mä jäin vaan siksi mietiskelemään kun tuo miehen esikoinen on tosi huono syömään... tai ainakaan ruokaa mitä meillä tehdään. Me syödään paljon kokolihasta/kalasta/kanasta valmistettua ruokaa, reilusti vihanneksia ja kasviksia sekä salaattia, vähemmässä määrin perunaa/makaroonia/riisiä.
tyttö kertoo että äiti tekee hyvää ruokaa ja nopeasti, mikroon vaan ja valmista. Mitä se sitten lieneekään, en tiedä.
Meillä on nykyään jäänyt vähemmälle myös sokerin käyttö, valmiit maustetut jugurtit, muroja ei syödä juurikaan ikinä. Valmista marjakeittoa ostan kun olen laiska tekemään itse.
Niin sitten mietin että heillä on kuitenkin kaksi ins.diab. kotona ja tytölle näyttäisi maistuvan mieluiten murot (joiden äiti on kertonut olevan tosi terveellisiä ), leipä ja puuro. Jos saisi itse valita, ei varmaan muuta söisikään. Ja kuppikaupalla maitoa kyytipojaksi. Koska ruoka kannattaa huuhdella alas maidolla.
Ja tytöllä on kuitenkin todettu suurentunut riski tuon I-tyypin diabeteksen sairastamiseen, pelottaa kovasti miten mahdollinen tämänhetkinen ruokavalio siihen vaikuttaa ja miten kova shokki tytölle tulee olemaan jos diabetes puhkeaa ja koko ruokavalio joutuu remonttiin.
koska mielestäni on aivan väärä lähtökohta miettiä, että pistetään sitte inskaa vähän enemmän jos tulee sokeria syötyä, so what? kuitenkin siinä on melko liuta liitännäissairauksia jotka helposti alkaa vaivata, varsinkin jos on ei niin balanssissa noi sokerit...
äitinsä ei ole koskaan hoitanut omaa tautiaan mitenkään erityisen vakavasti suhtautuen, johtuen pitkälti omasta äidistään joka on opettanut että eihän siinä mitään, kyllä saa karkkia ja herkkuja syödä kun muutkin syö jne. Mitä sitten jos sokeri vähän nousee, otetaan lisää inskaa vaan...