Demarinuoret: Äidit töihin suoraan synnäriltä

Entä miten todistaa työkkärissä, että imetti kyllä ihan säännöllisesti mutta maidontulo silti vain loppui.. Kun eikös sitten tuu karenssia jos on ite työnsä lopettanut..?? :confused:
Mihin se maidontulo loppuisi?

Jos on kykenemätön työhön niin varmaan kuntoutettaisiin :D Ja sitten uudelleenkoulutettaisiin tai laitettaisiin jollekin eläkkeelle :rolleyes:

Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="vieras";28185844]Pötköttää kotona??? Ilmeisesti sinulla ei tosiaan ole lapsia :D.

Toisekseen, perustele vähän tuot nikkiäsi, 'täysimettänyt uraäiti'. Millaista työtä teit, kun pystyit pitämään vauvan koko ajan mukanasi?[/QUOTE]

Mulla on kaksi lasta, kahden vuoden ikäerolla. Ja todellakin pötkötin kotona heidän kanssaan, kun olin hoitovapaalla.

Joiden mielestä kotona lapsien hoito on rankkaa, niin kannattaako niitä lapsia hankkia sitten aina vaan lisää?

Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Täysimettänyt uraäiti;28185900:
En. Mutta nyt on tullut koetettua täydellisyyttä mammapiirien malliin, ja seuraavalla kerralla voin koettaa jotakin muuta.
Ei kannata arvostella tai päteä ennen kuin on itse tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Täysimettänyt uraäiti;28185900:
En. Mutta nyt on tullut koetettua täydellisyyttä mammapiirien malliin, ja seuraavalla kerralla voin koettaa jotakin muuta.
Ootko sä jostain katkera? Ihan pimeetä lähteä tekemään äitiydestä suoritusta sen mukaan mitä joku kuppanen "mammapiiri netissä ja perhekahvilassa" ihannoi.

Olisi ihanteellista jos äiti ja isä voisivat puolittaa vaikka isän työtehtävät tietyksi ajaksi. Kumpikin saisi olla vauvan kanssa kotona ja töissä. Tosin moni vanhemmista ei taida olla samalla alalla samoissa tehtävissä että se siitä. Mutta perusidean pohjalta voisi kehitellä jotain niin mullistavaa että tuollaki Räsäsellä nousis ainaki sentin siili pystyyn.

Täysimettänyt uraäiti
Ei kannata arvostella tai päteä ennen kuin on itse tehnyt.
No juuri siksi, että olen hoitanut yhden vauvan näiden nykyajan superäitivaatimuksien mukaan, suhtaudun nyt vähän kriittisesti tähän "äiti on ainoa mahdollinen hoitaja" -mantraan ja mietin, että onko tämä kaikki imetyshössötys, soseiden keittely, kestovaippailu ja vauvaharrastuksissa ravaaminen nyt niin kauhean tarpeellista kuin miltä se jossakin vaiheessa tuntui.

Mutta juu, muusta ei ole vielä kokemusta. Täytyy sitten varmaankin tulla kertomaan, menikö toinen lapsi ihan pilalle, kun ei saanut pelkkää äidinmaitoa ja soseetkin olivat isän väkertämiä.

"Mutta mahdollisimman nopeasti pakollisten toimien jälkeen naisen tulisi palata töihin ja miehen tulla kotiin."

Eli nainen kärsii raskauspahoinvoinnit ja muut raskauden vaivat. Sen jälkeen tekee valtavan urakan synnyttäessään lapsen. Mies siinä vaan vieressä katselee jännittävää näytöstä. Sen jälkeen naisen pitäisi kroppa mäsänä painua duuniin ja mies voisi jäädä kotiin lomalle. Mitä hiton tasa-arvoa tuossa nyt muka on?

