bussissa mun vieressä istui nainen, joka käytti terveyssidettä. :x

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yööökkk!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
toksinen sokkioireyhtymä

toxic shock syndrome e,
toxiskt chocksyndrom, tampongsjuka -n r

lyh. TSS, tamponisokki | haavassa, limakalvolla tai (etenkin) pitkään paikoillaan olleessa emätintamponissa kasvavien stafylokokkien toksiinien aiheuttama sairaus, jolle ovat ominaisia mm. korkea kuume, kurkkukipu, näppyläihottuma, ripuli ja verenpaineen lasku

Alkuperäinen kirjoittaja Hysteriaa:
Eipä ole koskaan tullut TSS, vaikka 15 v tampooneja käyttänyt.

Hysterian kanssa tuolla fakta-asialla ei ole tekemistä. Hyvä vain, että nämäkin asiat tulevat julki. Takavuosina tuosta puhuttiin paljonkin. Nyt on päästetty unohtumaan,eivätkä nykynuoret tunnu tietävän siitä mitään. Mulle lääkäri (gyne)aikanaan sanoi, ettei suosittele kellekkään tamppoonien käyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja Well well well....:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen vuotaa:
Alkuperäinen kirjoittaja yööökkk!!!:
siis se haju!!! :x ettekö siteiden käyttäjät todellakaan ite tajua, että kun se veri valuu teistä ulos johonkin siteeseen niin se HAISEE. ja sen hajun perusteella pystyy kyllä erottamaan väkijoukosta ne joilla on side (kestositeet vielä pahempia kuin kertakäyttöset ) ja ne joilla on tamponi tai kuppi.

Sulla ei kyllä ole kaikki muumit samassa laaksossa, huh huh mitä tekstiä----

Mulla on sulle UUTINEN: Normaali, terve nainen joka on vielä lisääntymisiässä, vuotaa joka kuukausi. Vain turvautumalla tiettyihin terveydelle haitallisiin hormoonihoitoihin, voivat jotkut päästä vuodoista eroon. Siksi aikaa kun hormoonivalmisteita käyttävät. Sen jälkeen tilanne palaa ennalleen.

Tamppooni ON terveysriski, ja haisee sekin. Lisäksi tukkii putkistot ja pilaa vesistöjä verineen. Kuppi on lähinnä VITSI. Yäk.

Jaahas, mistäs lähtien tamponi on ollut oikein terveysriski?
Moniko nainen sairastuu tamponin takia? Ja mihin sairastuu?

Mitkä putkistot tamponi tukkii? Nehän heitetään luonnollisesti roskikseen.

Kuppi on vitsi? Hassua, minua ei naurata kuukuppi ollenkaan.

Ei sinulla ollut mitään uutista kertoa. Kaikkihan me tiedämme, että kuukautiset ovat normaali ilmiö. Sen sijaan normaalia eikä suotavaa ole se, että jätetään se side hautumaan pöksyihin kahdeksaksi tunniksi kerrallaan. Sillä kidutetaan jo kanssaihmisiäkin. :x

Tampoonin käyttö lisää toksisen shokkioireyhtymän riskiä (=TSS).

" TSS esiintyy useimmiten nuorilla naisilla pian kuukautisvuodon alkamisen jälkeen. Tamponien käyttö on tunnettu riskitekijä, mikä tuli ilmi erittäin imukykyisten tamponeiden käytön yhteydessä Yhdysvalloissa 1980-81. Kun kyseiset tamponit poistettiin markkinoilta, alkoi tautitapausten määrä selvästi pienetä (MMWR 1990)"

Seuraavasta linkistä löytyy hurja esimerkkitapaus:

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo30262&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=

Toksinen sokkioireyhtymä on harvinainen sairaus. Sitä on turha pelätä, kun huolehtii hygieniasta.

Edelleen odottelen perusteluja muihin viestin pointteihin.

Joo, minäkin haistan joidenkin kuukautiset. Viimeksi tänään yks kaveri koulussa. Kysyin lähtisikö kahville, ja tämä tiuskasi, että no en lähde enää sinne kävelemään. Haistoin sen menkkalemun metrien päähän, joten ajattelin, että siksi varmaan. Haluaa muhia mehuissaan. Hyi...

.... eräillä naisilla ei todellakaan ole sitä usein peräänkuulutettua OMAA ELÄMÄÄ. Että tällaisestakin aiheesta jakseentaan vetää herneet nenään ja oikeen tulla nettiin asiaa päivittelemään. Onneksi mun ei tartte vaivata päätä luonnollisella asialla; kuukautisilla. Omilla tai muiden. Huh huh. On meinaan ihan muutakin mietittävää. Onneksi ;)

Toksinen sokkioireyhtymä on todella harvinainen tauti Suomessa, mutta oireet kannattaa tuntea, jos tamponia käyttää. Oirekuvahan on yleensä kirjoitettuna ihan sinne tamponipaketin kylkeen, eikä ihan turhaan. Itse en koskaan niihin vaivautunut tutustumaan ja kuinkas kävikään, sairastin TSS:n kolme vuotta sitten ihan rankimman kautta... ja nyt tamponit, kuukautiskupit ja kaikenlainen sisäinen ehkäisy on minulta kielletty loppuiäksi uusiutumisriskin takia.

En mene sanomaan ettei tamponia kannata käyttää, mutta kannattaa tutustua niihin oireisiin. Nykyisin TSS:stä ei tiedetä kauheasti kun on käynyt sen verran harvinaiseksi. Minulla kävi tuuri, että sekä hoitoon hakeutumisen että diagnoosin myöhästymisestä huolimatta selviydyin taudista elossa.

Käytän siteitä ja ei kyllä haise veri millekkään,en kyllä ole likaisi siteitä nuuskutellutkaan. Vaihdon yhteydessä ei kyllä tuoksu, kyllä sen tarvii tosiaan sielä housussa muhia jos vieruskaverikin sen haistaa.

No varmasti haisen ku joudun käyttämään tamponia JA sidettä kun kuparikierukan jälkeen on tosi runsaat vuodot.

Ja en mä kyllä pääse niitä parin tunnin välein vaihtelemaan duunipäivinä, eikä meillä kaikissa vessoissa edes ole käsisuihkua. Että sori vaan siinäpähän kärsitte.

Turhaan nauratte. Siis ihan oikeasti liian harvoin vaihdettu side haisee ihan kauhealle. Olen joskus meinannut oksentaa kun vieressä on nököttänyt tällainen ihminen, saatikka kun olen mennyt yleiseen vessaan ja todennut heti alkajaisiksi jonkun vaihtaneen juuri aiemmin erittäin käytetyn siteen.

Se on sairaan oksettava haju!

Ja en siis ole ap.

Olen samaa mieltä! Siis voi yöks :sick:
Tosiaan tätä ei tapahdu mikäli siteen vaihtaa tarpeeksi usein ja näin myös teen itse.
En voi ymmärtää niitä ihmisiä jotka tälläistä asiaa eivät älyä.

Ei haise ja kyllä mahtuu miehen elin sisään,VAIN aniharvalla emätin epämuodostunu ettei sisälle menis.
Oma emäntäkin oli kokematon kun hänet tapasin ja hyvin on sisälle menny,niin ja iha nollaan jopatouhuttu kun menkatkin on ei haittaa mitään kun peseytyy!

Yhteistyössä