Ehkäisykielto on voimissaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiellänkö nyt uskoni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiellänkö nyt uskoni

Vieras
Tämä kirjoitus on lukemisen arvoinen!

Vl-liikkeen EHKÄISYKIELLOSTA puhuttava NYT -

Ehkäisykeilto on tosiasia... viime kesän suviseuroissa Lopella,monissa saarnoissa puhujat alleviivasivat että lisääntymispakko kuuluu uskovaiselle merkkinä oikeasta uskosta!

P.Hintikka :
"Monet isät ja äidit ovat myös välillä väsyneitä. On paljon työtä ottaa vastaan, kasvattaa ja holhota näitä taivaan taimia. Mutta voi olla myös muunlaisia kuormia ja asioita, jotka raskauttavat. Voi olla elatuksen murheita. -- Mutta niidenkin kuormien ja murheiden alta Jeesus kutsuu luokseen: Hän lupaa virvoittaa. Hän lupaa, että häneltä saa voimaa ja hänen on mahdollista auttaa. Ajallisessa elämässä ei ole tilanteita, josta Jumala ei voisi auttaa. Tekin nuoret isät ja äidit, luottakaa Jumalaan ja ottakaa vastaan ne lapset, jotka Jumala teille antaa. Niin te saatte siunauksen, elävän uskon ohessa kaikki muu teille annetaan."

K.Huhtala:
"Me tiedämme omasta elämästä ja kokemuksesta, että arki ei ole aina helppoa. Me saatamma väsyä. Silloin me saamme turvautua kaikkeen siihen apuun, mitä meidän hyvä yhteiskuntamme tarjoaa. Meiltä kysytään paljon luottamusta Jumalaan. Perheen kasvaessa, kun Jumala hyvyydessään siunaa lapsia, hän antaa myös tehtävän ja vastuun. Se on monesti työtä ja vaivaa. - - Oletko sinä isä ja äiti, jaksanut luottaa Jumalan siunaukseen ja johdatukseen elämässäsi? Vai onko tullut katkeruus? Onko tullut tilalle järkeily siitä, että ei tässä ole mitään järkeä?

Paljon löytyy neuvojia siinä tilanteessa eikä vähiten sieltä sosiaalisesta mediasta. Käytä järkeäsi! Ei tuossa olekaan mitään järkeä.

Mutta kuulkaa, luottamus taivaan Jumalaan ei ole järjen, vaan uskon asia. Oliko järkeä vanhan liiton Nooan elämässä? Oliko siinä järkeä, että hän alkoi rakentaa kuivalle maalle tämän suviseurateltan kokoista arkkia? Vuodet ja vuodet sitä rakensi, ihmiset kävivät pilkkaamassa ympärillä."

J.Hoppa:
"Eikö meillä ole halu lammasten askelissa, entisten pyhien jalanjäljissä edelleen matkaa tehdä? Riittääkö meille tämä entinen, turvallinen, vanha perustus? Jos tällainen uudistumisen halu saa valtaa, niin silloin alkaa kysellä sitäkin, että onko lapset Herran lahja vai voisiko sitä omalla järjellä, omilla teoilla olla jotenkin rajoittamassa. Jumala on elämän ja kuoleman Herra. Hän antaa elämän ja tietää myös sen, milloin meidän aikamme on siirtyä tästä ajasta pois."

Naiset!
Näin ennen suviseuroja lukekaa hyvät immeiset!

Jaha, joo... suviseurat lähenee. Sinäkin olet tervetullut Pudasjärvelle - näet sen mitalin kauniimman puolen joka ei täällä netissä näy... :-) jospa se silmä kirkastuisi...

Mä ihmettelen aina sitä, että miksi ehkäisylle pitäisi keksiä jotain ihme tekosyitä. Eikö se nyt vaan riitä, ettei halua lapsia. Ehkä ei edes sitä yhtä. Ei se oo mikään velvollisuus täyttää maata, kun maa on jo ihan täysi. Käsketään raamatussa myös varjella maapalloa, mutta moniko lestaadiolainen on miettinyt edes, mitä sähköä tulee käyttäneeksi.

