Clomittaret vuonna 2011!

Mulla vasemman silmän häkö on vähän hämärä ajoittain ja tuntuu, että näkökentässä välähtää välillä joku kirkas. En itsekään ensin yhdistänyt noita clomeiden liittyväksi. Aiheesta googlettelin ja juuri tuollaisia muutkin ovat kuvailleet.
Siis mulla on ollu just kans tollasia välähdyksiä myös! En oo kyl ikin aatellu et noi näköjutut johtuu clomeista, pelottavaa...

Luin just noist clomien haittavaikutuksista ja siel oli painonnousu :eek: Mul on clomien syönnin aikana tullu joku 7kg vaikken ole mitenkää muuttanu elintapoja, tuntuu et paino vaan nousee..
 
Viimeksi muokattu:
voi p* :mad: mä sain just 15kg pois kun piti just tän lapsettomuuden takia yrittää... terolut on ainakin turvottanut ja makeanhimo kuurin aikana aina ihan mahdoton! onko kukaan kokeillut/todennut vähähiilihydraattisen dietin hyödyistä pcos:ssa tai lapsettomuudessa yleensä? mä kun aloitin dietin ja noudatin sitä tosi tarkasti, tippu nopeesti 10kg painosta ja sillon n.5kg putoamisen jälkeen tuli eka ja ainoo luomu ovulaatio! en tiedä johtuiko laihtumisesta vai dietistä, mutta epäilen diettiä...
 
onko kukaan kokeillut/todennut vähähiilihydraattisen dietin hyödyistä pcos:ssa tai lapsettomuudessa yleensä?.
Mä oon muutaman kuukauden ollut aika tiukalla VHH-ruokavaliolla ja viimeksi kun kävin lääkärissä oli pcos lähes poissa, rakkuloita huomattavasti vähemmän vaikka ennen niitä on ollu hirveesti. Paino ei ole pudonnut, joten se ei ainakaan mulla ole syy...

Ei näköjään venyny viime kierto sittenkään vaan jäi 30 päivään, nyt siis kp 5. Eli kierto pysy tasaisena myös ilman clomeja. Vielä yksi kierto ilman clomeja ja jos kierto alkaa venyä pitää harkita kokeilenko clomeja uudestaan... Mut toivottavasti tärppäis luomuna, en jaksais taas clomejen sivuvaikutuksia...
 
Hienoa! Ilmeisimmin siis dietti tosiaan auttaa! monissa muissa maissa lääkärit neuvovat pco potilaat vhh dietille ihan säännönmukaisesti koska on tiedossa että se saattaa auttaa tilanteeseen. :)

Mulla nyt eka tuplaclomi kuuri takana. alkaa olla jo siedettävä olo ja halutkin on löytyny takaisin. kuumia aaltoja on kyllä ihan riittävästi, mutta se on pieni juttu kun tietää mistä se johtuu ;) ja minkä takia niistä kärsin. kauhean toiveikas olo on nyt taas. jotenkin ihan erilainen ku ekassa yhden clomin kierrossa... torstaina olis ultra ja sit tiedän onko mitään tapahtumassa. :cool:
 
Mäkin oon nyt alottanu VHH-ruokavalion tuossa muutama päivä sitten. Mullahan on siis pco-tyyppiset munasarjat, joten uskon ja toivon tuosta dietistä olevan jotain apua. Niin paljon hyvää oon siitä kuullu. Oon kyllä huomannu jo nyt, et olo on jotenkin kivempi (ei turvota) eikä oo ollu minkäänlaista makeenhimoa. :p

Mul oli clomien seurantaultra kp13 ja sillon näky kaksi noin 10mm follia. Lääkäri määräs tekemään kp17-21 ovulaatiotestejä ja niitä oon nyt tässä tehnykin 3. Tänään on kp19 ja viiva on järestään joka aamu tummentunu ja tänää se oli jo selkeesti aika tumma, ei kuitenkaan yhtä tumma kun kontrolliviiva. Voiskohan se ovis olla kuitenkin tuloillaan? Huomenna taian testata Clearbluen testillä, ni saa varmuuden asiaan. :)
 
