Elämän synnystä pohdintaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Khimaira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Khimaira

Vieras
Kertokaas viisaammat:
Jumalaan uskova uskoo että Jumala synnyttyi kaiken elämän maan päällä, myös ihmisen. Uskooko hän että evoluutioteoria on huuhaata?
Entä lajinkehitys, miten uskovainen ymmärtää sen?

Minua taas uskovana kiinnostaa, miten ei-uskovat uskovat maailman syntyneen. Miten alkuräjähdyksessä voi muodostua soluja, joista muodostuu jotain elävää? En myöskään ymmärrä, miten tuosta alkuräjähdyksestä voi saada alkunsa kasvi- ja eläinmaailma. Vaikka aikaa menisi miljardeja vuosia, vaatii alkuräjähdys ja siitä seurannut solujen ilmaantuminen enemmän uskoa kuin usko Jumalaan.

Uskon, että jonkinlaista evoluutiota on tapahtunut, mutta uskon, että Jumala on kaiken alulle pannut.

[QUOTE="joku vaan";24103054]Minua taas uskovana kiinnostaa, miten ei-uskovat uskovat maailman syntyneen. Miten alkuräjähdyksessä voi muodostua soluja, joista muodostuu jotain elävää? En myöskään ymmärrä, miten tuosta alkuräjähdyksestä voi saada alkunsa kasvi- ja eläinmaailma. Vaikka aikaa menisi miljardeja vuosia, vaatii alkuräjähdys ja siitä seurannut solujen ilmaantuminen enemmän uskoa kuin usko Jumalaan.

Uskon, että jonkinlaista evoluutiota on tapahtunut, mutta uskon, että Jumala on kaiken alulle pannut.[/QUOTE]

En mä tiedä..Miten se on todennäköisempää että joku miekkonen vaan loi kaiken..

Mutta siis- muita mielipiteitä?

Mä ajattelen, että molempi parempi. Alkuvoima, Elämän energia (voi sanoa Jumala tai Allah tai ihan mikä vaan, samasta asiasta kyse) on laittanut kaiken alulle ja sitten luonnon valinta ja yksilöiden valinta hoitaa loput. Ei kaikki ollut valmista heti, ei luotu valmiiksi tiettyjä eläimia, kasveja ja ihmisiä, vaan ne lähtivät kehittymään pikku hiljaa, niinkuin evoluutioteoria esittää. Eihän tässä ole edes mitään ristiriitaa! :)

aika outoa on maailman ja eliöiden synty. Evoluutiokin on aikamoista uskontaa vaan ilman totuutta. Minulla ristiriitaiset tunteet uskontoa kohtaan. Haluaisin uskoa mutta todisteita ei ole missään. Niin mutta onko sitten evoluutiostakaan? Minua juuri nyt askarruttanut että Jumala teki ihmisestä täydellisen mutta ihminen itsessään oli sitten syntinen minkä takia joutuu kärsimään täällä maan päällä. Esim. naisilla kuukautiset kerran kuussa jne. synnytyskipu. Mutta onhan eläimilläkin juoksuaika? Olivatko eläimetkin synnillisiä? Onko heillä taivasta ja jotain hierarkiaa miten sinne pääsee kuten meillä?

[QUOTE="joku vaan";24103054]Minua taas uskovana kiinnostaa, miten ei-uskovat uskovat maailman syntyneen. Miten alkuräjähdyksessä voi muodostua soluja, joista muodostuu jotain elävää? En myöskään ymmärrä, miten tuosta alkuräjähdyksestä voi saada alkunsa kasvi- ja eläinmaailma. Vaikka aikaa menisi miljardeja vuosia, vaatii alkuräjähdys ja siitä seurannut solujen ilmaantuminen enemmän uskoa kuin usko Jumalaan.

Uskon, että jonkinlaista evoluutiota on tapahtunut, mutta uskon, että Jumala on kaiken alulle pannut.[/QUOTE]
Ei alkuräjähdyksessä mitään soluja muodostunut, eikä kukaan ole ikinä sellaista väittänytkään.

Tuossa "maailma, kasvit ja eläimet ovat monimutkaisia, joten ne tarvitsevat luojan" -ajattelussa on pieni ongelma. Jos logiikkana käytetään sitä, että monimutkaiset asiat tarvitsevat luojan, se johtaa äärettömään ketjuun luojajumalia. Sillä ajatus luojasta, joka on luonut kaiken, on myös äärimmäisen monimutkainen, joten se tarvitsee luojan, joka on vielä monimutkaisempi, joten se tarvitsee luojan.. Jne.

Ääretön ketju luojia? Tämäkö oli se todennäköiseltä vaikuttava tapaus? Ellei sitten oteta uskovaisille yleistä "selittämättömän poikkeuksen" argumenttia, ts. sama logiikka jolla jumalan olemassaolo selitetään ei päde jumalaan :D

Jumalan heittäminen korttina tiskiin ei vastaa juuri mihinkään eikä pohjaudu mihinkään. Sen sijaan se kyllä tekee kammottavia loogisia ristiriitoja ja sudenkuoppia, sekä tuo vielä vaikeampia kysymyksiä.

