Heippa kaikille!
Olen ns uusi täällä clomittaret palstalla.. Olen lukenut tätä palstaa joka päivä tammikuusta lähtien, mutta en ole kirjoitelut mitään. Aloitin clomit maaliskuussa ja sattumoisin kun ajattelin vihdoinkin että alan kirjoittelemaan tänne niin tulin raskaaksi 3 clomikierrosta. Mutta tämä ei nyt ollut asiani.. Vaan liittyen siihen kun puhutte PCO:sta.
PCO ja PCOS on kaksi eri asiaa. PCO on polycystic ovaries, eli monirakkulaiset munasarjat. Noin kolmannella osalla kaikilla naisista on PCO ja moniin se ei vaikuta millään tavalla eikä moni edes koskaan tiedä että heillä on PCO. PCOS taas on polycystic ovarian syndrome (tai disease), joka monirakkulaisten munasarjojen lisäksi meinaa sitä että verikokeessa havaitaan lh ja fsh hormonien epäbalanssi (eli lh:ta on liikaa veressä suhteessa fsh:n). Ja PCOS:ään liittyy hirsutismia (liikakarvoitusta), insuliiniresistanssia, aknea, ylipainoa (etenkin vyötäröllä). Toki itsellänikin on PCOS eli minulla on monirakkulaiset munasarjat ja lh ja fsh hormonit päin pyllyä. Mutta minulla ei ole mitään noista muista oireista, eli se ei näy päällepäin ollenkaan.
Halusin vaan tulla selventämään näiden kahden (PCO ja PCOS) eron, koska niissä on suuri ero. Muistan vaan lukeneeni että joku kirjoitti tänne että verikokeesta todettiin PCO, niin silloin se on PCOS. PCOS:sää sanotaan syndromaksi sen takia, koska se oireilee eri ihmisillä eri tavalla, mutta pääpiirteet on melko samat. PCOS:sään liittyy hirveän paljon ns "vaivoja", ja PCOS on
parantumaton sairaus, toisin kuin PCO joka joillaikin voi ihan itsestään kadota, esim synnyttämisen jälkeen. PCOS altistaa esim munsarjasyövälle, diabetekselle, verisuonisairauksille jne. Valitettavasti jos on PCOS:laisten keskenmenon riski on n. 40-73%, eli hurjan suuri. (Jonka takia huominen ensimmäinen ultra jännittää, pelottaa että siellä ei ole sydänääniä
)
Me aloitimme vauvan yrityksen tammikuussa 2011 lopettamalla ehkäisypillerit. Huomasin pian ettei minulle tule lainkaan kuukautisia. Lueskelin netistä ja jotenkin tiesin että minulla on PCO tai PCOS. Valitettavasti olin oikeassa. Olenkin tässä vuoden aikana lukenut kaiken mahdollisen materiaalin PCO:stä ja PCOS:stä, ja materiaali (siis kaikki hyvä) on englanninkielellä.
Jos teillä on PCO ja etenkin jos teillä on PCOS, niin suosittelen lämpimästi, että vähennätte hiilihydraattien syömistä. Itse toukokuussa lopetin perunat, riisit, pastat, karkit, limut.. Kaikki. Oli välikierros ja seuraavasta kierrosta raskauduin. Ei voi olla sattumaa. Koska PCOS:laisilla on usein insuliiniresistanssia, niin hiilihydraatit muuttuvat kehossa glukoosiksi (sokeriksi) ja se nostaa PCOS:laisten testosteronitasoja ja se tietenkin vaikuttaa muihin hormoneihin.
Pahoittelen jos tämä vaikuttaa saarnalta. Yritän vaan auttaa. Luottamus lääkäreihin on ns. mennyt tämän kokemuksen myötä (lapsettomuushoitojen), koska minulle sanottiin että minun pitäisi lihottaa itseäni (bmi 18.5) ennenkuin ne edes tutkivat minut. Jos olisin tehnyt niin kuin lääkäri sanoo, olisi PCOS:säni pahentunut entuudestaan. Jos teillä on jotain mietteitä asiasta niin mielelläni kuulen ne. Jos minulla menee raskaus kesken, palaan tänne piinailemaan teidän kanssa jos huolitte minut. Toivon etten pahoita kenenkään mieltä, onhan noi aika rankkoja ja masentavia statistiikkooja, mutta itse koen sen niin että mielummin tiedän kaiken, jotta voin tehdä jotain asian eteen.