Ei kannata mennä töihin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EiOoTosi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26775570:
No eikös tämä sinunkin esimerkkisi valaise sitä, että töihin meno kannattaa - eli miten niin sitten sosiaaliturva on liian hyvä? Kai tajuat, että ilman sitä sosiaaliturvaa ne 1000 euron palkat saattaisivat olla vain 500 euron palkkoja. Sosiaaliturva takaa sen, että työnantajat eivät (ainakaan yleensä) pysty kiristämään työntekijöitä kohtuuttomasti huonoilla työehdoilla ja liian huonolla palkalla. Kenenkään ei ole pakko ottaa työtä vastaan 500 euron palkalla, koska saman rahan saa työttömänä. Siksi työnantajien on pakko maksaa edes se tonnin palkka saadakseen tarvitsemansa työntekijän.

En silti sanoisi, että se 1000 euron palkka mikään kannattava on. Mutta suurin osa töistähän ei ole tuollaisia kehnosti palkattuja hommia. Tottakai työnteko kannattaa, jos siitä saa kunnollisen palkan! Suurin osa ottaa mieluummin edes 2500 euron palkan ja kiinnostavan työn kuin pelkän työttömyyskorvauksen - puhumattakaan vielä kannattavammista palkkatuloista.

Mähän nimenomaan kirjoitin, että minun töihinmeno kannatti, vaikka rahaa ei käteen jäänyt juuri yhtään enempää, kuin että olisi jäänyt kotiin hoitamaan lapsia. Mä tein 30h viikossa 8,5e tuntipalkalla. Siksi noin huono palkka.

Kyllä mäkin kannatan Pohjoismaalaista, hyvää sosiaaliturvaa, mutta se antaa ihmisille valitettavasti luvan loisia omasta vapaasta tahdosta, kun 'käteen ei jää yhtään enempää' tekemällä työtä.

Näin nopeasti kun laskin oman tilanteeni kuin jään mammalomalle niin tulen samaan sen perus setin kuin äitysrahan, lapsilisän ja elarit. Siitä kun miinustetaan verot plus asumiskulut ja laskut nii minulle jää silti rahaa noin 800€ ja mitään muita tukia en tule saamaan. Ja sitten kun palaan töihin minua odottaa palkankorotus niin sitten tulee joka kerta kaikkien menojen jälkeen jämään se n. 1000€ kuussa rahaa.

[QUOTE="vieras";26775439]No, kotona lapsen kanssa olleena voin sanoa, että rinnastan sen kyllä siihen, että jää kotiin makaamaan. Lasten kannalta varmasti paras vaihtoehto, mutta ei todellakaan mikään haastava ja vaativa työ, kun eihän se työtä edes ole.[/QUOTE]

juu ymmärsin, ei se ole työ koska en saa palkkaa sitä mutta tarkoitin että kyllä paljon täytyy tehdä... ainakin en vaan jää makaamaan.

Teen paljon lasten kanssa (opetan heille uimaan, lukemaan, jne) ja lasten vuoksi (siivoa, kokata, jne), en jää makaamaan.

haastava ja vaativa koska yritän keksiä joka päivä jotain uutta, kivaa ja mielenkiintoista ja myös koska lapset voivat olla vaativia joskus (huonot päivät) :)

Omassakin tuttavapiirissä on näitä mammoja jotka on tehnyt max 6kk töitä koko elämänsä ajan. Sitten tullaa raskaaks ja uudestaa ja uudestaa. Eikä kellään ole kiire työelämää jäävät kotiin lasten kanssa ja sossu maksaa kaiken. Sitten huomataakin että ollaa 30 eikä mitää työkokemusta siinähän on sitten hyvä alkaa etsimään töitä. Minun ja ainostaan minun mielipiteeni on että jos lapsia meinaa tehdä niin silloin pitää itsellänsä olla sellainen elämäntilanne että omat rahat riittää ja eikä tarvitse nostella erinlaisia tukia. Ja hienoa se on jos jotkut jäävät kotiin pitemmäksi aikaa mutta silloinki omalla kustannuksella. Mun mielestäni sossun ei kuulu elättää kenenkää lasta.

