E-pillerit vs. hormonikierukka!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
E-pillerit lisäävät riskiä rintasyövälle, tukoksille. Vaikuttavat mielialaan jne.. Minkälaisia huonoja sivuvaikutuksia on hormonikierukalla? Kiinnostaisi tietää koska pillerit jätän pois ja harkitsen hormonikierukkaa, mutta niin..kannattaako? Onko samat vaikutukset kuin pillereissä?

Molemmista on kokemusta ja molemmista olen pitäny, ei kummempia sivuvaikutuksia minulla. Kierukan valitsisin, koska se on niin vaivaton ja vuoto vähenee/lakkaa. Jos pillerit vaikuttaa esim. mielialaan, kannattaa ehkä kokeilla kierukkaa, koska sen vaikuttaa enemmän paikallisesti.

Mulla alkoi tulla pillereistä kovaa päänsärkyä, mutta kierukasta ei. Kierukka lisää hieman kohdunkaulansyövän riskiä. Papa otettava parin vuoden välein. Menkat jäänet lähes kokonaan pois. Vatsajumppa minulle epämiellyttävää, mutta yleensä ei kai vaikuta asiaan. Minusta kierukka ollut hyvä vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä tykkään pilsuista -> säännölliset menkat

niin minäki tykkäisin muuten, mutta inhottavat sivuvaikutukset vaivaa :/ pillerit kun on semmoista myrkkyä ettei MUN MIELESTÄ niitä kannattaisi vuositolkulla syödä.. typerä olin kun edes otin mokomat myrkyt...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

niin minäki tykkäisin muuten, mutta inhottavat sivuvaikutukset vaivaa :/ pillerit kun on semmoista myrkkyä ettei MUN MIELESTÄ niitä kannattaisi vuositolkulla syödä.. typerä olin kun edes otin mokomat myrkyt...

mitäs myrkkyä niissä on? kumma kun ei kukaan terkka tai lääkäri mulle oo sanonut mitään vaikka 10 vuotta oon syönyt.

mulle on nyt synnytyksen jälkeen tullut niin kovat oireet hormoonivalmisteista että aioin ottaa kuparikierukan. En pidä siitäkään ajatuksesta mutta se taitaa olla ainoa mahdollisuus...

joskin ehdin tulla raskaaksi juuri ennen kierukan laittoa... :whistle:

Mites on aknen laita kierukan käyttäjillä? Multa "kiellettiin" yhdistelmäpillerit (Diane Novat) migreenin takia, mutta harmittaa kun niillä sain aknen parantumaan. Nyt lääkäri suositteli minipillereitä tai hormonikierukkaa...Minipillereistä akne karkasi käsistä, aivan kamala kukinta. Olisko kierukka parempi????

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
mulle on nyt synnytyksen jälkeen tullut niin kovat oireet hormoonivalmisteista että aioin ottaa kuparikierukan. En pidä siitäkään ajatuksesta mutta se taitaa olla ainoa mahdollisuus...

joskin ehdin tulla raskaaksi juuri ennen kierukan laittoa... :whistle:

niin ja siis en usko lääkäreiden puheisiin siitä ettei hormonikierukka vaikuta kuin paikallisesti.

mitäs myrkkyä niissä on? kumma kun ei kukaan terkka tai lääkäri mulle oo sanonut mitään vaikka 10 vuotta oon syönyt.

No mulle ainakin ne on myrkkyä... mulla on kamalat sivuoireet niistä tullut.

Onkohan siis hormonikierukalla samoja vaikutuksia kuin pillereillä...
Mulla on pieni ehkäisyonkelma, koska kuparikierukkaa en voi ottaa, mulla kauheen runsaat kuukautiset ja siitä kuulema tulee vielä runsaammat. Sitten taas hormonit ei tee mulle kauheen hyvää.. ajattelin jos se h-kierukka vaikuttais paikallisesti vain, niin ei tulisi muita oireita lisäksi?? Rengas ja laastari ilmeisesti erittää myös sitä hormonia... Vai pitääkö mun tyytyä kumiin?

Mulla on pieni ehkäisyonkelma, koska kuparikierukkaa en voi ottaa, mulla kauheen runsaat kuukautiset ja siitä kuulema tulee vielä runsaammat. Sitten taas hormonit ei tee mulle kauheen hyvää.. ajattelin jos se h-kierukka vaikuttais paikallisesti vain, niin ei tulisi muita oireita lisäksi?? Rengas ja laastari ilmeisesti erittää myös sitä hormonia... Vai pitääkö mun tyytyä kumiin?

no mulle ei sopinut Cerazette, laastari tai rengas... kamalat päänsäryt, mielialan heittelyä, halujen loppumista jne.

Jotku sanoo että kierukka sopii, toiset sanoo että ihan samanlailla oireilee. Ei kai se selviä kuin kokeilemalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

no mulle ei sopinut Cerazette, laastari tai rengas... kamalat päänsäryt, mielialan heittelyä, halujen loppumista jne.

Jotku sanoo että kierukka sopii, toiset sanoo että ihan samanlailla oireilee. Ei kai se selviä kuin kokeilemalla.

Niin kai,täytyy vain kokeilla... ens viikolla pääsee gynelle niin ottaa puheeksi asia.

Yhteistyössä