Ei kannata mennä töihin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EiOoTosi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alle 3-vuotiaan lapsen hoitaminen (ja miksei isommankin) hoitaminen kotona on toki ihanteellista ja suositeltavaa. Asiahan ei ole aivan näin mustavalkoinen, kotihoidontukea voi itse kukin halutessaan täydentää esim. osa-aikaisella työssäkäynnillä jos tilipussi muuten uhkaa jäädä liian ohueksi.

Itse olen kahteen otteeseen työskennellyt osa-aikaisesti sekä äitiys-, vanhempain-, ja hoitovapaiden aikana. Tosin molemmat lapseni myös menivät melko varhain päivähoitoon, kun sattumoisin tarjottiin sellaisia työtilaisuuksia, joista ei kannattanut sillä hetkellä kieltäytyä.

Juu, eli miehen palkalla sitten elellään :D Tiedoksi niille jotka huolestu siitä että yhteiskunta elättää. Esikoisen vein hoitoon sillon kun oli n.11kk ja ihan kamalaahan se oli...

Työnteon tulisi olla kannattavaa. Menen sitten vuoden päästä katselemaan tilannetta mikä siellä työmaalla on. Palkat ei kyllä tule nousemaan varmaan ikinä mutta faktahan se on että kun on töissä niin on helpompi etsiä uutta työtä. Ja se parivuotias on eri asia viedä hoitoon kun alle yks vuotias.

Mun mielestä se on aika vähemmän mahtavaa. Koska ei tällainen järjestelmä oikein työssä käyntiin kannusta ja musta se on väärin. Itteä vituttaa käydä töissä kun tietää että muutama tuttu tienaa yhteiskunnan tuilla liki saman ja minusta ei ole oikein yhteiskunnalle kannattavaa että töihin menoon ei juurikaan kannusteta...

Pienipalkkaiset on väliinputoajia. Kaikki tuet jää pois mutta esim. päivähoitomaksut menee jo helposti täytenä.

Tyhmimmän eväät syödään ekana...

[QUOTE="vieras";26775056]Eipä se hoitovapaa ikuisuuksia kestä.[/QUOTE]

Entäs sitten kun hoitovapaa loppuu ja saa tilalle työttömyyskorvaukset? Sit ehkä tulot tippuu jonkun huntin lisää... Mutta siltikään "ei kannata" mennä töihin kun kotona lasten kanssa oleminenkin on töitä ja paljo hauskempaa ja helpompaa, ja bensakin on niiiin kallista ja blaablaablaa. Aina sitä syitä keksitään.
Sit yhtäkkiä huomaa ettei sitä sit missään vaiheessa lähtenytkään töihin takas, ja kitistään kun asuukin jossain surkeassa vuokrakämpässä ja luottotiedot menee ja kersat käyttää kirppisvaatteita jne jne.

Kärjistettynä noin. Itse en vain yhtään tykkää noista loisista (etenkään niistä valittavista!). Tietysti hoitovapaa on ihan OK jos oikeasti sen jälkeen kanssa tekee jotain, mutta aika usein taitaa olla niin että työnteko houkuttelee ihan yhtä vähän sitten myöhemmin kuin aiemminkin.

[QUOTE="vieras";26775017]Aivan mahtava homma ettei aapeen ja monien muiden kannata/tarvitse tehdä töitä, vaan valtio elättää heidät.=)[/QUOTE]

kuulepa sinä! valtio ei anna mulle yhtään penniä, mä oon kotona, mies töissä ja maksaa kovia veroja.

tietysti lapsilisä saa mut ei mitään enempää!

meen itaisin ja viikonloppusin töihin (lapset yli 3v. niin en saa mitään tukea Kelasta).

Mieti ennen kuin avaat suusi!

En tiedä kuin yhden tutun joka jäänyt kh-tuen jälkeen "loiseksi". Kaikki muut palanneet työelämään. Ja monella kaverilla 3-4 lasta eli niitä kotivuosia on kertynyt useampikin.

