Ei merkkiäkään kuivaksi oppimisesta!Jelppikää pliis!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"niin"

Vieras
Tai en mä tiedä, onko tässä mitään jelpittävää, mutta tehdäänkö me jotain väärin vai :O

Neiti 2v2kk ja ei merkkiäkään kuivaksi oppimisesta. On yritetty vaikka mitä. Olla ilman vaippaa pelkillä pikkareilla --> housut kastuu. Joskus saattaa käydä potalla mut sillonkin pitää aina joka kerta kysyä että pissattaako. Sitten kun yrittää aamullakin sanoa housuja päälle laitettaessa että "muista sitten kulta käydä pissalla, ettei housut kastu" niin suora vastaus on "ei". Lähestulkoon aina kun kysyy pissattaako, sanoo tyttö suoran ei:n ja kohta saattaa housut kastua. Ollaan me vaipallakin, mutta monesti on vaippa sitten märkä jo parin tunnin päästä, ei siis meinannutkaan että olisi käynyt potalla. Tartteeko alkaa olla huolissaan? En vaadi tytöltä että pitäs olla kuiva, mut huolettaa vähän kun ei edes mitään merkkiä ole siitä että neitiä innostas potalla käynti.

älä hätäile...meillä kanssa likka juuri täytti helmikuussa 2v. usein kotona alushousut jalassa,ei edes haluaisi vaippaa mutta silti ei onnistu potalle/pyttyyn pissaaminen..ja jos kysyy niin vastaus on ei ole hätä..tuntuu tytöillä tuo homma kestävän kauemmin. olen itse ajatellut enemmän kevätlämpimien tullessa perehtyä asiaan..kyllä se sieltä sitten tulee

Mä olen kans tuudittautunut siihen että kesä tulee. Mutta siinä on yksi mutta, meille syntyy vauva kesäkuussa ja se itsessään mullistaa esikoisen elämää, eli jää nähtäväksi käykö sitten senkään vertaa potalla kuin nyt...

Jätä vaipat pois käytöstä hereillä ollessa. Pitäisi kyllä tehota, ei se niin kivaa ole jatkuvasti pissata housuun. Ja se, että lapsi sanoo että ei ole hätä, ei ainakaan meidän 2-vuotiaalla tarkoita, etteikö oikeasti olisi, jos edellisestä vessareissusta on tunteja aikaa. Eli potalle vien, vaikka lapsi sanoisi että ei ole hätä ja usein sitten tulosta kuitenkin tuleekin. Meillä tyttö kyllä itsekin ilmoittaa hädästä, mutta välillä tosiaan sanoo kysyttäessä että ei ole hätä vaikka oikeasti onkin.

Yhden jutun sä ainakin teet eri tavalla kuin mitä mä tein tuossa vaiheessa. En koskaan kysellyt onko pissahätä tai haluatko potalle, vaan esitin asian niin, että nyt lähdemme ulos/kauppaan/iltapesulle jne ja sitä ennen käydään vessassa. Ja lapset kävi. Lisäksi käytin tuossa vaiheessa heitä säännöllisesti vessassa eli aamulla, ruuan jälkeen, päiväunien jälkeen, enne. ulos lähtemistä jne. Meidän molemmat lapset oppi vaipattomiksi alle 2-vuotiaina, mut nykyään taitaa olla tavallisempaa, et lapsi oppii 3-vuotiaana tai sitä vanhempana. Meillä toinen käytti kertiksiä ja toinen kestoja ja kestovaipatettu oppi nuorempana, vaikka on poika ja usein väitetään, et pojat oppii hitaammin.

Jätä vaipat pois käytöstä hereillä ollessa. Pitäisi kyllä tehota, ei se niin kivaa ole jatkuvasti pissata housuun. Ja se, että lapsi sanoo että ei ole hätä, ei ainakaan meidän 2-vuotiaalla tarkoita, etteikö oikeasti olisi, jos edellisestä vessareissusta on tunteja aikaa. Eli potalle vien, vaikka lapsi sanoisi että ei ole hätä ja usein sitten tulosta kuitenkin tuleekin. Meillä tyttö kyllä itsekin ilmoittaa hädästä, mutta välillä tosiaan sanoo kysyttäessä että ei ole hätä vaikka oikeasti onkin.