Tahdon sanoa, että se on mahdollista, että luojajumala on olemassa. Mutta nykytiedon valossa se vaan vaikuttaa äärimmäisen epätodennäköiseltä. Siinä missä taas alkuräjähdyksen vaikutuksia on onnistuttu ihan dokumentoimaan.

Viimeksi muokattu:
Itse uskon niin, miten raamattu asiasta kertoo, mutta se ei välttämättä poissulje ns. evoluutiota (meinasin kirjoittaa ovulaatiota...:xmas:) ja alkuräjähdystä.

Nimittäin jos uskomme, että Jumala loi maailman, emmehän tiedä millainen posahdus se on ollut. :) Vetää hiljaiseksi tiedemiesten viisaus, kuinka lähelle voivat ehkä päästä samaa, ilman uskoa.

Evoluutiosta en ole ihan perillä, että millä aikavälillä tämä ihmisen kehitys olisi tapahtunut, mutta tässäkin voisi ajatella, että Jumala on tehnyt ehkä muutamia koekappaleita ensin ihmisestä, ennenkuin on saanut sen lopullisen muodon, jossa olemme. Jos Jumala on ennen Aatamia ja Evaa tehnyt näitä harjoituskappaleita...? :saint: Nimittäin eläimet olivat tällä pallolla ennen ihmistä ja näin ollen apina olisi voinut vaikka olla lähinnä se malli, mitä Luoja ihmiselle halusi...
En toki ole Luoja, etten voi tietää, mutta tällaista olen pohtinut.
Mielestäni nämä eivät siis välttämättä ole ristiriidassa.

kaikki teoriat Jumalasta tai raamatusta tai evoluutiosta menevät uusiksi jos ja kun ihminen löytää todisteita maapallon ulkopuolisesta elämästä. Raamatussa ei ole mainintaa maapallon ulkopuolisesta elämästä.
Niin ja koko avaruus on minusta outoa. Mitä sen toisella puolella on? Johonkinhan aina joku päättyy?

[QUOTE="niin";24103437]kaikki teoriat Jumalasta tai raamatusta tai evoluutiosta menevät uusiksi jos ja kun ihminen löytää todisteita maapallon ulkopuolisesta elämästä. Raamatussa ei ole mainintaa maapallon ulkopuolisesta elämästä.
Niin ja koko avaruus on minusta outoa. Mitä sen toisella puolella on? Johonkinhan aina joku päättyy?[/QUOTE]
Stephen Hawkingin kirjoja voisin suositella, jos nämä asiat kiinnostavat enemmänkin. Yleisimpiä teorioita aika-avaruudesta avattu suht kansantajuisesti.

No, joko olet tekouskova tai evoluutiota vääristelevä. Ei millään pahalla. "Jumala ohjaa evoluutiota" ajatuksena ryssii joko jumalan tai evoluution, koska ne ovat suorassa ristiriidassa. Eivät symbioottisia, vaan vaihtoehdot. Pick one. Taivashirviö vai tiede.

Eihän ne oikeasti ole välttämättä missään ristiriidassa, vaikka sinä uskoallergisena haluat näin ajatella, jotta "et vahingossakaan" uskoisi Jumalaan. :flower:

[QUOTE="mielipide";24103548]Eihän ne oikeasti ole välttämättä missään ristiriidassa, vaikka sinä uskoallergisena haluat näin ajatella, jotta "et vahingossakaan" uskoisi Jumalaan. :flower:[/QUOTE]
Nehän nimenomaan on todella kovassa ristiriidassa. Automaattisen ohjautuvuuden ja tietoisen ohjaajan teoriat.

Tuo uskon molempiin -tyyppinen "jumalan pakottaminen" tarpeettomasti osaksi maailmaa on lähinnä oire uskonnollisesta kulttuuriympäristöstä. Lapsena sanottiin että jumala on ja tunnetasolla se tuntuu oikealta koska niin on vanhemmat, opettajat ja pappi sanoneet kun oli pieni. Evoluution ansiota (heh) on sekin, että lapsille on kehittynyt automaattinen vaisto uskoa vanhempien ihmisten sanomisia, koska se on antanut paremmat mahdollisuudet selviytymiseen. Älä syö punaisia myrkkymarjoja, Pekka. Siitä vaan seuraa myös se, että lapsi uskoo automaattisesti myös auktoriteettien kertomiin vääriin asioihin jotka eivät oikeasti olekaan hyödyllisiä. Ts. mielen myrkyttäminen. Jos et palvo jumalia, sadekausi ei tule, Pekka.

