Ehkäisykielto on voimissaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiellänkö nyt uskoni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";28648251]Miksi t enii kirjaimellisesti otatte tuon "täyttäkää maa" jutun ku jätätte paljon muta kehotuksia ja käskyjä tekemättä mitä raamatussa sanotaan....[/QUOTE]

Koska meille nää puhujat sanoo mitä pitää ajatella. Ja heillä ei ole kristinopin eikä Raamatun tuntemusta kokonaisuutena. Tuntevat jokin Raamatun kertomuksen sieltä täältä. Ei mitään koulutusta aiheesta. Ei koulutusta myöskään sielunhoitotyöhän. Silloin seuraus on puoskarointi josta on vakavia seuraamuksia ihmisille.

Uskovaiset luottaa puhujaan aivan kuin lapsi, kuin Jumalaan, vaikka ne on oppimattomia kansanmiehiä, tavis insinöörejä ja opettajia ja sen sellaisia osastopäälliköitä. Ei heillä mitään sielunhoitajan pätevyyttää ole. Raamatun tutkimuksesta ei hajuakaan myöskään. Juttelevat eteenpäin muualla sitten siitä mitä joku on sydänverellään uskoutunut jollekin.

Puhuja latelee puheessaan mitä fraaseja on itse seuroissa kuullut. Semmoista se on se "leipä" mitä seuroissa ry:llä nykyisin kuulee. :-( Korostan, että vl papit on poikkeus, varsinkin nuorempi polvi.

Surullista :( Ei tosiaan ole huostaanotoilta turvassa kukaan uskontokuntaan katsomatta. Jos lapsilla on hälyttävät oltavat tai vanhemmat selkeästi palaa loppuun, puuttuu siinä lastensuojelu peliin ja viimesijainen keino on perheen ulkopuolelle sijoittaminen. Kamala ajatus että pahimmassa tapauksessa jos siihen mennään, syntyy silti jatkuvasti liukuhihnalta uusia.. Miten se jumala näistä lapsista ja vanhemmista sitten muka huolehtii?

Tuossa Ilola kiteytti hyvin loppuun: "Siivotkaa sotku, jonka olette itse aiheuttaneet. Teillä on vastuu asiassa." Vaan kukapa siellä minkäänlaista vastuuta ottaa? Haluaisin nähdä nämä saarnamiehet kanniskelemassa uupuneiden äitien koliikkilapsia jumalansa nimissä. Ei taida apua tosipaikan tullen löytyä niin minkäänlaista :(

Toivottavasti tähän tulee muutos. Ihan yksilönvapauden, vanhempien jaksamisen, saati niitten lasten kannalta.

Lestat voivat lahkoilla keskenään, mutta sitä en ymmärrä, miksi luterilainen kirkko sallii tämän ihmisoikeuksia ja kirkon virallista oppia "vain me" -opillaan pilkkaavan lahkon toiminnan piirissään?! Nokialaisetkin joutuivat eroamaan, miksi lestat saisivat jatkaa kirkossa vain, koska lahko on vanhempi kuin nokialaiset?

Jos usko on yksilölle oikea, se kyllä antaa myös voimaa noudattaa uskonsa mukaista elämäntapaa. Jos ei anna, niin silloin tunnustaa itselleen väärää uskoa. Me suomalaiset kuulumme niihin maailman onnekkaisiin, joilla on uskonnonvapaus. Saamme itse valita, mihin uskomme. Tai olemme uskomatta.

...sitä en ymmärrä, miksi luterilainen kirkko sallii tämän ihmisoikeuksia ja kirkon virallista oppia "vain me" -opillaan pilkkaavan lahkon toiminnan piirissään?! Nokialaisetkin joutuivat eroamaan, miksi lestat saisivat jatkaa kirkossa vain, koska lahko on vanhempi kuin nokialaiset?

Nokia Missio on vain muutaman tuhannen ihmisen ryhmittymä. Se joutui irtautumaan luterilaiseta kirkostamme piispan puututtua asiaan.

