"Ei kannata mennä töihin kun ei jää käteen paljoa enempää..."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu ja vielä tietysti eläkekertymä ja työelämästä syrjäytyminen laskelmiin mukaan, kannattaako jäädä kotiin?

Mä en ymmärrä tätä että koitetaan kasvattaa mahdollisimman suurta eläkettä vaikka kukaan meistä ei voi tietää elääkö niin pitkään. Ajan henki nyt on se että RAHAA on oltava mahdollismman paljon. Elintaso ratkaisee. Mukavahan se on ostaa eläkeläisenä osake jostain lämpöisestä maasta ja muistella sitä nuoruutta kun omat lapset vietiin vaipoissa hoitoon. Ihanaa itsekeskeisyyttä!

[QUOTE="neiti";23515077]Voiko tästä nyt tehdä sen tulkinnan, että lasten hoitamista kotona tuetaan aivan liikaa, kun töissä ei tienaa samaa?

Kotihoidontuen alentaminen tai poistaminen taitaisi olla ratkaisu tähän kysymykseen.[/QUOTE]

pakko myöntää, että tämä minullekin tuli mieleen

Aika jännä, että nämä kotiin jäävät aina unohtavat laskelmissaan sen, että kulut myös osaltaan pienenevät kun lapset ovat hoidossa. Muistetaan kyllä laskea työpaikkaruokailun kustannukset, mutta unohdetaan että lapset saavat hoidossa 3 ilmaista ateriaa. Unohdetaan myös, että hoidossa ollessaan lapset eivät käytä kotona sähköä, vettä, vessapaperia jne...

Taitaa unohtua myös verotuksessa tehtävät ansiotulovähennykset, työmatkavähennykset jne. Lomarahatkin unohtuu laskuista. Ja ihan vaan vinkkinä, että jos se työpaikkaruokailu on niin kallista, niin mitä jos ottaisi kotoa mukaan edellispäivän illallisen tähteet evääksi?

Kyllä me otimme myös nämä huomioon :) Tai oikeastaan oiottiin ja ajateltiin, että kulut olisi varmaan samat kuin ennen lapsia +10% (siis kotona tapahtuvaan ruokailuun, vedenkulutukseen yms). Työmatkakulut laskettiin myös kolme vuotta vanhojen laskelmien avulla, joten ne ovat selvästi alakanttiin (bensanhinnan nousun takia).

Aika jännä, että nämä kotiin jäävät aina unohtavat laskelmissaan sen, että kulut myös osaltaan pienenevät kun lapset ovat hoidossa. Muistetaan kyllä laskea työpaikkaruokailun kustannukset, mutta unohdetaan että lapset saavat hoidossa 3 ilmaista ateriaa. Unohdetaan myös, että hoidossa ollessaan lapset eivät käytä kotona sähköä, vettä, vessapaperia jne...

Taitaa unohtua myös verotuksessa tehtävät ansiotulovähennykset, työmatkavähennykset jne. Lomarahatkin unohtuu laskuista. Ja ihan vaan vinkkinä, että jos se työpaikkaruokailu on niin kallista, niin mitä jos ottaisi kotoa mukaan edellispäivän illallisen tähteet evääksi?

Väitän siis, että ihan saletisti käteen jäävä osuus töihin mennessä on poikkeuksetta enemmän kuin mitä täällä aina mainostetaan.

Juu ja vielä tietysti eläkekertymä ja työelämästä syrjäytyminen laskelmiin mukaan, kannattaako jäädä kotiin?

Mulle ei henk.koht. merkkaa nuo asiat juurikaan. Toki ruokakulut laskevat, mutta töihin en lähtis muutaman satasen tähden mitä saisin enemmän kuin kotona ollessa. Ne aamukiireet, ja ajan vähyys jonka voin olla lasteni kanssa työpäivän jälkeen, ovat mielestäni asioita joita ei voi rahassa verrata.

Mulla samankaltaisia ajatuksia. Työstä ei jäisi käteen satasta enempää kk kuin kotona ollessa. Lisäksi tekisin vuorotyötä ja lapset olisivat iltoja myös hoidossa. Esikoinen yksin kotona jos itse illassa töissä ja mies työssä. Välillä koen olevani täysin työelämän ulkopuolella ja työnteko tuntuu kaukaiselta ajatukselta. Ehkä olen osittain vieraantunut työelämästä, mutta en mikään erakko sentään ole. Uskon että pääsen työntekoon kiinni kun työhön palaan. Nyt mulla ei ole sinne kiire ja kotivuosia tulee viiden vuoden päälle vielä pari. Töitä teen sitten lopun elämääni ja muistelen varmasti positiivisella mielellä kotona vietettyjä vuosia lasten kanssa.

