Draama ja kielet suunnitellussa peruskoulu-uudistuksessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peruskoulu-uudistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mitä järkeä on musiikissa tai kuviksessa? Yhtä turhia koko konkkaronkka...

Onko tämä kuvasi? ;)

340x_buffy_bloody_1123.jpg

Joo, tällaisen tietopohjaisen ihmisen on välillä vaikea ymmärtää teitä eteerisiä taiteilijoita. Tykkään taiteestanikin tarkan laskelmoituna, kuten Bachin kontrapunktit.

Eteerinen ja eteerinen, verta, hikeä ja perkeleitä, kyllä. Taustaani tietämätön ihminen on sanonut minua kiukuspäissään analyytikoksi. Onko se hyvä, sitä analysoin. :D Impulsiivinen draama voisi olla tulevaisuudessa lajini.

Hei, et vastannut kysymykseen! Koulussa ei voi opettaa 1000 ainetta. Jos tulee uusi aine, kai sille jotain perusteita pitää olla ja niiden perään tässä kyselin.

Ja ihan yhtä hyvin tai huonosti voi kysellä mitä virkaa ne vanhat ajavat siellä.

Henk kohtasesti olen sitä mieltä, että taideaineita pitäisi rajoittaa vähäsen. Eihän siellä koulussa kohta muuta tehdäkään :D Mutta toisaalta ne olisi hyvin otettavissa mukaan muihin aineisiin integroituna. Kuvista voi integroida matikkaan (geometria, fibonacci sequence esim) ja äikkään (itsekirjoitetun tarinan kuvitus, toisen tarinan kuvitus) historiaan (taidehistoriaa, historiallisten teosten uudelleentulkintaa, propagandajulisteiden tutkimista ja tekemistä) jne. Musiikillekin varmasti löytyisi paljon tilaa noista lukuaineista.

Mutta siis ilmaisutaidollekin olisi tarvetta, joko integroituna muihin aineisiin tai omana aineenaan. En tiedä, ehkä taideaineita vois olla enemmän valinnaisina tai jotain. Ei jokainen voi kaikkea opiskella.

Mun mielestä koulussa pitäisi painottaa niihin aineisiin mitä oikeasti elämässä tarvii (äidinkieli, matikka, englanti) ja perus yleis sivistykseen (maantieto, biologia, historia yms.). Näitä aineita pitäisi koulussa jauhaa niin paljon ettei kellekään jää epäselväksi asiat. Joku draama opetus on ihan turhaa (vaikkakin varmasti hyvää vaihtelua normaaliin opetukseen), ei joku raksamies tee niillä tiedoilla elämässään ikinä yhtään mitään ja ne joita kiinnostaa opiskelevat draamaa sitten peruskoulun jälkeen.

Mun mielestä koulussa pitäisi painottaa niihin aineisiin mitä oikeasti elämässä tarvii (äidinkieli, matikka, englanti) ja perus yleis sivistykseen (maantieto, biologia, historia yms.). Näitä aineita pitäisi koulussa jauhaa niin paljon ettei kellekään jää epäselväksi asiat. Joku draama opetus on ihan turhaa (vaikkakin varmasti hyvää vaihtelua normaaliin opetukseen), ei joku raksamies tee niillä tiedoilla elämässään ikinä yhtään mitään ja ne joita kiinnostaa opiskelevat draamaa sitten peruskoulun jälkeen.

Tuskin kukaan tietää ainakaan peruskoulun ekoina vuosina haluavansa raksamieheksi. Raksamies tuskin tarvitsee monia muitakaan koulussa tarjottuja oppiaineita. Eikö olisi kiva kokeilla eri juttuja ja sitä kautta löytää ne omat vahvuudet ja heikkoudet? Käsittääkseni Steiner-koulut nimenomaan ovat valinnaisuutta vastaan, kaikille kaikkea, eikä mitään kapea-alaisia valintoja.

Yhteistyössä