Ei kannata mennä töihin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EiOoTosi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

EiOoTosi

Vieras
Laitoin Exceliin tulot ja menot tilanteissa joissa menen töihin ja tilanteessa jossa olen hoitovapaalla. Tulos oli sellanen että en ollu uskoa! Jos olen töissä niin lainan lyhennysten, työmatkakulujen ja lasten hoitokulujen jälkeen käteen jää n.100 euroa.Hoitovapaalla lainan lyhennysten jälkeen käteen jää suunnilleen saman verran.

Miks ihmeessä menisin töihin?! Lapset olis koko ajan hoidossa pitkää päivää, itse olisin väsynyt eikä rahaa kuitenkaan olis sen enempää kuin olen kotona hoitamassa lapsia.

En olis uskonu että olen joskus tässä tilanteessa mutta totta se on. Pikkupalkalla ei kannata mennä...

Sama tilanne meilläkin. Mies töissä matalapalkka-alalla, minä kotona lapsen kanssa. Saman verran jää käteen vuokran jälkeen mitä jäisi sossunkin asiakkaana, paitsi että sossu maksaisi vakuutuksen, sähkölaskut ja apteekkiin saisi maksusitoumuksen...eli oikeastaan jäämme miinukselle.

Pikkupalkalla ei kannata mennä...

Ei tietenkään. Mutta yleensä ihmisen täytyy aloittaa pohjalta, ehkä sitten vuosien päästä ei enää ole pikkupalkka? Vaihtoehtoisesti opiskelee sen 3-5 vuotta ja sit menee töihin, sittenkään ei enää ole pikkupalkka.

Kotiin makaamaan jääminen saattaa houkutella kovasti, mutta... Onkohan se sittenkään fiksuin veto?

Toisaalta siinä kyllä kerääntyy eläke ja kyllähän lomarahat ym bonukset tuo lisänsä. Kyllä itselleni jäi kuitenkin enemmän kun kävin töissä vaikka olin laskenut että noin 100€ jäisi. Ruokakuluissa säästää. Mutta ilman muuta kannattaa käyttää hoitovapaa kotonaolemiseen jos vaan jaksaa olla kotona. Se on aina lapsen etu :)

Jep, mulle plussaa jäi myös tosi vähän kun laskee päivähoitomaksut kahdesta lapsesta, toisen auton kulut ja matkakulut. Kotiin jään vielä ja meen luultavasti viikonloppuhommiin baaritiskin toiselle puolen jos vielä huolitaan..sit ollaankin jo voitolla.

Tarkotus olla nyt kotona niin kauan kun pienin on 2v. En enää aio hankkia uutta ammattia kun olen vuonna miekka ja kivi saanut maisterin paperit ja ala on edelleen kiinnostava. Työkokemustakin on jo useita vuosia. Olen sellaisessa työpaikassa että palkat on pieniä, eli ei auta kun oottaa 'nousukautta' + ettiä uusi työ.

[QUOTE="Piparnakkeli";26774876]Ero tuossa on että saat työkokemusta, jalkaa oven väliin parempia paikkoja katsellessa ja joskus voit saada sen ylennyksenkin + tietty kouluttautua lisää työn ohessa, jos kunnianhimoa riittää.[/QUOTE]

sitä voi tehdä vaikkapa kun lapset menevät eskariin/kouluun = miksi kiirehtiä ja antaa toiset ihmiset kasvattaa omia lapsia???

Järki!

• Tykkää
Reactions: tägi
[QUOTE="mamma";26774983]sitä voi tehdä vaikkapa kun lapset menevät eskariin/kouluun = miksi kiirehtiä ja antaa toiset ihmiset kasvattaa omia lapsia???

Järki![/QUOTE]

Niin kauan kun ite maksatte tuollaisen se on ihan ok.

Sama tilanne meilläkin. Mies töissä matalapalkka-alalla, minä kotona lapsen kanssa. Saman verran jää käteen vuokran jälkeen mitä jäisi sossunkin asiakkaana, paitsi että sossu maksaisi vakuutuksen, sähkölaskut ja apteekkiin saisi maksusitoumuksen...eli oikeastaan jäämme miinukselle.

no ehkä ei kannattaisi elää sossun rahalla, ainakin en haluaisi mutta ap:n tilanteessa jos miehen palkka + kodinhoitotuki (kun loppuu, ap voisi tehdä itlaisin tai lauantaisin myyntitöitä että saisi vähän rahaa)?