[QUOTE="Vieras";26775945]Omassakin tuttavapiirissä on näitä mammoja jotka on tehnyt max 6kk töitä koko elämänsä ajan. Sitten tullaa raskaaks ja uudestaa ja uudestaa. Eikä kellään ole kiire työelämää jäävät kotiin lasten kanssa ja sossu maksaa kaiken. Sitten huomataakin että ollaa 30 eikä mitää työkokemusta siinähän on sitten hyvä alkaa etsimään töitä. Minun ja ainostaan minun mielipiteeni on että jos lapsia meinaa tehdä niin silloin pitää itsellänsä olla sellainen elämäntilanne että omat rahat riittää ja eikä tarvitse nostella erinlaisia tukia. Ja hienoa se on jos jotkut jäävät kotiin pitemmäksi aikaa mutta silloinki omalla kustannuksella. Mun mielestäni sossun ei kuulu elättää kenenkää lasta.[/QUOTE]
Mutta onko oikein syyttää ihmistä, joka käyttää palvelua, mikä mahdollistaa tämän? Pitäisikö hyvätuloisen tuntea huonoa omaatuntoa, jos käy terveyskeskuksessa, vaikka varaa olisi yksityislääkäriinkin?

Kun mä 1986 sain esikoiseni, kotihoidontuki oli aika uusi juttu. Silloin ei kuitenkaan voinut sossusta hakea lisää rahaa, jos kotihoidontuki ei elämiseen riittänyt. Hoitovapaa oli tuohon aikaan oikeus eikä velvollisuus ja työikäisen, työkykyisen oikea osoite lisää rahaa tarvitessaan oli työpaikka eikä sossu. Ei mullakaan kotihoidontuki yksistään elämiseen riittänyt vaan piti tehdä satunnaisesti myös keikkaduunia. Nykyisin taas ajatellaan, että hoitovapaan aikana ei tarvitse tehdä lainkaan töitä ja jos kotihoidontuki ei riitä, loput pitää saada toimeentulotukena. Kun kerran järjestelmä on nykyisin tällainen, niin musta on aika loogista, että ihmiset myös sitä järjestelmää käyttävät. Se on sitten taas ihan toinen juttu, onko järjestelmässä tällaisenaan mitään järkeä.

[QUOTE="Vieras";26775859]Näin nopeasti kun laskin oman tilanteeni kuin jään mammalomalle niin tulen samaan sen perus setin kuin äitysrahan, lapsilisän ja elarit. Siitä kun miinustetaan verot plus asumiskulut ja laskut nii minulle jää silti rahaa noin 800€ ja mitään muita tukia en tule saamaan. Ja sitten kun palaan töihin minua odottaa palkankorotus niin sitten tulee joka kerta kaikkien menojen jälkeen jämään se n. 1000€ kuussa rahaa.[/QUOTE]

laitoitko että tulee lisälaskuja esim päivähoito maksut + työmatka (bussilippu tai bensaa) + ruoka töissä jne?

Siis onko se nyt niin että jos on vakituisesta työpaikasta hoitovapaalla eikä kht riitä niin voi sossusta saada lisää rahaa?? OIKEESTI? Joku tuossa kirjoitteli että "voi hakea lisää rahaa" mulla ei kyllä mikään solu antais periksi hakea sieltä tuossa tilanteeessa rahaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja lisää sossusta?;26776124:
Siis onko se nyt niin että jos on vakituisesta työpaikasta hoitovapaalla eikä kht riitä niin voi sossusta saada lisää rahaa?? OIKEESTI? Joku tuossa kirjoitteli että "voi hakea lisää rahaa" mulla ei kyllä mikään solu antais periksi hakea sieltä tuossa tilanteeessa rahaa :D
Jopa työssäkäyvä ihminen voi hakea toimeentulotukea, jos tulot ovat niin pienet, että on toimeentulotukeen oikeutettu. Sossu ei tietenkään hyväksy mitä tahansa pakollisiksi menoiksi, mutta tietyt asiat hyväksyy. Netistä löytyy laskureita, joilla voi arvioida, olisiko oikeutettu toimeentulotukeen.