  • Tykkää
Reactions: vauvaton
Pakko vielä laittaa tietoa niille jotka asiaan ei syvemmin oo perehtyny... tää oikeesti on perusteltu apu pcos:aan! Sorry kaikille, en halua tyrkyttää, mutta jos jollekulle tästä on apua, niin hyvä :)

Naisista noin 5-10% on pcos potilaita, -> vatsaontelossa liikaa rasvaa ja insuliiniresistenssi eli insuliinia on veressä paljon, mutta se toimii huonosti, jolloin sokeri ei pääse kudoksiin ja verensokeri nousee. (tai pienikin sokerimäärä aiheuttaa insuliinin liikaerityksen ja insuliinin suuri määrä houkuttaa taas syömään koska sokerit laskee.) insuliini myös vaikuttaa mm. testosteronituotantoon ja muihin hormoneihin jotka pcos:ssa tärkeässä roolissa. Ja jos veressä on enemmän glukoosia kuin sillä hetkellä on tarvetta, se varastoituu maksaan ja lihaksiin ja jos nämä varastot on jo täynnä, ylimääräinen sokeri varastoituu rasvana.

Eli hiilarit minimiin vaan, ja proteiinia tilalle... :) rasvaakin pitää saada jotta hormonit toimii, mutta sopivassa määrin. ja lisäaineet pois! kaikki valmisruuat, margariinit ym. on myrkkyä!

muoks: ja tiiän et tää ei oo mikään ravintokeskustelupalsta, täällä kun vaan on paljon pco potilaita ja muita lapsettomuudesta kärsviä niin tästä saattais olla apua projektiin. =)
 
Viimeksi muokattu:
vauvaton: Mä ainakin uskon VHH-ruokavalion merkitykseen pcolaisille! :) Alkuun en uskonu, vaikka moni sitä suositteli ja paljon hyviä kokemuksia oikeesta elämästä luinkin. En halunnu uskoa, koska pelkäsin, etten siihe pysty. Oon tottunu syömään leipää, pastaa, perunaa jne. paljon ja ajattelin pitkään, et perkele niistähän en luovu! Mut kuis ollakaan, tää on ollu tähän asti tosi helppoa ja tänää leivoin jopa sellasta mantelileipää ja voi vitsit et oli hyvää ja "aidon" makusta leipää! :p Taas yksi korvike lisää normalisoimaan arkea. Ja olo on tosiaan ollu jo 4 päivän jälkeen parempi eikä makeeta tee yhtään mieli. Aiemmin horkin jääkaapista koko ajan jotain naposteltavaa.. Uskon, et painokin tippuu tällä ruokavaliolla helposti, vaikkei se ollukaan itse tarkotus tän dietin alottamiselle. Oon 165cm pitkä ja 65kg painava eli ihan normipainoissa mennään, mut oishan se kiva jos vaikka viitisen kiloa lähtis. :rolleyes: Ja mikä parasta, jos tää tois sen kovasti kaivatun plussan tikkuun, ni mikäs sen parempaa! Kaikkea oikeesti kannattaa kokeilla! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Juudith
Mä oon itseasiassa ollu VHH-dieetillä jo pari vuotta, mutta en kauheen tiukasti (kun ei sitä ylipainoakaan ole). Heti kun tiukensin ja vähensin hiilarit minimiin (20-50 g päivässä) alkoi pco parantua... Samalla parantui myös koholla ollut paastoverensokeri (joka on tyypillistä jos on pco) Olen kuullut että joillakin pco-potilailla kierto toimii normaalisti vain ketoosissa jossa hiilareita syödään alle 20 g.
 
Moikka moi ja auttakaahan tyhmää!
Eli siis kävin maanantaina folli ultrassa ja clomeilla saatiin aikaan yks 16mm follikkeli. Terot pitää aloittaa taas 2 päivää oviksesta ja lääkäri käskikin testailla aamuin ja illoin et saisin oviksen bongattua. En kuitenkaan ole sitä vielä löytänyt ja jos oikein oon ymmärtäny folli kasvaa päivässä 1,5mm-2mm, mut minkäkokoisena se irtoaa?? En uskolla aloittaa viel teroja ettei ne sit vaan estä ovista kokonaan ja siis aina kun on saatu clomeilla follikkeli kasvamaan se on irronnut itekseen. Joten luultavasti ovulaatio on vielä eessä enkä oo missannu sitä. Kun silloin maanantaina ja eilen eli tiistaina ovistesti näytti haaleaa viivaa mut tänään digitaalinen ei näyttänyt hymyä. Tosin viiva siel sisäl oli tummentunut. Vissii vaan se viiva ei kerro mitään! Kiitos jo etukäteen! :)
 