Kuka ihme suostuu olemaan raskaana ja synnyttämään, jos ei saa itse sitten nauttia siitä kotona olemisesta? Olisi mulla kyllä jäänyt muksut tekemättä, jos palkaksi olisin päässyt heti duuniin ja perhettä elättämään. Se kotiäitiysaikahan on ihan parasta koko hommassa.

Täysimettänyt uraäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28185921:
Ootko sä jostain katkera? Ihan pimeetä lähteä tekemään äitiydestä suoritusta sen mukaan mitä joku kuppanen "mammapiiri netissä ja perhekahvilassa" ihannoi.

Olisi ihanteellista jos äiti ja isä voisivat puolittaa vaikka isän työtehtävät tietyksi ajaksi. Kumpikin saisi olla vauvan kanssa kotona ja töissä. Tosin moni vanhemmista ei taida olla samalla alalla samoissa tehtävissä että se siitä. Mutta perusidean pohjalta voisi kehitellä jotain niin mullistavaa että tuollaki Räsäsellä nousis ainaki sentin siili pystyyn.
En ole katkera, mutta kirjoitan aika provosoivasti ja ihmettelen ehkä vähän itseäni, kun jossakin vaiheessa kokemattomana äitinä olin niin ehdoton näiden täysimetyksien sun muiden suhteen.

Viestisi loppuosasta olen täysin samaa mieltä. En vain usko, että isät ja äidit oikeasti puolittaisivat työtehtäviään muuten kuin aivan marginaalissa tapauksissa, ainakaan niin kauan kuin yleinen mielipide pönkittää äitimyyttiä näin lujasti. Ja uskokaa tai älkää, se ei ole tasa-arvoa, että 99 prosenttia naisista "haluaa" olla kotona koko vanhempainvapaan. Siinä on kysymys ihan samasta asiasta kuin vanhoillislestadiolaisilla, jotka eivät "halua" sitä tai tätä liikkeen sisällä sopimattomaksi katsottua.

"vieras"
Mitenhän tuo ehdotus on sitten tasa-arvoinen? Sehän pakottaa miehet kotiin ja naiset töihin. Siis PAKOTTAISI. Ei kaikki miehet tosiaankaan halua olla kotona. Nykyisessä mallissahan se on perheen oma päätös, kumpi menee töihin. Jos äiti ei halua kotiin jäädä, isä voi jäädä. Ja ehkä pitäisi keskittyä naisten palkkojen nostamiseen samalle tasolle miesten kanssa. Monesti kun se päätös äidin jäämisestä kotiin perustuu siihen, että miehellä on vaan paremmat tulot. Miehiä tulisi enemmän kyllä kannustaa viettämään aikaansa lasten kanssa. Tälläkin palstalla monesti äidit valittaa, kun mihinkään ei pääse kun mies ei suostu olemaan lasten kanssa. Miten tuollaiset miehet sitten voisivat koti-isinä olla?? Ennemminkin jotain bonuksia tulisi kehittää siihen, että mies jossain vaiheessa pitäisi noita vapaitaan.

Ja tosiaan tuo imetys on jo sellainen juttu ettei tuossa ehdotuksessa ole mitään järkeä. Ei kaikki saa sitä maitoa tulemaan pumpulla, vaikka sitä muuten tulisi. Saati miten sitä tosiaan pumppaisi kesken työpäivän. Vai ajaisko se isi aina lapsen kanssa sinne työpaikalle kun lapsella on nälkä? :D

Aina vaan paranee noi ehdotukset naisten saamiseksi töihin. Ei vaan ajatella sitä, että se päiväkoti paikka jo maksaa monesti enemmän, mitä se äiti/isä maksaa veroja kuussa. Tai että yleensä siihen kotona olevan vanhemman tilalle palkataan sijainen. Yleensä vielä työtön, joten tuolla on työllistävä vaikutus ja ei tarvi maksaa sillekään enää korvauksia. Säästöä jo siinäkin. Eli tulisi kyllä halvemmaksi tuo kotihoito, etenkin jos lapsia on useampi. Aika paljon sais kotihoidontukea nostaa, ilman että tulis kalliimmaksi.

Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Täysimettänyt uraäiti;28185949:
No juuri siksi, että olen hoitanut yhden vauvan näiden nykyajan superäitivaatimuksien mukaan, suhtaudun nyt vähän kriittisesti tähän "äiti on ainoa mahdollinen hoitaja" -mantraan ja mietin, että onko tämä kaikki imetyshössötys, soseiden keittely, kestovaippailu ja vauvaharrastuksissa ravaaminen nyt niin kauhean tarpeellista kuin miltä se jossakin vaiheessa tuntui.

Mutta juu, muusta ei ole vielä kokemusta. Täytyy sitten varmaankin tulla kertomaan, menikö toinen lapsi ihan pilalle, kun ei saanut pelkkää äidinmaitoa ja soseetkin olivat isän väkertämiä.
Ei se ole tarpeellista. Mielenkiintoista että olet edes lähtenyt hössötykseen mukaan siksi että et muka osaa ajatella omilla aivoillasi..?? Minä en ole ikinä käsittänyt sellaisia äitejä jotka eivät osaa käyttää omaa järkeään. Mä en ole ikinä mihinkään itselleni tarpeettomiin kotkotuksiin lähtenyt mukaan.

Mä en itseasiassa kritisoi tuossa ehdotuksessa mitään muuta kuin sitä että perhe ei itse saa päättää kuka lapsen hoitaa yksitoistakuiseksi kotona (sen jälkeen mun mielestä voisi mennä jo päivähoitoon, jo sillä saataisiin kotiäidit ja -isät töihin ja jonkinnäköistä säästöä aikaiseksi), ja sitä että äideille ei mahdollistettaisi sitä täysimetystä puoleksi vuodeksi.

Ehkäpä äideille pitäisi aktiivisesti jo lasta odottaessa alkaa varmistamaan että on työ- tai koulupaikka odottamassa kun on aika siirtyä työelämään vapaiden jälkeen. Nythän tuota työtä ei pahemmin tehdä.

Jos siinä välissä tuleekin lisää lapsia niin suunnitelmat ja varaukset uusiksi kunnes olisi taas uusi aika palata töihin / kouluun. Vanhempainvapaan aikana olisi ainakin yksi käynti jolloin varmistetaan että äiti tai isä on yhä kartalla missä mennään, onko työpaikka vaihtunut tuona aikana tms.

"vieras"
Tuossakin todettiin että lähes puolella naisista ei ole työpaikkaa johon palata vanhempainvapaiden jälkeen.

selittänee suurelta osin sen, miksi naiset käyttävät enemmän aikaa kotona olemiseen. Ja onhan se työttömän naisen hyvä hankkiutua raskaaksi, ei tarvitse etsiä töitä pariin vuoteen vaan saa makoilla kotona.

Täysimettänyt uraäiti
Ei se ole tarpeellista. Mielenkiintoista että olet edes lähtenyt hössötykseen mukaan siksi että et muka osaa ajatella omilla aivoillasi..?? Minä en ole ikinä käsittänyt sellaisia äitejä jotka eivät osaa käyttää omaa järkeään. Mä en ole ikinä mihinkään itselleni tarpeettomiin kotkotuksiin lähtenyt mukaan.

Mä en itseasiassa kritisoi tuossa ehdotuksessa mitään muuta kuin sitä että perhe ei itse saa päättää kuka lapsen hoitaa yksitoistakuiseksi kotona (sen jälkeen mun mielestä voisi mennä jo päivähoitoon, jo sillä saataisiin kotiäidit ja -isät töihin ja jonkinnäköistä säästöä aikaiseksi), ja sitä että äideille ei mahdollistettaisi sitä täysimetystä puoleksi vuodeksi.
Minä taas olen tavannut elämässäni erittäin vähän ihmisiä, jotka oikeasti ajattelisivat itsenäisesti ja näkisivät omaa kulttuuriaan pitemmälle. Naisten keskuudessa heitä tuntuu olevan erityisen vähän. Sen sijaan moni pitää itseään omilla aivoilla ajattelijana, vaikka kulkee viimeisen päälle lauman mukana.