Toisekseen olen miettinyt sitä, että kun uskosta tulee jotain pelkkää ulkoisten juttujen toistelua ja siitä häviää henkilökohtainen suhde Jumalaan, niin mitä siitä jää käteen. Ei mitään. Jauhetaan sitten tukan värjäyksestä, korvakoruista, kengän korkojen ja hameiden maksimi- ja minimipituuksista.

Nii.. luottakaa yhteiskunnan apuun. -Meillä on kyllä ihan suht toimiva huostaanottojärjestelmä kun alle 25-vuotiaat vanhemmat yrittävät pärjätä viiden alle kuusvuotiaan kanssa. Kolhu sielä, kallonmurtuma täällä.

Toisekseen olen miettinyt sitä, että kun uskosta tulee jotain pelkkää ulkoisten juttujen toistelua ja siitä häviää henkilökohtainen suhde Jumalaan, niin mitä siitä jää käteen. Ei mitään. Jauhetaan sitten tukan värjäyksestä, korvakoruista, kengän korkojen ja hameiden maksimi- ja minimipituuksista.

Näin se on, siitä on omakohtaisuus kaukana. Mutta uskominen onkin ennen kaikkea yhteiosössä hyväksytyksi tulemisen tunne, kokemus siitä että kelpaa. Kun irtautuu liikkeestä/yhteisöstä, ei ole yhtään ystävää.

Vähään aikaan, sillä kyllähän niitä uusia ystäviä sitten saa. Nimimerkki Kokemusta omaava!

Samoissa mietteissä kuin ap... ja Vuokon blogia on tullu luettua jonkin aikaa, iso kiitos hänelle noita kirjoituksista! Eipä ole helppoja päätöksiä..

Meillä meinasi kaatua parisuhde tähän kun en enää halunnut tulla raskaaksi. no, siitä selvittiin sillä että en ole enää vl. Mieheni on edelleen. kaipa tämä ongelma on vähän kuin lakaistu vain maton alle... se tulee vielä vastaan. Nyt taas kun mies käy suviseuroissa, se tulee sieltä uskon kiihkoa pullistellen. :-( Rauhoittuu sitten arjen perhepaineissa taas tavalliseen elämään...

[QUOTE="terttu";28647420]Nii.. luottakaa yhteiskunnan apuun. -Meillä on kyllä ihan suht toimiva huostaanottojärjestelmä kun alle 25-vuotiaat vanhemmat yrittävät pärjätä viiden alle kuusvuotiaan kanssa. Kolhu sielä, kallonmurtuma täällä.[/QUOTE]

Vai huostaanotto! Kyllä ne huostaan ottamista ja sosiaalihuollon lastensuojelua kaipaavat lapset taitaa tulla alkoholisti- ja huumevanhempien piiristä. Ei uskovaisten kotien lapsia tarvitse ottaa huostaan, jos ei vanhemmat kuoel tai tule jotain onnetonta sairautta heille.

Äläpäs vääristele asioita!

Lapsia ei tosiaan tartte hankkia yhtä ainutta, jos ei halua. Ehkäisykieltoa ei ole Raamatussa, eikä lapsia ole olemassa ennen hedelmöitystä - yksittäiset sukusolut ei ole lapsia.

Samoissa mietteissä kuin ap... ja Vuokon blogia on tullu luettua jonkin aikaa, iso kiitos hänelle noita kirjoituksista! Eipä ole helppoja päätöksiä..

Vuokon kirjoituksissa on se elämä paljaana esillä millaista se on. Vuokko osaa kertoa senkin, mistä tässä "siionissa" ei yleensä ikinä ääneen puhuta. Ei naiset uskalla avata suutaan ja puhua suoraan siitä mitä se oikeesti on. En minä itsekkään.

Gekko:
ei se "uskovaisuus" suojaa perhettä yhtään sen enempää kuin muitakaan. Lastensuojeluilmoitus kyllä tehdään järestään kaikista alle yks vuotiaista murtumapotilaista sairaalan ensiavussa.
Suuri lapsimäärä, pieni asunto, rahan puute, vähän aikaa ja paljon väsymystä, ei siinä uskonto suojaa jos perhe ei vaan pärjää vaikka kuvittelevat pärjäävänsä koska ovathan he uskovaisia.