Meinaan, moni "uskon sekä tieteeseen että jumalaan" -tyyppi kärsii juuri siitä, että tuntuu niinkuin jumalan pitäisi olla koska niin on kaikki lapsuuden auktoriteetit sanoneet, mutta samaan aikaan järki kiljuu vastaan koko painolla. Selkärangatonta on olla hyppäämättä länsimaisen tieteen leiriin vain jonkin sellaisen takia, mitä on lapsena äiti sanonut. Siitä seuraa sitten näitä "sovitetaan jumala ja tiede yhteen" -hupsutteluja, vaikka tiede on jo tehokkaasti romuttanut tarpeen koko jumalalle.

Viimeksi muokattu:
Nehän nimenomaan on todella kovassa ristiriidassa. Automaattisen ohjautuvuuden ja tietoisen ohjaajan teoriat.

Tuo uskon molempiin -tyyppinen "jumalan pakottaminen" tarpeettomasti osaksi maailmaa on lähinnä oire uskonnollisesta kulttuuriympäristöstä. Lapsena sanottiin että jumala on ja tunnetasolla se tuntuu oikealta koska niin on vanhemmat, opettajat ja pappi sanoneet kun oli pieni. Evoluution ansiota (heh) on sekin, että lapsille on kehittynyt automaattinen vaisto uskoa vanhempien ihmisten sanomisia, koska se on antanut paremmat mahdollisuudet selviytymiseen. Älä syö punaisia myrkkymarjoja, Pekka. Siitä vaan seuraa myös se, että lapsi uskoo automaattisesti myös auktoriteettien kertomiin vääriin asioihin jotka eivät oikeasti olekaan hyödyllisiä. Ts. mielen myrkyttäminen. Jos et palvo jumalia, sadekausi ei tule, Pekka.

Meinaan, moni "uskon sekä tieteeseen että jumalaan" -tyyppi kärsii juuri siitä, että tuntuu niinkuin jumalan pitäisi olla koska niin on kaikki lapsuuden auktoriteetit sanoneet, mutta samaan aikaan järki kiljuu vastaan koko painolla. Selkärangatonta on olla hyppäämättä länsimaisen tieteen leiriin vain jonkin sellaisen takia, mitä on lapsena äiti sanonut. Siitä seuraa sitten näitä "sovitetaan jumala ja tiede yhteen" -hupsutteluja, vaikka tiede on jo tehokkaasti romuttanut tarpeen koko jumalalle.

En usko Jumalaan siksi, että minun olisi jotenkin pakko uskoa. Outo ajatus.
Jos on pakko valita Jumalan ja tieteen väliltä, toki valitsen Jumalan.
Mutta olet siinä kyllä väärässä, jos väität, että järki sotisi uskoa vastaan. :) Että on valittava joko tai? Järkikin on raamatun mukaan Jumalan luomaa.
Se, mikä sotii uskoa vastaan, on ainoastaan epäusko.

[QUOTE="mielipide";24104230]En usko Jumalaan siksi, että minun olisi jotenkin pakko uskoa. Outo ajatus.
Jos on pakko valita Jumalan ja tieteen väliltä, toki valitsen Jumalan.
Mutta olet siinä kyllä väärässä, jos väität, että järki sotisi uskoa vastaan. :) Että on valittava joko tai? Järkikin on raamatun mukaan Jumalan luomaa.
Se, mikä sotii uskoa vastaan, on ainoastaan epäusko.[/QUOTE]
Tuossahan oli melkein joku vasta-argumenttikin tyhjän retoriikan sijaan. Hienoa. Enkä muuten sanonut, että jumalaan uskottaisiin pakosta, vaan sanoin, että jumala pakotetaan osaksi maailmankuvaa kulttuuriympäristön takia, vaikka järki sotii vastaan.

Pidätkö evoluutiota paikkansapitävänä ja järkevänä teoriana? Ja oletko sitä mieltä, että evoluutio ja jumaluskot eivät sulje toisiaan pois? Jos näin, mistä oliosta jumala kehittyi? Ja miten se tapahtui ilman sukupolvenvaihdoksia?

Veikkaus: Pöytään lävähtää taikauskovaisten "selittämätön poikkeus" -kortti, jolla kuitataan jumaluskon täydellinen sopimattomuus tieteelliseen maailmankuvaan.

Viimeksi muokattu:
Okei, minä olen siis tekouskova. :D

No en mä tekouskovaisuudesta tiedä, mutta miten voit uskoa molempiin, jossa tosissaan uskot Jumalaan ja siihen että Jumala on luonut elämän maapallolle?

Evoluutiosta on monia ja monia tieteellisesti todistettuja todisteita ja vahvistuksia siitä miten lajin kehitys on mennyt eteenpäin esim. ympäristön muutoksen vaatiessa joko muuttumista tai kuolemista sukupuuttoon.
Miten Jumala ohjaa evoluutiota?