D-vitamiinista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anna

Vieras
Miten paljon annatte lapsillenne d-vitamiinia päivässä? Ja minkä nimistä valmistetta?

Nythän on ollut puhetta siitä että d-vitamiinia tulisi saada enemmän päivittäin kuin mitä nykyinen saantisuositus on.

Ostin juuri D-MAX nimistä valmistetta (20mikrog.) Ajattelin että anna niitä lapsille 2kpl/päivä ja itse ottaisin 4kpl/päivä. Onko se sopiva määrä mielestänne?

Alkuperäinen kirjoittaja anna:
Miten paljon annatte lapsillenne d-vitamiinia päivässä? Ja minkä nimistä valmistetta?

Nythän on ollut puhetta siitä että d-vitamiinia tulisi saada enemmän päivittäin kuin mitä nykyinen saantisuositus on.

Ostin juuri D-MAX nimistä valmistetta (20mikrog.) Ajattelin että anna niitä lapsille 2kpl/päivä ja itse ottaisin 4kpl/päivä. Onko se sopiva määrä mielestänne?

:o :headwall: jospa nyt kuitenkin noudattaisit suosituksia, edes sinne päin.

Mä annan pojalle 5 tippaa jekovittia päivässä. Ite en ota lisä d-vitamiinia kun syön kalkkitabletteja joihin lisätty d-vitamiinia ja lisäksi juon maitoa päivittäin jonkin verran.

En tiedä tuosta d-maxin annostelusta mitään..

01.03.2007
JOHTAVAT RAVITSEMUSTUTKIJAT VAATIVAT: D-VITAMIININ SAANTISUOSITUKSET TULISI MÄÄRITTÄÄ TÄYSIN UUSIKSI

American Journal of Clinical Nutrition lehden (AJCN) tammikuun 2007 numerossa julkaistussa laajassa kokoomatutkimuksessa kritisoidaan voimakkaasti nykyisiä alhaisia D-vitamiinin saantisuosituksia (1). Lehden tutkimuksessa päivittäinen turvallinen annostus terveille ihmisille nostetaan aivan uudelle tasolle. Tällä hetkellä yleisesti hyväksyttynä turvallisena ylärajana pidetään 50 mikrogrammaa päivässä, tämän seurauksena Suomessakin nostettiin vuonna 2006 päivittäinen saantisuositus 7 mikrogrammasta 10 mikrogrammaan. Tiedeyhteisö on jo pitkään kritisoinut liian alhaisia D-vitamiinisuosituksia. Useimmat D-vitamiini-asiantuntijat ovat sitä mieltä, että 25(OH)D:n veripitoisuus tulisi olla vähintään 80 nmol/l, jotta D-vitamiinista saavutettaisiin optimaalinen hyöty. Viitearvoalue 25(OH)D:lle on Suomessa määritetty 10 - 105 nmol/l (tavoitetaso 40-80 nmol/l). Jotta 97.5 % väestöstä pääsisi 80 nmol/l tasolle tulisi D3-vitamiinin saanti olla vähintään 75 ug (3000 ky)/pv (2).

Aikaisemmin luultiin, että D-vitamiini vaikuttaa pelkästään kalkkiaineenvaihduntaan ja sitä tarvitaan kalkin imeytymisen edistämiseksi, mutta nykytutkimus on osoittanut, että D-vitamiini vaikuttaa myös kehon immuunipuolustukseen. On jopa arveltu, että liian vähäinen D-vitamiinin saanti altistaa autoimmuunisairauksille, syövälle, masennukselle ja flunssille. Uudessa AJCN tutkimuksessa pidetään terveelle ihmiselle turvallisena D-vitamiinin ylärajana 10.000 kansainvälistä yksikköä (250 mikrogrammaa) päivässä, tämä on viisinkertainen määrä aikaisempaan turvallisuusrajaan verratttuna. Lisäksi todettiin, että väitteet D-vitamiinin terveydellisistä haitoista ovat huomattavan liioiteltuja (1). Näin suuria määriä ei kuitenkaan tule ottaa ilman lääkärin valvontaa.

The American Journal of Clinical Nutrition-lehden maaliskuun 2007 numerossa viisitoista johtavaa ravitsemusalan tutkijaa ja kliinikkoa vetosivat USA:n terveysviranomaisiin ja EU:n Terveysvirastoon, jotta ne pikaisesti arvioisivat uudelleen D-vitamiinin saantisuositukset, sillä nykyiset liian alhaiset D-vitamiinitasot saattavat olla vakava kansanterveydellinen riski (3)

D-vitamiinia on saatavana terveyskaupoissa ja apteekeissa ravintolisinä kahta eri muotoa D2 (ergokalsiferoli) ja D3 (kolekalsiferoli), joista tutkijat suosittelevat D3-vitamiinin käyttöä, koska D2-vitamiinin teho on huomattavasti heikompi.

Kirjallisuusviitteet

1) John N Hathcock, Andrew Shao, Reinhold Vieth, and Robert Heaney. Risk assessment for vitamin D. The American Journal of Clinical Nutrition, 2007; 85: 6-18

2) Heaney R. The case for improving vitamin D-status. Journal of Steroid Biochemistry & Molecular Biology. (article in press).