Vanhoillislestadioaliset opettavat, että kaikki muut luterilaisen kirkkomme jäsenet heitä itseään lukuunottamatta ovat harhaoppisia ja kaodtukseen tuomittuja. Vain vanhoillislestadioaliset pelastuvat. kristuksen ristinkiuolema ja sovitustyö pelastaa vain heidät.

Jo tämä yksin on räikeästi ristiriidassa Raamatun, tunnustuskirjojen ja Lutherin opetuksen kanssa. Lisäksi tulevat nämä lestadiolaisten autuuden ehdot kuten vaatimus alistua lisääntymään niin kauan kuin hedelmällisyyttä riittää, suunnittelematta, piittaamatta perheen hyvinvoinnistaj arajallisista voimavaroista; ja muut kiellot, kuten konsertissa ja teatterissa käymisen kielto, elokuvakielto, television hankkimisen kielto, tanssimiskielto, meikkaamiskielto, vaatimus ehdottomasta absolutismista, jne jne.

Miksi siis Nokia Missio lensi ulos kirkosta, mutta vanhoillislestadioaliset ovat kaikessa rauhassa kirkossa "sen arokasta perinneettä", kuten piispoilla on tapana todeta suviseurojen juhlapuheissaan? Siksi, koska vanhoillislestadioalisia on niin paljon. Heidän suuri määränsä sekä merkittävät asemat kirkon hallinnosa ja paikallisissa seurkakunnissa pelottavat piispoja niin että he vaikenevat liikkeen epäkohdista.

Ja tietenkin vanhoillislestadiolaiset kasvattavat lapsijoukoistaan uskollisia kirkon jäseniä jotka maksavat veronsa ja pyörivät omalla rauhanyhdistyksellään, eivät häiritse seurakunnan hengellistä työtä - eivätkä tarvitse sitä. Kirkko, eli me kaikki, huolehtii yli 120 lestadioalisen papin kuukausipalkasta ja eläkkeestä.

Lestadiolaispiireissä ei saa näyttää väsymistään ja ei sitä että ei enä ähalua lapsia. Silloinhan torjuu Jumalan lahjat! Pitää ainakin teeskennellä iloista ja onnellista ja lapsirakasta naista vaikka vihaisi joka kerta sitä kun tajuaa että taas pamahti raskaaksi.

Lestadiolaisuus on epätervettä teeskentelyä ja valhetta. Näin oman äitini teeskentelyn läpi kun olin murrosiässä ja se oli karmeaa. Lähdin uskosta heti kun olin muuttanut pois kotoa.

Piiri pieni pyörii..siellä missä sinä pyörit... =)
Minä ainakin avaan suuni jos jokin asia mietityttää, tai on raskaampi elämäntilanne meneillään. Esim olen pitänyt taukoa keittiövuoroista, päiväkerhonpidosta, ja sanonut vaan syyksi, että nyt tuntuu ettei jaksa mitään ylimääräistä. Koskaan siitä ei ole tullut mitään sanomista että en saisi ottaa vapaata näistä ry:n tehtävistä, saati etten saisi olla väsynyt =)
Ja lapsia rakastan, sitä rakkautta ei minulta pois vie kukaan, et sinäkään! =)

Surullista :( Ei tosiaan ole huostaanotoilta turvassa kukaan uskontokuntaan katsomatta. Jos lapsilla on hälyttävät oltavat tai vanhemmat selkeästi palaa loppuun, puuttuu siinä lastensuojelu peliin ja viimesijainen keino on perheen ulkopuolelle sijoittaminen. Kamala ajatus että pahimmassa tapauksessa jos siihen mennään, syntyy silti jatkuvasti liukuhihnalta uusia.. Miten se jumala näistä lapsista ja vanhemmista sitten muka huolehtii?

