Ei kesätöitä, ei työpaikkaa, eikä varmaan harjoittelupaikkaakaan....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mä en ikinä pääse enää töihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23528017:
No eihän kaikki työt ole myymistä eikä edes asiakaspalvelua. Ja minä olen kyllä pärjännyt ihan hyvin asiakaspalvelutyössä viitisen vuotta (saanut ihan hyvää palautettakin), vaikken osaa itseäni kehuakaan.
Sitten laitat jonkun muun kehumaan. Jos työhakemuksessa on suosittelija yhteystietoineen, niin rekrytoija voi siinä haastatellako vaiko eikö haastatella -pohdinnassaan ottaa luurin käteen, soittaa suosittelijallesi, kertoa haettavana olevasta työtehtävästä ja kysyä, suositteleeko ko henkilö sinua tämänkaltaiseen työtehtävään.

Minun mielestäni on jotenkin sairasta, ettei entiset ansiot merkitse mitään vaan ainoastaan ylenpalttinen kehuminen. Karkeasti sanottuna se voittaa, kuka osaa eniten kehua itseään välittämättä siitä, tuleeko ne kehut näkymään millään lailla itse työssä. Miten se kehumisen todellisuus pystytään mittaamaan? Ei mitenkään.

Minun mielestäni on jotenkin sairasta, ettei entiset ansiot merkitse mitään vaan ainoastaan ylenpalttinen kehuminen. Karkeasti sanottuna se voittaa, kuka osaa eniten kehua itseään välittämättä siitä, tuleeko ne kehut näkymään millään lailla itse työssä. Miten se kehumisen todellisuus pystytään mittaamaan? Ei mitenkään.
Ei meillä ainakaan ylenpalttinen kehuminen merkitse. Mutta tämähän on aina kiinni siitä, millaiseen työtehtävään olet hakemassa. Ja mun mielestä siinä työhakemuksessa korostetaan niitä asioita, jotka ovat sen työtehtävän kannalta oleellisia. Se, että on supersosiaalinen ei todellakaan ole joissain työtehtävissä mikään positiivinen asia, päinvastoin. Mä sanoisin oikeastaan niin, että kun hakee jotain työpaikkaa, niin

1. selvitä, millaiseen työtehtävän ja työyhteisöön olet hakemassa
2. selvitä, mitä työnantaja työtehtävään palkattavalta henkilöltä odottaa
3. kirjoita hakemus, josta käy esiin, millä tavoin juuri sinä vastaat näihin odotuksiin
4. kirjoita hakemukseen, miksi juuri tämä työtehtävä kiinnostaa sinua

*muoks* Lisäänpä vielä yhden kohdan eli
5. älä laita työhakemukseen asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Yleensä työpaikoissa on koeaika ja jos työhakemuksessa tai työhaastattelussa kerrot esim oppivasi nopeasti, niin sinulla on se koeaika aikaa osoittaa, että myös opit nopeasti.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23528183:
Ei meillä ainakaan ylenpalttinen kehuminen merkitse. Mutta tämähän on aina kiinni siitä, millaiseen työtehtävään olet hakemassa. Ja mun mielestä siinä työhakemuksessa korostetaan niitä asioita, jotka ovat sen työtehtävän kannalta oleellisia. Se, että on supersosiaalinen ei todellakaan ole joissain työtehtävissä mikään positiivinen asia, päinvastoin. Mä sanoisin oikeastaan niin, että kun hakee jotain työpaikkaa, niin

1. selvitä, millaiseen työtehtävän ja työyhteisöön olet hakemassa
2. selvitä, mitä työnantaja työtehtävään palkattavalta henkilöltä odottaa
3. kirjoita hakemus, josta käy esiin, millä tavoin juuri sinä vastaat näihin odotuksiin
4. kirjoita hakemukseen, miksi juuri tämä työtehtävä kiinnostaa sinua

*muoks* Lisäänpä vielä yhden kohdan eli
5. älä laita työhakemukseen asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Yleensä työpaikoissa on koeaika ja jos työhakemuksessa tai työhaastattelussa kerrot esim oppivasi nopeasti, niin sinulla on se koeaika aikaa osoittaa, että myös opit nopeasti.