Voisi kysyä, onko lestadiolaisuus enemmänkin lisääntymistä ja hedelmällisyyttä palvova kultti kuin kristillinen uskonliike? Kun kerran lisääntymisestä on tehty näin valtavan tärkeä uskon kysymys?

[QUOTE="Vieras";28647480]Lapsia ei tosiaan tartte hankkia yhtä ainutta, jos ei halua. Ehkäisykieltoa ei ole Raamatussa, eikä lapsia ole olemassa ennen hedelmöitystä - yksittäiset sukusolut ei ole lapsia.[/QUOTE]

Jokaisen oma asia on mihin uskoo. Itse lestadiolaisena uskon Jumalan sanaan ja lestadiolaisuuden piirissä käsitettyyn raamatuntulkintaan.

Sen raamatuntulkinnan mukaan Jumala on elämän ja kuoleman Herra. Siksi en ehkäise. Tämä on vain meidän tulkintamme (ja tuo elämä ja kuolema on vain yksi osa tulkintaa, ei koko juttu), ja jokainen on täysin VAPAA noudattamaan tai olemaan noudattamatta. Eli se ei ole mulle mikään kielto. Jos asiasta joskus tulee minulle ylitsepääsemätön, sitten ei auta kuin sanoa et tämä ei ole mun usko. Mut ei mulla mitään tarvetta ole tätä uskoa lähtä muuttamaan, on kuitenkin jossain määrin loogisempaa vain jättää usko.

(Siinä tilanteessa en jäisi yksin, minulla on supersuuri perhe, joka on edelleenkin perheeni mitä tahansa tekisinkin. Lisäksi paljon hyviä ystäviä, jotka eivät minua jätä, oli tilanne mikä hyvänsä. Totta kai erilainen elämäntapa etäännyttää hieman, mutta se on vain elämää ja uusiakin ystäviä saa)

Jokainen saa siis olla uskovainen tai olla olematta. Me nyt vain satutaan ajattelemaan et ne, jotka on uskovaisia (aivan sama kantaako Vanhoillislestadiolaisen nimeä tai ei, kunhan on elävä usko sydämessä) pelastuu, ja ne, jotka eivät ole eivät pelastu..

BTW, mikä järki siinä uskossa muuten olisi, jos ei se, että näin uskomalla pelastut?

Ja kuten joku sanoikin, tervetuloa suviseuroihin katsomaan sitä positiivista puolta. Nyt jo mieltä ilahduttaa tuleva viikonloppu :)

Kannattaa yrittää jättää katkeruus, ei sillä saa muuta aikaan kuin itsellensä pahan mielen. Positiivisella mielellä ongelmatkin ratkeaa helpommin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Seinilläkin korvat;28647496:
Vuokon kirjoituksissa on se elämä paljaana esillä millaista se on. Vuokko osaa kertoa senkin, mistä tässä "siionissa" ei yleensä ikinä ääneen puhuta. Ei naiset uskalla avata suutaan ja puhua suoraan siitä mitä se oikeesti on. En minä itsekkään.

Kannattaa myös ottaa huomioon, että tämä Vuokko ei ole itse uskovainen ja on kommentoinutkin että toivottavasti joskus pääsee katkeruudestaan irti. Minä itse uskallan puhua suoraan siitä, mitä se oikeasti on.

Huonoina päivinä äärimmäisen raskasta, parempina päivinä tekee elämästäni täydellistä.

Jos tuo on asenteesi, kannattaa miettiä onko sinulla enää uskoa jäljellä.

Varmasti siinä on paljonkin positiivista ja varmasti mukana on monia, joilla usko on ihan oikeasti suhde elävään jumalaan. En tarkoittanut sitä. Helposti se vaan menee, kun jokin liike on pitkään, niin semmoiseksi.

Varmasti siinä on paljonkin positiivista ja varmasti mukana on monia, joilla usko on ihan oikeasti suhde elävään jumalaan. En tarkoittanut sitä. Helposti se vaan menee, kun jokin liike on pitkään, niin semmoiseksi.