Mikä kierron päivä sulla oli ma? Mä kävin ti ultrassa ja oli kp 14 ja sillon oli toi 16mm. Viimeks kävin kp 15 ja sillon oli 20mm ja lääkäri sano et se on valmis irtoomaan ja käski samana iltana pistää pregnylin jotta varmasti irtoaa... et olisko se sit n. 20mm siinä korvilla "kypsä"?
 
maikkuliini - Mulle gyne sanoi et irtoaa siinä 20-22mm. On tietty yksilöllistä kuten sekin miten nopeasti kasvaa. Mulla oli ekassa c-kierrossa kp11 14mm ja 13mm follit, joista toinen (tai molemmat) irtosi kp15-16.

ON: Nyt menossa toka c-kierto, ovisplussaa en saanu ja nyt jo kp46... En siis ilmeisesti ovuloinu tässä kierrossa ollenkaan clomeista huolimatta :( Onks kellään muulla käyny tällee?
 
Maanantaina oli kp 17 ja mulla on ollut clomien kanssa aina kp 15-18 mut nyt on vaan myöhäsempi. Eli varmaan tuloillaan on vielä se siis.. Kiitos avusta! :) Katie85: Ite oon ovuloinut jokaisesta clomikierrosta, joten en osaa vastata miks sul ei ole ollut ovulaatiota. Kävitkö kuitenkin ultrassa?
 
maikku - Minä kierron päivinä ja millä annoksella syöt? Mulla on ollu kp3-7 ja annos yksi tabletti. Ekassa kierrossa ultrattiin ja sillon oli tosiaan kp11 noi 13mm ja 14mm follit, molemmilla puolilla yksi. Sillon oli ovis kp15-16 mut nyt ei tärpänny. Gyne sano et annostus on mulle hyvä eikä tokasta kierrosta tarvi tulla ultraan. Ja nyt menee siis se toka c-kierto kp46 ilman ovisplussaa... voi olla tietty et missasinkin sen (testasin vaan aamulla) mut sit luulis et menkat olis jo alkanu. Blaah! Ens kierrossa meen taas ultraan.
 
Katie85 mä syön kp 3-7 ja 2tbl / päivässä. Yhen on nyt kasvattaneet muutamas kierros ja nyt kahes aiemmas kierros oon löytönyt oviksen iltasin. Gyne sano et illan sen voi jopa paremmin löytää kun aamuisin ja käski testailee sekä aamuin et illoin et varmasti ei mene ohi! Onks sul teroja mil saat taas kierron rullaamaan?
 
maikku - Mones c-kierto sulla on nyt? Onks sulla ultrattu joka kierrossa? On mulla teroja juu, ehkäpä mä alotan ne huomenna ku on niin turhauttavaa tää odottelu. Ja ens kierrosta sit testaan ovista myös illalla!
 
viides kierto clomeja jo menossa ja turhauttaa! Viime vuoden lopul raskauduin ekasta clomi kierrosta ja nyt ei tapahdu mitään. Joka kierrosta ei oo ultrattu mut oon löytänyt ovulaation kyllä. Nyt halusin et ultrataan kun halusin varmuuden et jotain tapahtuu. Mulla ongelman taitaa tehdä limakalvon ohuus ja clomie ei ainakaan sitä auta vaan ehkä jopa pahentaa, joten saa nähä onks tää viiminen clomikierto jos ei nyt tärppää!! Ootko Katie85 tehny testii jos oliskin vaik myöhänen plussa?
 
maikku - Onks sulla mitattu prog-arvoo kierron lopulla? Viimeks testasin kp33 tyylipuhtaan negan ja se otti sen verran päähän ettei oo huvittanu testata uudestaan :kieh: Eikä mulla oo kyl mitään oireitakaan. Mulla oli kans km viime vuoden lopulla viikoilla 9+3 ja siitä raskaudesta mulla oli kyl oireita mm. vilu, alavatsan nippailut, väsy jne... Siks en nyt usko plussaan kun ei se oviskaan täs kierrossa löytyny. Millä viikoilla sulla meni kesken?
 