No näin mielestäni pitääkin tehdä. Mutta kun lisäksi pitäisi kuitenkin kirjoittaa hakemus joka erottuu joukosta ja kehua itseään niin mahdottomasti. Tuohan on juuri se kritisoimasi oppikirjamalli. En ole vielä tähän päivään mennessä käsittänyt mitä ne hakemusten lukijat haluavat minusta kuulla, että herättäisin huomion, mutta en kuitenkaan antaisi itsestäni valheellista kuvaa. Jos olen vaatimaton ja työasioissa asiallinen, miksen kelpaa sellaisena työhön, jossa ei itseään muutenkaan tarvitse tyrkyttää.

Ja sitten vielä tuohon työpaikalle marssimiseen. Onhan se varmaan joissakin yrityksissä plussaa, mutta tällaisissakin tilanteissa olen usein ollut tekemisissä vain jonkun rivityöntekijän kanssa ja saanut vain vastauksen: "täytä hakemus netissä". Ei siinä kyllä kovin reipasta kuvaa saa itsestään annettua.

En tiedä millaisissa paikoissa nämä yleiset säännöt sitten pätevät, kun minulla ne ei ole koskaan toimineet. Ja toisaalta tuossa on mielestäni ainakin omalla kohdallani iso ristiriita, ettei saa valehdella, mutta pitää jollakin erottua joukosta ja myydä itseään.

[QUOTE="vieras";23526841]vajaa 10 hakemusta?! Minä laitoin noin 60 hakemusta, pääsin 3:een haastatteluun ja yhdestä tärppäsi. Kannattaa reippaasti hakea kaikkiin lähialueen ravintoloihin, kahviloihin, ym. mitkä ovat lähellä omaa alaasi. Ei pelkästään MOL:issa oleviin avoimiin paikkoihin, sillä niihin hakee satoja ihimisiä. Marssit vaan ravintoloihin CV mukana ja kysyt töitä. Tait selvität yhteystiedot ja lähettelet mailia. Tämä minun neuvoni :) Älä masennu.[/QUOTE]

No toi täällä ei ihan niin paljon oo niitä paikkoja ja sitte tarvii tarkkaan miettiä se, että kuin pitkä työmatka, paljonko menee sitte rahaa niihin työmatkoihin ja kuinka pitkiksi venyy lasten päivät jos työmatkaan menee tunti/suunta. Mä oon kyl hakenu sitten kauppoihinkin ja Saarioisille esim. eli kyllä kaikki työ kiinnostaa. Sanoinkin miehelle jo, että mä meen vaikka poimimaan niitä mansikoita sitte jos en muuta työtä saa :D

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23529696:
No näin mielestäni pitääkin tehdä. Mutta kun lisäksi pitäisi kuitenkin kirjoittaa hakemus joka erottuu joukosta ja kehua itseään niin mahdottomasti. Tuohan on juuri se kritisoimasi oppikirjamalli. En ole vielä tähän päivään mennessä käsittänyt mitä ne hakemusten lukijat haluavat minusta kuulla, että herättäisin huomion, mutta en kuitenkaan antaisi itsestäni valheellista kuvaa. Jos olen vaatimaton ja työasioissa asiallinen, miksen kelpaa sellaisena työhön, jossa ei itseään muutenkaan tarvitse tyrkyttää.

Ja sitten vielä tuohon työpaikalle marssimiseen. Onhan se varmaan joissakin yrityksissä plussaa, mutta tällaisissakin tilanteissa olen usein ollut tekemisissä vain jonkun rivityöntekijän kanssa ja saanut vain vastauksen: "täytä hakemus netissä". Ei siinä kyllä kovin reipasta kuvaa saa itsestään annettua.