Meillä myös näin, että kun kysyn että onko hätä ja tyttö sanoo ei, usein kuitenkin vien potalle. Mutta joskus siihen liittyy vastarintaa, tytttö ei siis haluaisi potalle. ikinä en oo väkisin istuttanu mut kepulikonstein neidin sinne kuitenkin usein saan. Mutta voinko tehdä niinkään, että puolipakolla tytön sinne istutan ja sitten kuitenkin tulee pissa. Aina on kehuttu kun tulosta tulee ja itsekin sanoo hyvä ja taputtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä se siitä;23475918:
Yhden jutun sä ainakin teet eri tavalla kuin mitä mä tein tuossa vaiheessa. En koskaan kysellyt onko pissahätä tai haluatko potalle, vaan esitin asian niin, että nyt lähdemme ulos/kauppaan/iltapesulle jne ja sitä ennen käydään vessassa. Ja lapset kävi. Lisäksi käytin tuossa vaiheessa heitä säännöllisesti vessassa eli aamulla, ruuan jälkeen, päiväunien jälkeen, enne. ulos lähtemistä jne. Meidän molemmat lapset oppi vaipattomiksi alle 2-vuotiaina, mut nykyään taitaa olla tavallisempaa, et lapsi oppii 3-vuotiaana tai sitä vanhempana. Meillä toinen käytti kertiksiä ja toinen kestoja ja kestovaipatettu oppi nuorempana, vaikka on poika ja usein väitetään, et pojat oppii hitaammin.

Kyllä mäkin vien tytön potalle ja teen selväksi että nyt käydään pissalla, aina kun ollaan syöty, aamuisin ja iltaisin, jos lähdetään kotoa johonkin etc. Mutta niiden välissä kyselen että onko hätä ja muistuttelen että pissaaminen suoritetaan pottaan jne.

Joo, mun kaveri kehui kuinka hänen 2vee on kuiva. Kuitenkin pissat tulee housuun 5kertaa päivässä. Ja kerran yössä- Mikäs kuiva se sellanen on??
Meijän tyttö oppi kuivaksi 2vee 10kk. Yhtään vahinkoa ei ole sattunut. Ei edes yöllä--

No ei kaikki ole 2v iässä valmiita oppimaan, meillä esikoinen oppi kuivaksi, mutta kuopus vasta lähempänä kolmea vuotta ja paljon hitaammin. itse ainakin olen äitinä tunnistanut milloin on liian aikaista, turha se on väkisin yrittää kun ei ole todellakaan mikään kiire. Ihan hyvin voitte pistää potan jemmaan ja ottaa kesällä esiin uudella innolla, muutama kuukausi tuossa iässä tekee ihmeitä. Esimerkiksi meillä lapset ovat oppineet pidättelemään ja ilmoittamaan hädästä itse sinä aikana, kun on odoteltu pottailun aloittamista. itse mieluummin odotan sitä, että lapsi ymmärtää kuin istuttaisin potalle .

käy potalla ja aina tulee edes pieni pissa..mutta vaippaa käyttää..ajattelin pitää keväämmällä/kesällä reeniä myös..ja meille tulee toinen lokakuussa

Ei me kyllä pottaa pois jätetä. Kakka sinne kuitenkin joka kerta tulee. Miksi siis kakattaa lapsi housuihin ja mennä takapakkia siinä asiassa. Enkä sanonut että lapsen PITÄISI olla jo kuiva, vaan ihmettelin että kun mitään MERKKEJÄKÄÄN ei ole :)

[QUOTE="kesis";23475867]älä hätäile...meillä kanssa likka juuri täytti helmikuussa 2v. usein kotona alushousut jalassa,ei edes haluaisi vaippaa mutta silti ei onnistu potalle/pyttyyn pissaaminen..ja jos kysyy niin vastaus on ei ole hätä..tuntuu tytöillä tuo homma kestävän kauemmin. olen itse ajatellut enemmän kevätlämpimien tullessa perehtyä asiaan..kyllä se sieltä sitten tulee[/QUOTE]

Minusta jotenkin kuullostaa ettei ole koko hommaan kypsä vielä. Mutta jos haluaa ehdointahdoin siivoilla pissi- ja kakkasotkuja kuukausikaupalla, niin mikäs tuossa jos intoa riittää.
meillä 2v2kk osasi pidätellä pitkiäkin aikoja jo, tunnisti hädän ja meni itse potalle. Hän oppi ihan päivässä kahdessa kun oli ilman vaippaa. Samaa kokeilimme aikaisemmin eikä ymmärtänyt pistimme potan pois ja annettiin olla vaipoissa. Toisella kerralla kun kokeilimme vaipattomuutta, hän omaksui heti.