Alkuperäinen kirjoittaja lisää sossusta?;26776124:

jos palkka pienempi kun mitä tttukena voisi saada, muuten ei saa

Laitoin Exceliin tulot ja menot tilanteissa joissa menen töihin ja tilanteessa jossa olen hoitovapaalla. Tulos oli sellanen että en ollu uskoa! Jos olen töissä niin lainan lyhennysten, työmatkakulujen ja lasten hoitokulujen jälkeen käteen jää n.100 euroa.Hoitovapaalla lainan lyhennysten jälkeen käteen jää suunnilleen saman verran.

Miks ihmeessä menisin töihin?! Lapset olis koko ajan hoidossa pitkää päivää, itse olisin väsynyt eikä rahaa kuitenkaan olis sen enempää kuin olen kotona hoitamassa lapsia.

En olis uskonu että olen joskus tässä tilanteessa mutta totta se on. Pikkupalkalla ei kannata mennä...

Niinpä, silläpä olikin helppo valinta olla kotona kunnes kuopus täytti 3 v. Nyt käyn töissä, ja käteen jää noin 50 euroa enemmän kuin hoitovapaalla. Joten... älä suotta pidä kiirettä töihin, ehdit kyllä vielä töitäkin tehdä ennen eläkepäiviä. :)

Ei tietenkään. Mutta yleensä ihmisen täytyy aloittaa pohjalta, ehkä sitten vuosien päästä ei enää ole pikkupalkka? Vaihtoehtoisesti opiskelee sen 3-5 vuotta ja sit menee töihin, sittenkään ei enää ole pikkupalkka.

Kotiin makaamaan jääminen saattaa houkutella kovasti, mutta... Onkohan se sittenkään fiksuin veto?

Ei pidä unohtaa että on aloja joissa opiskellaan korkeakoulututkinto ja silti on matalapalkkalainen lopun ikäänsä. Eli opiskelu ei aina ole avain onneen rahallisesti. Monella alalla työllisyystilanne on myös hanurista vaikka olisi kuinka koulutettu :/

Saanko kysyä, että miksei näille "en mee töihin ku sossusta saa enemmän"- ihmisille työkokemus ja esim. eläkekertymä merkkaa yleensä mitään?

Mun kohdalla ainakin oli kyse kotihoidontuesta, ei ttt:sta. Soppala ei ole mulle edes vaihtoehto, silloin automaattisesti palaisin takaisin vakiduuniini. Eläkekertymäni ei yhdestä tai kahdesta lisävuodesta kummemmaksi muutu, jos nykyistä eläkejärjestelmää enää on edes olemassa 30 vuoden kuluttua...

Tuo eläkejuttu kyllä huolestuttaa, jos jatkan eläkeikään nykyisessä työpaikassa niin ei se eläkekään mikään iso tule olemaan. Muutamat hoitovapaat ei sitä faktaa muuta mihinkään. Voisi sanoa että opiskelu ei todellakaan ole kannattanut, mutta silti ala tuntuu edelleen mielenkiintoiselle... Suo siellä vetelä täällä.

Kyllä mäkin kannatan Pohjoismaalaista, hyvää sosiaaliturvaa, mutta se antaa ihmisille valitettavasti luvan loisia omasta vapaasta tahdosta, kun 'käteen ei jää yhtään enempää' tekemällä työtä.

Jos tarjolla on oikea työpaikka ja asiallinen palkka, niin suurin osa valinnee sen. Koska silloin käteen yleensä jää enemmän kuin työttömänä (poikkeuksena jotkut suurperheet ehkä, mutta ne nyt ovat vähemmistö muutenkin). Sitten taas, jos tarjolla on jokin puhelinmyynti parin sadan euron palkalla tai osa-aikainen siivoustyö 600 eurolla, jossa tunnit on ripoteltu pitkin päivää, niin ihan ymmärrettävistä syistä moni jättää sellaiset työt väliin. Ja sosiaaliturvaa ei voi mitenkään mitoittaa niin alas, että jopa ne huonopalkkaiset riistotyöt muuttuisivat "kannattaviksi", koska silloin ihmiset alkaisivat jo kuolla nälkään. Sosiaaliturva takaa myös yhteiskuntarauhan ja turvallisen yhteiskunnan, mitä ei täältä meiltä käsin aina muisteta. Se takaa myös asialliset työehdot ja edes jotakuinkin asiallisen palkkauksen. Jos muutama ihminen käyttää järjestelmää hyväkseen ja loisii tukien varassa sen sijaan, että menisi johonkin hanttihommiin, niin se on pieni hinta siitä hyödystä, mikä sosiaaliturvasta koituu - viime kädessä myös meille "ei-pummeille" ja jopa kaikille rikkaille.

