E-pillerit vs hormoonikierukka, kumman valitsen?

Olen tässä lueskellut teidän kanssasisarten kokemuksia hormoonikierukasta, ja pääasiassa kokemukset tuntuvat olevan enemmän tai vähemmän huonoja. Hormoonikierukka on ollut mun suunnitelmissa tulevaksi ehkäisyksi (sitten kun menkat taas joskus alkavat) mutta olen tässä alkanut miettiä hommaa uudelleen... En haluaisi "sekoittaa" päätäni hormooneilla, eikä painonnousuunkaan olisi varaa (yritän tässä pikkuhiljaa tiputtaa painoani takaisin ihannepainooni, 5-6 kg vielä... :attn: ).


Olen ennen raskautta käyttänyt pari vuotta Minulet-merkkisiä ehkäisypillereitä, jotka sopivat minulle hyvin (ei tiputtelua, mielialavaihteluista en osaa sanoa ja painonnousukin on tainnut olla ihan omaa ja herkkuja kokkaavan miehen vikaa :x ). Jotenkin käsitin, että hormoonikierukan sivuvaikutukset olisivat vähäisempiä, kun hormooni vapautuu paikallisesti ja tasaisesti. Olenko siis täysin käsittänyt väärin tän jutun? Että siis sivuvaikutuksia on ja kestävät tosi kauan? Ei huvittaisi ostaa kertarysäyksellä kallista kierukkaa, jos joutuu sitten kärsimään kuukausi kaupalla ikävistä oireista ja lopulta otattamaan koko höskän pois. Tietysti voisin imetyksen päätyttyä jatkaa tutuilla pillereillä, mutta ainainen itsensä muistuttaminen pillerin ottamisesta ei tunnu enää houkuttelevalta.

Minkälaisia kokemuksia teillä on jos olette itse käyttäneet aiemmin e-pillereitä (nuo Minuletit taitaa olla yhdistelmäsellaiset)? Yksilöllisiähän nuo sivuvaikutukset tietysti on, mutta silti kiinnostaa. Aloin jo miettiä kuparikierukan laitattamistakin, mutta en tiedä luotanko siihen kun tunnutaan olevan aika helposti sikiävää sukua eikä uusi raskaus olisi kiva juttu vielä pariin vuoteen... :/
 
jenkkakahvat
Mä olen joskus käyttänyt noita Minulet-pillereitä. Mullakaan ei ollut mitään isompia oireita, hiukan turvotusta ja mielialan vaihtelua. Mua vaan ärsytti se ainainen muistaminen..

Nyt mulla on ollut maaliskuusta asti Mirena-hormonikierukka ja oon tosi tyytyväinen. Muutamana päivänä on ollut pientä tiputtelua ja saattanut nipata alavatsalta mut muita oireita ei ole ollut. Laitto oli nopeasti ohi ja nyt ei tartte muistaa ottaa pillereitä. Suosittelen siis lämpimästi. Minäkin olin ennen kierukan laittoa huolissani noista vuodoista ja muista mutta terkkari ja lääkäri sanoi mulle et erittäin harvalle tämä ei sopisi.

:wave:
 
Minä olin hormonikierukkaani enemmän kuin tyytyväinen, ei vuotoja, ei kipuja- ei mitään negatiivista. Huoletonta ja helppoa elämää =)

Nyt tosin käytössä minipillerit jotka aloitin kuopuksen synnyttyä, en vaan ole saanut aikaiseksi laitatettua hormonikierukkaa, kun Cerazettetkin sopivat hyvin...
 
viheriäinen
minulla ei mitään huonoa sanottavaa hormonikierukasta.Parasta on ollut se, ettei vuotoa ole ollut ollenkaan.Kohta tulee viisi vuotta täyteen ja aion laitattaa uuden tilalle.
Pillerit eivät ole minulle raskauksien jälkeen sopineet. ja onhan tuo kierukka helppo, kun ei tartte muistella muuta kuin milloin on laitettu
 
minulle laitettiin hormonikierukka muutama kuukausi sitten,toisen lapsen saatuani.täytyy sanoa että olen tosi pettynyt!laitto oli kamalampaa kuin synnytys (ja mun kipukynnys on todella korkea!!).nyt on koko ajan alavatsa ja selkä kipeä,niinku olis kovat kuukautiskivut.kävin tarkistuttamassa kierukan ja on kuulemma hyvin paikoillaan.lisäksi vuotoa tullut koko ajan ja mielialat rupes kummasti vaihteleen kierukan laiton jälkeen...en tiedä meneekö nämä ohi,mutta kohta olen siinä pisteessä että enpä enää jaksa odottaa.eli taidan ottaa koko kapistuksen pois ja jatkaa vaan pillereillä.
 
Hei!
Aloin aluksi raskauksien jälkeen syömään samoja pilsuja joita söin ennen lasten tekoa. Eivät enää sopineet; olin kiukkuinen kuin ampiainen, aivan itteeki häiritsi! Enkä tosiaankaan meinannut muistaa ottaa niitä, kun ei ollut tarvinnut pitkään aikaan muistaa. .Eli samat pilsut ei välttämättä sovi raskauden jälkeen, koska hormonitoiminta on muuttunut raskauden myötä.
Laitoin pari viikkoo sitten hormonikierukan. Siinähän on vain keltarauhashormonia ja vaikutus on vain paikallinen. Pilsuissahan on myös estrogeeniä ja se aiheuttaa usein sen, ettei ne sovi. Vielä ei oo ollu muuta ku parina päivänä tiputtelua ja sitähän voi olla jopa muutaman kuukauden. Eiköhän sen kestä ja toivottavasti jäis menkat kokonaan pois. Kyllä ne on jo nähty, mitä ne on!! :D Raskauksien jälkeen ihan hirveetä losotesta! :kieh:
 

Yhteistyössä