Kuopus 2v67kk on nyt samassa vaiheessa, ei tullut mitäään koko hommasta vielä puolivuotta sitten. Omaksui nyt kuitenkin idean tosin esikoista hitaammin, mutta on nyt kuitenkin jo 3 viikossa päiväkuiva ja vahinkoja ei ole enää tullut kotona lainkaan. Kodin ulkopuolelle en kuitenkaan ilman vaippaa häntä veisi.

[QUOTE="a p";23475976]Ei me kyllä pottaa pois jätetä. Kakka sinne kuitenkin joka kerta tulee. Miksi siis kakattaa lapsi housuihin ja mennä takapakkia siinä asiassa. Enkä sanonut että lapsen PITÄISI olla jo kuiva, vaan ihmettelin että kun mitään MERKKEJÄKÄÄN ei ole :)[/QUOTE]

Takapakkia? Perustuuko ajatuksesi ihan kokemukseen vai luuloon? lapselle ei todellakaan tule takapakkia, hän ei suinkaan unohda miten potalla käydään, ttodennäköisesti tulee kypsyyttä ymmärtää asia kun se pidetään vähän aikaa tauolla .

Jos haluat opettaa lapsesi jotenkin väkisin kuivaksi niin tee ihmeessä, paljon on kuitenkin sitten niitä jotka vielä 6 vuotiaana traumatisoituneina yökastelevat ja tuhrivat, ja osalla nimenomaan syynä se, että pottaiuun on "painostettu" liian aikaisin ja asiasta on tullut lapselle stressi. Eiköhän kaikki kuitenkin opi vessa asiat kun on valmiita siihen, en ole nähnyt montaakaan vaippaa päivittäin käyttävää tervettä 4 vuotiasta.

Takapakkia? Perustuuko ajatuksesi ihan kokemukseen vai luuloon? lapselle ei todellakaan tule takapakkia, hän ei suinkaan unohda miten potalla käydään, ttodennäköisesti tulee kypsyyttä ymmärtää asia kun se pidetään vähän aikaa tauolla .

Jos haluat opettaa lapsesi jotenkin väkisin kuivaksi niin tee ihmeessä, paljon on kuitenkin sitten niitä jotka vielä 6 vuotiaana traumatisoituneina yökastelevat ja tuhrivat, ja osalla nimenomaan syynä se, että pottaiuun on "painostettu" liian aikaisin ja asiasta on tullut lapselle stressi. Eiköhän kaikki kuitenkin opi vessa asiat kun on valmiita siihen, en ole nähnyt montaakaan vaippaa päivittäin käyttävää tervettä 4 vuotiasta.

Enkös mä ole tän tekstin aikana aika monesti sanonut, että emme painosta lasta potalle...

No jos lapsi ei ole vielä valmis vaipattomaksi? Meillä poika täyttää 3 kuukauden sisällä ja luopui vaipasta vasta nyt. Hän käykin potalla oma-aloitteisesti kokopäivän eikä vahinkoja montaa satu.Yöllä pidän vielä vaippaa mutta sekin on aamuisin kuiva joten kohtapa siitäkin voi luopua.

Ja ap.lle, että todennäköisesti saat vain pitkitettyä tuolla keinolla lapsesi kuivaksi oppimista. Tunnen monia äitejä jotka ovat aloittaneet 2 vuotiaan potalla istuttamisen ja vielä 3 vuotiaana tehdään samaa ja lapsi on yövaipoissa, kun ei se vaan mene niin.