Muistan, kun esikoistani imettäessäni luin erään ranskalaisfilosofin haastattelun. Hän sanoi, että suomalaiset imetystilastot kertovat, ettei tässä maassa äideillä ole todellista valinnan vapautta imetyksen suhteen, toisin kuin Ranskassa. Silloin ajatus närkästytti minua. Nykyään se tuntuu lähinnä kiinnostavalta toisen kulttuurin edustajan näkökulmalta. Onhan tämä meikäläinen äitikulttuuri aika tuomitsevaa.

Ei tsiisus mitä tuubaa:LOL:

Voisihan sitä isätkin imettää, tosin siitä joutuu linnaan. Mutta Räsäsen mallin mukaan isä ehtii istumaan imutustuomionsa sinä aikana, kun äiti on kotona vauvan ollessa 6-12 kk. Kaikkihan on yhteensoviteltavissa, ja tasa-arvostahan tässä on vaan kyse.

Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Täysimettänyt uraäiti;28186172:
Minä taas olen tavannut elämässäni erittäin vähän ihmisiä, jotka oikeasti ajattelisivat itsenäisesti ja näkisivät omaa kulttuuriaan pitemmälle. Naisten keskuudessa heitä tuntuu olevan erityisen vähän. Sen sijaan moni pitää itseään omilla aivoilla ajattelijana, vaikka kulkee viimeisen päälle lauman mukana.

Muistan, kun esikoistani imettäessäni luin erään ranskalaisfilosofin haastattelun. Hän sanoi, että suomalaiset imetystilastot kertovat, ettei tässä maassa äideillä ole todellista valinnan vapautta imetyksen suhteen, toisin kuin Ranskassa. Silloin ajatus närkästytti minua. Nykyään se tuntuu lähinnä kiinnostavalta toisen kulttuurin edustajan näkökulmalta. Onhan tämä meikäläinen äitikulttuuri aika tuomitsevaa.
Mitä imetystilastoilla on tekemistä valinnanvapauden kanssa?

Se on vähän sama juttu kuin olisi se että tämä ranskalaisfilosofi sanoisi että suomalaisten lasten d-vitamiinin käyttötilastot kertovat sitä että lapsilla ei ole varaa valita ottaako vitamiinia vai ei... (Eli oikeasti äidinmaitoa markkinoidaan ja kannustetaan antamaan lapsella sen takia että se parasta ravintoa vauvalle, mutta lakia tai säädöstä siitä ei ole. Myös d-vitamiinia markkinoidaan ja kannustetaan antamaan sen takia että se on todella hyvästä lapsille, mutta senkään antamisesta ei ole lakia ja säädöstä.) Ihan samoin voidaan ajatella muistakin raskauden- ja vauva-ajan suosituksista, esim. vaikka raskaudenaikaisista ruokarajoituksista tai lapsen rokotussuosituksista. Kertovatko nekin filosofin mielestä suomalaisen yhteiskunnan kapeakatseisuudesta?

Muoks. Eli kyse ei aina voi olla vain äidin valinnanvapaudesta, vaan myös lapsen parhaasta! Sitä se filosofi ei, ihme kyllä, ollut vielä käsittänyt..

Äitikulttuuri on juuri niin tuomitsevaa kuin itse haluaa kapeakatseisesti ajatella.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Vieraana"
Ei minusta mitenkään naurettava ehdotus, kyllä mulle kelpais noin.
Lainaus:
”Räsäsen malli” siis säilyttäisi THL:n esityksestä poiketen pienen äitiysvapaan myös synnytyksen jälkeen?

