Ei kesätöitä, ei työpaikkaa, eikä varmaan harjoittelupaikkaakaan....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mä en ikinä pääse enää töihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mä en ikinä pääse enää töihin

Vieras
Nyt alkaa huumori loppumaan... töihin haluan, mutta täällä ei kesätöitä ole tarjolla :/
Eikä sen enempää alan töitäkään. Useamman viikon soitellu ja laittanu meiliä menemään, mutta ei niin ei. Harjoittelupaikkaa en ole kyselly, että siinä voi olla vielä toivoa...Mutta tuskin löytyy sitäkään. Masentaa jo tämä, kun tuntuu että ihan turhaan opiskelee, kun ei töitäkään ole.

Musta on kyllä törkeää, että oppilaitokset mainostavat itseään ja alojaan varmoilla työpaikoilla ja sitten edes harjoittelupaikkaa ei saa kuin harvat ja valitut. Oppilaitos ei ota asiasta mitään vastuuta eikä avusta harjoittelupaikkojen etsinnässä ja itse saa kaivaa pakolliset harjoittelut milloin minnkin päin Suomea pariksi kuukaudeksi matkustaen. Loppujen lopuksi on kuitenkin tosi vaikea selvittää opiskelupaikkaa hakiessa, millä alalla on töitä ja millä ei, sitä kun ei esim. työkkärin ilmoitukset paljasta mitenkään.

mä oon laitellu ravintola-alalle hakupapereita vajaan 10 ja vähän muuallekin, mut kun ei tärppää nii ei tärppää, liekö syy sitten noissa lapsosissa vai missä, alkaa kans vähän masentaan pikkuhiljaa..

ravintola-alalle tulevan on myös huomioitava että työ on enimmäkseen vuorotyötä (kuten poliisit, lähihoitajat ja muutkin).

Meille tuli paljon hakemuksia jotka voi heti ohittaa kun ainoa heille sopiva työaika olisi ollut ma-pe klo 9-15 :(

[QUOTE="emmi";23524431]Mistä päin etsit töitä?[/QUOTE]

Satakunnasta päin, lähinnä Pori-Rauma-Huittinen akselilta.

ja juu tiedän et on vuorotyötä, oon tehnyt baarityötäkin joskus. Olen myös valmis tekemään sitä vuorotyötäkin jos vaan niitä töitä löytyis. Pariin paikkaan tarvis vielä laittaa hakemusta tänää.

mä oon laitellu ravintola-alalle hakupapereita vajaan 10 ja vähän muuallekin, mut kun ei tärppää nii ei tärppää, liekö syy sitten noissa lapsosissa vai missä, alkaa kans vähän masentaan pikkuhiljaa..

vajaa 10 hakemusta?! Minä laitoin noin 60 hakemusta, pääsin 3:een haastatteluun ja yhdestä tärppäsi. Kannattaa reippaasti hakea kaikkiin lähialueen ravintoloihin, kahviloihin, ym. mitkä ovat lähellä omaa alaasi. Ei pelkästään MOL:issa oleviin avoimiin paikkoihin, sillä niihin hakee satoja ihimisiä. Marssit vaan ravintoloihin CV mukana ja kysyt töitä. Tait selvität yhteystiedot ja lähettelet mailia. Tämä minun neuvoni :) Älä masennu.

samaa ongelmaa. hakemukseni ilmeisesti ovat hyviä sillä pääsen tyhjästä cv:stä huolimatta lähes aina haastatteluun. tiedä sitten mikä sosiaalisessa kanssakäymisessäni on niin vialla kun töitä en saa. käyn vain työkkärin kurssia toisensa perään... minulla kumminkin kävisi IHAN mikä tahansa työ mistä vain palkkaa maksetaan :(

Ja sitten kun laitatte niitä työhakemuksia niin nähkää niihin vähän vaivaa. Myykää itsenne sillä hakemuksella siihen työpaikkaan. Mä oon saanut nyt parisataa työhakemusta ja 80% niistä on pelkkiä CV:itä. Ei sillä pääse haastatteluun asti. Miettikää mitä työnantaja haluaa työntekijältään. Tehokkuutta ja tuloksia? Ja kehukaa itseänne rohkeesti niissä hakemuksissa. Vain hyvällä hakemuksella erottuu muista hakioista ja pääsee edes sinne haastatteluun saakka.