Kyllä se kuivaksioppimisen juttu on ennenkaikkea se, että lapsi ymmärtää asian aivan itse. Ja lapsen ymmärrykseen et voi istuttmalla vaikutta. Et sinä pysty häntä kouluttamalla muutakuin saamalla aikaan sen, että hän menee potalle ja pissii käskystä mutta ei kuitenkaan sillätavalla vielä pitkiin aikoihin omatoimisesti opi hädän tullen menemään potalle tai ymmärrä pidättelyä. minusta tuo menetelmä vaan on typerä, ihan kaikkien kannalta.

Eli siis, pitääkö mun nyt haudata potta komeron perälle ja ottaa se esiin milloin??

Entäs sitten kakkaaminen, kun sen tyttö kuitenkin haluaa tehdä potalla. Miksi ihmeessä pakottaa lapsi sitten tekemään kakka housuihin. Onko sekään sitten oikein, jos sanon että kakkaa housihin, potta on nyt jemmassa...

Ja milloin mä otan sen potan uudestaan esiin? Sitten kun tyttö itse sanoo että haluaa nyt potalle (muistaako koko pottaa sitten) vai esim. kuukauden parin päästä kokeillakseni miten tyttö siihen sitten suhtautuu?

[QUOTE="a p";23476034]Enkös mä ole tän tekstin aikana aika monesti sanonut, että emme painosta lasta potalle...[/QUOTE]

kyllä se painostamista on jos lapselle tuputetaan sitä pottaa ja hän on ilman vaippaa jo pääsääntöisesti päivät, vaikkei selvästi ymmärrä asiaa mitenkäänpäin. kyllä se on lapsen nöyryyttämistä antaa pissiä housut märäksi ja kakkia, mitä en ikinä omilleni tekisi. Aikamoinen paine siitä tulee, kun on toisaalta inhottavaa kastella housut, mutta potan päällekään ei vielä ymmärrä, kyllä imukykyinen ja kuivantuntuinen vaippa minusta on lapselle parempi silloin.

Meillä kuivaksiopettelu on aloitettu täysin ilman housuja. Kotona ollaan siis oltu pylly paljaana. Näin ovat alkaneet tunnistaa hädän, vaikka se pelkkien pikkuhousujenkin kanssa olisi vielä ollut vaikeaa. Vaippa on otettu pois vaatteiden kanssa vasta kun se on alkanut olla aina kuiva ja lapsi on sanonut hätänsä myös vaipan kanssa. Ja tässä asiassahan lapset ovat yksilöitä. Meillä vaipat on pystytty jättämään noin 2,5-vuotiaana, eikä sen jälkeen ole vahinkoja juurikaan sattunut. Itse en ole juurikaan hätää kysellyt, vaan antanut lasten huomata sen itse. Toki ennen ulos lähtöä olen käskenyt potalle, käyväthän aikuisetkin ulos lähtiessään usein vessassa, vaikka ei juuri oliskaan hätä.

Ja meillä ainakin esikoinen oppi kuivaksi itsestään kakkosen ollessa parikuinen, eli hänellä ei ainakaan vauva asiaan vaikuttanut.

[QUOTE="vieras";23476067]kyllä se painostamista on jos lapselle tuputetaan sitä pottaa ja hän on ilman vaippaa jo pääsääntöisesti päivät, vaikkei selvästi ymmärrä asiaa mitenkäänpäin. kyllä se on lapsen nöyryyttämistä antaa pissiä housut märäksi ja kakkia, mitä en ikinä omilleni tekisi. Aikamoinen paine siitä tulee, kun on toisaalta inhottavaa kastella housut, mutta potan päällekään ei vielä ymmärrä, kyllä imukykyinen ja kuivantuntuinen vaippa minusta on lapselle parempi silloin.[/QUOTE]

Sanoin, että ollaan kokeiltu. Kokeillakko ei saa? Eihän se lapsi voi edes tietää koko hommaa jos ei sitä tarjoa. Ja siksi ollaankin luovuttu niistä pikkareista. Tänäkin aamuna laitoin vaipan. Kokeilemisessa ei ole mitään väärää mielestäni. Ja nyt kun olen todennut ettei se toimi, tulin tänne kysymään neuvoja.