• Tykkää
Reactions: Lex
[QUOTE="Vieras";26775945]Mun mielestäni sossun ei kuulu elättää kenenkää lasta.[/QUOTE]

Oletko miettinyt, mikä olisi tähän vaihtoehto? Jos lapsia ei mitenkään huomioitaisi toimeentulotuessa, niin mitä siitä seuraisi? Ja toisaalta, miksi lapsi ei saisi toimeentulotukea, jos aikuinenkin voi sitä saada? Epäreilu tilanne sellainenkin olisi, että hoitovapaita voisivat käyttää työttömät, mutta eivät esim. pienituloiset, joilla on vakituinen työ tai opiskelupaikka. Tällöinhän järjestelmä kannustaisi jäämään työttömäksi ennen äitiyslomaa, jos ei haluaisi laittaa vastasyntynyttä päiväkotiin.

[QUOTE="mamma";26775048]no ehkä ei kannattaisi elää sossun rahalla, ainakin en haluaisi mutta ap:n tilanteessa jos miehen palkka + kodinhoitotuki (kun loppuu, ap voisi tehdä itlaisin tai lauantaisin myyntitöitä että saisi vähän rahaa)?[/QUOTE]

Ei onnistu, miehen työ on vuorotyötä ja jää usein ylitöihinkin.

Saanko kysyä, että miksei näille "en mee töihin ku sossusta saa enemmän"- ihmisille työkokemus ja esim. eläkekertymä merkkaa yleensä mitään?

Miksi merkkaisi, kun minun eläkepäivilläni ei tule olemaan nykyistä eläkesysteemiä? Isojen ikäluokkien huippueläkkeisiin palavat tämän maan rahat, ei tule olemaan toisia jotka samanlaisen elatustason valtiolta saisivat! Koko eläkesäästäminen on kusetusta, tietäisittepä vain missä teidän rahanne jo ovat...

Ja minimieläke on 700€ pintaan, kun taas toimeentulotuki yhdelle ihmiselle 400 pintaan. Eli jos osaa mitoittaa menonsa, kyllä sillä pärjää loistavasti- kun ei ole edes työikäisen kuluja.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26776582:
Mun kohdalla ainakin oli kyse kotihoidontuesta, ei ttt:sta. Soppala ei ole mulle edes vaihtoehto, silloin automaattisesti palaisin takaisin vakiduuniini. Eläkekertymäni ei yhdestä tai kahdesta lisävuodesta kummemmaksi muutu, jos nykyistä eläkejärjestelmää enää on edes olemassa 30 vuoden kuluttua...
Mä en usko, että nykyistä eläkejärjestelmää on enää edes 15 vuoden päästä, kun mun pitäisi päästä vanhuuseläkkeelle.

Minun oli yh:na kannattavampaa mennä töihin osa-aikaisesti, kuin jäädä kotiin 2 lapsen kanssa. Ja siis matalapalkka-alalla olen. Kotihoidontuki ei yksinkertaisesti riittänyt elämiseen, joten oli pakko töihin mennä ja oikeastaan minä myös nautin siitä, se on sitä minun omaa aikaani :)

Ajattelin kyllä ensi vuoden elää ihan miehen palkalla :) Tämä sopii myös hänelle. Kuumia tunteitahan se herättää jos meinaa jäädä ylimääräiseksi vuodeksi kotiin hoitamaan lapsia. Voin jo kuvitella kuinka siellä työmaallakin on kahvipöydässä marmatettu siitä että 'se vaan siellä kotona makaa'. Sijaiseni kyllä taitaa olla tyytyväinen...

Mutta jos joku vielä kotihoidontuen jälkeen haluaa elää kotirouvana niin eihän siihen mitään tukia saa? Sehän on sitten ihan oma ongelma mistä taikoo rahaa?

Yhteistyössä