Tuossa Ilola kiteytti hyvin loppuun: "Siivotkaa sotku, jonka olette itse aiheuttaneet. Teillä on vastuu asiassa." Vaan kukapa siellä minkäänlaista vastuuta ottaa? Haluaisin nähdä nämä saarnamiehet kanniskelemassa uupuneiden äitien koliikkilapsia jumalansa nimissä. Ei taida apua tosipaikan tullen löytyä niin minkäänlaista :(

Toivottavasti tähän tulee muutos. Ihan yksilönvapauden, vanhempien jaksamisen, saati niitten lasten kannalta.

Kuuden lapsen äitinä asioin usein neuvolassa. Neuvolan terveydenhoitajasta (joka ei ole vl) on tullut hyvinkin tuttu vuosien saatossa. Olemme puhuneet KAIKESTA hyvästä ja pahasta, iloista ja suruista jne.
Hän sanoi kerran jutustellessamme minulle, että sen hän on huomannut, että LÄHES KAIKILLA teillä lestadiolaisilla äideillä on mahtava tukiverkosto ystävistä ja sukulaisista. Ja suuri lapsimäärä on harvoin syy esim raskauden jälkeiselle masennukselle tms. Tapaa kuulemma usein jo yhden -kahden lapsen saaneita masentuneita tai muuten ongelmaisia äitejä. Pahimpia ja vaikeimpia ovat päihdevanhempien lapset. Näitä päihdeongelmaisia ei taida vl-piireistä löytyä.

Minä voin myös sanoa rehellisesti, että minä saan omat voimavarani ystävistä. Huom, ei niinkään sukulaisista tai rauhanyhdistykseltä, vaan rakkaista ystävistä. Vietetään kerran kuussa mamma-iltaa jossain, naisporukalla, vauvat korkeintaan mukana. Meitä on 5-8 äitiä, miten nyt paikalle pääsee. Näissä illoissa jutustellaan ne kaikki arjen kuulumiset. Näiden ystävien kanssa myös tuetaan toisia; kun jollekin syntyy vauva, käydään siivoilemassa ja otetaan lapsia hoitoon, viedään leivonnaisia... jne jne. Ihan huippua. Ja me kaikki ajatellaan samalla tavalla tästä uskosta. Se on suurin yhdistävä tekijä meillä!

Toisekseen painotan myös miehen/isän roolia perheessä. Olen siinäkin mielessä onnellisessa asemassa, että mies käy säännölliessä päivätyössä,ja on näinollen illat kotona kaverina pyörittämässä tätä arkea =) Osallistuu kaikkeen kotityöhön, kakan pesusta imurointiin. Järkkää meille yhteisiä lomia ja muutenkin tunnen, että ajattelee minun jaksamistani paljon. KOSKAAAN ei ole pakottanut minua seksiin (yleensä mulla ei sitä vastaan ees mitään ole ;) ) Enkä oikeen jaksa uskoa, että sitä juuri muidenkaan miehet tekis. TAitaa olla vain joku heikko legenda, että vl- äidit ois alistettuja lapsentekokoneita tai jotain semmosta.

Lääkäri varoitteli viidennen lapsen jälkeen, ettei saisi pian tulla raskaaksi, kun oli leikattu edellinen. Siinä sitten myös vihjaili, että vois ehkäisyä tarjota. Oletti nimittäin, että olen ihan väsynyt suurperheenäiti. No, sanoin tällekin lääkärille ihan suoraan, että paremmassa voimassakai minä oon kuin esim naapurin äiti, joka sai ensimmäisensä reilu vuosi sitten, eikä pysy sen viikarin perässä...ja valittaa päivät siitä sitten =)
Sanoin myös, että vaikka minulla on usko, on minulle annettu myös järki. Ja jos minä todella oikeesti olisin niin väsynyt, etten lapsiani jaksaisi hoitaa, niin sillonhan asialle ois tehtävä jotain.

