Body Pumpista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Janniina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Janniina

Vieras
Hei kaikki pumppaajat,

Mulla jäi raskauden alussa toi pump pois, mutta muuta liikuntaa olen harrastanut koko ajan, ja tekis taas mieli pumppiin. Olo on mitä parhain ja nyt rv 18.

Onko jotain liikkeitä joita pumpissa tulis välttää ja tarviiko painoja keventää?

Hei.

Itse kävin pumpissa säännöllisesti kolme kertaa viikossa raskausviikolle 27 asti. Painoja vähän kevensin, sillä ennen raskautta tein esim. jalkakyykyt maksimipainoilla... kuuntele omaa kroppaasi. Tarpeeksi pienet painot ja liikkeet huolelliseti niin ei pitäisi olle mitään ongelmaa. Masun kasvaessa pystysoutu vaikeutuu ja hartiat saattavat suotta kipeytyä...

Täällä raskausviikkoja 32+ ja viimeksi perjantaina kävin pumpissa...
Omalla kohdalla en ole huomannut rasituksen haittaavan, mutta enpä ole tässä raskausaikana hampaat irvessä jumpannutkaan :) Ehtiihän sitä sitten kun masu häviää...

Painoja olen vähentänyt ja luokittelenkin sen omalta osaltani ""keppijumpaksi"" :) Mutta tulee siitä hyvä mieli ja olo kun saa vähän veren kiertämään! Eikä selkäongelmiakaan ole ollut...

Moi,

Itsellä menossa tänään rv 31+3 ja viimeksi kävin pumpissa tiistaina. Painoja olen jalka- ja askelkyykkyyn pienentänyt huomattavasti, mutta esim. käsiä olen tehnyt aikalailla samoilla painoilla kuin ennen raskauttakin. Tärkeintä on kuunnella omaa kroppaa!

Soutuliikkeissä (sekä pystysoutu että kulmasoutu) masu meinaa tosiaan olla vähän tiellä. Noissa liikkeissä olenkin korvannut tangon käsipainoilla. No, meidän salilla taitaa 4kg käsipainot olla maksimi, mutta kyllä niilläkin saa jopa sen kulmasoudun tuntumaan oikein kunnolla lapaluiden välissä, kun tekee vaan liikkeet huolella ja puristaa oikein lapaluita yhteen. Pystysoutuun toki ainakin mulle riittää pienemmätkin painot :-) Ja vatsaliikkeiden tilalla olen tehnyt lantion nostoja ja selkäliikkeitä konttausasennosta.

Tärkeintä siis muistaa kuunnella omaa kroppaa. Ja kannattaa kysyä ennen tuntia/tunnin jälkeen ohjaajalta vinkkejä, jos joku liike tuntui vaikealta/pahalta. Ainakin meidän salilla osa ohjaajista muistuttaa tunnin aikanakin, että miten ""isomasuisten"" olisi hyvä suorittaa liikettä (esim. jalkakyykyssä normaalia leveämpi haara).

Itse meinaan jatkaa tuota pumpissa käyntiä niin pitkään kuin se vaan hyvältä tuntuu. Uinti on muuten kans tosi hyvää liikuntaa... Onneksi on sentään jotain lajeja, joita voi vielä harrastaa. Itselläni esim. kävely on viime viikkojen aikana alkanut olla vähän hankalaa, kun alkaa heti pissattaa ja nivuset tulee siitä aika kipeeksi (ainakin pidemmän lenkin jälkeen). Pumppi ja uinti on ainakin itselleni tällä hetkellä sopivimmat lajit :-)

Pumppi-intoa kaikille!

Joissain suosituksissa sanotaan, että syke ei saisi PITKÄAIKAISESTI nousta yli 150. Ja sekin on vaan ""keksitty"" luku, koska normaalisyke ja tietyn syketason vaikutus elimistön toimintaav vaihtelevat naisen kunnon, iän ym. henkilökohtaisten ominaisuuksien mukaan. Kyllä äidin olo tulee tukalaksi ennenkuin sikiön verenkierto kärsii! :-)

Kiva että sykeasia selvisi, ehdin jo pähkäillä sitä.

Tuntuu kyllä, että syke nousee kaksi kertaa nopeammin kuin normaalioloissa. Ja muutenkin kunto + suorituskyky ovat romahtaneet. Normaalia??? Meneillään rv 11.