Kaikki kesä- ja harjoittelutyöpaikkani olen saanut marssimalla reippaasti työpaikan ovesta sisään. Olen esitellyt itseni ja kertonut olevani kiinnostunut työskentelemään juuri siinä yrityksessä. Olen saanut joka ikinen kesä työpaikan tällä metodilla opiskeluaikoinani, välillä pidempiaikaisenkin työpaikan.
Yhden työpaikan olen saanut soittamalla työpaikkaan, ja pari viimeisintä vastaamalla lehti-ilmoitukseen.
Olen ollut töissä 16-vuotiaasta eli 24 vuotta.

Kerrohan Bubble Bob mikä sut saisi kiinnostumaan hakemuksessa? Itse olen lähetellyt aika monta, ja aika harvoin on tärpännyt edes sen verran, että haastatteluun pääsisi. Itse laitan hakemuksen ja cv:n. Koitan kyllä aina hakemuksessa kehua itseäni, mutta kuitenkin niin, ettei valehteluksi mene, sekin olisi aika noloa myöhemmin...

Ja sitten kun laitatte niitä työhakemuksia niin nähkää niihin vähän vaivaa. Myykää itsenne sillä hakemuksella siihen työpaikkaan. Mä oon saanut nyt parisataa työhakemusta ja 80% niistä on pelkkiä CV:itä. Ei sillä pääse haastatteluun asti. Miettikää mitä työnantaja haluaa työntekijältään. Tehokkuutta ja tuloksia? Ja kehukaa itseänne rohkeesti niissä hakemuksissa. Vain hyvällä hakemuksella erottuu muista hakioista ja pääsee edes sinne haastatteluun saakka.

Eli teillä ei pääse edes haastatteluun, vaikka olisi koulutusta ja työkokemusta? Kirjallinen itsensä kehuminen ratkaisee kaiken?

Minua inhottaa juuri tuo, että palkataan vain heitä, jotka ovat valmiita "nuolemaan työnantajan persettä" kehuen itseään vaikka miten, vaikka 99 % niistä kehuista on vaan pelkkää mainospuhetta.

Eli teillä ei pääse edes haastatteluun, vaikka olisi koulutusta ja työkokemusta? Kirjallinen itsensä kehuminen ratkaisee kaiken?

Minua inhottaa juuri tuo, että palkataan vain heitä, jotka ovat valmiita "nuolemaan työnantajan persettä" kehuen itseään vaikka miten, vaikka 99 % niistä kehuista on vaan pelkkää mainospuhetta.
Jos hakemuksia tulee parisataa, niin niistä ei yleensä kutsuta haastatteluun kuin murto-osa. Jos siis 150:llä on koulutusta ja työkokemusta, niin niistä pitää valita ne 5-10, jotka kutsutaan haastatteluun.

Jotenkin tuntuu väärältä, että töihin otetaan sillä perusteella, miten hyvin osaa (perusteettomasti) kehua itseään työhakemuksessa ja haastattelussa. Ja sitten vituttaa kun haetaan jotain "nuorekasta eteenpäin pyrkivää innovatiivista visionääriä" johonkin apinanhommaan, jonka osaamiseen ei tarvita edes peruskoulua...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23527249:
Jos hakemuksia tulee parisataa, niin niistä ei yleensä kutsuta haastatteluun kuin murto-osa. Jos siis 150:llä on koulutusta ja työkokemusta, niin niistä pitää valita ne 5-10, jotka kutsutaan haastatteluun.

Ymmärrän kyllä tämän, mutta tuossa ylempänä aiempi vastaaja kertoi, etteivät edes kutsu haastatteluun jos ei ylenpalttisesti kehu itseään.