Eli kyllä minä olen myös sitä mieltä, että vl-äitien ei tarvitse henkensä kaupalla itseään uuvuttaa, jos siltä tuntuu. Pitää ajatella myös jo olemassa olevaa perhettään, ja tehdä vaikka se stoppi lasten saannille, jos selkeesti äiti tai muu perhe siitä kärsii. Eikä kukaan pappi, srk:n puheenjohtaja, saaramies tms voi tuomita ketään. Jumala se tuomitsee sitten viimeisenä päivänä. Sen voi sitten jokainen ihminen itse miettiä omalle kohdalleen, mikä on oman sydämen tilanne.

Että jos joku vl käyttääkin ehkäisyä, niin se on heidän oma asiansa. Ei siitä tarvitse rauhdanyhdistyksellä kuuluttaa. Se, onko se oikein, on Jumalan päätettävissä. Minä en ainakaan lähde tuomitsemaan ketään, varsinkaan jos en syitä tiedä..
Omalla kohdalla se olisi väärin, koska mulla on kaikki hyvin. Tai ainakaan en koe, että olisi tarvetta ehkäisylle... päinvastoin ;) Nuorin on jo 2v, uus raskaus ois enemän kuin toivottu =D Ois ihana ja hyvä syy jäädä vuoden työssäkäynnin jälkeen äitiyslomalle!!

[QUOTE="Emily";28647510]Voisi kysyä, onko lestadiolaisuus enemmänkin lisääntymistä ja hedelmällisyyttä palvova kultti kuin kristillinen uskonliike? Kun kerran lisääntymisestä on tehty näin valtavan tärkeä uskon kysymys?[/QUOTE]

Mulla ei ole lestadiolaisia vastaan mitään, tunnen muutaman tosi ihanan lestan ja ne perheet on tosi aktiivisia ja lapset reippaita ja sosiaalisia jne.

Mutta mä kanssa ihmettelen että mihin he ovat lähetyskäskyn unohtaneet? Suoritetaanko sitä vain lisääntymällä? Mä tiedän muista seurakunnista paljon uskovia jotka eivät kauheasti tee lapsia, mutta he menevät tukka putkella esim. lähetystyössä. Lasten tekeminen ei kauheasti auta lähetystyötä ja evankeliointia, jotka tähtäävät iankaikkisuuteen.

Mä koen omalla kohdallani hyvin voimakkaasti että meidän lapsiluku on nyt täynnä, ja emme ole vielä edes suurperhe. Aina kun yritän miettiäkin vielä yhden lapsen tekemistä, niin tulee hyvin tiukka "ei", kertaakaan en ole kokenut että mua siihen kannustettaisiin Jumalan taholta. Ja mitä tänä kesänä näitä muksuja olen hoitanut, niin just ja just pystyn hoitamaan nämä hyvin ja jakamaan näille huomiota, koska nämä on aika villejä.
Lisäksi meidän elämässä on muita, pakollisia ja aikaavieviä juttuja kuin lapset (en nyt niistä sen enempää ettei henkilöllisyys paljastu), ja Jumala tietää koko paletin, Hän tietää mihin kunkin perheen voimavarat riittää.

Nokia Missio on vain muutaman tuhannen ihmisen ryhmittymä. Se joutui irtautumaan luterilaiseta kirkostamme piispan puututtua asiaan.

Vanhoillislestadioaliset opettavat, että kaikki muut luterilaisen kirkkomme jäsenet heitä itseään lukuunottamatta ovat harhaoppisia ja kaodtukseen tuomittuja. Vain vanhoillislestadioaliset pelastuvat. kristuksen ristinkiuolema ja sovitustyö pelastaa vain heidät.Jo tämä yksin on räikeästi ristiriidassa Raamatun, tunnustuskirjojen ja Lutherin opetuksen kanssa. Lisäksi tulevat nämä lestadiolaisten autuuden ehdot kuten vaatimus alistua lisääntymään niin kauan kuin hedelmällisyyttä riittää, suunnittelematta, piittaamatta perheen hyvinvoinnistaj arajallisista voimavaroista; ja muut kiellot, kuten konsertissa ja teatterissa käymisen kielto, elokuvakielto, television hankkimisen kielto, tanssimiskielto, meikkaamiskielto, vaatimus ehdottomasta absolutismista, jne jne.