Pumppia en ole nyt tehnyt vähään aikaan mutta muuten treenannut aktiivisesti ja ohjannut edelleen mm. muokkausta (nyt rv 28). Sykerajaa ei tarvi miettiä ennenkuin raskauden puolivälissä tai muutama viikko sen jälkeen, ja silloinkin on musta turha tuijottaa sykemittaria koska sen kyllä tuntee koska menee liian lujaa. Ja tuo 140-150 on sellainen varmuudenvuoksi-arvo, tärkeää olisi se että et mene anaerobiselle puolelle pitkäksi aikaa (pitkä aika alkaa olla yli 10-15 min) ja se kynnys on ihmisillä kovin eri kohdassa. Pumpissa en usko että koskaan ollaan noin korkealla sykealueella ainakaan pitkään.

Jos pumpin kanssa on ollut taukoa jonkin aikaa, kannattaa aloittaa selkeästi kevyemmillä painoilla. Sitä ei arvaakkaan mitä kropassa on tapahtunut sillä aikaa :) Itsellä ongelmaa tulee monesti siitä kun lattialiikkeistä vaihdetaan seisten tehtäviin liikkeisiin, veri ei meinaa ehtiä mukana päähän. Auttaa kun liikkuu hiukan esim. haukkariliikkeissä, eikä jää ihan jäykkänä seisomaan paikalleen. Rintalihaksissa ja ojentajissa voi tuntua ikävältä maata selällään, silloin kannattaa nostaa penkin pääpuoli vähän korkeammalle ja koittaa nostaa jalat ylemmäs koukkuun, se helpottaa verenkiertoa. Vatsaliikkeissä voi tehdä jotain muuta tai pelkkiä vinoja lihaksia, ohjaaja osaa (pitäisi osata!) yleensä antaa jotain vaihtoehtoja.

Julietalle: kaikkein huonoimmalta treenaus on tuntunut juuri noilla viikoilla kun oli vähän pahoinvointia ja väsymystä. Älä turhaan koita puristaa liian kovaa, tee vaikka vaan kävelylenkkejä. Todennäköisesti olo helpottaa ja keskiraskaudessa on vielä monta viikkoa jolloin jaksaa hyvin treenailla.

Noista sykerajoista on ollut paljon puhetta. Yhdyn samaan, ettei ohjeellisia arvoja kannata orjallisesti noudattaa, jokaisella henkilökohtaiset sykerajat milloin ne sykekynnykset ylittyy. Jotain ainakin liikunnanohjaajan koulutuksella kuvittelen tietäväni.

Hyvänä vinkkinä, ainakin itse olen noudattanut, on ne omien tuntemusten kuuntelut. Keho kertoo milloin mennään liian kovaa. 35. viikko viillättää menoaan ja viimeksi torstaina kävin pumpissa. Painoja olen keventänyt jonkin verran ja vatsalihaksia ei enää kykene harjoittamaan. Pumppi siinä mielessä hyvä juttu, koska samat sarjat pyörii niin kauan ja tietää ulkoa mitä tuleman pitää. Omien aerobic ja spinnig tuntien ohjauksen lopetin rv 25 kun siirryttiin syyskalenteriin. Pace tunnit lopetan ensi viikon aikana kun se virallinen äippälomakin vihdoin huomenna alkaa :)

No sykerajaa kun kysyy neuvolasta ja sattuu terkka tai lääkäri joka ei itse ole aktiivitreenaaja, niin saattaa saada kirjastaopittua turhaa varoittelua jonka pitäisi olla suunnattu vain vähemmän liikkuville ja niille jotka aikovat aloittaa liikunnan raskausaikana. Tässäkin ketjussa on kommentoinut jo useampi ohjaaja, joiden uskoisin raskaanaollessaan selvittäneen asiaa paljon tarkemmin, niin ainakin itse olen tehnyt. (Olen siis kaivanut esiin mm. ne lampailla(!!) tehdyt kokeet joissa sikiön vointia eri sykealueilla on tarkkailtu...)

Minuakin varoiteltiin normaalitreenistäni ensimmäisellä neuvolalääkärikäynnillä, vesijumppa ja sauvakävely olisivat olleet kuulemma parempia. Toiset lääkärit ja kätilöt ovat sitten sen jälkeen moneen kertaan ehtineet kehua aika normaalina jatkunutta treenaamistani, kun kaikki selkäkipuilut, ummetukset, verenpaineen nousu ym. vaivat ovat pääosin liikunnan vuoksi jääneet väliin. Toki olen tarkkaan kuunnellut vointiani ja keventänyt aina kun on ollut tarvis, hampaat irvessä ei tosiaan raskaana saa treenata. Mutta lapsi ottaa aina ensin mitä tarvitsee, tietämättään sitä on vaikea vahingoittaa. Tottunut treenaaja voi tietysti treenata raskaanakin ihan eri tavalla kuin nollasta aloittava.

