ei ennakoivia supistuksia

• Viestiketjun aloittaja elina1
  • Ensimmäinen viesti
elina1
ennen synnytystä?
Onko ketään kohtalosiskoa, jolla olisi puuttuneet ennakoivat supistukset ja tositoimiin olisi menty sitten kerralla? Itse viikoilla 39+4 eikä supistele (ei ole supistellut koko raskausaikana). Mietin vaan, että kun paikat ei ole supistusten puuttuessa päässeet pehmenemään ja lyhenemään, onko kellään sitten synnytys käynnistynyt varsinaisilla suppareilla? Onko avautumisvaihe ollut jotenkin normaalia pidempi tai synnytys kivuliaampi tai rankempi? Kaikilla kavereilla ollut ennakoivia supisteluja, onko täällä muita kanssani samassa tilanteessa olevia ja mitä teille on sanottu? Mun kätilöllä on neuvolassa ihan onneton sijainen, en tiedä mistä sellaisen saaneet. Yritetty on kysyä, mutta mihinkään ei saa selvää vastausta :( Joten kiitos teille kaikille, jotka olette olleet samassa tilanteessa ja jaksatte infota tällaista ensikertalaista synnyttäjää :flower:

Esikoisesta en tiennyt mikä on supistus, ennen kuin vasta sitten kun oli jo todellakin synnytys käynnissä. Ehkä niitä kivuttomia harjoitussuppareita oli kuitenkin tullut, mutta en vain niitä tunnistanut.
Esikoinen tuli kuitenkin melko nopeaan, enismmäisestä supistuksesta parkaisuun 7 tuntia. Sairaalassa kerkesin olemaan noin 3 tuntia, kun neiti syntyi ja sairaalaan mennessä olin jo auki 5cm. Joten hyvin oli paikat auenneet, vaikka ei kivuliaita supistuksia ollutkaan aiemmin! =)

Nyt tässä toisessa raskaudessa on sitten supistelullut, sekä harjotellen että tosissaan jo melko varahaisesta vaiheesta lähtien. Tuossa vkon 34 tietämillä olin varma, että toukka syntyy ennen aikojaan, vaan kuinkas sitten on käynnytkään! :headwall: Nyt ollaan jo kolmatta päivää yli ja ei sitten mitään merkkiä lähestyvästä synnytyksestä! :headwall: \|O Tai no menkkamaiset kivut alavatsalla ja selässä, sekä harjotussupparit, mutta missä on ne OIKEAT supparit?? :/

Minen onnistunut bongaamaan yhtäkään ennakoivaa supistusta raskausaikana. Parikertaa neuvolassa ultratessa neuvolantäti tuumasi että "tässähän on supistus meneillään" ja minä ihan typeränä että "ai onko?".
Päivä ennen synnytystä alkoi sitten kivuttomat, mutta säännölliset supistukset, jotka sitten jo tunnistin.

Vaikken ollut itse tajunnut yhtäkään ennakoivaa supistusta, niin kohdunsuu oli auennut 2 cm ennen niiden kivuttomien ja säännöllisten supistusten alkua, että siitä ei kannata panikoida. Mutta sittempä ne kivuttomat ja säännölliset supistukset eivät tehneetkään mitään, kohdunsuu ei auennut mihinkään ennen kun supistukset muuttuivat kipeiksi.

Minä en ekalta tiennyt miltä supistus tuntuu ennen kuin oli tosi kyseessä. Soitin yöllä sairaalaan melko pian supistusten alettua, että koska voin tulla. Siellä kehotettiin nukkumaan aamuun ja lepäämään. Yhden supistuksen olin enää kotona ja sit mentiin (matkaa n. 2 km). Olin 4 cm auki, kun menin ja eteni vauhdilla 7 cm: iin. Siihen tyssäs, koska vauvan pää oli kiertynyt jotenkin väärin. Lääkäri sai päätä parempaan asentoon ja kaikkiaan 5 tunnissa syntyi tyttömme.

