvinut saada itsensä suht inhimilliseen kuntoon, jaksaa esitellä vauvaa ja seurustella samalla kun yrittää opetella imettämistä, rinnat kipeät ja meinaa räjähtää ja kiitos hormonien tekee mieli purskahtaa itkuun pienimmästäkin. Siis ihan noin ideaalitapauksessa kun kaikki menee hyvin.

Ehkä joku kaunis päivä kun nämä lähisukulaiset ovat kerenneet näkemään vauvaa tarpeeksi vanhemmat toivovat vihdoin saavansa viettää päivän ihan omalla väellä. Vaikka niin ettei äidin tarvi edes päivävaatteisiin pukeutua vaan voi ihan rauhassa maata sängyssä vauvan kanssa. Kun siinä vaiheessa joku (jolla kuitenkin on lapset olleet kipeitä ja esikoisen kohdalla useimmat ovat yliherkkiä) soittaa ja kysyy voisivatko tulla käymään niin ehkä sitä tekee mieli kieltäytyä.

Etkö voi ottaa tuon kieltäytymisen loukkauksen sijasta kunnianosoituksena? Ehkä oli ensimmäinen ihminen joka kysyi sopiiko tulla, toiset ovat vain ilmoittaneet tulevansa tai tulleet ilman ilmoitusta. Ehkä tuoreet vanhemmat olivat sinulle kovin kiitollisia siitä että kysyit ja annoit heille mahdollisuuden kieltäytyä? Kieltäytyminenkin saattoi johtua juuri tuosta ystävyydestä, kokivat teidät niin läheisiksi että pystyivät sen pohjalta kieltäytymään ilman että tarvitsi pelätä teidän loukkaantuvan. Ehkä kun annatte heille muutaman päivän lepoaikaa tulkee teillepäin kutsu tulla vauvaa katsomaan ja he muistavat teidät aina sinä perheenä joka osasi ajatella tuoreen esikoisen vanhempien tunteita ja väsymystä...

Ja siis ihan omasta kokemuksesta, meilä onneksi ihmiset ovat aina kysyneet sopiiko tulla. isoimpana ongelmana on sitten ollut mieheni joka on aina puhelimeen vastatessaan todennut että tottakai, oli minun vointini sitten mikä hyvänsä. ikävä kyllä mies ei vielä kahdenkaan lapsen kokemuksella ole tajunnut millaisessa tilassa nainen on synnytyksen -minun tapauksessani vielä sektion jälkeen. Selvisin leikkauksesta hyvin, olin pian jalkeilla ja mies siis mielsi sen niin että siitä asti kun 6h kuopuksen syntymän jälkeen olin pystyssä minun piti olla täysissä ruumiin ja hengenvoimissa.

Eikä mies sitten tietenkään pysty ymmärtämään smaa muidenkaan tuoreiden äitien kohdalla vaan on itse tunkemassa kylään heti kun ovat kotiutuneet (kysymys vielä ystävistä ja kaverteista, ei lähisukulaisista). Eikä ymmärrä miksi menen sotkemaan asioita kun soittelen tuoreille vanhemmille perään että kannattaisiko sittenkin sopia joku vähän myöhäisempi ajankohta... :whistle: Tai miksi haluan aina leipoa jotein mukaan kun mennään vauvaa katsomaan.

Yhteistyössä