Eipä ole prog.arvoa mitattu, pitäs varmaan käydä mitauttamassa. Mulla meni kesken kans jolloin 9 viikol ja oli keskeytynyt km. No mut onnea uuteen kiertoon kun se lähtee käyntiin. Kyllä me vielä vauvat syliin asti saadaan vaik tää tuntuukin välil tosi vaikeelta!! Jaksuja sinne :)
 
viides kierto clomeja jo menossa ja turhauttaa! Viime vuoden lopul raskauduin ekasta clomi kierrosta ja nyt ei tapahdu mitään. Joka kierrosta ei oo ultrattu mut oon löytänyt ovulaation kyllä. Nyt halusin et ultrataan kun halusin varmuuden et jotain tapahtuu. Mulla ongelman taitaa tehdä limakalvon ohuus ja clomie ei ainakaan sitä auta vaan ehkä jopa pahentaa, joten saa nähä onks tää viiminen clomikierto jos ei nyt tärppää!! Ootko Katie85 tehny testii jos oliskin vaik myöhänen plussa?
Mullakin nyt viides kierto ja varmaan sit viimenen clomikierto ellei nyt tärppää, lääkäri puhu et sit vaihettas suuntaa, johonkin toiseen lääkkeeseen tms, vaikka clomit kyllä toimii mun kohalla mut ei sit vaan jostain syystä tärppää. Varmaan eka liike sit on se torvien aukiolotutkimus. Onks monelle tehty se? Lääkäri myös sano et toivottavasti ei jouduta mun kanssa siihen koeputkihedelmöitykseen kun mun munasarjat on jotenkin tosi herkät ni se voi olla vaikeeta... Nyt on menossa kp 16, lääkäri käski tehä eilen ja tänään ovistestiä ja jos nega niin tänään verikokeisiin josta katotaan estradioli. No ne molemmat oli negoja, tai haalee viiva molemmissa, menin verikokeisiin ja se arvo oli hyvä, 1.56? En tiedä sit mitä noin käytännössä meinaa :p No kuitenkin, lääkäri sanoi että pitäs olla kypsä, pistä pregnyl heti ku pystyt ja sit vaan toivotaan parasta et täl kertaa tärppäis. Joka päivä kehotti sekstailemaan, mitä ollaanki nyt jo täl viikol tehty, ettei vaan mene ohi. Miten usein te ootte yhdynnässä ovulaation aikaan? Jotenki tuntuis et ku joka päivä on ni ei se tavara ehi kunnol "kehittyy" siinä vuorokaudessa :D ? Varmaan joku päivänparin väli ois ihanteellinen, spermatestiinki ku menee ni pitää olla ollu tulematta se 2-5 päivää... Mut eihän sitä sit taas voi pitää mitään välejä ettei mene ovis kokonaan ohi...
Jotain erilaista täs kierros kyl oli koska aina aiemmin vasemmalla puolella on ollu rakkula, oikeella ei muutaku monta ihan pientä, nyt ekaa kertaa oikeella oli ainoostaan kasvanut. Eikai silläkään mitään väliä ole mut onpahan kiva elätellä toiveita et nyt sit tärppäis :whistle:

Tsemppiä kaikille ja koitetaan nyt vihdoin saada useampi tärppi!!
 
Heips.

nyt mäkin pääsen vihdoin ihmettelemään ja odottamaan tätä tärppi kysymystä. kävin tänään kp 11 ultrassa ja siellä 12.6mm folli vasemmalta tulossa. oikeella helminauhaa edelleen ja ei mitään johtofollia näkyvissä. Gyne oli lähes varma että tuo yksi sieltä 4-5 pv kuluessa irtoaa ja yritän kovasti uskoa ja toivoa että näin käy :) ekaa kertaa siis pääsee oikeasti tietoisesti yrittämään jos ja kun tietää että ovuloi! jännää :)

Kauheen masentunu fiilis on ollu viimepäivinä. vauvauutisia tulee joka tuutista ja tuntuu että kaikki vastaantulijat on joko raskaana tai lapsi mukana. ahdistavaa. josko se onni meillekin joskus koittais,, nyt on ainakin mahdollisuuksia jos ovulaatio on saatu tapahtumaan.
 