En tiedä millaisissa paikoissa nämä yleiset säännöt sitten pätevät, kun minulla ne ei ole koskaan toimineet. Ja toisaalta tuossa on mielestäni ainakin omalla kohdallani iso ristiriita, ettei saa valehdella, mutta pitää jollakin erottua joukosta ja myydä itseään.
Jokainen työpaikka on erilainen. Jokainen työtehtävä on erilainen. Jokainen rekrytoija on erilainen. Jokainen työnhakija on erilainen. Mitään yleispätevää ohjetta ei sen vuoksi voi antaa. Työnhakija tarvitsee hakemusta kirjoittaessaan tietynlaista "tilannetajua". Jos hakija kertoo olevansa nuorekas, sporttinen, innostava ja muodista kiinnostunut tai rauhallinen, asiallinen, hienotunteinen ja empatiakykyinen, niin kumpikohan noista nappais nuortenvaatekauppaan ja kumpi hautaustoimistoon? Jos tekee hajuttoman, mauttoman ja värittömän hakemuksen, jossa vain yrityksen tietoja vaihtamalla voisi hakea sekä nuortenvaatekauppaan että hautaustoimistoon, niin hakemus ei takuulla vakuuta kumpaakaan.

Työhakemus kannattaa lähes aina kirjoittaa omin sanoin. Ei katsoen mallia jonkun toisen hakemuksesta. Eikä edes katsoen mallia jostain omasta aiemmasta hakemuksesta. Jokaisen paikkaan ihan juuri sitä paikkaa varten räätälöity hakemus. On eri asia hakea toimistohommia Ulkoministeriöstä kuin jostain pienestä perheyrityksestä... noin niinkuin esimerkiksi.

On hyvä muistaa, että kun uutta työntekijää haetaan, häntä ei haeta yksinomaan työtehtävään vaan myös työyhteisöön. Esim meille ei voisi ottaa henkilöä, joka loukkaantuu tai pahoittaa mielensä herkästi. Huonosti hoidetusta hommasta kun meillä sanotaan suoraan ja kaunistelematta. Voidaan sanoa "toi on ihan paskasti tehty" ja myös tarkoittaa sitä. Mutta eipä sitten jälkikäteen selän takana supistakaan. Työhakemuksessa maininta "vaatimaton ja työasioissa asiallinen" soittaisi mulla heti hälytyskelloja ja ennustaisi ongelmia ainakin yhden henkilön kanssa. Hakijan kannalta se ei kuitenkaan olisi mitenkään huono juttu, koska hänelle saattaisi meillä työskenteleminen ottaakin liian koville ja jokainen työaamu tuntuisi vastenmieliseltä ja ahdistavalta. Sellaista tuskin se hakijakaan haluaa.

Jos työnhakijana haet paikkaa, jossa on töissä vaikkapa viisi viiskymppistä tai viisi alle kolmekymppistä, niin siitä saa jo vinkkiä, minkä tyyppisiä ihmisiä kyseiseen paikkaan halutaan.

No en tarkoittanutkaan että olen hakemukseen kirjoittamassa sanoja "vaatimaton ja työasioissa asiallinen" vaan että hakemuksessa annan itsestäni sellaisen kuvan, koska oikeasti sellainen olen. Ja pakostihan joissakin työpaikoissa luulisi tällaisesta luonteesta olevan etua.

Ja ymmärrän toki että on erilaisia työpaikkoja ja rekrytoijia, mutta vaikka olisin hakemassa tekstinkäsittelijän paikkaa, niin minulle sanotaan, että sinun pitää osata myydä itseäsi ja kehua ja erottua. Sitä minä en tajua, kun sitä oikeasti vaaditaan joka paikassa. Vaikka kuinka sinäkin sanot, että tietynlaisiin työpaikkoihin voisi olla edukseen kirjoittaa asiallinen ja neutraali hakemus, mutta oikeasti se ei vain mene niin.

Siis minä yritän nyt vain sanoa, että miksi jokaikiseen paikkaan pitää oikeasti kuitenkin hakemuksella persoonallisesti erottua, vaikka se ei ole työn kannalta olennaista?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23529872:
No en tarkoittanutkaan että olen hakemukseen kirjoittamassa sanoja "vaatimaton ja työasioissa asiallinen" vaan että hakemuksessa annan itsestäni sellaisen kuvan, koska oikeasti sellainen olen. Ja pakostihan joissakin työpaikoissa luulisi tällaisesta luonteesta olevan etua.