Miksi siis Nokia Missio lensi ulos kirkosta, mutta vanhoillislestadioaliset ovat kaikessa rauhassa kirkossa "sen arokasta perinneettä", kuten piispoilla on tapana todeta suviseurojen juhlapuheissaan? Siksi, koska vanhoillislestadioalisia on niin paljon. Heidän suuri määränsä sekä merkittävät asemat kirkon hallinnosa ja paikallisissa seurkakunnissa pelottavat piispoja niin että he vaikenevat liikkeen epäkohdista.

Ja tietenkin vanhoillislestadiolaiset kasvattavat lapsijoukoistaan uskollisia kirkon jäseniä jotka maksavat veronsa ja pyörivät omalla rauhanyhdistyksellään, eivät häiritse seurakunnan hengellistä työtä - eivätkä tarvitse sitä. Kirkko, eli me kaikki, huolehtii yli 120 lestadioalisen papin kuukausipalkasta ja eläkkeestä.

tulevat pettymään kovasti :D (viitaten tummennettuun)

Silloin kun kävin vapiksella niin vein kerran sinne yhden lestadiolaisen kaverini. Tämä katsoi järkyttyneenä kun siellä vierailevana puhujana oli joku (tummaihoinen) mies Papua-Uusi-Guineasta, joka puhui miten Jumala on vaikuttanut heidän keskuudessaan.
Ei Jumala ole vain suomalaisten jumala, hän on luonut eri rodut. :)

lestadiolaisten ehkäisykieltohan on aivan käytännön sanelema juttu: mikäli he tekisivät kahta kolme lasta niinkuin me muutkin niin kävis kuin dinosauruksille eli he kuolisivat sukupuuttoon

kuten Echo tuossa jo tavallaan mainitsi niin rauhanyhdistyksiin tulee uusia jäseniä vain syntymällä ennestään uskomassa oleviin perheisiin ja koska kato teinivuosina on kova niin SRK:n johtajien näkökulmasta katsoen on selvää että ehkäisykiellosta ei iän kuuna päivänä voida luopua

Ei sieltä lastensuojelusta saa kovin helposti apua. Mä paloin itse kuudennen lapsen jälkeen loppuun totaallisesti. Koin herätyksen että jos en nyt lähde HETI hakeen apua ni käy koko sakille huonosti. Otin itse yhteyttä sosiaalitoimistoon. Siellä naurettiin minulla. Kotona kävi kaksikin sossun tanttaa. Kaikki vaan tuumas hyvältä täällä näyttää siisti talo ja puhtaat lapset. Mikä hätä sinulla on. Virkultahan tuoa näytät :o
Laitoin lapset päiväkotiin virikepaikalle ja nukuin nukuin ja nukuin.
Ei tullu ihan heti meille uutta vauvaa. Järki tuli kehiin että ei tää voi näin jatkua. Muuten mukana ollaan mutta juuh ehkäistään

Mulla ei ole lestadiolaisia vastaan mitään, tunnen muutaman tosi ihanan lestan ja ne perheet on tosi aktiivisia ja lapset reippaita ja sosiaalisia jne.

Mutta mä kanssa ihmettelen että mihin he ovat lähetyskäskyn unohtaneet? Suoritetaanko sitä vain lisääntymällä? Mä tiedän muista seurakunnista paljon uskovia jotka eivät kauheasti tee lapsia, mutta he menevät tukka putkella esim. lähetystyössä. Lasten tekeminen ei kauheasti auta lähetystyötä ja evankeliointia, jotka tähtäävät iankaikkisuuteen.