3) R. Vieth, H. Bischoff-Ferrari, B.J. Boucher, B. Dawson-Hughes, C.F. Garland, R.P. Heaney, M.F. Holick, B.W. Hollis, C. Lamberg-Allardt, J.J. McGrath, A.W. Norman, R. Scragg, S.J. Whiting, W.C. Willett, and A. Zittermann. The urgent need to recommend an intake of vitamin D that is effective. The American Journal of Clinical Nutrition 2007; 85: 860-868

http://www.terveystaito.fi/Artikkelit/2007_1.htm

Alkuperäinen kirjoittaja Jamssi:
Mä annan pojalle 5 tippaa jekovittia päivässä. Ite en ota lisä d-vitamiinia kun syön kalkkitabletteja joihin lisätty d-vitamiinia ja lisäksi juon maitoa päivittäin jonkin verran.

Vaihda Jekovit D3-vitamiiniin.

Meillä saavat 7,5 mikrogrammaa päivässä. Kukaan ei oikeastaan juo maitoa tai muuta juomaa johon olisi D-vitamiini lisätty, joten siksi kaikki saavat reilusti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Minkä ikäisiä lapsia? Mun vauva saa 10µg deetippoja päivässä. Itse syön 80µg d-pearlseja päivässä ihan vain testiksi jos auttais väsymykseen. Periaatteessahan annostuksen pitäis mennä painon mukaan. Siitä annoksesta vaan on erimielisyyksiä.

14kg - 24kg painoisia lapsia.

älä anna jekovitia

Alkuperäinen kirjoittaja huom:

älä anna jekovitia

Miksi? Kysyin neuvolassa ja sitä suositeltiin.

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:

Vaihda Jekovit D3-vitamiiniin.

Meillä saavat 7,5 mikrogrammaa päivässä. Kukaan ei oikeastaan juo maitoa tai muuta juomaa johon olisi D-vitamiini lisätty, joten siksi kaikki saavat reilusti.

Onko D3:ssa sitten sama annostus?

Alkuperäinen kirjoittaja huom:

älä anna jekovitia

Miksi? Kysyin neuvolassa ja sitä suositeltiin.

koska se on D2, ja ihminen tarvitsee D3-vitamiinia

Raskaudenaikainen D-vitamiinin puute heikentää sikiön synnynnäistä immuunisuojaa

Äidin D-vitamiinin puute raskauden aikana heikentää lapsen luontaisen immuunivasteen kehittymistä ja voi altistaa syntyvän lapsen muun muassa autoimmuunitaudeille, kuten ykköstyypin diabetekselle. Raskaana olevien ja hedelmällisessä iässä olevien naisten tulisikin kiinnittää erityistä huomiota D-vitamiinin riittävään saantiin, suomalaisasiantuntijat muistuttavat.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan D-vitamiinityöryhmän puheenjohtaja ja ravitsemustieteiden dosentti Christel Lamberg-Allardt Helsingin yliopistosta sanoo, että D-vitamiinilla näyttää olevan vaikutusta sekä aikuisiässä hankitun että synnynnäisen immuunivasteen muodostumiseen.

- Tutkimusten valossa kaikkien hedelmällisessä iässä olevien naisten olisi hyvä kiinnittää erityistä huomiota riittävään D-vitamiinin saantiin jo raskautta suunniteltaessa, jotta äidin elimistön D-vitamiinipitoisuus olisi riittävä sikiön immuunivasteen kehittymiselle, Lamberg-Allardt toteaa.

D-vitamiinipäivä vuoden pimeimpään aikaan

Tutkimusten mukaan D-vitamiinin vajaus on yleistä hedelmällisessä iässä olevilla nuorilla naisilla. Lamberg-Allardtin mukaan myös raskaana olevat, laihduttajat, monet keski-ikäiset naiset ja teinitytöt ovat ryhmiä, joilla on riski saada liian vähän D-vitamiinia.

Tiistaina 27. lokakuuta vietetään kansallista D-vitamiinipäivää. Päivän aikana järjestetään tietoiskuja useissa apteekeissa eri puolilla maata. D-vitamiinin puute on Suomessa yleisintä vuoden pimeään aikaan loka-huhtikuussa. (Ruokatieto)

http://uutiset.ruokatieto.fi/WebRoot/1043198/X_Uutistenhallinta.aspx?id=1134433

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mun lapset ovat 12kg ja 16kg. Onko se sitten paha jos annan lapsille sen 2kpl vai oisko 1 kuitenkin riittävä?

1 kpl 20µg on jo paljon parempi kuin mitä monikaan lapsi saa. Muistaakseni joku suomalaistutkija suosittaa aikuisillekin vain 50µg kun toiset taas yli 100µg. Tietty vaikea sanoa kuka on oikeimmassa mutta en antais yli 25µg lapsille, mutta mä en tosiaankaan ole mikään asiantuntija tällä alalla. En millään löydä enää tuota tutkimusta missä oli painon mukaan nuo määrät.

Ite syön 120 µg/vrk. Kuka tahansa farmaseutti sanoo että jatkuvassa käytössä 50µg/vrk on täysin turvallista. Koska se on fakta.

Todellisuudessa se turvallisen raja menee moninkertaisissa lukemissa mutta kukaan ei osaa sanoa tarkkaa lukemaa ainakaan vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Liikaa on. Lapsille 10 mikrogrammaa on riittävästi tai näin ainakin itse annan. Lisäksi tulee d-vitamiiinia maidosta.

Ja käyhän lapset ulkona keskipäivällä, jolloin pilvistä siroaa auringon valoa! Ne suositukset ovat ihmisille, jotka vahtaa päivät telkkaria tai on ne keskipäivät aina töissä;-)

Suora aurinngonpaiste ei ole myöskään terveellistä!

Yhteistyössä