Itsellä syksystä vähän vastaava tilanne kuin ap:llä. Mies lomautettuna (eli saa ansiosidonnaista) ja itseltä loppuu vanhempainvapaa. Keikkaa voisin jonkin verran tehdä (esim. pari päivää viikossa), mutta siinä tapauksessa menetämme n.500€/kk kh-tukea (3 lasta). Ei oikein innosta tekemään ensin 5-7 päivää töitä "ilmaiseksi", että saan korvattua tuon 500€ ja sen jälkeen pääsee vasta plussalle.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";26775068]Samahan se on monesti työttömyyskorvauksen ja palkan välillä. Monia ei kiinnosta työt kun kotona ollessakin saa melkein samat rahat.[/QUOTE]

ei se ole samaa, ap on äiti eli hän jäisi hoitamaan omia lapsia kotona!!!! Se on töitä!!!

Se maksaa paljon enemmän yhteiskunnalle jos lapsi on tarhassa kun jos lapsi on kotihoidossa!!

Ja kun lapsi täyttää 3v eli kotihoidon jälkeen ap voisi vielä olla kotona päivisin omien lapsien kanssa, ja käydä iltaisin töissä (mies hoitaisi lapset kotona silloin)!!!

missä järki???

Entäs sitten kun hoitovapaa loppuu ja saa tilalle työttömyyskorvaukset? Sit ehkä tulot tippuu jonkun huntin lisää... Mutta siltikään "ei kannata" mennä töihin kun kotona lasten kanssa oleminenkin on töitä ja paljo hauskempaa ja helpompaa, ja bensakin on niiiin kallista ja blaablaablaa. Aina sitä syitä keksitään.
Sit yhtäkkiä huomaa ettei sitä sit missään vaiheessa lähtenytkään töihin takas, ja kitistään kun asuukin jossain surkeassa vuokrakämpässä ja luottotiedot menee ja kersat käyttää kirppisvaatteita jne jne.

Kärjistettynä noin. Itse en vain yhtään tykkää noista loisista (etenkään niistä valittavista!). Tietysti hoitovapaa on ihan OK jos oikeasti sen jälkeen kanssa tekee jotain, mutta aika usein taitaa olla niin että työnteko houkuttelee ihan yhtä vähän sitten myöhemmin kuin aiemminkin.

Aphan puntaroi hoitovapaan ja työn välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ylpeä äiti;26775250:
ei se ole samaa, ap on äiti eli hän jäisi hoitamaan omia lapsia kotona!!!! Se on töitä!!!

Pitäisi ensin määritellä, mitä tarkoitetaan käsitteellä "työ". Se kun tarkoittaa suomenkielessä samanaikaisesti ansiotyönä tehtyä, mahdollisesti ammattitaitoa vaativaa työtä, josta saa vastineeksi palkkaa, sekä toisaalta mitä tahansa askaretta, puuhaa ja toimintaa, esim. kotityöt, opiskelutyöt, pihatyöt... Eli jälkimmäisen määritelmän mukaan lastenhoitokin on "työtä", mutta niin on sitten pihan hoito, pyykinpesu, gradun kirjoittaminen, omaehtoinen pöytälaatikkoon runojen rustaaminen, jne. Kuitenkaan lastenhoito tässä kategoriassa ei vertaudu millään kriteereillä ansiotyöhön.

Alkuperäinen kirjoittaja ylpeä äiti;26775250:

Se maksaa paljon enemmän yhteiskunnalle jos lapsi on tarhassa kun jos lapsi on kotihoidossa!!

Ja kun lapsi täyttää 3v eli kotihoidon jälkeen ap voisi vielä olla kotona päivisin omien lapsien kanssa, ja käydä iltaisin töissä (mies hoitaisi lapset kotona silloin)!!!

missä järki???

Tarkoitin nyt lähinnä että moni jää mieluummin kotiin jos saa sinne suht samat rahat kuin töissä ollessa.
Oli lapsia tai ei.

Mikä tässä siis mättää, ettei kannata mennä töihin? 'Liian suuri' sosiaaliturva tietenkin.

Mä en ole henk koht. koskaan ymmärtänyt, enkä tule ymmärtämään tätä 'ei kannata mennä töihin'-asennetta. Ihmisen velvollisuus on elättää itsensä ja perheensä ja pelkillä tuilla eläminen on väliaikaista.

Ei munkaan olisi tuolla asenteella 'kannattanut mennä töihin' kymmenen vuotta sitten elättämään perhettäni 1000e bruttotuloilla, mutta niimpä siitä pikkuhiljaa palkka on noussut ja kokemuksen kera pystyin hakemaan parempaa paikkaa. Eli kyllä se töihinmeno vaan kannatti.