Ja ymmärrän toki että on erilaisia työpaikkoja ja rekrytoijia, mutta vaikka olisin hakemassa tekstinkäsittelijän paikkaa, niin minulle sanotaan, että sinun pitää osata myydä itseäsi ja kehua ja erottua. Sitä minä en tajua, kun sitä oikeasti vaaditaan joka paikassa. Vaikka kuinka sinäkin sanot, että tietynlaisiin työpaikkoihin voisi olla edukseen kirjoittaa asiallinen ja neutraali hakemus, mutta oikeasti se ei vain mene niin.

Siis minä yritän nyt vain sanoa, että miksi jokaikiseen paikkaan pitää oikeasti kuitenkin hakemuksella persoonallisesti erottua, vaikka se ei ole työn kannalta olennaista?
Koska sen niitä sataa tai paria sataa hakemusta käsittelevän pitää jo yhden lukemisen perusteella pystyä tekemään päätös, laittaako hakemuksen "ehkä -pinoon" vai "ei-pinoon". Sitä "ei-pinoa" kun ei todennäköisesti lueta enää toista kertaa. "Ehkä-pinosta" aletaan sitten tehdä sama homma uudestaan, kunnes "ehkä-pinossa" on enää ne 5-10 haastatteluun kutsuttavaa. Läheskään kaikissa yrityksissä kun ei ole erikseen rekrytointiosastoa, jossa on palkattu työntekijä pelkästään rekrytointia varten. Mitä pienempi yritys, sitä varmemmin siellä hakemusten käsittelijä - yrittäjä itse tai joku muu - tekee sen homman oman työnsä ohella ja sen vuoksi siihen ei voi käyttää päivätolkulla aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23529913:
Koska sen niitä sataa tai paria sataa hakemusta käsittelevän pitää jo yhden lukemisen perusteella pystyä tekemään päätös, laittaako hakemuksen "ehkä -pinoon" vai "ei-pinoon". Sitä "ei-pinoa" kun ei todennäköisesti lueta enää toista kertaa. "Ehkä-pinosta" aletaan sitten tehdä sama homma uudestaan, kunnes "ehkä-pinossa" on enää ne 5-10 haastatteluun kutsuttavaa. Läheskään kaikissa yrityksissä kun ei ole erikseen rekrytointiosastoa, jossa on palkattu työntekijä pelkästään rekrytointia varten. Mitä pienempi yritys, sitä varmemmin siellä hakemusten käsittelijä - yrittäjä itse tai joku muu - tekee sen homman oman työnsä ohella ja sen vuoksi siihen ei voi käyttää päivätolkulla aikaa.

