Bussikuski yritti heittää keskosen ja äidin ulos bussista oulussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paniikissa löysin sairaalamatkalle kiireessä laittamastani mieheni takin taskusta bussikortin, jossa oli vielä yksi matka jäljellä. Maksoin matkani ja pääsin lopulta vielä kolmen bussipysäkin matkan sairaalaan."

Kotimatka takaisin sairaalasta taittui kävellen ja kesti kaksi tuntia. Äiti kantoi poikaa rintarepussa ja raahasi vielä sairaalareissulle mukaan ottamaansa sitteriä. Pientä poikavauvaa matka koetteli, sillä kova viima aiheutti hänelle pahan silmätulehduksen.

http://www.kaleva.fi/plus/juttu719617_page0.htm

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Paniikissa löysin sairaalamatkalle kiireessä laittamastani mieheni takin taskusta bussikortin, jossa oli vielä yksi matka jäljellä. Maksoin matkani ja pääsin lopulta vielä kolmen bussipysäkin matkan sairaalaan."

Kotimatka takaisin sairaalasta taittui kävellen ja kesti kaksi tuntia. Äiti kantoi poikaa rintarepussa ja raahasi vielä sairaalareissulle mukaan ottamaansa sitteriä. Pientä poikavauvaa matka koetteli, sillä kova viima aiheutti hänelle pahan silmätulehduksen.

Ei hyvänen aika, miksi ei mennyt taksilla?
Kannattaskohan lastensuojelun käydä perheessä? Mä jäisin vaikka sairaalaan asumaan kunnes tulee kesä ennemmin kuin palelluttaisin lapsen.

Alkuperäinen kirjoittaja apua:

Kannattaskohan lastensuojelun käydä perheessä? Mä jäisin vaikka sairaalaan asumaan kunnes tulee kesä ennemmin kuin palelluttaisin lapsen.

Jos ei ollut rahaa?

miks hnellä ei ole rahoja jos niin pienestä on kyse,miks hän ei soitanut vaikka lääkärille hän varmasti sai taksi ilmaiseksi,jos mä olisin bussissa mä olisin antanut hänelle rahoja että hän olisi päässyt sairalaan,kusku on myös idiotti :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

Jos ei ollut rahaa?

Laskuunkin voi kulkea, sairaalakin kirjoittaa taksilappuja tarpeeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
Kauheeta :o :'( Mutta ei täällä pk-seudulla saa ilmatteeks mennä jos ei ole vaunuja.Mulla oli kerran likka kantoliinassa ja työnsin tyhjät vaunut sisään niin jouduin maksaa.Miksköhän se nainen ei ollut varannut rahaa?Vai oks Oulussa sellanen käytäntö että lapsen kanssa pääsee aina ilmatteeks.

Ei sun olisi kuulunut maksaa yhtään mitään http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/matkustajan_opas/Turvallisuus/ .

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

Jos ei ollut rahaa?

Laskuunkin voi kulkea, sairaalakin kirjoittaa taksilappuja tarpeeseen.

[/quote]

Jos ei tiennyt tuosta?Tai yritti vaan pummilla matkustaa.

Sylilapsi ei oikeuta vapaalippuun

Lastenvaunut saattajineen ovat saaneet Oulussa nauttia kaupungin tarjoamista ilmaisista linja-autokyydeistä.
Entä jos äiti tai isä tulee bussiin vauva kantorepussa tai -liinassa, pitääkö saattajan maksaa matkastaan?

"Kantorepussa tai -liinassa matkaavan vauvan äidin tulee maksaa linja-automatkasta", Koskilinjojen toimitusjohtaja Reijo Hobin kertoo.

Myös sitterissä tai turvakaukalossa matkustavan lapsen saattajalta peritään maksu.

"Tästä meillä ei ole kokemusta. Mutta kyllä me katsomme, että myös silloin saattajan on maksettava oma matkansa."

Amerikkalaisäidin ilmaista bussikyytiä Hobin pitää puhtaana sattumana.

"Näyttää siltä, että tässä tapauksessa matkustaja on saanut ylimääräistä etua. Asiakkaallehan se on ollut positiivinen asia. Kuljettaja on kuitenkin toiminut meidän määräysten vastaisesti antaessaan matkustajan matkata ilmaiseksi", Hobin toteaa.

Hobin muistuttaa, ettei lapsi itsessään vapauta saattajaa maksusta. Matkustajallahan voi olla mukana muutakin tavaraa ja silloinkin peritään maksu.

Koskilinjojen mukaan kantoreppuasiaa voidaan tarkentaa ja täsmentää ensi vuoden sopimuksessa, jos näyttää että matkustajien osalta tässä on epäselvyyttä.

"Me sovellamme sitä, mikä on kaupungin linja. Asiasta voidaan aina keskustella kaupungin kanssa, ja jos he ovat halukkaita maksamaan myös kantorepussa vauvaa kuljettavien matkat, niin kyllä se meille sopii. Mutta tällä hetkellä ilmaiseksi matkustavat vain lastenvaunut ja -rattaat saattajineen", Hobin painottaa.

