chihuahua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli aikoinaan. Ja mun Moponi ei ainakaan tykänny lapsista ollenkaan, vaan murisi niille jotka tulivat silittelemään... Mä olin ainoo lapsi josta se tykkäs :D

Jos on rauhallisia lapsia jotka antaa koiran olla rauhassa, niin miksei sillon sopis... :whistle:

Mun vanhemmilla ja siskolla on ollu useampi. Ihania ovat. Tosin myö oltiin isompia jo, mut lastenlasten kanssa tullu kyllä ihan hyvin toimeen. Pari koirista oli sellasia, että niitten piti antaa ite tulla syliin, tai saattovat näykkästä. Tosin eipä se niillä naskalihampailla paljoa sattunut. Jokainen niistä on omanlaatusensa. Toiset on ihan hiiriä ja toiset maailmanomistajia. En osaa sanoa, onko rodulle jotain ominaista tai ei :heart: Ihania ovat :D

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
miten se ees kirjotetaan... :) no, kuitenkin; onks kellään tota ihanaa pikku vipeltäjää... sopiiko lapsiperheeseen? Kokemuksia?

Voin sanoa, että kokemuksia pikku Chihuista on ja paljon.... :) Minulla on itselläni kaksi vuotias poika chihu, jolle otimme kaverin helmikuussa, eli nyt poikia on kaksi.... Perheeseemme kuuluu myös 6 kuukautta vanha oikea tytär ja kyllä kuulkaa toimeen tullaan ja hyvin. Nyt vain kyselemään niin kerron kaiken mitä osaan. Haukkumisesta heti kommentoin, että ei ne sen enempää hauku ku muutkaan hauvat. Sillon haukuttaa, ku ovikello soi ja ku niitä ulkona pelottaa, mutta nytkin nukkuvat tuolla pedissään vierekkäin. Ja kamalan lapsi rakkaita ovat.

Siskoni kanssa ostettiin chihu reilut 10v. sitten. Nykyään asuu siskollani, itse olen siirtynyt hiukan isompiin koiriin. Useita vuosia kuitenkin asuttiin saman katon alla. Lapsista tuo ei oikein välitä, silittää saavat mutta syliin ei anna nostaa (eikä tarvitsekaan...) Luonteeltaan on rohkea, peloton, energinen (nuorempana, nykyään 11v. pappana ei paljon liikuntaa vaadi, varsinkaan kylmillä ja märillä ilmoilla..) haukkuu harvoin, lopettaa käskystä. On muutenkin nopea oppimaan, pystyy pitää irti ihan missä vain. Osaa peruskäskyt seuraamisesta paikalla oloon ja lisäksi temppuja. Muuten helppo kouluttaa, mutta jaksaa keskittyä yhteen asiaa todella vähän aikaa, jos jankkaa useampaa toistoa, homma menee sähläykseksi ja oikeaaikainen palkkaus nilkan korkeuteen on ohjaajalle yllättävän vaikeaa ;)

On ollut terve koko ikänsä, muutamaa keväistä katupölyn? aiheuttamaa silmätulehdusta lukuunottamatta. Nuorempana jaksoi lenkkeillä 10km lenkkejä ja kotiin päästyään olisi vielä pitänyt jaksaa leikkiä "heitä pupu"-leikkiä.

Melko kovapäinen on myös ja on kyllä vaatinut samanlaisen koulutuksen kuin nuo isommatkin koirat. Koon ei saa missään nimessä antaa hämätä tai saa sellaisen näykkivän, räksyttävän pikkuhirviön kontolleen...

Meille joskus otetaan varmaan just tommonen. Mut kun en ole koiraihminen niin pitäs ensin tietää vähän koiran koulutuksesta. Haluan et perusjutut osaa, en halua semmosta koiraa kun monilla tutuilla on et kun on pieni niin ei kouluteta ollenkaan. Eli mitä pitää kouluttaa ja miten? Ja kun meillä on kissoja niin tuleeko chihu toimeen niitten kanssa vaikka yleensähän se on niin et tuleeko kissa toimeen koiran kanssa.

Hmmm..... Vai, että kissoja. Kannattaa huomioida, että ne on pienempiä, kuin kissat.... Mutta kyllä ne sopeutuu niidenkin kanssa. Chihut, eivät ole lainkaan ärhäköitä, jos niistä ei sellaisia tee. Ne sopeutuu, kaikenlaisiin koteihin ja lapsiin kyllä. Kouluttaa niitä voi niin ku isojakin koiria...
Huomioitavaa on, että chihu pitää nimenomaan perhettään laumanaan, eli on tärkeä antaa sille huomiota jne... Mä en ymmärrä näitä äkäsyys kommentteja, ku olen nähny satoja lajin jäseniä, mutta en kyllä äkäsiä, edes sen vertaa ku muissa pienissä roduissa.

Pienten lasten kanssa täytyy huomioida se, että chihut on tosi pikkusia ja niitä on käsiteltävä sen mukasesti. Ne on myös tosi vikkeliä, eli kerkee jokapaikkaan. Tarkkana niiden kanssa saa siis olla. Mutta kyllä se onnistuu, jos vain haluaa :)

Yhteistyössä