–Totta kai siinä pitää olla tietty aika, jonka äiti on kotona, Räsänen sanoo.

Tietysti synnytyksestä pitää toipua.

–Olen kyllästynyt kuulemaan, että lastenhoidon järjestäminen on vain perheen sisäinen asia. Se ei pidä paikkansa.

Räsäsen mukaan tilasto osoittaa, että ”suomalaiset miehet eivät joko halua ottaa hoivataakkaa vastuulleen tai naiset eivät tahdo luovuttaa sitä puolisoilleen”. Hänen mukaansa naisten työmarkkina-aseman parantaminen on koko yhteiskunnan tehtävä.

–Tutkimusten mukaan lähes puolelta kotihoidontukea nostaneista äideistä puuttuu työpaikka, johon palata. Kuka voi väittää, ettei tämä ole vakava loukkaus naisten ja miesten välistä tasa-arvoa kohtaan? Räsänen sanoo.

Aamen!! Minuakin ihmetyttää miksi naiset niin usein pitävät perhevapaata omana oikeutenaan. Isän pitäisi saada muodostaa lapseen yhteys heti tämän synnyttyä.

Täysimettänyt uraäiti
Mitä imetystilastoilla on tekemistä valinnanvapauden kanssa?

Se on vähän sama juttu kuin olisi se että tämä ranskalaisfilosofi sanoisi että suomalaisten lasten d-vitamiinin käyttötilastot kertovat sitä että lapsilla ei ole varaa valita ottaako vitamiinia vai ei... (Eli oikeasti äidinmaitoa markkinoidaan ja kannustetaan antamaan lapsella sen takia että se parasta ravintoa vauvalle, mutta lakia tai säädöstä siitä ei ole. Myös d-vitamiinia markkinoidaan ja kannustetaan antamaan sen takia että se on todella hyvästä lapsille, mutta senkään antamisesta ei ole lakia ja säädöstä.) Ihan samoin voidaan ajatella muistakin raskauden- ja vauva-ajan suosituksista, esim. vaikka raskaudenaikaisista ruokarajoituksista tai lapsen rokotussuosituksista. Kertovatko nekin filosofin mielestä suomalaisen yhteiskunnan kapeakatseisuudesta?

Äitikulttuuri on juuri niin tuomitsevaa kuin itse haluaa kapeakatseisesti ajatella.
Niin, äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle. Mutta kysymys kuuluukin, olemmeko nostaneet sen parhauden kuitenkin pikkuisen liian isoon asemaan. Jos työelämän kaikkia naisia koskevaan eriarvoisuuteen ei voi puuttua, koska aina törmätään siihen, kuinka "kunnon äiti imettää", olemme jo lähtökohtaisesti valinneet systeemin, jossa miehet saavat hyvät työpaikat ja naiset tekevät työttöminä lapsia.

Varsinkin, kun on paljon kunnon äitejä, jotka tosiaan eivät voi imettää.

säpäle harmaana
[QUOTE="Vieraana";28186285]Ei minusta mitenkään naurettava ehdotus, kyllä mulle kelpais noin.
Lainaus:
”Räsäsen malli” siis säilyttäisi THL:n esityksestä poiketen pienen äitiysvapaan myös synnytyksen jälkeen?

–Totta kai siinä pitää olla tietty aika, jonka äiti on kotona, Räsänen sanoo.

Tietysti synnytyksestä pitää toipua.

–Olen kyllästynyt kuulemaan, että lastenhoidon järjestäminen on vain perheen sisäinen asia. Se ei pidä paikkansa.

Räsäsen mukaan tilasto osoittaa, että ”suomalaiset miehet eivät joko halua ottaa hoivataakkaa vastuulleen tai naiset eivät tahdo luovuttaa sitä puolisoilleen”. Hänen mukaansa naisten työmarkkina-aseman parantaminen on koko yhteiskunnan tehtävä.