Pohjimmiltaan ongelmana ei siis ole se usko, eikä tämä herätysliike. Lähes sadantuhannen ihmisen joukosta löytyy monia, joilla on samanlaisia ongelmia. Yksi ryhmä on ne, jotka eivät tahdo kaikkia lapsia, joita heille siunaantuu.. Heidän täytyy tehdä oma päätöksensä, jos asiasta tulee ylitsepääsemätön.

Monta on meitä, kuten myös meissä epäilijöitä.

Jokaisen oma asia on mihin uskoo. Itse lestadiolaisena uskon Jumalan sanaan ja lestadiolaisuuden piirissä käsitettyyn raamatuntulkintaan.

Olet rehellinen siinä, että myäönnät, että kyse on teiidän ikiomasta Raamatun TULKINNASTA.

Voisitko kertoa, minkä Raamatun kohdan tulkinnasta teillä on oivallettu se, että ehkäsiy on syntiä? Eli mihin Raamatunn tai kristinopin kohtaan tuo teidän tulkintanne perustuu?

Tänmä auttaisi käsittämään, että tosiaan, ehkäisykielto perustuu sittenkin Raamattuun. Itse en ole sieltä syntyvyyden rajoittamista koskevaa kieltoa enempää kuin lisääntymispakkoakaan autuuden ehtona löytänyt. Kiitos jo etukäteen.

Kannattaa myös ottaa huomioon, että tämä Vuokko ei ole itse uskovainen - -
Siis tiedän ja tunnen Vuokon, hän on lapsuuden uskovainen. Vasta äskettäin on Lutheriin ja Raamattuun perehdyttyään oivaltanut, miten monessa harhassa meidän usko on tänä päivänä eli väärin puhujat monesti opettaa nykyisin! Moni asia on itellekkin kirkastunut kun olen lukenut hänen ajatuksistaan.

Meillä on vallalla kova lakihenkinen oppi, eikä tämäkään ole uutta. Sitä on esiintynyt kristillisyydessä ennenkin. Nyt se on vaan ollut päällä jo 70-luvulta lähtien eikä se ole lähtenyt pois. Kun sitä ei oel tunnustettu eikä juurittu pois. Ehkäisyasian jyrkkyys on yksi lakihengen ilmentymä...

Ehkäisykielto on täysin ihmisten itsensä keksimä. Raamatussa ei ole mitään siihen viittaavaa. Puhe "raamatun tulkinnasta" tässä kohtaa on selvästi vain hämäystä. Kyse on naisten kontrolloimisesta. Sama asia on ääri-islamissa ja joisskain mormoonien miesvaltaa korostavissa ala-lahkoissa.

Jeesusko sieltä taivaasta tulee kanniskelemaan koliikkivauvaa yötä myöten, ja aamulla sitten pirteänä kolmen-viiden alle kymmenvuotiaan aamupalaa väsäämään ym? Vai mitä se apu sieltä taivaasta sitte on?? että mitä huttua..

Jeesusko sieltä taivaasta tulee kanniskelemaan koliikkivauvaa yötä myöten, ja aamulla sitten pirteänä kolmen-viiden alle kymmenvuotiaan aamupalaa väsäämään ym? Vai mitä se apu sieltä taivaasta sitte on?? että mitä huttua..

Lestadiolaispiireissä ei saa näyttää väsymistään ja ei sitä että ei enä ähalua lapsia. Silloinhan torjuu Jumalan lahjat! Pitää ainakin teeskennellä iloista ja onnellista ja lapsirakasta naista vaikka vihaisi joka kerta sitä kun tajuaa että taas pamahti raskaaksi.

Lestadiolaisuus on epätervettä teeskentelyä ja valhetta. Näin oman äitini teeskentelyn läpi kun olin murrosiässä ja se oli karmeaa. Lähdin uskosta heti kun olin muuttanut pois kotoa.

Jokainen saa siis olla uskovainen tai olla olematta. Me nyt vain satutaan ajattelemaan et ne, jotka on uskovaisia (aivan sama kantaako Vanhoillislestadiolaisen nimeä tai ei, kunhan on elävä usko sydämessä) pelastuu, ja ne, jotka eivät ole eivät pelastu..

Täh?
Minulle, entiselle lestadiolaiselle opetettiin aina että vain me eli vanhoillislestadiolaiset pääsee taivaaseen.

Uusimmat

Yhteistyössä