Alkuperäinen kirjoittaja ylpeä kotiäiti;26775067:
kun on lapsen kanssa kotona, ei se ole "kotiin makaamaan jääminen"!!!!

se on vaativa työ ja haastettava myös mutta lasten kannalta se on paras vaihtoehto!

No, kotona lapsen kanssa olleena voin sanoa, että rinnastan sen kyllä siihen, että jää kotiin makaamaan. Lasten kannalta varmasti paras vaihtoehto, mutta ei todellakaan mikään haastava ja vaativa työ, kun eihän se työtä edes ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ylpeä kotiäiti;26775166:
kuulepa sinä! valtio ei anna mulle yhtään penniä, mä oon kotona, mies töissä ja maksaa kovia veroja.

tietysti lapsilisä saa mut ei mitään enempää!

meen itaisin ja viikonloppusin töihin (lapset yli 3v. niin en saa mitään tukea Kelasta).

Mieti ennen kuin avaat suusi!

Kannattaisi tuollaisten miettiä sitäkin että sinä ja minä jotka hoidamme yli 3v kotona itseasiassa säästämme valtion rahoja, varsinkin kun käy iltaisin töissä eikä nosta mitään tukia. Luuletteko ihmiset oikeasti että se teidän hikiset 250€/kk riittää kattamaan edes puolet yhden lapsen hoitokustannuksista?

Miten pieni palkka on jos se ei ole enempää kuin kh-tuki? Itsekin monen kotiäitivuoden jälkeen palasin töihin ja käteen jää menojen jälkeen monta sataa enemmän kuin kodinhoitotuella.

Siis tottakai lapselle on hyvä olla kotihoidossa se sallitut kolme vuotta, jos vaan vanhemman pää sen kestää. Kaikilla ei kestä.

Miten niin lasten hoitaminen ei ole työtä? Jos veisin omat lapset hoitoon ja menisin tekemään omaa työtäni eli hoitamaan lapsia niin miten se eroaa siitä,että hoidon omat lapset kotona? Musta lasten hoitaminen kotona on työtä siinä missä muukin työ. Vai ajatteletteko, että perhepäivähoitajat vaan lorvii kotona eivätkä tee työtä. Minusta neljän alle kouluikäisen hoitaminen on työtä siinä missä moni muukin työ.

[QUOTE="vieras";26775530]Miten niin lasten hoitaminen ei ole työtä? Jos veisin omat lapset hoitoon ja menisin tekemään omaa työtäni eli hoitamaan lapsia niin miten se eroaa siitä,että hoidon omat lapset kotona? Musta lasten hoitaminen kotona on työtä siinä missä muukin työ. Vai ajatteletteko, että perhepäivähoitajat vaan lorvii kotona eivätkä tee työtä. Minusta neljän alle kouluikäisen hoitaminen on työtä siinä missä moni muukin työ.[/QUOTE]

Kun niin monen mielestä omien lasten hoitaminen on lomaa ja vaan muiden lasten hoitaminen on työtä! ;)

Mikä tässä siis mättää, ettei kannata mennä töihin? 'Liian suuri' sosiaaliturva tietenkin.

Mä en ole henk koht. koskaan ymmärtänyt, enkä tule ymmärtämään tätä 'ei kannata mennä töihin'-asennetta. Ihmisen velvollisuus on elättää itsensä ja perheensä ja pelkillä tuilla eläminen on väliaikaista.

Ei munkaan olisi tuolla asenteella 'kannattanut mennä töihin' kymmenen vuotta sitten elättämään perhettäni 1000e bruttotuloilla, mutta niimpä siitä pikkuhiljaa palkka on noussut ja kokemuksen kera pystyin hakemaan parempaa paikkaa. Eli kyllä se töihinmeno vaan kannatti.

No eikös tämä sinunkin esimerkkisi valaise sitä, että töihin meno kannattaa - eli miten niin sitten sosiaaliturva on liian hyvä? Kai tajuat, että ilman sitä sosiaaliturvaa ne 1000 euron palkat saattaisivat olla vain 500 euron palkkoja. Sosiaaliturva takaa sen, että työnantajat eivät (ainakaan yleensä) pysty kiristämään työntekijöitä kohtuuttomasti huonoilla työehdoilla ja liian huonolla palkalla. Kenenkään ei ole pakko ottaa työtä vastaan 500 euron palkalla, koska saman rahan saa työttömänä. Siksi työnantajien on pakko maksaa edes se tonnin palkka saadakseen tarvitsemansa työntekijän.