No on se hyvä että jotkut saa muksuista niin paljon rahaa että ei kannata töihin lähteä... :D

Musta tää 350€ ei oo mikää päätä huimaava summa ja huonollakin palkalla jäis enemmän käteen..

[QUOTE="vieras";23514269]Kuulostaa tuo lause siltä, että vanhempi kuitenkin haluaisi mennä töihin mutta ei sitten viitsikään kun ei saa tarpeeksi kuitenkaan rahaa. Onko se sitten lapsen etu? Jos vanhempi kuitenkin haluaisi tehdä töitä ja sydän ei oo täysillä kotona olemisisessa lasten kanssa.[/QUOTE]

Lukematta ketjua kommentoin että musta toi lause kuulostaa siltä että suht isojen lasten (esim. 5v ja 2,5v) äiti puolustelee kotiin jäämistään, (kyllä mä "haluisin" mennä töihin mutta kun ei paljoa kannata) kun ympäristö (ja ehkä myös oma mies) alkaa kysellä että eikös olisi jo aika lähteä työelämään takaisin.

harvemmin sillä työnteolla kuitenkaan miinukselle menee. että jos kotona ollessa saa rahaa vaikka 800€ ja töissä olemalla ja tarhamaksuja maksellen käteen 1200€ ni kyllä tuommoinenkin summa jo korjaa taloudellista tilannetta. tekee sen jo 200€ sillä jo saa ruoat pienemmälle perheelle.
toki sitten kun on iso perhe ei kannata mitään osa-aikaista työtä tehdä jos toinen puolisko ei sitten tienaa hyvin.

[QUOTE="talli";23515355]harvemmin sillä työnteolla kuitenkaan miinukselle menee. että jos kotona ollessa saa rahaa vaikka 800€ ja töissä olemalla ja tarhamaksuja maksellen käteen 1200€ ni kyllä tuommoinenkin summa jo korjaa taloudellista tilannetta. tekee sen jo 200€ sillä jo saa ruoat pienemmälle perheelle.
toki sitten kun on iso perhe ei kannata mitään osa-aikaista työtä tehdä jos toinen puolisko ei sitten tienaa hyvin.[/QUOTE]

Peesi. Naurattaa kieltämättä nää "enhän siitä jää kuin 150e plussan puolelle". No, sekin on rahaa ja tiukassa talodessa varmasti iso helpotus. Äiti saa eläkekertymiä, pysyy työelämässä mukana ja tekee itsekin jotain perheensä elättämisen eteen (+niissä talouksissa joissa on omat rahat, on joskus sitä omaakin rahaa käytettävissä).

Peesi. Naurattaa kieltämättä nää "enhän siitä jää kuin 150e plussan puolelle". No, sekin on rahaa ja tiukassa talodessa varmasti iso helpotus. Äiti saa eläkekertymiä, pysyy työelämässä mukana ja tekee itsekin jotain perheensä elättämisen eteen (+niissä talouksissa joissa on omat rahat, on joskus sitä omaakin rahaa käytettävissä).

Me ollaan sit varmaan naurettavia, mutta meidän perheessä tuolla summalla toinen ei lähtis työelämään vaan jäis lasten kanssa kotiin. 150€ on pieni raha niistä kiireisistä aamuista, ja siitä ajan vähyydestä lasten kanssa.

[QUOTE="vieras";23515152]Pieniä palkkoja pitäisi nostaa ihan reilusti. Niin, että työssäkäynnistä sais paljon enemmän rahaa.[/QUOTE]

Höpö höpö. Ei huonosti tuottavasta työstä voi maksaa rajattomasti.

Sen sijaan sosiaalietuuksien suuruutta tulisi tarkistaa - alaspäin.

No toi on kyllä totta, että eipä sitä työpaikkaruokailua voi laskea kuluksi. Täytyyhän kotonakin syödä, ja eiköhän se työpaikkaruokailu ole ihan vapaaehtoista, voihan sinnekin ottaa eväät tai ostaa parin euron mikropöperön.

Kyllä meillä ainakin jää enemmän rahaa käyttöön, jos menisin töihin vaikka pieni palkka onkin (nettona 1600 euroa). Kahdesta lapsesta hoitokulut on 500 euroa. Eli käteen jää 1100 euroa. Se on kuitenkin 800 euroa enemmän kuin pelkkä kotihoidontuki. Työmatkani on 8 kilsaa, kuljen sen polkupyörällä joten työmatkoihin ei mene rahaa.