Eikö paljon oikeudenmukaisempi ja järkevämpi kriteeri tuohon "ehkä/ei" -lajitteluun ole esimerkiksi koulutus ja työkokemus? Miten vaikea on lukea ne cv:stä?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23529942:
Eikö paljon oikeudenmukaisempi ja järkevämpi kriteeri tuohon "ehkä/ei" -lajitteluun ole esimerkiksi koulutus ja työkokemus? Miten vaikea on lukea ne cv:stä?
No tämäkin riippuu taas ihan siitä työpaikasta ja työtehtävästä. Ja toki niitä hakemuksia käsiteltäessä katsotaan myös CV. Monasti itse asiassa ensin se CV, jolloin saadaan ehkä suoraan raakattua pois ne, joilla koulutus tai työkokemus ei riitä. Valtiolla ja yleensä julkisella sektorilla koulutuksen ja työkokemuksen perusteella pätevin saakin paikan, vaikka olisi miten työyhteisöön sopeutumaton työpaikkakiusaajakurppa tahansa. Virkoihin kun on olemassa säädökset, millä perusteella virkaan palkataan. Yksityisellä taas palkataan se, joka työtehtävään ja työyhteisöön parhaiten vaikuttaa sopivan. Jotkut työtehtävät on jo ennakolta tarkkaan tiedettyjä, mutta jotkut taas varsin epämääräisiä. Tekstinkäsittelijän työstä voi aika hyvin sanoa, mitä se työ pitää sisällään. Mutta erilaisissa projekteissa henkilön työnkuva voi muodostua ihan sen mukaan, millaisista henkilöistä se muu projektin porukka koostuu. Koko projektin porukka saatetaan kasata vasta sitten, kun ollaan se uusi työntekijä saatu ja sen perusteella katsotaan, ketäs muita tähän tiimiin tarvitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23529987:
No tämäkin riippuu taas ihan siitä työpaikasta ja työtehtävästä. Ja toki niitä hakemuksia käsiteltäessä katsotaan myös CV. Monasti itse asiassa ensin se CV, jolloin saadaan ehkä suoraan raakattua pois ne, joilla koulutus tai työkokemus ei riitä. Valtiolla ja yleensä julkisella sektorilla koulutuksen ja työkokemuksen perusteella pätevin saakin paikan, vaikka olisi miten työyhteisöön sopeutumaton työpaikkakiusaajakurppa tahansa. Virkoihin kun on olemassa säädökset, millä perusteella virkaan palkataan. Yksityisellä taas palkataan se, joka työtehtävään ja työyhteisöön parhaiten vaikuttaa sopivan. Jotkut työtehtävät on jo ennakolta tarkkaan tiedettyjä, mutta jotkut taas varsin epämääräisiä. Tekstinkäsittelijän työstä voi aika hyvin sanoa, mitä se työ pitää sisällään. Mutta erilaisissa projekteissa henkilön työnkuva voi muodostua ihan sen mukaan, millaisista henkilöistä se muu projektin porukka koostuu. Koko projektin porukka saatetaan kasata vasta sitten, kun ollaan se uusi työntekijä saatu ja sen perusteella katsotaan, ketäs muita tähän tiimiin tarvitaan.

Sinä puhut nyt ihan eri asiasta tai eri tasolla kuin minä. Siis minä ihmettelen ihan yleisellä tasolla, että miksi työpaikan saadakseen pitää olla mahdottoman erottuva ja tyrkky, ihan alalla kuin alalla. Tässäkin ketjussa ap:lle on sanottu, että pitää erottua ja osata myydä itseään ja tehdä hyvä hakemus, vaikkei ole edes kysytty, mille aloille hän on hakenut. Toisaalta väitetään, että työn luonne ratkaisee millaiset hakemukset ovat hyviä, mutta käytännössä se ei mene niin.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23530666:
Sinä puhut nyt ihan eri asiasta tai eri tasolla kuin minä. Siis minä ihmettelen ihan yleisellä tasolla, että miksi työpaikan saadakseen pitää olla mahdottoman erottuva ja tyrkky, ihan alalla kuin alalla. Tässäkin ketjussa ap:lle on sanottu, että pitää erottua ja osata myydä itseään ja tehdä hyvä hakemus, vaikkei ole edes kysytty, mille aloille hän on hakenut. Toisaalta väitetään, että työn luonne ratkaisee millaiset hakemukset ovat hyviä, mutta käytännössä se ei mene niin.
Mä ainakin oletan, että työnhakija itse joko tietää tai ainakin selvittää, mitä siinä työpaikassa, johon hän on hakemassa, hakijalta odotetaan. Mitkä juuri sillä alalla, siinä työtehtävässä ja siinä yrityksessä ovat ne asiat, joiden korostaminen on rekrytoijalle tärkeää ja joilla mahdollisesti erottuu lukuisista muista hakijoista. Olen useampaan kertaan jo sanonut, että noi vaihtelee eri paikoissa ja sen vuoksi työnhakijan pitää selvittää, millä seikoilla juuri tähän työpaikkaan saa "myytyä" itsensä.