[QUOTE="vieras";26775017]Aivan mahtava homma ettei aapeen ja monien muiden kannata/tarvitse tehdä töitä, vaan valtio elättää heidät.=)[/QUOTE]

Tässä mietittiin kai hoitovapaan aikaa olla pois työelämästä, ei loppuikää.

Kyllä itsekin kotona olisin jos tuloero olisi jotain 100e. Kyllä sitä myöhemmin ehtii töissä oleen.

[QUOTE="mamma";26774983]sitä voi tehdä vaikkapa kun lapset menevät eskariin/kouluun = miksi kiirehtiä ja antaa toiset ihmiset kasvattaa omia lapsia???

Järki![/QUOTE]

Meillä näin on ja elämme miehen palkalla sekä mun satunnaisilla työjutuilla. Mitään tukia emme saa, paitsi lapslisät ja vammaistuki. Mutta nuo tuet kuuluu myös monelle muulle.

Ei tietenkään. Mutta yleensä ihmisen täytyy aloittaa pohjalta, ehkä sitten vuosien päästä ei enää ole pikkupalkka? Vaihtoehtoisesti opiskelee sen 3-5 vuotta ja sit menee töihin, sittenkään ei enää ole pikkupalkka.

Kotiin makaamaan jääminen saattaa houkutella kovasti, mutta... Onkohan se sittenkään fiksuin veto?

Eipä se hoitovapaa ikuisuuksia kestä.

[QUOTE="vieras";26775017]Aivan mahtava homma ettei aapeen ja monien muiden kannata/tarvitse tehdä töitä, vaan valtio elättää heidät.=)[/QUOTE]

Mun mielestä se on aika vähemmän mahtavaa. Koska ei tällainen järjestelmä oikein työssä käyntiin kannusta ja musta se on väärin. Itteä vituttaa käydä töissä kun tietää että muutama tuttu tienaa yhteiskunnan tuilla liki saman ja minusta ei ole oikein yhteiskunnalle kannattavaa että töihin menoon ei juurikaan kannusteta...

Pienipalkkaiset on väliinputoajia. Kaikki tuet jää pois mutta esim. päivähoitomaksut menee jo helposti täytenä.

• Tykkää
Reactions: Bonaire ja Lex

kun on lapsen kanssa kotona, ei se ole "kotiin makaamaan jääminen"!!!!

se on vaativa työ ja haastettava myös mutta lasten kannalta se on paras vaihtoehto!

Alkuperäinen kirjoittaja ylpeä kotiäiti;26775067:

se on vaativa työ ja haastettava myös mutta lasten kannalta se on paras vaihtoehto!

Oman lapsensa ja kotinsa hoitaminen on osa ihan normaalia elämää, ei työ. Se ei ole yhtään sen enempää korvamerkitty äidille kuin isällekään.

Työstä maksetaan palkka, kertyy eläke, lomarahat ja työkokemus.

Ja tämä ei ole mikään mielipide tai kannanotto suuntaan eikä toiseen, on vain fakta että työssäolevan ja hoitovapaalla/työttömänä olevan status on oikeasti eri.
Jos et usko, kysy työkkäristä.

Mun mielestä se on aika vähemmän mahtavaa. Koska ei tällainen järjestelmä oikein työssä käyntiin kannusta ja musta se on väärin. Itteä vituttaa käydä töissä kun tietää että muutama tuttu tienaa yhteiskunnan tuilla liki saman ja minusta ei ole oikein yhteiskunnalle kannattavaa että töihin menoon ei juurikaan kannusteta...

Pienipalkkaiset on väliinputoajia. Kaikki tuet jää pois mutta esim. päivähoitomaksut menee jo helposti täytenä.
Pienten lasten kotihoidon kannattajana taas musta on aivan mahtavaa, että kotihoidontuki mahdollistaa vanhemman kotiin jäämisen siihen asti, että lapsi on 3 v. Olen esikoiseni joutunut viemään päiväkotiin lapsen ollessa 1v10kk, koska siihen maailmanaikaan oikeus hoitovapaaseen päättyi silloin. Kuopuksen kanssa sainkin jo olla kotona siihen asti, että lapsi oli 3 v. Ja voin sanoa, että se 1v10kk oli aivan liian rääpäle päiväkotiin menemään, 3-vuotiaan kanssa tilanne oli jo toinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ylpeä kotiäiti;26775067:

Edelleen, jos kustannatte omalla rahalla tuon parhaan vaihtoehdon niin siitä vaan. Ja lasten kanssa kotona oleminen ei oo työtä.

Yhteistyössä