Alkuperäinen kirjoittaja dääh;23527264:
Jotenkin tuntuu väärältä, että töihin otetaan sillä perusteella, miten hyvin osaa (perusteettomasti) kehua itseään työhakemuksessa ja haastattelussa. Ja sitten vituttaa kun haetaan jotain "nuorekasta eteenpäin pyrkivää innovatiivista visionääriä" johonkin apinanhommaan, jonka osaamiseen ei tarvita edes peruskoulua...

Olen aivan samaa mieltä. Omalla kohdallani olen huomannut, että vaikken ole koskaan juurikaan kehunut itseäni hakemuksessa tai haastattelussa, olen silti ollut aivan hyvä työntekijä. Viimeksikin parhaasta päästä. Tuntuu vaan siltä, ettei tällä ole mitään merkitystä joillekin. Tärkeintä tuntuu olevan amerikkalaistyylinen itsensä kehuminen, vaikkei siihen olisikaan aihetta.

Tuskin tässä ketjussa kukaan tarkoittaa valehtelemista, vaan niiden omien hyvien ominaisuuksien reipasta kertomista, eli miksi hakija sopisi juuri siihen työpaikkaan kaikkein parhaiten.

Jotenkin naurettavaa että monet työnantajat odottavat ihmisten kertovan miksi he haluavat töihin juuri tähän yritykseen ja miksi he olisivat paras valinta juuri heille kun monet hakevat kuitenkin kymmeniin ellei satoihin työpaikkoihin vain saadakseen yleensä jotain töitä kesäksi. Pitäisikö sinne sitten kirjoittaa että haluan teille koska tarvitsen rahaa enkä muuten elä kesän yli?

[QUOTE="Tytteli";23527382]Jotenkin naurettavaa että monet työnantajat odottavat ihmisten kertovan miksi he haluavat töihin juuri tähän yritykseen ja miksi he olisivat paras valinta juuri heille kun monet hakevat kuitenkin kymmeniin ellei satoihin työpaikkoihin vain saadakseen yleensä jotain töitä kesäksi. Pitäisikö sinne sitten kirjoittaa että haluan teille koska tarvitsen rahaa enkä muuten elä kesän yli?[/QUOTE]

Varmaankin siksi, koska työnantajia kiinnostaa palkata motivoitunutta henkilökuntaa?

Tuskin tässä ketjussa kukaan tarkoittaa valehtelemista, vaan niiden omien hyvien ominaisuuksien reipasta kertomista, eli miksi hakija sopisi juuri siihen työpaikkaan kaikkein parhaiten.

No mitä jos ei ole juurikaan hyviä ominaisuuksia tai ne ovat oikeasti ne kliseiset: tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa, olen joustava ja valmis oppimaan uutta? Ja mitä jos ei oikeasti usko olevansa paras kyseiseen työhön? Tai vaikka uskoisikin pärjäävänsä ja olevansa hyvä, mistä tietää, ettei joku ole vielä parempi? En ole koskaan ymmärtänyt tätä.

Vähän niin kuin jossain tosi-tv -pudotuksissa kysytään kilpailijoilta ne viimeiset sanat, joilla voi vielä muka yrittää vaikuttaa lopputulokseen. Kaikki toistaa ne samat liirumlaarumit: Olen ollut oma itseni ja antanut kaikkeni ja olen kehittynyt valtavasti ja tämä on minulle elämää suurempi asia. Mikä järki?

Varmaankin siksi, koska työnantajia kiinnostaa palkata motivoitunutta henkilökuntaa?

Mutta jos ajatellaan esim ap:n tilannetta, jolle on tässäkin jo monesti sanottu, että pitää hakea sellaisiinkin paikkoihin, mitkä eivät niin kiinnostaisi. Mikä järki sitten on edes hakea sellaiseen paikkaan, jos hakemukseen pitää valehdella, että "aina olen halunnut tulla juuri teille töihin"?

Yhteistyössä