En silti sanoisi, että se 1000 euron palkka mikään kannattava on. Mutta suurin osa töistähän ei ole tuollaisia kehnosti palkattuja hommia. Tottakai työnteko kannattaa, jos siitä saa kunnollisen palkan! Suurin osa ottaa mieluummin edes 2500 euron palkan ja kiinnostavan työn kuin pelkän työttömyyskorvauksen - puhumattakaan vielä kannattavammista palkkatuloista.

[QUOTE="vieras";26775530]Miten niin lasten hoitaminen ei ole työtä? Jos veisin omat lapset hoitoon ja menisin tekemään omaa työtäni eli hoitamaan lapsia niin miten se eroaa siitä,että hoidon omat lapset kotona? Musta lasten hoitaminen kotona on työtä siinä missä muukin työ. Vai ajatteletteko, että perhepäivähoitajat vaan lorvii kotona eivätkä tee työtä. Minusta neljän alle kouluikäisen hoitaminen on työtä siinä missä moni muukin työ.[/QUOTE]
Mulle omien lasten hoitaminen on ollut ihan erilaista kuin vieraiden lasten hoitaminen. Omien lasten kanssa voi löysäilläkin, mutta vieraan lapsen kanssa ei. Varsinkaan, jos siitä vieraan lapsen hoitamisesta maksettaisiin palkkaa.

[QUOTE="Vieras";26775558]Kun niin monen mielestä omien lasten hoitaminen on lomaa ja vaan muiden lasten hoitaminen on työtä! ;)[/QUOTE]

Onhan niissä paljonkin eroa. Ensinnäkin muiden lasten hoitamisesta saat palkkaa, sinulla on työnantaja, jolle olet tilivelvollinen hoidon laadusta ja siitä, että teet työsi hyvin. Omat lapset voit hoitaa täysin omalla tyylilläsi ja päättää päiväjärjestyksen ja kaiken itse.

Ihan samalla tavoin joku tekee puutarhatöitä ihan palkkatyönään, mutta silti siirtolapuutarhaa harrastavalle se ei ole työ. Joku suunnittelee ja ompelee vaatteita työkseen, joku muu tekee samaa vapaa-ajallaan. Joku kirjoittaa kirjoja ammatikseen, joku toinen pöytälaatikkoon. Aina ei kaikki toiminta ole määriteltävissä "työksi" sanan ammatillisessa merkityksessä, vaikka se sisällöltään muistuttaisikin jonkun toisen palkkatyötä.

Anteeksi mutta pakkoa kysyä. Missä ihmeessä te olette töissä jos teille jää vaa kuukaudessa 100€ kätee kulujen jälkeen. Itse olen "tavis hommissa" Ja lainanlyhennyksen ja laskujen jälkee minulle jää aina 800-1000€ ihan vaa tuhlaus rahaa. Ja minun taloudessani minä maksan itse kaiken. Ja saman verran tulee jäämään kun jään äityslomalle. En ymmärrä miten joillekin voi jäädä se 100€

minä ymmärsin taas näin, että ap:n tilanteessa ei kannata palkata joku muu hoitamaan omat lapset ja mennä töihin muualle jos palkasta jää saman verran kun jos hoitaa itse lapset kotona kotihoidontuella! sitten kun kotihoidontuki loppuu, niin on eri tilanne.

[QUOTE="Vieras";26775725]Anteeksi mutta pakkoa kysyä. Missä ihmeessä te olette töissä jos teille jää vaa kuukaudessa 100€ kätee kulujen jälkeen. Itse olen "tavis hommissa" Ja lainanlyhennyksen ja laskujen jälkee minulle jää aina 800-1000€ ihan vaa tuhlaus rahaa. Ja minun taloudessani minä maksan itse kaiken. Ja saman verran tulee jäämään kun jään äityslomalle. En ymmärrä miten joillekin voi jäädä se 100€[/QUOTE]
Se jää siten, että ensin palkasta vähennetään verot, sen jälkeen työssäkäynnin seurauksena menetetyt tuet ja vasta sen jälkeen ne laskut, päivähoitomaksut, työmatkakulut jne. Jos mitään tukia ei saa - on siis 0 € tuloilla - niin silloin useimmiten palkasta jääkin enemmän kuin tuo 100 €.

Yhteistyössä