Turvallisuus perusteena

Oulun kaupungin linja asiaan on, että maksu peritään kantoliina- ja -reppua kantavalta matkustajilta. Ilmainen maksu vaunuista ja saattajasta on tehty liikenneturvallisuuden ja matkan jouduttamisen perusteella.

"Vaunut tuodaan bussiin keskiovesta ja niiden vartioimatta jättäminen saattajan lähtiessä maksamaan olisi vaarallista", toteaa Oulun kaupungin teknisen keskuksen kunnossapitopäällikkö Jukka Ylinampa.

Ylinampa pahoittelee amerikkalaisäidin kokemuksia. "Jos rintarepuissa vauvojaan kantavien matka olisi maksuton, tulisi sen koskea kaikkia rintarepussa lapsiaan kantavia, ei vain keskoslasten äitejä", Ylinampa toteaa.

Oulun tekniseen keskukseen on tullut yksi aloite maksuttoman rintareppumatkaamisen puolesta. Hakemus hylättiin, koska rintareppu ei hidasta matkaa, eikä lapsi jää yksin matkan missään vaiheessa.

Sitterit ja kaukalot kuuluvat myös kaupungin tulkinnan mukaan normaalin bussimaksun piiriin. "Jos kaukalossa on rattaat, voidaan se kuitenkin tulkita lastenrattaiksi", Ylinampa sanoo.

http://www.kaleva.fi/plus/juttu719588_page0.htm

Kuitenkin kuski ensin lupasi matkan.

Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
arghhh,,mutta miks se joka oli bussissa matkustaja siis ei olisi voinut antaa 2 euroa äidille :kieh: ärsyttä :kieh: jos ihmiset olisivat autaneet toinen toisia enemmän,maailma olisi ihan erilainen

Olihan äidillä lippu hätävarana, jos pummaus ei onnistukaan... ;)hmm

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
arghhh,,mutta miks se joka oli bussissa matkustaja siis ei olisi voinut antaa 2 euroa äidille :kieh: ärsyttä :kieh: jos ihmiset olisivat autaneet toinen toisia enemmän,maailma olisi ihan erilainen

Olihan äidillä lippu hätävarana, jos pummaus ei onnistukaan... ;)hmm

näinpä :/ mäkin ajattelin noin :/ maailma on outo paikka :/

sen mä tiedän ettei lapselle saa edes syylissä istua vaikka vaunun kanssa tulisit bussiin,monta kerta kuulin busikuskijoiden huutoja,ei minulle

Tosi ikävää yleistystä.

Mä tunnen monta bussikuskia, jotka toivoisivat äitejä rohkeammin ottamaan ne kiljuvat lapsosensa mielummin pois sieltä vaunuista ja syliin istumaan, kuin että ne lapset häiritsevät huudollaan kaikkien muidenkin matkaa ruuhkadösässä 50 minuuttia..

No mutt, yhtäkaikki harmillisten sattumien summa tämä tapaus.

sen mä tiedän ettei lapselle saa edes syylissä istua vaikka vaunun kanssa tulisit bussiin,monta kerta kuulin busikuskijoiden huutoja,ei minulle

Missä sä asut? Ainakin Pääkaupunkiseudulla lapsen saa ottaa pois vaunuista ja hänelle voi varata jopa oman istumapaikan.

kantoreppu=rintareppu?

Minkähän ikäinen tuo keskosvauva mahtoi olla? Meinaan noihin rintareppuihinhan tuppaa olemaan ikä- ja painorajat. Oliko nyt 2 viikkoa ja 3,5kg. Meillä täysaikasena syntynyt pienikokoinenkaan vauva ei vielä 2 viikon iässä täyttänyt tuota painorajaa, joten tuskin ihan vastasyntynyt keskonenkaan rintareppuun kuuluu.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:

Missä sä asut? Ainakin Pääkaupunkiseudulla lapsen saa ottaa pois vaunuista ja hänelle voi varata jopa oman istumapaikan.

Turussa,kerran näin miten kuski melkein juoksi pois omasta paikasta kaupatorilla huutamaan miehelle että jos haluat ota pois lasta ja mennä istumaan,maksa sitten tänne :( mä en enää uskalla ota lasta pois kärrystä

kantoreppu=rintareppu?

Minkähän ikäinen tuo keskosvauva mahtoi olla? Meinaan noihin rintareppuihinhan tuppaa olemaan ikä- ja painorajat. Oliko nyt 2 viikkoa ja 3,5kg. Meillä täysaikasena syntynyt pienikokoinenkaan vauva ei vielä 2 viikon iässä täyttänyt tuota painorajaa, joten tuskin ihan vastasyntynyt keskonenkaan rintareppuun kuuluu.

näinpä sieläkin on painoraja 3500 jos on rintareppu,ehkä jos on kantoliina ei varma ole painoraja :/

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:

Turussa,kerran näin miten kuski melkein juoksi pois omasta paikasta kaupatorilla huutamaan miehelle että jos haluat ota pois lasta ja mennä istumaan,maksa sitten tänne :( mä en enää uskalla ota lasta pois kärrystä

Teillä ei saakaan... http://www.turku.fi/public/default.aspx?nodeid=11931&culture=fi-FI&contentlan=1

Lastenvaunuista, -rattaista ja pyörätuolista ei peritä maksua. Maksu ei peritä pyörätuolissa matkustavasta henkilöstä eikä lastenvaunuissa tai lastenrattaissa olevan lapsen tai pyörätuolissa olevan henkilön kanssa matkustavasta hoitajasta eikä saattajaan oikeuttavalla invalidikortilla matkustavan saattajasta. Muistathan, että bussiin mahtuu vain rajoitettu määrä vaunuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Asian vierestä.