Oi! Tämähän avaus on saanut kiinnostusta. Kyse IT-alasta ja täällä päin ei näytä töitä missään muodossa olevan tarjolla. Näyttää että ainoaksi kanavaksi jää työharjoittelu ja sitä kautta jos saisi työpaikan. Etelässä olis paljonkin töitä, sieltä jopa tarjottiin vakipaikkaa heti, mutta minnekäs minä täältä perheen luota minnekään lähtisin. Vaikka sekin alkaa tuntumaan kohta hyvältä vaihtoehdolta. Kaipaan aivan suunnattomasti hektisiä, kiireisiä päiviä töissä :P

Siihen hakemukseen, en ole hakemuksia edes lähettäny, kun vasta kyselly onko kesätöitä tarjolla ja aina on ollut vastaus ettei ole täällä pohjoisempana vaan etelässä olisi.. pienemmissä firmoissa taas ei kesäksi ole tarjota työtä :/

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23530734:
Mä ainakin oletan, että työnhakija itse joko tietää tai ainakin selvittää, mitä siinä työpaikassa, johon hän on hakemassa, hakijalta odotetaan. Mitkä juuri sillä alalla, siinä työtehtävässä ja siinä yrityksessä ovat ne asiat, joiden korostaminen on rekrytoijalle tärkeää ja joilla mahdollisesti erottuu lukuisista muista hakijoista. Olen useampaan kertaan jo sanonut, että noi vaihtelee eri paikoissa ja sen vuoksi työnhakijan pitää selvittää, millä seikoilla juuri tähän työpaikkaan saa "myytyä" itsensä.

No niin niin, mutta silti joku aina jaksaa jankuttaa, että sinun pitää osata myydä itseäsi ja tehdä nimenomaan erottuva hakemus. Jos hakemukseen kirjoittaa itsestään faktat, joita arvioi työnantajan arvostavan, miksi lisäksi pitäisi korostaa itseään parhaana tai jonain ihmeolentona, jota ilman firma ei tule toimeen.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23530803:
No niin niin, mutta silti joku aina jaksaa jankuttaa, että sinun pitää osata myydä itseäsi ja tehdä nimenomaan erottuva hakemus. Jos hakemukseen kirjoittaa itsestään faktat, joita arvioi työnantajan arvostavan, miksi lisäksi pitäisi korostaa itseään parhaana tai jonain ihmeolentona, jota ilman firma ei tule toimeen.
Mitenhän mä nyt selittäisin. Oletetaan, että työnantaja arvostaa asioita A, B ja C. Työnantaja saa 150 hakemusta, joista 60 täyttää nuo asiat A, B ja C. 60 hakemusta siis meni "ehkä-pinoon" ja 90 hakemusta "ei-pinoon". Työnantaja ottaa nyt ne 60 hakemusta ja pinosta 30 hakemusta on niitä, joissa hakijoiden taidot asioissa A, B ja C ovat samalla tasolla. NYT työnantajan pitää valita noista ne 5-10 hakemusta, joiden tekijät kutsutaan työhaastatteluun. Ainoastaan yksi työpaikka on tarjolla, vain 5-10 voidaan haastatella ja samantasoisia hakijoita on 30. Jollain pitää siis tiputtaa 20-25 hakemusta vielä pinosta pois. Ja tässä tulee sitten se itsensä "myyminen" peliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23530863:
Mitenhän mä nyt selittäisin. Oletetaan, että työnantaja arvostaa asioita A, B ja C. Työnantaja saa 150 hakemusta, joista 60 täyttää nuo asiat A, B ja C. 60 hakemusta siis meni "ehkä-pinoon" ja 90 hakemusta "ei-pinoon". Työnantaja ottaa nyt ne 60 hakemusta ja pinosta 30 hakemusta on niitä, joissa hakijoiden taidot asioissa A, B ja C ovat samalla tasolla. NYT työnantajan pitää valita noista ne 5-10 hakemusta, joiden tekijät kutsutaan työhaastatteluun. Ainoastaan yksi työpaikka on tarjolla, vain 5-10 voidaan haastatella ja samantasoisia hakijoita on 30. Jollain pitää siis tiputtaa 20-25 hakemusta vielä pinosta pois. Ja tässä tulee sitten se itsensä "myyminen" peliin.