Mä koen omalla kohdallani hyvin voimakkaasti että meidän lapsiluku on nyt täynnä, ja emme ole vielä edes suurperhe. Aina kun yritän miettiäkin vielä yhden lapsen tekemistä, niin tulee hyvin tiukka "ei", kertaakaan en ole kokenut että mua siihen kannustettaisiin Jumalan taholta. Ja mitä tänä kesänä näitä muksuja olen hoitanut, niin just ja just pystyn hoitamaan nämä hyvin ja jakamaan näille huomiota, koska nämä on aika villejä.
Lisäksi meidän elämässä on muita, pakollisia ja aikaavieviä juttuja kuin lapset (en nyt niistä sen enempää ettei henkilöllisyys paljastu), ja Jumala tietää koko paletin, Hän tietää mihin kunkin perheen voimavarat riittää.

Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon. Jumalan lahjat - myös siis ne lapset - ovat asia josta ihminen itse voi vapaasti päättää ottaako niitä vastaan vai ei. Jumala ei mitään lahjojaan - edes niitä lapsia tyrkytä väkisin vaan ihminen saa itse tehdä päätöksen ottaako vastaan vai ei.

ja tosiaan lähetystyö on tuntunut unohtuneen. Hengataan vaan siellä omissa pikku piireissä ja suljetaan muut ulkopuolelle.

• Tykkää
Reactions: Echo
Tuo lisääntymisjuttu on ollut tärkeää aikoinaan juutalaisten keskuudessa, oli tärkeää että heistä tuli edes jonkinkokoinen kansa, ja Jumala näytti voimansa tämän kansan kautta. Mutta nykyään Jumala antaa pelastuksen mihin rotuun kuuluvalle tahansa ja se pelastus on sydämissä, joten Jumalan kansaa voi olla mihin rotuun kuuluva tahansa.
->ja tämä tekee lähetyskäskystä tärkeämmän kuin lasten pykäämisen maailmaan.

(joskin VT:ssa juutalaisiltakin Jumala odotti kuuliaisuutta ja rakkautta Jumalaa kohti, ei pelkkä siihen rotuun kuuluminen ole koskaan pelastanut)

Viimeksi muokattu:

Vanhoillislestadioaliset opettavat, että kaikki muut luterilaisen kirkkomme jäsenet heitä itseään lukuunottamatta ovat harhaoppisia ja kaodtukseen tuomittuja. Vain vanhoillislestadioaliset pelastuvat. kristuksen ristinkiuolema ja sovitustyö pelastaa vain heidät.

Jo tämä yksin on räikeästi ristiriidassa Raamatun, tunnustuskirjojen ja Lutherin opetuksen kanssa. Lisäksi tulevat nämä lestadiolaisten autuuden ehdot kuten vaatimus alistua lisääntymään niin kauan kuin hedelmällisyyttä riittää, suunnittelematta, piittaamatta perheen hyvinvoinnistaj arajallisista voimavaroista; ja muut kiellot, kuten konsertissa ja teatterissa käymisen kielto, elokuvakielto, television hankkimisen kielto, tanssimiskielto, meikkaamiskielto, vaatimus ehdottomasta absolutismista, jne jne.

uskon että jossain vaiheessa tulee näin väistämättä käymään. Ei siksi että kirkko potkis ulos vaan siksi että vl.llät eivät hyväksi homoja ja kirkon oppi on niin kaukana jo käytännöstä että sen sisällä saa tehdä ihan mitä lystää kenenkään mihinkään puuttumatta. Katsoppa esim katolililainenkirkko on ihan erillainen. Siellä sentään synti on syntiä.

Sitäpaitsi, jos lasten tekeminen olisi uskovan yksi perustehtävä, niin UT:ssa ei toisaalta olisi kannustettu myös naimattomuuteen yhtenä vaihtoehtona. Jos lasten saaminen olisi ollut ykkösjuttuja niin Paavalit sun muut Johannekset olisivat raahanneet lähetysmatkoilla mukanaan vaimoa ja kymmentä kersaa. :D Pietarilla oli vaimo, lapsista en muista mainintaa.