Vauvalta menee ekalta 7 päivältä vuorokausimaksu ja sen jälkeen on ilmaista, käsittääkseni sitten koko vuoden ajan. Eli jos/kun keskonen on ollut sairaalahoidossa ainakin tuon 7vrk, niin sen jälkeen ei mene maksuja polikäynneistäkään.

sairaalapäivät on ilmaisia lapsille sen seitsemän päivän jälkeen jälkeen. Ei polikäynnit. Ainakin Hus:ssa on niin

Joo, jos olet kaikki putkeen, mutta jos vietät päivän poissa, niin lähtee alusta jos polikäyntejä, tai sairaala jaksoja kertyy paljon, niissä on husissa maksukatto 590 johon lasketaan esim äidin ja lapsen sairaala ja terveyskeskus maksut.
Ja kun tuolla äidillä on toistuvia käyntejä sairaalaan, niihin voi hakea matkakorvausta, joka korvataan 159euron omavastuun jälkeen kokonaan..

Alkuperäinen kirjoittaja pehmomutsi:
En lähtisi ilman rahaa liikenteeseen noin pienen lapsen kanssa . Jos sairaalareissua oli suunniteltu, miksi lähtiessä tullut niin kiire, ettei omaa takkia saa päälle. Vähän outo koko juttu muutenkin :|

vähän tuollaisia ihmetteleviä ajatuksia tuli minunkin mieleeni. Mikähän juttu tämä lehtijuttu oikeasti oli tai mikä äiti... tai ihan miten vaan.
Mutta en minä kyllä lähtisi bussikuskia tuomitsemaan missään nimessä, kun tietyt säännöt on ja pummilla matkustaminen on pummilla matkustamista.
enemmän minä oikeasti "syyttäisin" sitä äitiä, että miksi lähtee vauvan kanssa pakkasella liikenteeseen kantoliinan kanssa vain, joka ei kyllä suojaa tuulelta ja tuiskulta toisin kuin vaunut. Vai oliko nyt joku ihme ajattelusuunta jostakin afrikasta tai mistä vaan vaikutteita ottaen, joka ei käytä vaunuja ollenkaan vaan kantaa lapsen liinassa, MUTTA kun suomen oloissa ei se kaikki toimi kuitenkaan.

Pimeetä. Ja pimee akka, kun palelluttaa lapsensa. Jos ei muuta tapaa ole päästä kotiin, kun jäädyttää lapsi pakkasessa, niin oisin istunut siellä sairaalassa vaikka maailman tappiin asti.

Ukon takki päällä, ei yhtään rahaa, sit viime hetkellä saattuukin löytymään ukon bussikortti jossa sopivasti yks matka.. Mä veikkaan että muija vaan kiukustu kun pummaus epäonnistu eikä kuski antanu periks. Ja sit piti vielä lehteen ilmottaa oikein erikseen.. :headwall:

Turha tässä on musta kuskia syyttää. Sillä on ohjeet miten toimia näissä tilanteissa ja miettikää moniko pummaus menis viikossa läpi jos aina säälistä antas millon kenenki kulkee ilmasiks. Kun niitä yrittäjiä ihan varmasti on pilvin pimein. Turha tässä on musta mussuttaa kuskin julmuudesta.

No tässä on jotain hämärää. Ja kaikki tuntuu heti tietävän että oli pienestä keskosesta kyse. Minä en ainakaan tiedä vaikka kalevan luin. Siinä sanottiin että keskosena syntynyt eli ei välttämättä ole enään mikään alle parikiloinen josta kaikki heti tajuaisivat ettei ole täysiaikainn vauva. Äitihän sanoi liikkuvansa paljon keskosena syntyneen vauvan kanssa niin että se on rintarepussa/kantoliinassa eli tuskin on ihan mini mini jos paljon liikkuu ulkona. Minä en talvella lähtisi edes normaalin pikkuvauvan kanssa ulos kantoliinalla
Ja todennäköiusesti tuossa on ollut tavallisesta poliklinikka käynnistä kyse. Kuka menisi linja-autolla sairaalaan jos olisi kiire tapaus joten se siitä ambulanssi kyydistä
Eli oliskohan tässä ollut naisella vaikka niin että miehen bussikortissa joka oli mukana oli yksi matka jäljellä ei ollut kotoa löytänyt kolikoita ja ajatteli pummia kyydin toiseen suuntaa. Nyt käyttää hyväkseen sitä että on ulkomaalainen ja keskosen äiti
En siis todellakaan tiedä mistä kyse mutta tällainen tuli vain mieleen.

Yhteistyössä