[QUOTE="Vierailija";23515533]Höpö höpö. Ei huonosti tuottavasta työstä voi maksaa rajattomasti.

Sen sijaan sosiaalietuuksien suuruutta tulisi tarkistaa - alaspäin.[/QUOTE]

Ei nykyisistä sosiaalietuuksista ole varaa leikata - päinvastoin. Asia hoituu sillä, että ainoastaan ne saa sos.tukea jotka sitä todella tarvitsevat. Siihen pitää puuttua että kotiäidit tai jotkut akateemiset ja muut työttämät eivät halua ottaa heidän mielestään huonosti palkattua tai muuten "ikävää" työtä vastaan. Näiltä avustuksia pois ja työelämään. Se olisi helposti toteutettavissa.

[QUOTE="vieras";23515272]Miksi pitäisi saada? Ihan samallalailla työssäkäyvät ovat lastensa kanssa pyhät ja viikonloput...[/QUOTE]

Mä saan kyllä palkan koko kuulta, ja työpäiviä on myös pyhinä. Ei niin että korvauksen saa 22 päivältä kuussa ja loput päivät ilman palkkaa.

[QUOTE="Vierailija";23515533]Höpö höpö. Ei huonosti tuottavasta työstä voi maksaa rajattomasti.

Sen sijaan sosiaalietuuksien suuruutta tulisi tarkistaa - alaspäin.[/QUOTE]

millä sä lasket esim. roskakuskin tai lähihoitajan työn tuottavuuden?

[QUOTE="vieras";23515350]No esim. mulla on kolme lasta, lapsilisistä tulee jo 350€. Siihen samanverran kh-tukea + keskimmäisestä (alle 3v.) 50€. Kuntalisää 170€.[/QUOTE]

No nuo lapsilisät nyt onneksi (vielä) tulevat myös työssäkäyville.

[QUOTE="Horuksen silmä";23515209]Mä en ymmärrä tätä että koitetaan kasvattaa mahdollisimman suurta eläkettä vaikka kukaan meistä ei voi tietää elääkö niin pitkään. Ajan henki nyt on se että RAHAA on oltava mahdollismman paljon. Elintaso ratkaisee. Mukavahan se on ostaa eläkeläisenä osake jostain lämpöisestä maasta ja muistella sitä nuoruutta kun omat lapset vietiin vaipoissa hoitoon. Ihanaa itsekeskeisyyttä![/QUOTE]

Minä kyllä varaudun lähinnä siihen, että minulla olisi eläkeläisenäkin mahdollisuus syödä, ostaa lääkkeet ja maksaa asumiseni. Loma-asuntoa ei näillä työtuloilla tienata.

En halua, että minulle käy kuin anopilleni, jonka eläke ei riitä normaaleihin elinkustannuksiin.

[QUOTE="vieras";23515626]Minä kyllä varaudun lähinnä siihen, että minulla olisi eläkeläisenäkin mahdollisuus syödä, ostaa lääkkeet ja maksaa asumiseni. Loma-asuntoa ei näillä työtuloilla tienata.

En halua, että minulle käy kuin anopilleni, jonka eläke ei riitä normaaleihin elinkustannuksiin.[/QUOTE]

Vaikka olisit 10 vuotta pois työelämästä, sulla on silti varaa syödä, asua ja ostaa lääkkeet.

Vaikka sitä et tiedäkään, elätkö sinne asti...

Mä en jotenkin tajua miten voi olla että saa melkein saman rahan ku töissä... Mä en käy ees lähellä.. Mun on pakko mennä töihin, kun ei ole varaa olla kotona...

[QUOTE="vieras";23515643]Vaikka olisit 10 vuotta pois työelämästä, sulla on silti varaa syödä, asua ja ostaa lääkkeet.

Vaikka sitä et tiedäkään, elätkö sinne asti...[/QUOTE]

En tiedä, en. Varaudun silti tulevaisuuteen. Minulla on myös vakuutukset, vaikka en tiedäkään, joudunko ikinä onnettomuuteen tai murtautuuko joku meille.

Anoppi elää minimitoimeentulolla. Jos tulee mitään erikoisempaa, niin meidän pitää auttaa. Onko se ihmisarvoista elämää sekään, olla riippuvainen toisista?

[QUOTE="hmm";23515673]Mä en jotenkin tajua miten voi olla että saa melkein saman rahan ku töissä... Mä en käy ees lähellä.. Mun on pakko mennä töihin, kun ei ole varaa olla kotona...[/QUOTE]

Päivähoitomaksut, matkakulut(eli bensat) jne maksaa yllättävän paljon.

Yhteistyössä