• Tykkää
Reactions: Eedla
Alkuperäinen kirjoittaja vieras vl.llä;28649227:
uskon että jossain vaiheessa tulee näin väistämättä käymään. Ei siksi että kirkko potkis ulos vaan siksi että vl.llät eivät hyväksi homoja ja kirkon oppi on niin kaukana jo käytännöstä että sen sisällä saa tehdä ihan mitä lystää kenenkään mihinkään puuttumatta. Katsoppa esim katolililainenkirkko on ihan erillainen. Siellä sentään synti on syntiä.

peesaan, SRKlla tulee väistämättä jossain vaiheessa mitta täyteen kun evlut kirkossa on seinät liian leveällä ja laipio korkealla

VL opetushan muuttuu ajan saatossa olemattoman hitaasti

Käytämme ehkäisyä, mieheni juo joskus lasillisen alkoholia, emmekä käy seuroissa kovin usein. Silti koen että olemme vl-uskossa. Pahimmat tuomitsijat ovat kuitenkin olleet ei-vanhoillislestadiolaisia. Haukutaan aivottomiksi idiooteiksi ja naureskellaan "meidän typeryydelle" jne. Teille jotka teette tuota, voisitteko kertoa miksi? Mikso meidän onnemme on teiltä pois?

En allekirjoita ehkäisykieltoa, mutta se ei tee minusta uskotonta. Jumala näkee sydämeeni, eikä lasten iso määrä vie yhtään lähemmäksi taivaspaikkaa.

Nokia Missio lensi ulos, koska niiden karismaattisuus pelotti ihmisiä. Lestat ei lennä, koska nehän on kuitenkin kai kilttejä jäseniä, eivät vaadi kirkkoa muuttumaan suuntaan tai toiseen.

Kuuden lapsen äitinä asioin usein neuvolassa. Neuvolan terveydenhoitajasta (joka ei ole vl) on tullut hyvinkin tuttu vuosien saatossa. Olemme puhuneet KAIKESTA hyvästä ja pahasta, iloista ja suruista jne.
Hän sanoi kerran jutustellessamme minulle, että sen hän on huomannut, että LÄHES KAIKILLA teillä lestadiolaisilla äideillä on mahtava tukiverkosto ystävistä ja sukulaisista. Ja suuri lapsimäärä on harvoin syy esim raskauden jälkeiselle masennukselle tms. Tapaa kuulemma usein jo yhden -kahden lapsen saaneita masentuneita tai muuten ongelmaisia äitejä. Pahimpia ja vaikeimpia ovat päihdevanhempien lapset. Näitä päihdeongelmaisia ei taida vl-piireistä löytyä.

Minä voin myös sanoa rehellisesti, että minä saan omat voimavarani ystävistä. Huom, ei niinkään sukulaisista tai rauhanyhdistykseltä, vaan rakkaista ystävistä. Vietetään kerran kuussa mamma-iltaa jossain, naisporukalla, vauvat korkeintaan mukana. Meitä on 5-8 äitiä, miten nyt paikalle pääsee. Näissä illoissa jutustellaan ne kaikki arjen kuulumiset. Näiden ystävien kanssa myös tuetaan toisia; kun jollekin syntyy vauva, käydään siivoilemassa ja otetaan lapsia hoitoon, viedään leivonnaisia... jne jne. Ihan huippua. Ja me kaikki ajatellaan samalla tavalla tästä uskosta. Se on suurin yhdistävä tekijä meillä!