Treenatkaa siis jos se hyvältä tuntuu! Sillä on paljon hyviä seurauksia, mm. synnytyksestä toipuminen on nopeampaa ja lapsen hapensaanti syntymän jälkeen on parempaa kuin treenaamattomien lapsilla!

Ja kuinka moni näistä keskustelupalstan jumppaohjaajista on oikeasti jumppaohjaajia...

Itse varmistaisin asian jostain luotettavammasta tietolähteestä mutta kukin toimii tavallansa=)

Kai sitä voi itsekin kuulostella vointiaan. Hevosista muuten opetetaan, että kantavat tammat pitää laittaa kevyesti liikkumaan. Ne menevät huonoon kuntoon, jos vaan seisoskelevat:)

Liika rasitus saa minut pahoinvoivaksi. Pumpissa en ole käynyt, mutta normaalibicit olen joutunut ottamaan aika kevyesti ja pitämään painot minimipieninä.

Olen harvakseltaan käynyt astanga-joogassa, ja ero raskautta edeltävään tilaan on kuin yöllä ja päivällä. Tuntui että kroppa on jäykkä ja tukossa, ja pään laittaminen alaspäin vetää maailman mustaksi. Ja sellainen sisäinen energia on kateissa.

Neuvolassa eivät todennäiköisesti tiedä asiasta hölkäsen pöläystä. Erehdyin raskausaikana kysymään juuri tuosta sykerajasta ja täti vastasi, että ""pitää sopeutua siihen, että on raskaana"". Hän ei TODELLAKAAN tiennyt, mitä tarkoittaa aerobinen kynnys. Sykeraja 150 tulee tutkimuksesta, jossa on testattu pyöräergometrilla joukko naisia. Kyseinen raja on ilmeisesti ollut joukon keskim. aerobinen kynnys.

Monet naiset raskautuvat, vaikka ovat ammatiltaan kilpaurheiljoita. He myös urheilevat vointinsa mukaan ainakin kaksi ensimmäistä kolmannesta ja vauvat syntyvät ihan terveinä.

Siitä on tutkimustuloksia, että viimeisellä raskauskomanneksella raskas liikunta voi pienentää vauvan syntymäpainoa jonkin verran. Tutkimus on tehty juoksijoilla, jotka ovat juosseet raskauden loppuun saakka.

Mutta siihen kai harva meistä pystyy.. Jokaisen kroppa kertoo, miten kannattaa urheilla.

Juu, kyllä se oma kroppa on paras mittari=) Keho kyllä kertoo milloin pitää höllätä ja mitkä liikkeet kannattaa jättää väliin ja/tai korvata jollain toisella.

Itse sain raskaana ollessani oikein hyvää ohjausta kuntosaliltani. mm. kuntosaliohjelmani muokattiin raskaana olevalle sopivaksi mm. vatsalihasten ja penkkipunnerrusten suhteen. Pumpissa näkee paljon odottavia äitejä jotka vaan höllentävät hieman painoja ja korvaavat huonolta tuntuvat liikkeet toisella, paremmin sopivalla.

Onpa muuten meidän suosituin ohjaajammekin tällä hetkellä pieniin päin. Happy hourit, pumpit ym. menee hänellä entiseen iloiseen tahtiin, muutamia liikkeitä tosin jättää väliin tai tekee hieman höllemmin=)

Mukava lukea aktiivisten odottajien vinkkejä.Itse olen aktiivi liikkuja ja tässä opetellut liikkimaan niin että hyvältä tuntuu sykemittarin kanssa.rv. 10. Syke on minulla ainakin korkeampi kuin ennen raskautta..selvästi. Pumpissa olen käynyt ja aion käydä..pikkuhiljaa painoja vähentäen. Stepit ja dancet mukavia. Combatissa himmailen aika lailla, mutta tekee hartioille tosi hyvää..Himmaan heti kun tuntuu siltä sykkeitä seuraten. Oksettaminen vain alkaa heti vaivaamaan kun verensokeri vähänkin laskee. Neuvolassa sanottiin 4h ruokavälit olevan suotavia..mutta ei kyllä pysty!! pakko ottaa jotain ennen ällötystä! Toista odotan ja ihan erilaista kuin ekalla kertaa..Tsemppiä kaikille.

Yhteistyössä