–Tutkimusten mukaan lähes puolelta kotihoidontukea nostaneista äideistä puuttuu työpaikka, johon palata. Kuka voi väittää, ettei tämä ole vakava loukkaus naisten ja miesten välistä tasa-arvoa kohtaan? Räsänen sanoo.

Aamen!! Minuakin ihmetyttää miksi naiset niin usein pitävät perhevapaata omana oikeutenaan. Isän pitäisi saada muodostaa lapseen yhteys heti tämän synnyttyä.[/QUOTE]

Ja miten tähän auttaa se, että naiset pakotetaan töihin, jota ei ole?

Luulen, että tuosta mallista seuraisi ainoastaan se, että miesten kotiinjääminen vähenisi vielä nykyisestäänkin, kun sitä mahdollisuutta ei myöhemmässä vaiheessa enää olisi.

Ja jos tämä malli on hyvä sillä perusteella, ettei isä saa muuten muodostettua lapseen yhteyttä heti lapsen synnyttyä, niin miten tällä mallilla se äiti sitten voisi sen yhteyden muodostaa?

Täysimettänyt uraäiti
[QUOTE="vieras";28186103]Tuossakin todettiin että lähes puolella naisista ei ole työpaikkaa johon palata vanhempainvapaiden jälkeen.

selittänee suurelta osin sen, miksi naiset käyttävät enemmän aikaa kotona olemiseen. Ja onhan se työttömän naisen hyvä hankkiutua raskaaksi, ei tarvitse etsiä töitä pariin vuoteen vaan saa makoilla kotona.[/QUOTE]

Ottaen huomioon, että keskimääräinen synnytysikä on 30 vuotta, on tilanne aika katastrofaalinen. Parhaassa työiässä olevia ihmisiä. Ja miten moni sellainen nainen, joka ei edes suunnittele lapsia, roikkuu pätkätöissä sukupuolensa vuoksi...

"Vieras"
Mitäs sitten jos isä ei halua jäädä kotiin hoitamaan vastasyntynyttä? Laitetaanko se päiväkotiin vai pakotetaanko isä jäämään kotiin? Entä yhden huoltajan perheet? Muuttaako vauva puolen vuoden välein asumaan äidille ja isälle? Muutama kysymys Räsäselle.

Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Täysimettänyt uraäiti;28186330:
Niin, äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle. Mutta kysymys kuuluukin, olemmeko nostaneet sen parhauden kuitenkin pikkuisen liian isoon asemaan. Jos työelämän kaikkia naisia koskevaan eriarvoisuuteen ei voi puuttua, koska aina törmätään siihen, kuinka "kunnon äiti imettää", olemme jo lähtökohtaisesti valinneet systeemin, jossa miehet saavat hyvät työpaikat ja naiset tekevät työttöminä lapsia.

Varsinkin, kun on paljon kunnon äitejä, jotka tosiaan eivät voi imettää.
Tosiasia nyt vaan on se että naisilla on ne tissit missä on se ravinto lapselle. Naiset ja miehet ovat erilaisia, täysin tasa-arvoiseksi ei maailmaa milloinkaan saa. Miehet eivät voi luonnollisesti kantaa ja synnyttää lapsia ja ruokkia niitä, toki jos näin olisi niin maailma varmasti olisikin paljon tasa-arvoisempi.

Naisten ja miesten välinen tasa-arvo ehkä saavutetaan jollain tasolla sillä että mies ruokkii lasta pullosta, mutta sillä sitten poljetaankin lasten oikeuksia, koska lapsella on oikeus luonnolliseen, hyvään ravintoon, jos sitä on mahdollisuus antaa. Miksi naisten oikeus pyrkiä täysin samoihin oikeuksiin miehen kanssa ajaa lapsen oikeuden ohi? Evoluutio on tarkoituksella muokannut naiselle ja miehelle eri tehtävät. Naisen vain on tyydyttävä siihen jos aikoo jälkikasvua saada. Sen (raskauden ja imetyksen) jälkeen voi sitten keskittyä taas niihin omiin oikeuksiin.