Toisekseen painotan myös miehen/isän roolia perheessä. Olen siinäkin mielessä onnellisessa asemassa, että mies käy säännölliessä päivätyössä,ja on näinollen illat kotona kaverina pyörittämässä tätä arkea =) Osallistuu kaikkeen kotityöhön, kakan pesusta imurointiin. Järkkää meille yhteisiä lomia ja muutenkin tunnen, että ajattelee minun jaksamistani paljon. KOSKAAAN ei ole pakottanut minua seksiin (yleensä mulla ei sitä vastaan ees mitään ole ;) ) Enkä oikeen jaksa uskoa, että sitä juuri muidenkaan miehet tekis. TAitaa olla vain joku heikko legenda, että vl- äidit ois alistettuja lapsentekokoneita tai jotain semmosta.

Lääkäri varoitteli viidennen lapsen jälkeen, ettei saisi pian tulla raskaaksi, kun oli leikattu edellinen. Siinä sitten myös vihjaili, että vois ehkäisyä tarjota. Oletti nimittäin, että olen ihan väsynyt suurperheenäiti. No, sanoin tällekin lääkärille ihan suoraan, että paremmassa voimassakai minä oon kuin esim naapurin äiti, joka sai ensimmäisensä reilu vuosi sitten, eikä pysy sen viikarin perässä...ja valittaa päivät siitä sitten =)
Sanoin myös, että vaikka minulla on usko, on minulle annettu myös järki. Ja jos minä todella oikeesti olisin niin väsynyt, etten lapsiani jaksaisi hoitaa, niin sillonhan asialle ois tehtävä jotain.

Eli kyllä minä olen myös sitä mieltä, että vl-äitien ei tarvitse henkensä kaupalla itseään uuvuttaa, jos siltä tuntuu. Pitää ajatella myös jo olemassa olevaa perhettään, ja tehdä vaikka se stoppi lasten saannille, jos selkeesti äiti tai muu perhe siitä kärsii. Eikä kukaan pappi, srk:n puheenjohtaja, saaramies tms voi tuomita ketään. Jumala se tuomitsee sitten viimeisenä päivänä. Sen voi sitten jokainen ihminen itse miettiä omalle kohdalleen, mikä on oman sydämen tilanne.

Että jos joku vl käyttääkin ehkäisyä, niin se on heidän oma asiansa. Ei siitä tarvitse rauhdanyhdistyksellä kuuluttaa. Se, onko se oikein, on Jumalan päätettävissä. Minä en ainakaan lähde tuomitsemaan ketään, varsinkaan jos en syitä tiedä..
Omalla kohdalla se olisi väärin, koska mulla on kaikki hyvin. Tai ainakaan en koe, että olisi tarvetta ehkäisylle... päinvastoin ;) Nuorin on jo 2v, uus raskaus ois enemän kuin toivottu =D Ois ihana ja hyvä syy jäädä vuoden työssäkäynnin jälkeen äitiyslomalle!!

Lääkäri kehoitti olemaan ilman raskautta. Siinä riittävän hyvä syy ehkäisyn käyttöön.
Ei kannata olla liian ylimielinen, kyllä minä, kyllä minä jaksan. Et ole dudacel-pupu sinäkään.

Nokia Missio lensi ulos, koska niiden karismaattisuus pelotti ihmisiä. Lestat ei lennä, koska nehän on kuitenkin kai kilttejä jäseniä, eivät vaadi kirkkoa muuttumaan suuntaan tai toiseen.

No jaa, minä ukson että tässä on se sama klassinen syy elikkä RAHA.

Nokia Mission jäseniä on vain pari-kolme tuhatta. jos ne ei maksa kirkolle jäsenmaksua, ei se paljoa hetkauta.

Mutta vanhoillislestadiolaisia on kymmeniä tuhansia, kaikkiaan Suomessa noin 100 000, joista puolet alle 18-vuotiaita.

Jos nämä (ja heidän lapset) jättäytyisivät pois kirkon rahoittajien joukosta, se tietää kymmenien miljoonien eurojen menetystä vuositasolla.

Piispojen on elettävä ja ajateltava niiden ryhmittymien ehdoilla, jotka palkankin maksaa!

Yhteistyössä