No sykerajaa kun kysyy neuvolasta ja sattuu terkka tai lääkäri joka ei itse ole aktiivitreenaaja, niin saattaa saada kirjastaopittua turhaa varoittelua jonka pitäisi olla suunnattu vain vähemmän liikkuville ja niille jotka aikovat aloittaa liikunnan raskausaikana. Tässäkin ketjussa on kommentoinut jo useampi ohjaaja, joiden uskoisin raskaanaollessaan selvittäneen asiaa paljon tarkemmin, niin ainakin itse olen tehnyt. (Olen siis kaivanut esiin mm. ne lampailla(!!) tehdyt kokeet joissa sikiön vointia eri sykealueilla on tarkkailtu...)
Minuakin varoiteltiin normaalitreenistäni ensimmäisellä neuvolalääkärikäynnillä, vesijumppa ja sauvakävely olisivat olleet kuulemma parempia. Toiset lääkärit ja kätilöt ovat sitten sen jälkeen moneen kertaan ehtineet kehua aika normaalina jatkunutta treenaamistani, kun kaikki selkäkipuilut, ummetukset, verenpaineen nousu ym. vaivat ovat pääosin liikunnan vuoksi jääneet väliin. Toki olen tarkkaan kuunnellut vointiani ja keventänyt aina kun on ollut tarvis, hampaat irvessä ei tosiaan raskaana saa treenata. Mutta lapsi ottaa aina ensin mitä tarvitsee, tietämättään sitä on vaikea vahingoittaa. Tottunut treenaaja voi tietysti treenata raskaanakin ihan eri tavalla kuin nollasta aloittava.
Treenatkaa siis jos se hyvältä tuntuu! Sillä on paljon hyviä seurauksia, mm. synnytyksestä toipuminen on nopeampaa ja lapsen hapensaanti syntymän jälkeen on parempaa kuin treenaamattomien lapsilla!