venäjäntoy terrieri vai Chihuahua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja venäjäntoy terrieri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kumpi sopii luonteeltaan sinulle paremmin? Kumpikin koira vaatii koulutusta ja jämptiä kuria. Itse olisin ottanut Venäjäntoyn, sattui tulemaan chihutoymix. Siis ei vahingossa tullut vaan tarkoituksella :)
Jos et jo ole, mene lukemaan ihan ensimäiseksi rodun tiedot, mieti kumpi vastaa sinun koiraihannettasi. Itse olen kanssa kasvattajien kanssa roduista keskustellut puhelimitse, että olisinko sopiva juuri sille rodulle, jos jotain rotua olen haaveillut ja muilta omistajilta saa hyvin kokemusta, toki kaikki on yksilökohtaista.

Ikävä kyllä nuo nettimarkkinoilla myynnissä olevat pennut ovat kovin usein "mitä-lie-otuksia" . Jos joku oikeasti kasvattava myy jostain kummasta syystä siellä pentujaan niin häneltä löytynee kotisivutkin ja sitten voit koiranet-palvelusta tarkistaa että pentueen vanhemmilla on terveystarkastukset tehtynä.
Itse en ottaisi kumpaakaan, nilkankuorimakoneitahan ne ovat jos vähänkään on lepsumpi kotikasvatus.
Jos jompikumpi rotu oikeasti kiinnostaa niin googleta rotujen kasvattajia ja katsele sitten mistä paikasta kannattaisi alkaa pentua kyselemään.

Minulla on vaan kokemusta chihuista, mutta käsittääkseni ovat luonteeltaan ym melko samanlaisia rotuja. Eli lähinnä makuasia kumman sitten haluaa.. chihuja taitaa Suomessa olla paremmin saatavilla.

Mutta älä pliis perusta valintaasi "söpöyteen", vaan etsi kunnon kasvattaja. Ole valmis odottamaan hyvää pentuetta. Kiinnitä huomiota pennun valintaan, pentueesta ei kannata ottaa "mitä tahansa yksilöä", koska sillä todellakin on merkitystä tulevaisuudessa minkä luonteisen koiran valitset.

Näihin rotuihin liittyy hyvin paljon pentutehtailtua (sairaita, kidutettuja, pahoinpideltyjä, laiminlyötyjä koiria), joten todellakin, etsi hyvä kasvattaja. Koiran tulee olla sirutettu ja rekisteröity. Kasvattajan tulee olla kennelliiton jäsen. Näin voit parhaalla tavalla taata, että saat TERVEEN ja henkisesti tasapainoisen koiraystävän, josta on iloa sinulle moneksi vuodeksi eteenpäin.