Blue
[QUOTE="Vieras";28186422]Mitäs sitten jos isä ei halua jäädä kotiin hoitamaan vastasyntynyttä? Laitetaanko se päiväkotiin vai pakotetaanko isä jäämään kotiin? Entä yhden huoltajan perheet? Muuttaako vauva puolen vuoden välein asumaan äidille ja isälle? Muutama kysymys Räsäselle.[/QUOTE]

Pitää ottaa huomioon että kaikista iseistä ei vain ole kotiinjääjiksi mitenkään (ei olisi äideistäkään ilman hormoneja), tässä tulee taas se evoluutiokysymysasia eteen. Miten yhteiskunta on varautunut esim. mielenterveysongelmien lisääntymisiin ettei enää yhtään perhesurmaa tms. tarvitsisi tämän takia tapahtua?

Täysimettänyt uraäiti
Tosiasia nyt vaan on se että naisilla on ne tissit missä on se ravinto lapselle. Naiset ja miehet ovat erilaisia, täysin tasa-arvoiseksi ei maailmaa milloinkaan saa. Miehet eivät voi luonnollisesti kantaa ja synnyttää lapsia ja ruokkia niitä, toki jos näin olisi niin maailma varmasti olisikin paljon tasa-arvoisempi.

Naisten ja miesten välinen tasa-arvo ehkä saavutetaan jollain tasolla sillä että mies ruokkii lasta pullosta, mutta sillä sitten poljetaankin lasten oikeuksia, koska lapsella on oikeus luonnolliseen, hyvään ravintoon, jos sitä on mahdollisuus antaa. Miksi naisten oikeus pyrkiä täysin samoihin oikeuksiin miehen kanssa ajaa lapsen oikeuden ohi? Evoluutio on tarkoituksella muokannut naiselle ja miehelle eri tehtävät. Naisen vain on tyydyttävä siihen jos aikoo jälkikasvua saada. Sen (raskauden ja imetyksen) jälkeen voi sitten keskittyä taas niihin omiin oikeuksiin.
Imetyksen jälkeen voi keskittyä taas omiin oikeuksiin? Huh huh. Aika tiukkaa tavaraa latelet, ja vielä väität ettei äitikulttuuri ole tuomitsevaa ;)

Evoluutio on tarkoittanut, että ihmisäiti imettäisi jälkeläistään 4-7 vuotta. Jos joku meidän kulttuurissamme tekee niin, häntä pidetään friikkinä. Mihin biologian tai evoluution seikkaan perustuu tämänhetkinen yhden vuoden imetyssuositus? Ei mihinkään muuhun kuin kulttuuriimme.

60-70-luvuilla äidinmaidolle ei annettu oikein minkäänlaista arvoa, lähinnä oltiin huolissaan sen sisältämistä ympäristömyrkyistä. Silloin(kin) lapset olivat terveempiä ja paremmin hoidettuja kuin koskaan aiemmin. Siihen aikaan rakennettiin päivähoitosysteemiä ja haluttiin naiset töihin. Kannattaa aina miettiä, kenen äänellä milloinkin tätä "lapsen parasta" toitotetaan. Taustalla kun yleensä ovat yhteiskunnalliset intressit.

Ja kannattaa tosiaan muistaa kaksi asiaa. Ensinnäkin terveitä ja onnellisia lapsia kasvaa monin eri tavoin. Ja toiseksi se varhaislapsuus on vain pieni osa lapsen elinkaarta. Tyttölapselle tekee loppuelämän kannalta ison palveluksen, kun antaa hänelle sellaisen mallin, että nainenkin voi menestyä.

Yhteistyössä