Täällä ei mitn uutta.. Osaako joku sanoa, voiko clomit joillakin vaan huonontaa ovulaatio mahdollisuuksia?
Viime kierrossa (eka clomi kierto) en ovuloinut ollenkaan verikokeitten perusteella ja tässäkään kierrossa ei mitään havaintoja, kuin tajuton alamaha kipu kp16, jotka viittais ovikseen.
Tuntuu että nakkaan nuo lääkkeet menemään ja käyn luontaisttuote kaupasta hakemassa apuja.. turvottaa ja väsyttää+päätä särkee nykyään tiuhaan :(
 
Juudith - Me ollaan oltu yhdynnässä oviksen aikaan noin joka toinen päivä, mulla on vahva usko simppoihin et ne sen päivän siellä sinnittelee vaikka ovis sattuiskin sit päivän jälkeen pupuilun :) Ja eläähän munasolukin sen 48h. Kuten itsekin sanoit (ja mäkin oon niin ymmärtäny) et siittiöt on "innokkaampia" jos ei harrasta seksiä joka päivä :D

vauvaton - Onnee follista ja nyt vaan ovista tikuttelemaan!

Danjuska - Clomien tarkoitushan on nimenomaan saada se ovis tapahtumaan :) Millä annoksella syöt? Mäkään en ovuloinut tässä tokassa c-kierrossa, ekassa kylläkin. Luotto on silti kova! Välillä toki on kaikilla masisfiiliksiä ja tunne ettei tästä tuu koskaan mitään... Tsemppiä! Kyllä me kaikki saadaan se vauva syliin asti!

ON: Toka c-kierto "vähän" venähti, en varmaankaan ovuloinut ollenkaan. Aloitin nyt terot et saan vuodon käyntiin ja päästään uuteen yritykseen. Montako clomikiertoa teidän gynet on antanut syödä putkeen ilman taukoja?
 
Tänään aamulla kp 21 digitaalinen testi näytti negaa eli ei hymyilly! Sit 4 tuntia sen jälkeen testasin töissä halpis testillä, kun oviskivut tunsi selvästi ja valkovuotoa tuli myös runsaasti. Halpis testi näytti melkein tasavahvoja viivoja, ei ihan mut vahvana viiva tuli siihen. Nyt kotiin tullessa digitaalinen ei vieläkään hymyile. Joten tapahtuiko ovulaatio? pikkuista juilintaa on alamahassa ja limoja tulee. Uskallan varmaan alkaa syömään teroja 2 päivän päästä. Yleensä vaan kun saan oviksen löydettyä, ni digitaalisel viel varmistelen mut nyt ei ollut just silloin paikalla sitä. Eli voinko luottaa et ovis tapahtui, kun viivat ei kuitenkaan olleet ihan tasavahvoja? Vauvaton Onnea follista! Toivotaan et tärppää!! Ja siis joka toinen päivä menetelmällä meillä mennään ovis aikoina. Gyne tosin sanoi et joka 3 päiväkin riittää ja et tärkeintä olis ajoittaa se aina seuraavalle päivälle ovulaatiosta! :)
 
mun pitää vissiin liittyä tänne(kin)...kolme vuotta yritystä takana,yksi keskeytetty raskaus rv 22+3,siitä on nyt se kolme vuotta.
eilen sain tulokset että en ovuloi,joten aloitetaan clomit. nytpä siis tarttisinkin hieman tietoa että miten,missä ja milloin täh ja häh mitä nyt tapahtuu?? lääkäri oli aikas nihkee puhelimeessa,ei pahemmin tietoo irronnu,aiko laittaa reseptin ja ohjeet tulemaan,enkä siinä sitte pyörryksissä älynny rueta tinkaamaan tietoja sen enempi! joten kiitos jos viitsitte valaísta minua!
 

Yhteistyössä