No niin ja tämän ymmärrän. Mutta kun lukee tällaisia ketjuja, niin henkilöt, jotka rekrytoivat työkseen, kertovat, että se tehdään päinvastaisessa järjestyksessä. Ihan ensimmäisenä ei-pinoon menee ne tylsät hakemukset ja sitten vasta katsotaan kuka ei-tylsistä hakijoista on pätevin. Ja itsekin sanoit, että olette jossain rekrytoinnissa hylänneet kaikki hakijat pelkästään siksi, että hakemukset olivat tylsiä.

[QUOTE="a p";23530795]Oi! Tämähän avaus on saanut kiinnostusta. Kyse IT-alasta ja täällä päin ei näytä töitä missään muodossa olevan tarjolla. Näyttää että ainoaksi kanavaksi jää työharjoittelu ja sitä kautta jos saisi työpaikan. Etelässä olis paljonkin töitä, sieltä jopa tarjottiin vakipaikkaa heti, mutta minnekäs minä täältä perheen luota minnekään lähtisin. Vaikka sekin alkaa tuntumaan kohta hyvältä vaihtoehdolta. Kaipaan aivan suunnattomasti hektisiä, kiireisiä päiviä töissä :P

Siihen hakemukseen, en ole hakemuksia edes lähettäny, kun vasta kyselly onko kesätöitä tarjolla ja aina on ollut vastaus ettei ole täällä pohjoisempana vaan etelässä olisi.. pienemmissä firmoissa taas ei kesäksi ole tarjota työtä :/[/QUOTE]
Riippuen siitä, minkä sortin it-alan hommia haet, niin kannattaa kysellä myös etätyömahdollisuuksia. Firman ei siis tarvitse olla samalla paikkakunnalla kuin missä itse asut.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23530914:
Riippuen siitä, minkä sortin it-alan hommia haet, niin kannattaa kysellä myös etätyömahdollisuuksia. Firman ei siis tarvitse olla samalla paikkakunnalla kuin missä itse asut.

IT-suunnitelija ja ohjelmointi suuntauksena. Rakastan ohjelmointia, voisin päivät pitkän vain koodailla. Vaikka siihenkin kuulemma kyllästyy ;)
Yks etätyöpaikka oli myös tarjolla, mutta en taida uskaltaa siihen alkaa, ennenkuin pääsen tekemään tätä työtä jossain yrityksessä. Vähän kokemusta varmaan nekin tarvii taakse...

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23530899:
No niin ja tämän ymmärrän. Mutta kun lukee tällaisia ketjuja, niin henkilöt, jotka rekrytoivat työkseen, kertovat, että se tehdään päinvastaisessa järjestyksessä. Ihan ensimmäisenä ei-pinoon menee ne tylsät hakemukset ja sitten vasta katsotaan kuka ei-tylsistä hakijoista on pätevin. Ja itsekin sanoit, että olette jossain rekrytoinnissa hylänneet kaikki hakijat pelkästään siksi, että hakemukset olivat tylsiä.
Ei pelkästään tylsien hakemusten vuoksi. Mutta yhdestäkään hakemuksesta - kuten jo kerroin - ei käynyt millään tavalla ilmi, että henkilö olisi kovinkaan kiinnostunut koko tarjoamastamme työstä. Voisin melkein veikata, että jokainen oli laittanut kutakuinkin kopion samasta hakemuksesta ainakin kymmeneen muuhun it-alan työpaikkaan toivoen, että joku edes tärppäisi.

Tätä viimeisintä työpaikkaani lukuunottamatta mulla on työhaastatteluissa aina ensimmäisenä kysytty, miksi haluan vaihtaa nykyisen työni juuri tähän nyt hakemaani työhön. Mulla on täytynyt siis jo hakiessani olla tiedostettuna, miksi juuri tämä firma ja tämä työ eikä joku toinen firma ja toinen työ. Jos mä en itsekään tietäisi, miksi haluaisin juuri tämän työpaikan, niin kyllä se rekrytoijakin vähän ihmettelee, että miksi sitten haen paikkaa, johon en välttämättä edes halua.