Mä ressasin esikoisen kanssa kuivaksi oppimisesta. ja ei, hän ei sitten kertakaikkiaan mennyt potalle jos ei halunnut (hoksannut) vaikka kuinka monesti pissasi lattioille ja muualle. Lopulta hellitin vähän ja lopulta esikoinen oppikin kuivaksi ennen 2½ vuoden ikää, ensin päiväkuivaksi ja vähän vahingossa n. kk sisällä tästä myös yökuivaksi. Eli kun aika oli kypsä, oppi lapsi kuivaksi yllättävän nopeasti ilman mitään vippaskonsteja!

Kuopus on muutomaa viikkoa vajaa 2v ja häntä ei kertakaikkiaan voisi pottailu vähempää kiinnostaa. Päiväkodissa istuu säännöllisesti potalla muiden mukana ja kotonakin istutaan potalla aina tilaisuuden tullen, mutta hän ei vaan halua pissata pottaan (kakasta puhumattakaan!). Hänen kanssaan en ole jaksanut ressata sitäkään vähää mitä esikoisen kanssa, eli käytännössä siis on jätetty koko potta treeni hyvin vähäiselle määrälle. Nyt poika on alkanut itse haluta märän vaipan pois päältään ja kun sanoo että sitten pitää mennä potalle jos vaippa otetaan pois, niin menee potalle mielellään. ja ollaan saatu kotonakin parit pissat pottaan ilman mitään taisteluja (JEE :D ). Eiköhän tää kuopuskin jossain välissä hoksaa kunnolla mikä juju potalla käymisessä on, sitä odotellessa.

Mitä itse olen noiden lapsen kanssa todennut, niin ei se pakottamalla ja stressaamalla parane se pottailu. sitten kun lapsi on itse valmis potalle (tai pöntölle), niin homma alkaa sujua. Eli lapsen ehdoilla olisi hyvä mennä.
Jos teillä tyttö ei vielä osoita oma-alotteista kiinnostusta potalla käymiselle, niin hellittäkää vähän. ei se lapsi mihinkään taannu jos nyt pitäisikin vaippoja vähän pidempään. On lapsellekin nautinnollisempaa opetella pottailua sitten kun hän itse sen taidon haluaa oppia. ja on se silloin vanhemmilekin miellyttävämpää kun asiasta ei tarvitse stressata ja tuskastella niin kamalasti. Reilu 2 vuotias on vielä niin kovin pieni.

Kyllä lapsi kuivaksi oppi kun on siihen kypsä :)
Tiedän äidin joka otti stressin ja pottaili lapsen kanssa heti kun lapsi osasi istua tukevammin ja liikkua jotenkin eli olikohan 8kk vanha. Sitten kyseinen äiti jo ihan hermona kun lapsi 2v ei vieläkään tee kuin vahingossa potalle ne tarpeet.
Meillä poika oppi päiväkuivaksi vajaa 3vanhana ja vajaa 4vanhana oli yökuivakin.
Muutamat kaverit naljaili kun poika oli 3,5 kun oppi yö kuivaksi mutta minusta ihan hyvä että oppii omaan tahtiin,miksi turhaan stressailla asioista synnytyslaitokselta asti.
Kyllä ne kaikki jossakin vaiheessa oppii, toiset oppii 1vanhan ja toiset myöhemmin, ei se mikään kisa ole vaikka usein mammapalstoilla siltä tuntuukin. Edetkää omaan tahtiin näin lapsi oppii nopeammin kuin se että painostat vieressä.

Meillä nuorin lapsi oppi kuivaksi vasta 3v. Yhtäkkiä hoksasi asian ja vahinkoja ei juurikaan sattunut. Yksi lapsista oppii kuivaksi jo 1v6kk ja mielestäni toimittiin ihan samoin kuin tän nuorimmankin kohdalla.Tyttöjä molemmat. Sanoisin, että lapsi oppii, kun on siihen kypsä, älä turhaan stressaa :)

Lapsi oppi kuivaksi vasta 2 v 9kk, potta oli kyllä menossa mukana jo pitkään mutta kun ei onnistunut niin ei onnistunut. Kakan kävi pottaan tekemässa mutta pissa ei vaan tullut. Kerta heitolla sitten oppi kuivaksi eikä vahinkoja sattunut. kaikki ajallaan.