diabeetikkoperheet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Logotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kun sairastutte itse:
Kotilääkärit taas vauhdissa jakelee mutu-tuntumalla ohjeita. Suurin osa tähän ketjuun kirjottaneista on ihan hakoteillä diabeteksen hoidon ja hoitotason suhteen.
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?p=1024347#p1024347

no ihan samaa aioin sanoa... Katsokaa elsin selvennys tuolta:

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti84:
Miehellä on tyypin1 diabetes ja ihan normaalia ruokaa meillä syödään. Ja mies syö kyllä ihan kaikkea sokeripitoistakin, annostelee vaan sit insuliinia sen mukaan mitä syö. Pitkänajan sokeri on miehellä ollu muistaakseen viimeks n.7 eli ihan hyvä. Meijän elämään ei oikeestaan miehen diabetes mitenkään vaikuta.

oottko koskaan koittanut niin päin että karsitte hiilareita ja ehkäpä tuota insuliinia saa vähentää, joskus jopa siitä pääsee eroon?

Mahtaako se ykköstyyppisellä olla niin helppoa kuin kakkostyypille?

Ykköstyypiltä ei voi karsia hiilareita pahemmin pois kun sokerit laskee liian alas. Tuossa ykköstyypissä haima ei pelitä ollenkaan vaan on tuhoutunut täysin joten aina ollaan insuliinien ja hiilareiden varassa. Ja sitten hormooniotiminta, liikunta, mielialat, ja sää vaikuttaa niihin verensokereihin koko ajan eri tavalla.

totta. mutta eikö se kuitenkin ole mahdollista löytää hyvä tasapaino ilman suurempia ylimääräisiä insuliineja, jos vähän kattoo mitä syö? meinaan ettei syö sillä mentaliteetilla "joo tekee mieli suklaata, otanpa tuosta puoli levyä ja vähän inskaa perään?"

Tästä keskustelusta on jo pitkä aika mutta en kommenttini jälkeen uudestaan aukaissut tätä ennen kuin nyt.

Ärsyttää hieman kommentit mitä annettu tietämättä asiasta tai meidän tavoista mitään.

Miehellä tosiaan puhjennut tyypin 1 diabetes hänen ollessa 11kk. Hänellä on nykyään insuliini pumppu joka antaa koko ajan vähän insuliinia. Aina ennen mitään syömisiä hän mittaa sokerin jonka tuloksen mittari lähettää pumppuun ja sitten hän itse kirjaa pumppuun hiilari määrän ja pumppu annostelee insuliinin.

Ja kun sanoin ettei diabetes elämäämme tai syömisiimme vaikuta niin ei meillä siltikkään herkkuja syödä koko ajan vaan ihan normaalisti silloin tällöin jos on juhlia jne. Tarkoitin tuolla että syö sokeripitoistakin sitä että hänen takiaan ei tehdä erikseen kakkuja jne jos on juhlia. Meillä syödään ihan normaalisti ja lasten rytmin mukaan mikä toki auttaa miehenkin sokeritasapainoon kun on säännölliset ruokailuajat.

Ja toki liikunta jne laskee sokereita eli nämä asiat tulee huomioida insuliinin kanssa minkä määrän on diabeteshoitaja- ja lääkäri katsoneet miehelle sopivaksi.

Mun mielestä ei-diabeetikonkaan ei ole terveellistä yhtäkkiä mässätä suklaata se puoli levyä, kyllä ne sokerit hetkeks nousee taivaisiin ihan terveelläkin ihmisellä kunnes ihmisen oma insuliini asian korjaa.

Mun tarkoitus oli vain sanoa että kun diabetes ei ole enää mikään uusi juttu niin sen kanssa pystyy elää täysin normaalia elämää.

Meillä mitataan myös lapsilta ja multa säännöllisesti paastosokereita ja aterianjälkeisiä. Ei siis kukaan ole käskenyt mutta huomaapahan itse ajoissa jos tulee jotain muutoksia.

jos teillä on perheessä yksi tai kaksi insuliinihoitoista diabetesta sairastavaa aikuista, minkälaista ruokaa teillä syödään?

mitä lapset syövät, minkälaista ruokavaliota teillä noudatetaan?

me syödään samaa ruokaa (mun 1 tyypin diabeteksestä huolimatta) Minä kiinnitän huomiota hiilareihin itseni kohdalla enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Criminal Mind:
Mä en edes halua lukea tätä ekaa sivua pidemmälle. Hirveetä soopaa :o

Mä olen ite 1 tyyppi, meillä kaikki syö ihan perusruokaa, ite vähän kattelen enemmän mitä suuhun pistän esim hiilareista...

En voinu lukea minäkään... :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Criminal Mind:
Mä en edes halua lukea tätä ekaa sivua pidemmälle. Hirveetä soopaa :o

Mä olen ite 1 tyyppi, meillä kaikki syö ihan perusruokaa, ite vähän kattelen enemmän mitä suuhun pistän esim hiilareista...

En voinu lukea minäkään... :xmas:

Musta on aika kamalaa että nykyäänkin ihmiset pitää 1 tyyppiä itseaiheutettuna tyylin "olet syöny liikaa karkkia" :headwall: Joo, siitähän se miunkin haima meni rikki...

Yhteistyössä