[QUOTE="a p";23530945]IT-suunnitelija ja ohjelmointi suuntauksena. Rakastan ohjelmointia, voisin päivät pitkän vain koodailla. Vaikka siihenkin kuulemma kyllästyy ;)
Yks etätyöpaikka oli myös tarjolla, mutta en taida uskaltaa siihen alkaa, ennenkuin pääsen tekemään tätä työtä jossain yrityksessä. Vähän kokemusta varmaan nekin tarvii taakse...[/QUOTE]
Sitä odotellessa *11 vuotta koodannut* :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23530975:
Sitä odotellessa *11 vuotta koodannut* :D

Hei, kivat sulle :D Toivottavasti vielä itsekin joskus... :) Tosiaan nyt tuntuu että on oikea ala löytynyt ja tämä koulutus vielä tukee aikaisempaa ammattiani. Toivon ja yritän uskoa, että minullekin vielä se työpaikka löytyy. Tämä epätoivo vaan meinaa vallata mielen nyt, kun hinku ois kova oikeisiin hommiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23530969:
Ei pelkästään tylsien hakemusten vuoksi. Mutta yhdestäkään hakemuksesta - kuten jo kerroin - ei käynyt millään tavalla ilmi, että henkilö olisi kovinkaan kiinnostunut koko tarjoamastamme työstä. Voisin melkein veikata, että jokainen oli laittanut kutakuinkin kopion samasta hakemuksesta ainakin kymmeneen muuhun it-alan työpaikkaan toivoen, että joku edes tärppäisi.

Tätä viimeisintä työpaikkaani lukuunottamatta mulla on työhaastatteluissa aina ensimmäisenä kysytty, miksi haluan vaihtaa nykyisen työni juuri tähän nyt hakemaani työhön. Mulla on täytynyt siis jo hakiessani olla tiedostettuna, miksi juuri tämä firma ja tämä työ eikä joku toinen firma ja toinen työ. Jos mä en itsekään tietäisi, miksi haluaisin juuri tämän työpaikan, niin kyllä se rekrytoijakin vähän ihmettelee, että miksi sitten haen paikkaa, johon en välttämättä edes halua.

No miten tuollaistakaan sitten selitetään? En tiedä olenko jotenkin sanallisesti lahjaton, mutta minulle olisi kyllä vaikea selittää, miksi haluaisin johonkin työpaikkaan. Itselläni on jo yli 5 vuotta ollut tähtäimessä yksi unelmatyöpaikka, mutta jos minulta kysyttäisiin, miksi haluan juuri sinne, niin en kyllä oikeasti osaisi sanoa muuta kuin että tykkäisin kovasti siitä työstä. Voiko siihen edes vastata millään muulla tavalla?

Tuolla aiemminkin vertasin näihin tosi-tv-kilpailuihin, jossa jokainen sanoo kysyttäessä samat asiat, vähän eri sanoin ja painotuksin, mutta mitään mullistavaa sisältöä näissä vastauksissa ei kuitenkaan mielestäni ole. Sen vuoksi ihmettelen, että tällaisista kysymyksistä on tehty juuri niitä ratkaisevia kysymyksiä.

[QUOTE="a p";23530999]Hei, kivat sulle :D Toivottavasti vielä itsekin joskus... :) Tosiaan nyt tuntuu että on oikea ala löytynyt ja tämä koulutus vielä tukee aikaisempaa ammattiani. Toivon ja yritän uskoa, että minullekin vielä se työpaikka löytyy. Tämä epätoivo vaan meinaa vallata mielen nyt, kun hinku ois kova oikeisiin hommiin.[/QUOTE]
Saako udella aiempaa koulutustasi? Mulla lähti aikoinaan uraputki alkuun juurikin työharjoittelupaikasta. Menin sinne, olin hyvä työssäni, mut vakinaistettiin jo ennenkuin harjoitteluaika päättyi ja siitä se sitten lähti.

Yhteistyössä