E-pillereiden lopettaminen ja Kp89

Hei,

Toivoisin vastausta kysymykseen ja ongelmaani.

Olen 24-vuotias tyttönen ja olen syönyt Yasmin merkkisiä E-pillereitä melkein 9 vuotta. Lopetin pillereiden syömisen kesäkuussa, jolloin tyhjennysvuoto tuli normaalisti. Nyt on menossa kp89 eikä kuukautisia ole tullut vieläkään. Minulla ei ole koskaan ollut säännöllisiä kuukautisia, ja joskus nuorempana kuukautisten käynnistykseen on käytetty keltarauhashormoonia.

Toiveena olisi raskautuminen, mutta milloin minun tulisi hakeutua lääkäriin? Kannattaisiko mennä suoraan yksityiselle gynekologille? Vai ottavatko lääkärit minut tosissaan kunnallisella puolella, jos kerron että haluamme mieheni kanssa lapsen? Millaista hoitoa he voivat minulle tarjota? Vai pitäisikö minun vielä rauhassa odotella? Haluaisin tietää toimiiko minun kroppani ollenkaan ilman lääkkeitä.

Toivon myös vastauksia kaikilta muilta saman kokeneilta tai samassa tilanteessa painivilta.
 
Hei vaan!

Kiitos kysymyksestäsi.

Olethan muistanut varmistaa, että oletko raskaana? Jos raskaustesti kuitenkin on negatiivinen, kyllä sinun kannattaa käydä lääkärin luona asiasta keskustelemassa. Jos sinulla on aina ollut epäsäännöllinen kierto, kannattaa kääntyä suoraan lapsettomuuteen erikoistuneen lääkärin luo. Julkisella puolella pääsääntöisesti pitää olla raskausyritystä vähintää vuosi ennen kuin tutkimuksiin pääsee, mutta kannattaa toki kysyä sieltäkin, jos selkeä ongelma on esim. epäsäännöllinen kierto.

Ennen hoidon aloitusta, pitää tietysti selvittää mistä mahdollinen ongelma voisi johtua. Ota rohkeasti vain yhteyttä!

Onnea matkaan!
 

Yhteistyössä