Toiselta lähdimme heti kolmannen supistuksen tultua sairaalaan (matkaa oli n. 7 km) ja jouduin hetken odottamaan käytävällä, koska vastaanotossa oli pari muutakin äitiä. Ähisin ja puhisin käytävällä ja kokoajan supisteli. Pian pääsin jonon ohi saliin ja paikat oli 8 cm auki, kalvot puhki ja parin supparin jälkeen ponnistamaan. Puoli tuntia ehdin olla salissa ja toinen tyttömme syntyi. Toiset äidit taisivat olla vielä käytävällä.

Nyt kolmatta odotellaan ja hirvittää, koska asumme n. 30 km päässä sairaalasta. Heti sinne on lähdettävä, kun jotain tuntuu. Toivottavasti ei kuitenkaan vielä vähään aikaan, koska viikkoja on vasta 16+2.

Lisään vielä, että tokassakaan raskaudessa en (tietääkseni)ollut supistellut lainkaan aiemmin.<br><br>

mulla alko supistaan iltapäivällä kolmen aikaan ja kävin siinä illlalla saunassakin ja menin nukkumaan kertomatta kenellekkään mitään..mieskään ei huomannu mitään...ilta kympiltä alko supisteleen jo 10 min välein ja yöllä heräsin yheltä kun supisteli jo jotain 7-8min välein ja soitin synnärillekkin että tarviikojo lähtee...en lähteny kun en tarvinnu kipulääkettä...aamulla kerroin miehelle kun heräs töihin lähteen että supistelee mutten aio mennä sairaalaan vielä piiitkään aikaan...sitten miehen laiton töihin ja sit joskus kasin jälkeen soitin porukoille että mitäs niillä on tänään menoa että jos tarvii tossa päivällä lähteä niin tulisko viemään...niillä kun kestää meille tulo 10 min ja miehellä sen 30 min...
sit menin nukkuun josta äitini herätti mut joskus kahentoista aikaan että eikö nyt jo pitäs mennä :kieh: ja minä vaan että just sain unen päästä kiinni kun en yöllä saanu nukuttua ja lupasin soittaa kun tarvii...
no kahen aikaan sitten äiti soitti taas kun ei mitään oo kuulunu :kieh:
ja sit niitä supistuksia tulikin jo 5 min välein ja suostuin lähteen ja ne tuli ja vei mun sairaalaan. sit kun sieltä sanottiin että juup mennään synnärihuoneeseen ne lähti ja soitti matkalla mun miehelle että nyt vois tulla ja vartissa tuo oli jo paikalla kun melkein vieressä siinä töissä.
sitten liluin vesialtaassa ja parin tunnnin päästä kun kaipailin kipulääkettä niin oli jo myöhästä epiduraalille joten anto sen kohdunkaulapuudutteen.
ilta kasilta tai 8 min ennen poika syntyi vihdoinkin.
muita supistuksia mulla ei ollu koko raskauden aikana ja jännällä odotan että onko tässä tulevassakaan mitään ennakkosuppareita....ei ainakaan vielä ole ollu ja viikkoja on jo 35+5

mun mielestä toi eka synnytys ei kovinkaan nopea ollut vaikka synnytyksen kestoksi laitettiinkin 19 tuntia alkaen yöstä klo 1....
pitkää oli aika mutta lopulta pääsi siitäkin =)

En minäkään tuntenut yhtään supistusta ennen synnytystä.
Kyllä niitä oli kun käyrällä kävin mutta en vaan niitä tuntenut.
Ekasta supistuksesta jonka tunsin alko synnytys ja vuorokauden kuluttua
oli tyttö maailmassa.

mulla ei ollut esikoisesta minkäänlaisia supistuksia koko raskausaikana.
kotona meni vedet yöllä viikolla 40.
vieläkään ei supistellut,vasta sairaalassa vuorokauden oltuani alkoi supistelut ja sittenpä jo melkein syntyikin.

tässä raskaudessa ollut supisteluja viikosta 16 lähtien streptokokin takia,nyt menossa viikko 37 ja alkaa olee jo ihan kivuliaitakin supistuksia välillä..

Yhteistyössä